Loading...
nl

Beelddenken, hoe ga je ermee om?

JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 14 '10
Er zijn mensen / kinderen die zijn beelddenkers. Voor iemand die niet precies weet wat dat zijn even het volgende:

Kenmerken die typerend kunnen zijn voor beelddenkers:

* gebruiken zelf verzonnen woorden en woorden die gedeeltelijk overeenkomen met het juiste woord maar waar zij iets persoonlijks aan toevoegen
* ze hebben woordvindings problemen (ze zeggen vaak ‘dinges’ en ‘die’ en ‘dat’ en geen mens weet waar ze het over hebben)
* moeite hebben met het correct en duidelijk onder woorden brengen van belevenissen (het kan veel tijd en geduld vergen om hun verhalen aan te horen)
* moeite met abstracte begrippen omdat ze zich er geen beeld van kunnen vormen
* moeite met het volgen van regels (soms omdat zij denken dat ze gedaan hebben wat ze al dachten maar ook door een grote ‘vrijheidszin’)
* Er kunnen zich problemen voordoen met een vraagstelling, de vraag wordt niet altijd goed geïnterpreteerd of juist anders geïnterpreteerd
* dromerig overkomen (één woord kan al een associatie teweeg brengen, het ene beeld roept het andere op)
* moeite met ordening in tijd en ruimte
* wil eerst inzicht in de bedoeling van de leerstof en overzicht van de leerstof voor het (aan)geleerd kan worden
* informatie gaat via hun eigen belevingswereld

Kenmerken die op school om aandacht kunnen vragen:

* problemen met links of rechts, eu of ue, b of p (een beelddenker ziet bij het woord stoel, de stoel in gedachten voor zich. Of de stoel nu achterstevoren op de kop staat: het blijft een stoel. Als de letters en hun klanken geleerd moeten worden geeft dit problemen. Immers: een b andersom wordt een d, en op zijn kop zelfs een p).
* een overmaat aan oriëntatiefouten (de s wordt een z, de f wordt een v).
* Het aanleren van spellingregels en grammatica kost moeite. Zowel bij taal als rekenen is de koppeling van klank aan letter- en cijfertekens niet altijd geautomatiseerd. Letters en getallen worden vaak omgedraaid en wordt er radend gelezen.
* wegdromen tijdens de uitleg waardoor ze de instructie dreigen te missen
* uitblinken in tekenen, handvaardigheid, ruimtelijke oriëntatie
* originele oplossingen zien in moeilijke of ingewikkelde situaties
* het zijn vaak harde werkers, die van doorzetten weten, ondanks de soms geringe resultaten. Er zit meer in dan er uit komt!

Algemene adviezen:

* bied structuur, zowel thuis als op school
geef korte gestructureerde opdrachten
* laat een kind je aankijken bij het geven van een opdracht
* werk inzichtelijk, werk op inzicht en begrip
* verklein de omvang van de leerstof waar mogelijk
* de leerstof zo eenvoudig mogelijk aan de orde stellen, alle extra complicaties vermijden
* regels zelf laten ontdekken en nooit meer dan één regel of moeilijkheid tegelijk aanleren
* vaak en kort oefenen
* gebruik zoveel mogelijk leeringangen(visueel, auditief, motorisch)
* ruimschoots de tijd nemen, veel geduld opbrengen maar ook rustig disciplineren en haalbare eisen stellen
* zorg voor succeservaringen

Wat is beelddenken?

Beelddenken is een andere manier van denken; een andere manier van informatieverwerking. Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen, zoals de meeste mensen. Het kan omschreven worden als een visueel-ruimtelijk denken.

Beelddenken is een hele snelle manier van denken. In één beeld omvat je het hele probleem waarin meerdere zaken tegelijk zichtbaar worden. Daardoor overziet de beelddenker snel het geheel en ziet hij snel de oplossing. Het lastige is dat je dat beeld niet zo snel in woorden, zinnen of cijfers kunt omzetten.

