Bedankt, Liesanne, voor het (opnieuw) plaatsen van je lange bericht. Want het is zo mooi!
Als ik terugkijk op de 43 jaar die achter me liggen, waren er zo ontzettend veel mensen die op het juiste moment een seizoen meewandelden, en die mij zoveel leerden over mezelf! Het deed me groeien! En ja, natuurlijk deed het soms pijn als ze weer gingen, en ik weet dat ik uiteindelijk altijd met mezelf overblijf, tot op het moment dat ik dood zal gaan: maar de extraatjes, die je mag ontvangen en/of geven, als je onderweg bent, dat is zo fantastisch!
Soms, op het moment dat iemand je 'verlaat'(die verlaat je niet echt, eigenlijk), dan voel je je alleen misschien, maar een tijdje later zul je pas zien waarom die persoon er was, en wat deze voor je heeft betekend en wat je hebt geleerd van zijn/haar woorden of daden.
Ik kan wel situaties opnoemen, waarin het enorm veel pijn deed dat iemand bam! plotsklaps wegviel, en waarbij de pijn zo hevig was, dat ik niet openstond voor de boodschap van dat alles. Nu weet ik inmiddels, dat het altijd ergens goed voor was!
Gisteren logeerde hier een meisje, die heen en weer geslingerd wordt tussen pleeggezinnen en haar biologische moeder: bij het station gaf ik haar mee met een dikke knuffel erbij: meisje, waar je ook bent, en wat de rechtzaak ook uit zal wijzen, weet dat je altijd met jezelf bent, en dat je het vertrouwen en de liefde in jezelf moet zoeken, die kan niemand je geven, behalve jijzelf.
Ik hoop dat ze het begreep, want het is makkelijk iets te zeggen, maar als het niet echt binnenkomt, zal haar worsteling nog jaren kunnen duren.
De waarheid en het geluk bij een ander zoeken is veel gemakkelijker dan op zoek te gaan in jezelf! Terwijl dat laatste uiteindelijk de kortste weg is, en zoveel ongecompliceerder is!
Die levensvonk, of geluksvonk, of hoe je het ook noemen wilt, zit in ieder van ons. En het is fijn als er iemand in de trein stapt om ons deze dingen te helpen ontdekken, op welke - kromme - manier dan ook. En je verlaten op één persoon, dat heb ik ook gedaan, maar de gelukzaligheid van dat moment valt in het niet bij de gelukzaligheid op lange termijn, die toch echt in jezelf zit, en waar niemand iets aan toe kan voegen, volgens mij.