Vanochtend werd ik vroeg wakker. Ik was gelijk helder en moest vrijwel onmiddelijk denken aan het geklungel van de medische wereld rondom mijn persoon.
En eigenlijk ben ik daar nu een beetje... verbaasd over. Eerst wilde ik schrijven boos, maar dat is het nu ook weer niet.
Ik begrijp best dat waar er mensen werken, er fouten worden gemaakt, maar mag dat wel zo vaak in de medische wereld?
Er zijn zeker zes voorbeelden, waarbij in mijn ogen grote fouten zijn gemaakt, wat in zeker één situatie de dood tot gevolg had.
Een iets milder voorbeeld: na de bevalling van mijn eerste, die thuis geboren werd, had ik een totaal ruptuur (inwending en uitwendig volledig uitgescheurd, sorry jongens). Dit had gehecht moeten worden in het ziekenhuis, op de operatietafel, en dit is thuis gebeurd, deels door een stagiaire, zonder verdoving. De gyneacoloog waar ik laatst was, keek me aan toen ik het vertelde, en zijn ogen rolden bijna uit zijn hoofd: middeleeuwse praktijken! mompelde hij.
En het voert wat ver om alle voorbeelden op te noemen, maar: waarom liet ik toe, dat er met mij en mijn naasten zo gesold werd? Waarom worden er medicijnen voorgeschreven door mensen die er voor gestudeerd hebben, terwijl ik een leek ben en klakkeloos slik wat er gezegd wordt? Ben ik dan naïef?
Ik wil nu niet krampachtig alle artsen over één kam scheren, en het vage gezegde: je moet het loslaten, dat ken ik wel.
Want wie legt je uit hoe je los moet laten? Ik weet niet of het hier was dat iemand zei: ik laat niet los, ik laat het er gewoon zíjn, en dan gaat het vanzelf over in normaal accepteren. Denk ik.
Och, ik accepteer het wel hoor. Ik had me ook voor de bevalling bijvoorbeeld enorm kunnen verdiepen in boeken, om te weten wat wel en niet mag, of ik had me beter in kunnen lezen voordat ze mij en mijn dochter zomaar medicijnen voorschreven waar ik de volledige werking niet kende.
Toch mag je verwachten, dat als je naar een medicus gaat, je kunt vertrouwen op zijn of haar oordeel, en dat diegene weet wat hij/zij doet.
Toch heb ik voor mezelf vanaf nu bepaald dat ik doorvraag de volgende keer; meer tijd wil voor overleg en bedenktijd; en géén stagiaires meer!
Ik begrijp nu ook beter van mezelf dat ik weinig vertrouwen heb in mensen die beslissen vóór mij; zou dat betekenen dat ik zelf moet dokteren? Het alternatieve circuit? maar wie zegt mij, dat dat wél te vertrouwen is?
Veel dingen dus om over na te denken. Niet echt spannend hoor, maar gewoon, het overdenken waard.