Het ontbreekt de beelddenker nogal eens aan geduld: het ene beeld roept alweer het volgende beeld op. Ook weet men vaak niet waar men moet beginnen.

Beelddenkers denken associatief en overzien meer het geheel van de dingen. Ze leggen verbanden en voegen eigen ervaring en kennis toe. Omdat ze in beelden denken, moeten antwoorden worden omgezet in taal. Dit kost tijd.

In het onderwijs worden beelddenkers vaak geconfronteerd met onbegrip, omdat ze net niet dat ene woord (of het verkeerde woord), weten op te roepen ondanks het feit dat ze de leerstof wel begrijpen.

Alles speelt zich drie-dimensionaal in het hoofd af en de oren blijven als informatiebron achter bij de ogen. Luisteren is dan ook nooit de sterkste kant. Dit is echter geen onwil, maar onmacht.

Beelddenken: een lastige gave

Beelddenken wordt weleens een ‘lastige gave’ genoemd. Lastig omdat het voor leerproblemen kan zorgen op school.

Een gave omdat het zich kan uiten in creativiteit, talenten op het gebied van inzichtelijk en ruimtelijk denken, humor en muzikaliteit.

bron: http://www.beeldbrug.nl/herken_de_beelddenker.html
Delen:
admin
admin feb 14 '10
Ja herkenbaar.
gast
gast feb 14 '10
Volgens mij heeft deze tekst hier al eens eerder ergens gestaan.
Maar zeer zeker herkenbaar. Zouden dyslectische mensen beelddenkers zijn?
admin
admin feb 14 '10
@Gast, Misschien niet maar ik weet dat mijn vader en broertje dyslexie hebben en allebij visueel ingesteld zijn. Zo gebruiken ze hun handen bij het praten, onthouden kenmerken bij mensen en leggen vaak dingen uit aan de hand van beelden.

Voor mijn broertje is het vaak wel moeilijk omdat hij het in een zwaardere vorm heeft. Klok kijken en rekenen kan hij dan ook maar amper.


@Nims, mooi stuk en heel leuk om te lezen!
admin
admin feb 14 '10
Ik ben beelddenker maar niet dislectisch.
TravelinThru
TravelinThru feb 14 '10
Zeer herkenbaar.

Vind het heel moeilijk soms de beelden te verwoorden, dus laat het vaak voor wat het is, met ook de nodige problemen van dien.

Maar ben beslist niet dislectisch.
Emuca
Emuca feb 14 '10
Ik denk wel in beelden, maar ben niet dyslectisch.. voor zover ik weet. smile
liesanne
liesanne feb 17 '10
Origineel bericht van: gast
Volgens mij heeft deze tekst hier al eens eerder ergens gestaan.
Maar zeer zeker herkenbaar. Zouden dyslectische mensen beelddenkers zijn?


Absoluut!

http://www.devuurtoorn.nl/

Ieder mens wordt geboren als beelddenker. Tussen het vierde en zesde jaar ontwikkelt zich meestal ook het woorddenken. Ieder mens gebruikt in het algemeen beide manieren van denken. Maar net zoals je een voorkeur voor links of rechts schrijven hebt, hebben de meeste mensen een voorkeur voor of het beelddenken of het woorddenken. Niemand is dus 100% woorddenker of 100% beelddenker. Zie verder in het schema de verschillen tussen een 100% woorddenker en een 100% beelddenker: http://www.devuurtoorn.nl/beelddenken__algemeen


Nog een lijst met kenmerken:


37 kenmerken van beelddenken

De meeste dyslectici zullen ongeveer 10 van de volgende eigenschappen of gedragingen vertonen. Deze kenmerken kunnen van dag tot dag of zelfs van minuut tot minuut verschillen. Het meest kenmerkende van onder andere dyslexie is deze onregelmatigheid.

Algemeen

* Lijkt schrander, zeer intelligent en helder, maar is niet in staat om op basisniveau te lezen, te schrijven of te spellen.
* Wordt bestempeld als lui, dom, onverschillig, onvolwassen, als iemand die "niet zijn best doet of "gedragsproblemen heeft'.
* ls niet "ver genoeg achter” of "slecht genoeg" voor gerichte hulp.
* Hoog lQ, maar schooltests zijn mager; komt mondeling beter uit de verf dan schriftelijk.
* Voelt zich dom; weinig zelf respect (verbergt of camoufleert zwakke kanten met ingenieuze compenserende strategieën; snel gefrustreerd en emotioneel over school, lezen en tests.
* Aanleg voor kunst, drama muziek, sport, werktuigkunde, verhalen vertellen, verkopen, zaken doen, ontwerpen, bouw of techniek.
* Lijkt vaak weg te dromen; verdwaalt gemakkelijk en verliest tijd uit het oog.
* Heeft moeite aandacht te richten; is hyperactief of een dag dromer.
* Leert het best door concrete ervaring,demonstraties,uitproberen,observatie en visuele
hulpmiddelen.


Zien, Lezen en Spellen

* Klaagt over duizeligheid, hoofdpijn, of maagpijn tijdens het lezen.
* Raakt, verward door letters, getallen, woorden, volgorden of verbale uitleg.
* Lezen en schrijven worden gekenmerkt door herhalingen, toevoegingen, verplaatsingen, weglatingen, vervangingen en omkeringen van letters, getallen en/of woorden.
* Klaagt over het gevoel niet-bestaande bewegingen te zien tijdens het lezen, schrijven of overschrijven.
* Lijkt problemen met gezichtsvermogen te hebben, alhoewel oogonderzoek geen afwijkingen aan het licht brengt.
* Ziet en observeert scherp, of heeft moeite met perspectief en perifeer kijken.
* Leest en herleest zonder dat het gelezene goed begrepen wordt.
* Spelt fonetisch en inconsequent.


Horen en Praten

* Hoort geluiden harder dan ze zijn; hoort dingen die niet gezegd zijn, dingen die niet door anderen gehoord worden; wordt gemakkelijk afgeleid door geluiden.
* Heeft moeite gedachten in woorden om te zetten; spreekt stokkend; maakt zinnen niet af; stottert onder spanning; spreekt lange woorden verkeerd uit, of verplaatst zinsdelen,woorden en lettergrepen tijdens het spreken.


Schrijven en Motorische Vaardigheden

* Heeft moeite met schrijven en overschrijven; heeft ongebruikelijke pengreep; handschrift wisselt of is onleesbaar.
* Onhandig, ongecoördineerd, slecht in bal- en teamsporten; heeft moeite met fijne en/of algeheel lichamelijke motoriek; snel bewegingsziek.
* Kan heel handig zijn, verwart vaak links/rechts en boven/onder.


Wiskunde en Tijdsgevoel

* Kan niet goed klokkijken; heeft problemen met tijdsindeling, met dingen te leren of te doen die een bepaalde volgorde vereisen, en met op tijd zijn.
* Telt op de vingers of gebruikt andere trucjes om berekeningen uit te voeren; kent antwoorden, maar kan die niet op papier zetten.
* Kan tellen, maar kan niet goed objecten tellen en met geld rekenen.
* Kan rekenen, maar geen woordproblemen oplossen; heeft moeite met algebra en hogere wiskunde.


Geheugen en Kennis


* Heeft een uitstekend lange-termijn geheugen als het gaat om ervaringen, locaties en gezichten.
* Kan volgorden niet onthouden, en ook geen niet-ervaren feiten en informatie.
* Denkt voornamelijk met beelden (je iets voorstellen) en gevoel, niet met geluiden of woorden (beperkte innerlijke dialoog).


Gedrag, Gezondheid, Ontwikkeling en Persoonlijkheid

* Buitengewoon wanordelijk of dwangmatig ordelijk.
* Kan de clown van de groep zijn, een lastig geval of een zeer stil iemand.
* Is met betrekking tot bepaalde vaardigheden (praten, kruipen, lopen, veters binden) zeer vroeg of zeer laat.
* Vatbaar voor oorinfecties; gevoelig voor bepaalde soorten voeding en (chemische)toevoegingen.
* Slaapt heel vast of heel licht; blijft lang badplassen.
* Heeft ongebruikelijk lage of hoge pijngrens.
* Sterk gevoel voor rechtvaardigheid; emotioneel gevoelig; streeft naar perfectie.
* De symptomen en fouten nemen sterk toe in een toestand van verwarring, onder tijdsdruk, onder emotionele spanning of bij een slechte gezondheid.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 22 '10
Nog even wat aanvullingen. Ik ben nog op zoek naar informatie hoe beelddenkers zelf, het makkelijkste de analytische stof tot zich kunnen nemen.

Beelddenkers zoeken naar overeenkomsten. Ze voegen nieuwe informatie toe aan dat wat ze al weten of hebben ervaren. Het beeld in hun hoofd wordt daardoor telkens groter en meer omvattend en chaotischer. Er zit geen structuur in.

Wanneer je in taal denkt kun je per seconde ongeveer 3 a 4 beelden per seconden vormen. Een beelddenker denkt tot 32 individuele beelden per seconden. Dat betekent dat een beelddenker 16 keer zoveel gedachten per seconden verwerkt. Deze beelden kan een beelddenker niet allemaal afzonderlijk waarnemen. De 32 beelden per seconden worden onbewust bekeken. Hierdoor zijn ze zich niet bewust van het proces, van hoe ze tot een antwoord gekomen zijn.

Werktempo
Beelddenkers hebben heel veel tijd nodig om alle informatie in hun hoofd te vertalen naar een beeld en dat beeld weer om te zetten in woorden. Instructie en uitleg gaan voor beelddenkers veel te snel, ze kunnen er geen beeld bij maken waardoor ze de informatie niet begrijpen en op achter raken.

De leesmethoden zijn bijna allemaal analytisch, terwijl de beelddenkers bij de verschillende letters (los aangeboden) geen beeld hebben. Woorden hebben voor hen betekenis, een beeld, maar bij letters kunnen ze geen beeld vormen.

Wat leer je het beste?
Biedt leerstof aan doormiddel van: zien, horen en voelen. Geef het kind alvast een beeld erbij zodat hij dat zelf niet hoeft te bedenken. Op deze manier ervaart de beelddenker de leerstof. Voorbeelden van hoe te handelen zijn daarbij erg belangrijk. Details in opgave moeten duidelijk worden gemaakt, omdat beelddenkers die dingen over het hoofd zien. Probeer je methode aan te passen aan de leerling. Verander af en toe opdrachten of sla opdrachten over en biedt het op een andere manier aan. Wanneer je wilt dat de beelddenker tot leren komt is het belangrijk dat de beelddenker ervaart wat het nut is van de aangeboden stof.

Sta het eigen, meestal verkorte woordgebruik van de beelddenker toe en breidt het uit. Geef de beelddenker de kans om zich uit te kunnen drukken, ook al is dat in zijn eigen taalgebruik.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 22 '10
Tips voor beelddenkers hoe zij beter kunnen leren
1. maak alles beeldend, met gekke ezelsbruggetjes die je niet meer vergeet. Bijvoorbeeld de tafel van 3:
3 - nederlandse vlag
6 - dobbelsteen
9 - boter kaas en eieren
12- apostelen

2. leer met ritmes. Veel beelddenkers zijn creatief en / of muzikaal, en leren makkelijk met ritmes. Je kan bijvoorbeeld de tafel van drie leren door in je handen te klappen, en steeds op de derde klap hardop de volgende te zeggen, dus:
- - 3 - - 6 - - 9 - - 12 - - 15

Enzovoorts. Als je een moeilijke formule moet leren kan je ook kijken of er een ritme in zit als je hem uitspreekt, grote kans dat je hem je weer herinnert als je aan het ritme denkt.

3. Maak het beelden: als je een woord goed wil onthouden moet je
-het plaatje in je hoofd hebben
-de functie van het woord zelf

4.Dring er bij informatieoverdracht op aan dat je korte, bondige aanwijzingen wilt hebben. Laat alleen de essentie weergeven.

5.Leer inschatten hoeveel tijd een taak of opdracht kost. Sta er bij het inplannen bewust bij stil hoeveel tijd iets in beslag zal nemen. Check na afloop of de ingeschatte tijd klopt.

Als blijkt dat je te weinig tijd hebt ingeschat, dwing jezelf dan om dit de volgende keer bij te stellen. Een planbord kan in dit opzicht geschikter zijn dan een Palmtop of Blackberry.

6.Gebruik bij je voorbereiding voor belangrijke bijeenkomsten de tijdbesparende techniek van het mindmappen. Met deze grafische manier van noteren kun je snel en overzichtelijk aantekeningen maken. Op Internet zijn sites over dit onderwerp te vinden.

7.Las bedenktijd in wanneer je voelt dat je die nodig hebt. Realiseer je dat de ander je misschien niet duidelijk genoeg begrijpt, ook al zit deze welwillend te knikken.
Serenity
Serenity mei 24 '11
Ik zat dit vannacht te bedenken en vandaag ook nog.
Door het huis heen heb ik spreekwoorden opgeplakt dan gaat het inbeelden mij wat gemakkelijker af namelijk.
Ik wil plaatjes zoeken , wellicht tarot kaarten of iets van het internet, en daarmee een tijdje affirmeren en waneer er dan een situatie voor gaat doen waar een van de trefwoorden van de kaarten in zit dan link ik het gelijk door naar die kaart en naar die affirmatie, althans dat leek mij een goed plan.

Oh ik heb een aantal leuke links!
- www.superleren. .
- www.trainyourbrain.tv->hoe-maak-je-een-mindmap?
- www.hoedoe.nl-> hoe-train-ik-mijn-geheugen?
- www.leren.nl->leren_te_leren?
niels
niels jun 19 '11
De meeste kenmerken zijn voor mij heel herkenbaar laughHet lijkt wel of jullie over mij aan het schrijven zijn laugh
Ik denk zo goed als altijd in beelden (ben niet dyslectisch maar ze hebben het wel een lange tijd gedacht)
Ook over die testen , Ik weet wel veel en leer zoveel mogelijk maar toch stuit ik te vaak op een buis . Ook met grammatica en spelling heb ik bijzonder veel moeite hoe vaak ik ook probeer frown
Daarom vind ik mijzelf ook zo dom ( en op dit moment zijn diegene die ik nu vrienden noem alles behalve een goede steun :()
Ben ook naar een logopediste geweest voor mijn stotteren en is het daarna heel goed gegaan tot een paar jaar geleden als ik toen een tekst in de klas harop moest voorlezen lukte het me niet hoewel ik vroeger toneel lessen heb gevolgd en zulke dingen vaak genoeg heb moeten doen frown
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 19 '11
euhm, op een heleboel punten van het 1ste berichtje krijg ik een lach op mijn gezicht! omdat ik het heel erg herken!
Hoofdstad van noord-holland shockedik zie een haar-klem, en zeg; oja Haarlem smile
Quote:
Kenmerken die typerend kunnen zijn voor beelddenkers:

* gebruiken zelf verzonnen woorden en woorden die gedeeltelijk overeenkomen met het juiste woord maar waar zij iets persoonlijks aan toevoegen
* ze hebben woordvindings problemen (ze zeggen vaak ‘dinges’ en ‘die’ en ‘dat’ en geen mens weet waar ze het over hebben)
* moeite hebben met het correct en duidelijk onder woorden brengen van belevenissen (het kan veel tijd en geduld vergen om hun verhalen aan te horen)
* moeite met abstracte begrippen omdat ze zich er geen beeld van kunnen vormen
* moeite met het volgen van regels (soms omdat zij denken dat ze gedaan hebben wat ze al dachten maar ook door een grote ‘vrijheidszin’)
* Er kunnen zich problemen voordoen met een vraagstelling, de vraag wordt niet altijd goed geïnterpreteerd of juist anders geïnterpreteerd
* dromerig overkomen (één woord kan al een associatie teweeg brengen, het ene beeld roept het andere op)
* moeite met ordening in tijd en ruimte
* wil eerst inzicht in de bedoeling van de leerstof en overzicht van de leerstof voor het (aan)geleerd kan worden
* informatie gaat via hun eigen belevingswereld


Ik ben een nieuwetijds kind dus op een heel veel punten zeg ik: ja...
ook heb ik al vrij vroeg in de gaten, dat ik niet alleen ben...
( gids) juist omdat mijn gids een hoop dingen in woorden zegt...
en ja... het komt via mijn eigen gedachten binnen, alsof ik het zelf denk! hmmmz dat is echt wel verwarrend soms! deze gedachten worden dan weer beelden en dan pas snap ik het zelf... om het aan iemand anders te kunnen uitleggen moet ik dus het plaatje weer uit gaan leggen in woorden...
vaak associeer ik bepaalde dingen, met de dingen om me heen...
mijn dagenlijkse belevenissen zie ik alsof er een filmpje wordt afgespeeld in mijn hoofd...
en, het klopt ook dat ik moeite heb, om de beelden die ik zie, daarbij moeilijk onder woorden kan brengen...
als ik op het forum iets schrijf, duurt het best lang voor ik eindelijk op "versturen" klik...
Als iemand een verhaal verteld, zie ik het gewoon voor me!
naja ergens in mijn hoofd, ofzo...
als ik mijn ogen zou dicht doen, dan zie ik het!
volgens mij zie ik het, vanuit het tv-tje waar ook je dromen in komen (ja zo noem ik het maar!)
pas sinds een jaar of 10 kan ik er mee omgaan!
al valt het me wel op dat als ik iets vertel het net lijkt, alsof ik helemaal niet denk...
het komt mijn mond uit, maar waar het dan vandaan komt, weet ik niet?
wat me de laatste tijd ook duidelijk is geworden is,
altijd als ik "iets" kwijt ben ( en dat is nogal eens het geval)
laugh
maar ik herinner bijvoorbeeld<-- haha, beeld... dat ik mijn fietssleutel helemaal rechts op het aanrecht neerlegde...
in werkelijkheid, ligt de sleutel dan helemaal links?
de wetenschap dat ik in spiegelbeeld me iets herinner, helpt me nu wel vaak om de dingen sneller terug te kunnen vinden...
vaak ligt het dus aan de andere kant?

ik weet niet of je dat bedoeld met beelddenken hoor, maar toen ik het las... in beelden vond ik het nodig om dit erop te antwoorden laugh

ik ben trouwens ook kunstenares ( abstract, en de natuur)
mensen komen in mijn kunst niet voor, en dieren soms!
ik kijk wel eens naar bob ross... dat kan ik ook wel, niet zo goed als hij natuurlijk! maar toch, vinden anderen het onvoorspelbaar dat ik dat heb gemaakt!
door te gaan schilderen ben ik wat meer gaan nadenken (in woorden)
en het grappigste is: soms als ik terug kijk naar iets wat ik heb geschilderd, weet ik nog precies wat ik op zo'n moment in woorden dacht!

groetjes moonflowertje

****** crazy******

trouwens, het is niet zo dat ik alleen maar in beelden denk hoor!
maar de dingen die tegen me verteld worden zonder dat ik iets kan/ mag terug zeggen die
zie ik levendig voor me...
Mijn geheugen gaat zover terug, dat mijn moeder zegt: dat kan je niet weten!
ik zie het terug in mijn gedachten, (op mijn tv-tje)
het zijn duidelijk beeldgedachten omdat ik er geen woordgedachten bij heb, zegmaar
ja nu wel, maar toen nog niet...
ik had er nog geen indrukken bij, denk ik

volgens mij denkt iedereen wel in beelden, hoor?
of is dit abnormaal?

MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 19 '11
oja, mijn derde oog chakra is overactief 100%
blush
wat ook betekend, dat ik een te grote fantasie heb!
soms hallucineer zelfs!

groetjes moonflowertje

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki