Loading...
nl

reader gezocht voor paard

Ayasha
Ayasha feb 1 '10
Zit op dit forum een goede reader die een paard wil readen? Ik ben bereid om te betalen mits ik weet dat ik er ook wat voor terug krijg. smile(dus geen 4 zinnen zeg maar)

Dus als iemand een reader weet... smile
Delen:
admin
admin feb 1 '10
Hoi Ayasha,

Het is afhankelijk van de persoon die leest en of de foto van het paard ook daadwerkelijk gelezen kan worden. Ik weet niet of je hele specifieke vragen hebt. Jij wil graag achter iets komen, en een foto lezen alleen lijkt me niet afdoende m.b.t. je vraagstelling.

Professioneel gezien zijn er meerdere mensen die echt contact kunnen maken met een dier (lijfelijk) en hieruit goede informatie kunnen halen. Op internet is hier ook over te vinden. Een "paardenfluisteraar" of anders "gewoon" een dierenarts.

Je kunt allicht de foto hier plaatsen om te zien wat eruit komt. Op Merudi wordt geen vergoeding gevraagd n.a.v. het plaatsen van een foto.

Hartelijke groet,
Bart
Ayasha
Ayasha feb 2 '10
Paarden"fluisteraars" bestaan niet. Wel mensen die heel goed op de hoogte zijn van de wijze waarop paarden communiceren en er zijn niet echt problemen. Dierenarts is ook niet nodig... laughEr zijn een paar dingen waarvan ik me af vraag, of iemand er een bepaalt gevoel bij krijgt en over het algemeen hoe ze zich voelt. smile

Mensen die willen proberen mogen dat natuurlijk altijd.
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-...5_4953618_n.jpg
http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-...3_6043065_n.jpg
admin
admin feb 2 '10
Ik zal zeggen wat ik doorkrijg als ik naar jou prachtpaard kijk..

er is iets gebeurt waar ie niet akkoord mee is.
Daardoor is de vreugde weg..
Het paard is een ander paard kwijt? een Maatje? en doet daarom dingen met weinig plezier.

klopt dit al reeds?
admin
admin feb 2 '10
oeps dat zijn wel vier zinnen (hahaha.. grapje)
Ayasha
Ayasha feb 2 '10
hihi vier zinnen mag hoor, maar niet als ik er 20 euro voor moet betalen, snap je? laugh

Wat je zegt kan heel goed smileIk zal je morgen een PB sturen met de uitleg... smile
Marenubium
Marenubium feb 2 '10
Hey Ayasha!

Wat leuk smileIk heb zelf een paard.
Een tijdje geleden ook op zoek geweest naar een 'paardentolk', echter niks mee gedaan (kostte teveel geld :P)
Wel wat interessante sites gevonden:
http://www.karakteranalyses.nl/
en
http://www.miekezomer.nl/
Die laatste zit bij mij in de buurt (Enschede/Haaksbergen).
Ze heeft me vanwege drukte doorverwezen naar een collega van haar:
http://communicerenmetdieren.com

Gister zat ik nog te denken: zou leuk zijn als er meer dierenfoto's hier kwamen. En kijk eens smile
Ik heb het nog nooit gedaan, maar als je het goed vindt, waag ik een poging? Volgens mij is het een merrie, en anders excuseer.

Wat Bellefleur zegt, kwam ook in mij op, of tenminste: Lusteloos.
Nieuwe omgeving?
En ze is wat stijfjes, ze spant haar nek teveel, kan het misschien zijn dat ze iets met haar rug heeft? Is er iets met haar achterhand?
Heb je er wel eens een osteopaat bij gehad? Die verrichten wonderen!

Als jij bij haar komt, is het dan werken, of doen jullie ook leuke dingen? Ze voelt een beetje aan zoals: oh, vrouwtje is er, ik moet weer.
Ik heb het idee dat je voor haar wat meer variatie moet aanbrengen, iets meer dingen zoeken die voor haar nieuw zijn.
Dit is een paardje wat graag werkt, en er ook graag voor beloond wordt, want dan 'groeit' ze. Niet dat ze onzeker is, helemaal niet tongueMaar ze is enigszins prestatiegericht.
Grensverleggend paardje, en dat doet ze graag met dr baasje.
Nieuwsgierig en onderzoekend, rustig en betrouwbaar.

Ze is erg intelligent, misschien zelfs meer dan het gemiddelde paard, en dat zul je ook ondervonden hebben; dan kan ze wat nukkig worden, omdat ze doorheeft wat er gaat gebeuren of wat ze moet doen. Dit is wel een paardje waar je continue mee zult discussieren en die je moet 'overhalen': Rechts. Nee, hoor. Rechtsom. Nee, waarom. Rechtsom, daar is het beter. Ok.

Stal. Probeer eens wat stukjes wortel, appels en brokjes door haar stal te strooien. En als je een hooinet gebruikt, leg dan eens het hooi op de grond.

Nu ja, verder kom ik niet smile
Heel veel succes met je paardje!
admin
admin feb 2 '10
Origineel bericht van: Ayasha
Ik zal je morgen een PB sturen met de uitleg... smile

Hmmm, wat jammer dat je dat in een PB doet, ik had er graag van geleerd smile
Maar je zal er je reden voor hebben.

-xxx-
Marenubium
Marenubium feb 2 '10
Origineel bericht van: ~~Larapinta~~
Origineel bericht van: Ayasha
Ik zal je morgen een PB sturen met de uitleg... smile

Hmmm, wat jammer dat je dat in een PB doet, ik had er graag van geleerd smile
Maar je zal er je reden voor hebben.

-xxx-

Jahaaa, doe dat alsjeblieft laughIk ben ook erg benieuwd, en we kunnen er alleen maar van leren smile
Hier wordt geen geld gevraagd als je daar bang om bent!
En zo vaak komen er geen verzoekjes om dieren te lezen, hihi.
Ayasha
Ayasha feb 3 '10
Goed maakt niet uit.

Paard heeft een tijd met mijn pony op weide gestaan, ging een tijd goed tot ze een keer ruzie kregen met elkaar en ze aardig gevochten hebben. Sinds mag ik ze van mijn moeder niet meer samen op weide gooien hoewel ik weet dat dit er gewoon bij hoort. Ze meppen er niet naast, dat weet ik maar ze wegen dan ook 500kg dus ze redden zich wel... Maar dat kan ik zo 1,2,3 dus niet oplossen, daar zal ze effe geduld moeten hebben. Zo vaak het kan zal ik ze wel samen op weide gooien. smileMoeder durft niet meer.

Verder heeft ze van mei tot eigenlijk nu stil gestaan met een peesblessure, die zat wel vooraan, het kan dus goed zijn dat ze idd wat stijf is, rijden gaat een beetje moeilijk nu, ze moet er terug doorheen komen zeg maar... En dat vind ze niet leuk. Ze is natuurlijk niet zo soepel als toen ze nog volop in training stond...

Spanning in nek en rug snap ik maar daar moet ze heeeeeel even doorheen... Dat is mijn "schuld" (manier van trainen wink) als ze nu eens inderdaad niet altijd in discussie ging (daar benoem je een heel, heel sterk punt Marenubium. Dat is echt een "probleem" met Pret in die zin dat het altijd zo verrekte veel moeite kost om haar overtuigd te krijgen dat het beter is zo...) en zou ontspannen ipv te vechten dan had ze dat niet laughIk probeer er niet te hard tegen in te gaan omdat ik haar niet "over the top" wil drijven maar ik geef wel lichte weerstand zodat ze voelt dat ik echt echt graag zou willen dat ze het op zijn minst even probeerde. Als ze daarin gaat ontspannen zal die spanning ook wegtrekken.

Afwisseling kan ik dus ook weer terug vinden in die maanden stilstaan, niet kunnen trainen enz... Nu wil ik haar eerst dressuurmatig weer goed hebben (spieren rustig aan opbouwen) en als dat weer goed zit zet ik zo nu en dan weer eens een laag hindernisje op, zo snel het weer het toe laat mag ze ook weer op buitenrit, naar de manege mee (wel voor les maar goed, verandering van omgeving) en weer wedstrijden doen enz. Dus dat komt ook nog terug maar voor nu moet ze wederom ook effe geduld hebben.

Ze verlegd graag grenzen, maar dan vooral graag die van baasje... ( wink) Baasje heeft al een hele hoop zelfbeheersing-training gehad. laughHet geduld dat je voor dit paard moet hebben is oneindig.. Op rustig na kloppen je 4 eigenschappen ook, alleen rustig kan ik echt niet plaatsen... Van nature is ze heel nerveus en sensibel. Ze komt wel vaak zo over maar schijn bedriegt.... Als je eenmaal wat met haar gaat doen merk je dat wel!

Ja... Die appels enz, had ik kunnen weten dat dat naar boven ging komen... Missy mist haar traktaties :') tot die strenge winter kreeg ze altijd bij haar voer als extra'tje een paar snoepjes (meestal appelsmaak, is ze gek op) of een paar wortels... Maar het is er nu met die koude en vroeg donker enz wat bij in geschoten en ik vergeet steeds dat ik nieuwe snoepjes moet gaan halen... Ik zal daar deze week eens werk van maken!

Heb inderdaad het idee dat ze wat lusteloos is... Ze is niet zo "open" als normaal... Normaal communiceert ze erg veel... Nu is ze een beetje sufjes. Ook wat kriegelig, normaal krijgt ze een uitgebreidde poetsbeurt van me (lekkere massage) en plaag ik haar een beetje, normaal reageert ze daar leuk op maar nu legt ze haar oren snel in haar hals en lijkt ze zo iets te hebben van "doe wat je moet doen en laat me dan met rust!" := Heb het idee dat ze last heeft van "winterblues"

Voelt iemand hier iets bij haar over wedstrijden? Want ik heb zelf een vaag idee van wat het probleem is.... Maar ik zou graag bevestiging willen blushk vind het altijd moeilijk om bij eigen paarden zeker te zijn van wat ik voel omdat ik ze zo goed en lang ken....

Ben overigens niet bang om te betalen hoor laugh
Marenubium
Marenubium feb 3 '10
LOL!
Wat leuk, hartelijk dank voor je feedback smile

Ok, 'winterdip' kwam als eerste in me boven, maar dat heb ik snel weggeschoven...hou het in de eerste instantie maar daar op wat betreft de kriegeligheid wink
Veel paarden hebben daar last van, is zelfs al weer een therapie voor verzonnen: lichttherapie...Nu ja, als het helpt...hihi.

Ook 'wedstrijden'. Daar houdt ze van. Alleen...ze kent het riedeltje nu wel.
Kom ik zo nog op terug.

Rustig is ze voor mijn gevoel van nature uit. Sensibel, ok, is ze ook, sterk ook inderdaad. Maar kan het soms zijn dat ze wat nerveus wordt van jou?
Omdat ze heel snel jou oppikt, ze is echt op jou gericht.
Ontspanning zou voor beiden goed zijn laugh
Ik heb zelf eens een clinic gevolgd van Corine Vogelaar (http://www.centaurvogelaar.nl/), en er erg veel van geleerd, vooral lichaamstaal van en naar het paard.
Ook heeft ze inderdaad nog wat pijn, ik zou je echt een osteopaat willen adviseren, kost rond de 75 euro voor een consult, hier althans.

Maatje. Kun je ze wellicht NAAST elkaar zetten? Of in dezelfde weide met een draadje ertussen? Soms gaat het er inderdaad hard aan toe, net wat je zegt, maar misschien stelt het je moeder wat meer gerust wink

Poetsbeurt. Ik had een regel getypt: "Ze geniet ervan om naast je te staan en 'gekroeld' wordt. Poetsen?"
Echter heb ik die weggehaald omdat ik er niet zeker van was, zag haar ook inderdaad een beetje kwaaiig. Grappig dit smile

Ok. Dus het komt er zo'n beetje op neer dat ze nu MOET werken he?
Je zou misschien af en toe gewoon lekker met haar kunnen lopen, aan het touw. Saampjes, geen stress, geen werken, gewoon lekker ontspannen. Alsof je een hond uitlaat smile
Of na het werk leuke dingen doen, speel je wel eens met 'r? Join up? Of gewoon grondwerk oefeningen gecombineerd met een lekkere massage over het hele lichaam.
Dan wordt ze beloond voor het werk, ook al zijn het maar een paar rondjes geweest. Ze gaat dan 'werken' weer associëren met iets leuks.

Wedstrijden. Ja. Vindt ze erg leuk om te doen, maar het lijkt wel alsof ze nu zoiets heeft van: Ja daaaag, doe het lekker zelf.
Ze kent wedstrijden, en weet wat er van haar verwacht wordt. Ze weet precies wat ze moet doen, vandaar: riedeltje.
Maar juist de drang om voor JOU hard te werken, en jou blij te maken, dat is voor haar het allerbelangrijkste.
Heeft ze misschien 'gefaald' ergens in? Een fout gemaakt? Heeft haar dat pijn bezorgd, of boosheid bij jou? Dat soort zaken trekt ze zich namelijk erg aan. Gevoelig paardje smile
Ik denk, dat dat de grootste bottleneck is van haar gemoedstoestand van nu. Wat ik al zei: het is een paard wat prestatiegericht is, graag beloond wordt, en graag voor dr baasje werkt, en deze blij maakt.
Ze gaat dan graag nog harder werken! Ze is perfectionistisch ingesteld.
Gestraft worden voor iets wat zij leuk vindt om te doen, kan haar volledig naar beneden halen. Dat heeft niet zozeer te maken met onzekerheid, maar...ik kan er niet zo goed op komen...meer met 'vertrouwen'.
Ja, je moet haar weer het vertrouwen teruggeven, dat ze het wel degelijk kan, en dat het helemaal niet zo erg is dat ze af en toe een foutje maakt. Beloon haar dan ook voor haar inzet laugh
Ze werkt namelijk graag voor je, en wat voor jou een klein beetje is, kan op dit moment erg veel zijn voor haar.

Kun je hier wat mee?

Dat is dan 75 euro tongueNah, grapje eheh.
Maar jij en je paardje zijn wel een echt team, leuk is dat laugh
Knuffel voor je lieve, dappere viervoeter, en knuffel voor jou!
Ayasha
Ayasha feb 3 '10
Eerst en vooral wil ik even zeggen dat een join up GEEN spelletje is... Een Join up is de zwaarste mentale straf die je een paard kan geven.... smileAls je daar meer over wil weten moet je het maar laten weten. Maar dat is echt geen spelletje..... Zeker niet voor het paard ook al ziet het er misschien "leuk" uit, maar daar breek je een paard mentaal mee...

Dan ga ik effe in op je berichtje natuurlijk! laugh

Lichttherapie... Ja... Ik denk dat ze er gewoon effe doorheen moet, ik behandel haar als een koningin als het kan hoor... Maar sommige dingen moet ze toch echt begrijpen dat ze 1.52 is en 500kg weegt en dat je die nu eenmaal niet in je auto stopt zeg ma... laugh

Het kan hoor, dat ze nerveus wordt van mij, al zou gestressed misschien een betere woordkeuze zijn... Ik zit zelf een beetje in een "dip" en ik twijfel er niet aan dat ze dat voelt en een stukje over neemt... Je hebt zeker gelijk als je zegt dat Pret erg gevoellig is voor mijn stemmingen (ook in het algemeen overigens) soms wat te gevoellig... Ze voelt perfect aan hoe ik me voel en daar speelt ze goed op in... Soms doet ze extra hard haar best maar soms weet ze ook perfect mijn "knopjes" te vinden en dan kan ze echt het bloed van onder mijn nagels uithalen... Ik word overigens niet snel kwaad... Het enige moment dat ik echt "straf" (hetzij een klap, hetzij met stem) is als ze over mijn grens gaat, dwz dreigen met slaan/bijten, niet willen stilstaan (dan is een "Pret, Kappen!" meestal genoeg). Ik ben consequent met haar maar kwa strengheid of dingen mogen heeft ze niets te klagen hoor... Ik ben eerlijk, ik volg lang niet alle "regeltjes"... Zo mag ze als ze flink haar best gedaan heeft buiten de knuffeltjes en mondelinge beloning vaak gewoon haar snuit in de snoepjes doos steken := Niet dagelijks, maar zo nu en dan mag ze dat wel eens! winkSowieso krijgt ze na het rijden altijd een paar snoepjes! Ze weet ze zelfs staan :') Ik zadel haar af in de gang en dan staat ze los, normaal mag ze na het rijden altijd effe rollen (daar maak ik altijd tijd voor, plan ik in omdat ze daar echt van geniet) maar die krijg ik de deur niet uit voor ze haar snoepjes heeft hoor laughDan gaat ze echt heel ostentatief naar die kast, duwt tegen de deur en kijkt vervolgens naar mij.... Zo van "He baas... Daar staan ze he!"
:')

Ze mag zo nu en dan gaan snuiten bij hem van me maar dat kan ik niet altijd toelaten, als madame in een slechte bui is schopt ze nl tegen de staldeur en die hebben ook niet het eeuwige leven.... winkZe heeft inderdaad bijzonder veel kracht... Op elk gebied, mentaal, fysiek... Als je haar ziet is het een uk maar als je er mee werkt (of dat nu grondwerk is of rijden) dan voel je echt dat ze inmens veel kracht heeft... Heb een tijd een paard bijgereden van 1.70 en die was echt lang niet zo sterk als zij... Denk dat het ook een stukje in haar bouw ligt, Pret heeft een beetje de "ouderwetse" bouw... Niet zo rank als de huidige moderne sportpaardjes.

Kroelen vind ze normaal wel fijn, maar op haar voorwaarden (enkel als zij het wil, niet te lang, enkel op de plekjes die ze die dag leuk vind enz) verder is het geen extreem aanhankelijk paard, toen ik haar net kreeg moest ze er zelfs helemaal niets van hebben, borstelen was er al te veel aan...

Pret heeft absoluut niet gefaald... Nee... Maar ook dat gevoel kan ik plaatsen... Ik twijfel namelijk over haar. smileEn ik weet heel goed dat ze dat voelt... Maar ik kan er niet aan doen... Ik twijfel of ze het juiste paard is voor wat ik wil. smileHaar blessure had ze trouwens door te vallen op weide, toen ze viel en weer op stond en stokkreupel was, heb ik geroepen (omdat ik zo schrok) "Pret jiij stomme idioot!! Kijk nu!!" en ben vervolgens beginnen huilen omdat ik bang was dat ze wat gebroken had... Ze liep nl echt op drie benen.... (als ik er aan denk krijg ik terug tranen in mijn ogen blush)

Thuis gaat het erg goed, trainen... Ze heeft natuurlijk soms dagen dat ze haar middelvinger (als ze die had) zou opsteken maar die hebben we allemaal en dan doe ik het vaak wat rustiger of ik houd er gewoon mee op en gooi haar op weide. smileOp dit moment moet ze idd wat harder werken dan normaal (het kost haar meer moeite) omdat ze terug moet opbouwen, conditie, spieren enz.... Ik doe zo rustig mogelijk maar kan me voorstellen dat het idd wat moeilijk is voor haar... smileMaar op wedstrijd wil ze niet... Dan kom ik er niet "doorheen". Dan sluit ze zich volledig af en voel ik niets meer... (ik voel normaal enorm veel bij mijn paarden, communiceer veel met ze onbewust) maar op wedstrijd krijg ik die mogelijk niet van haar.... En dat is soms frustrerend... Op wedstrijd heeft ze ook nog nooit getoond wat ze in haar mars heeft...

Ik ben echt knetter gek van dat paard... Ze doet zoveel dingen die ik bij elk ander paard niet zou toestaan (zo had ik haar laatst opgetuigd en terwijl ik mijn cap op deed draaide madame zich om en rende rustig de gang uit om zich buiten te gaan uitleven.... MET mijn tuig!! :') Mijn vriend helemaal in paniek want ja dat tuig, dus ik zeg "laat maar doen, ze komt vanzelf wel een keer terug als ze uitgedolt is." en ja hoor, ze heeft een kwartiertje zitten rennen, bokken enz en toen was het klaar, is ze naar me toe gekomen, heeft ze een knuf gekregen en kon ik met haar aan de slag :') Dus ik ben echt niet streng op haar, ik heb grenzen en daar moet ze binnen blijven, maar het is niet zo dat ze niets mag.... Integendeel zelfs... Die trut mag meer dan eender welk ander paard ooit gemogen heeft bij mij... Het mooie van haar is dat ze het niet misbruikt, als ze terecht op haar kop krijgt, dan pikt ze het ook gewoon en dan zou je zweren dat ze zich schuldig voelt laughMaar oh wee als je haar op haar kop geeft als het niet terecht is... Dan laat ze je alle hoeken van de weide zien... In die zin is ze enigszins "agressief" te noemen...

En als ze in een slechte bui is, dan moet je écht goed met haar opletten... Dan kan ze zonder reden echt flink gemeen uit de hoek komen... (bijten zonder aanleiding, aanvallen op weide...)

Het is dus niet allemaal rozengeur en manenschijn met deze dame... Ze heeft er zeker wel een kop op zitten... Eentje waar niet veel mensen mee om kunnen (ik ook niet soms..)
admin
admin feb 3 '10
ja, kan het zijn dat het om een nog vroegere tijd gaat? dat ie een paard mist? Of die er plots niet meer was...
Want ze heeft sindsdien geen vreugde meer in haar leven. Kan niet genieten..en alles wat daarna komt, heeft ze eigenlijk geen zin in allemaal. dus dat gevecht met dat paard komt allemaal daarna,
ze is sindsdien met veel niet akkoord. Ze heeft daardoor begrepen dat ze sommige dingen niet zelf kan bepalen, en dat zit haar dwars.
(schrijf ik er nu bij, omdat ik dat nog voelde..)

als je dat eens zou opzoeken.. misschien als je dat begrijpt.
dan kunnen we weer verder kijken..

kijk ook eens in je eigen leven, ben je zelf ook iemand op jonge leeftijd kwijtgeraakt? Is ie op de een of andere manier een spiegel voor je? Niet dat jij je vreugde kwijt bent, hoor, maar misschien zijn er raakvlakken, das altijd heel bijzonder, dieren zijn niet zomaar bij je.
Marenubium
Marenubium feb 3 '10
Jahaa Belle! owee als ze zelf niet kan bepalen wat ze wil, dan kun je er geen kant mee op. Goeie laugh
Misschien is dat ook zo met de wedstrijden...Of ze voelt dat er teveel van haar verwacht wordt, want 'afgaan' wil ze niet.
Als jij twijfelt, Ayasha, aan haar kunnen, dan klopt dat misschien wel. Misschien kan een dierenarts je adviseren? Of je moet haar ervan zien te overtuigen dat ze het wel kan.
Een paard zal niet zo snel haar grenzen verleggen als haar baasje er geen vertrouwen in heeft. Dat is namelijk een onzekere factor, en daar houden deze, van nature, volgers niet zo van.
Ik hoop dat je er uitkomt met haar, maar ik weet zeker dat ze meer in zich heeft dan ze laat zien. Dat komt door haar prestatiedrang en perfectionisme. En daarin heeft ze dan NET eventjes dat kleine beetje vertrouwen van jou voor nodig.
Maar hoe? Dat zou ik dus echt niet weten....

Join up, ben ik met je eens, in de algemene zin van het woord, is een straf. Belachelijk hoe paarden hierdoor gedwongen en gebroken worden. Ik gebruik de join up om mijn paard los te werken, en voor grondwerk (western manier; roundpenn werk). Eigenlijk zoiets als longeren maar dan zonder lijn. Zo kan ik 'm veel beter aanvoelen en inschatten, en veel sneller corrigeren smile
Zodra ik het touw (leading rope) neerleg en we samen in het centrum staan (rust), dan is het SPEELTIJD.
En dan mag IK rennen, lol. En een plezier dat ie dan heeft ahahah. Vooral hard op je af komen rennen en op het allerlaatste moment wijken, of uitdagen, helemaal geweldig vindt ie dat smile
Ik gebruik dus de join up niet zoals jij dat bedoelt. Misschien een verkeerd woord gebruikt...zodra hij de juiste houding te pakken heeft, wordt hij beloond met rust. En gaan we spelen. 3x zo'n oefening, en hij pikt het dan al veel sneller op onder het zadel. Niks geen elastieken, bijzetteugels, slof, whatever. Daar heb IK dus een gruwelijke hekel aan winkHij moet het zelf gaan voelen, ipv direct gedwongen te worden door allerlei hulpmiddeltjes. En dat werkt bij hem in ieder geval uitstekend smile
En het is nog leuk ook, voor beiden. Zo bedoelde ik de join-up.
Ayasha
Ayasha feb 3 '10
Ik moet zeggen dat ik niet weet wat er gebeurt is met haar voor ze bij mij kwam en ik heb haar nog maar 4 jaar... Ze is bij mij gekomen toen ze 9 was... Dus dat kan maar daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Het klopt wel dat ze, sinds ze bij mij is, heeft moeten leren dat ze nu eenmaal niet alles zelf mag bepalen... Haar vorige eigenaar heeft in het ziekenhuis gelegen met gebroken ribben enz.... Dat bespaarde ik mezelf liever. Dus zeker de eerste twee jaar hebben we veel ruzie gehad... Ik ben heel lief met mijn paarden, echt, maar ze moeten luisteren en ze mogen niet gevaarlijk zijn..... smileDat heeft me het e.e.a gekost maar we zijn nu zo ver dat ze, als ze het er niet mee eens is, in elk geval al niet meer aanvalt.

Ik ben vrij veel mensen kwijt geraakt op jonge leeftijd. smile

In de wei spelen doen we wel, ze volgt me sowieso als een hondje, als ik aan kom en ik roep haar komt ze naar me toe voor haar knuf enz... Dus ik denk dat dat wel goed zit op zich. Sowieso doe ik wel wat grondwerk maar ik ben geen echte natural, ik volg geen goeroe... smileik let op haar lichaamstaal en op die van mezelf, om haar veilig te krijgen om met haar om te gaan heb ik sowieso veel grondwerk gedaan (welliswaar een eigen versie er van)... Dus dat "kent" ze wel maar nu doe ik dat wat minder omdat het niet meer nodig is... Ze loopt braaf mee, als ik haar uit weide ga halen pak ik haar gewoon bij haar manen en zet haar zo binnen, zonder halster oid... Dat moet trouwens niet iedereen met haar doen, mijn vriend die evenveel met haar om gaat kan dat niet met haar, dan blijft ze staan met zo'n kop van "nee hoor doe'k niet. :D"
Marenubium
Marenubium feb 3 '10
AYASHA!
Je bent WEL een natural als het om je (in dit geval DIT)paard gaat!
En dat grondwerk is echt wel nodig! Niet om HAAR van alles te leren, maar om van ELKAAR te leren. Doorbreek de sleur, en ga grondwerken vanuit een andere visie.

Oooh, dit is exact wat er aan ontbreekt nu. Ze heeft je veel te leren, nog steeds. Maar je geeft haar de kans niet meer. Het doel is nu belangrijker geworden dan de middelen.
Het klinkt misschien bot, en je zult het niet met me eens zijn, maar denk er eens over na!
Voor haar bestaat dat DOEL namelijk niet, ze snapt wel wat JIJ wilt, maar voor HAAR ren jij het doel voorbij. Ze denkt alleen maar: Ja, dus, want? Ik ken dat wel. Val eens met je neus in het zand?
AHAHAH ze neemt een beetje een loopje met je, heb je dat door?
Veilig is ze wel, maar jij niet.
LOL dit paard houdt je een spiegel voor!
Ik weet niet waar je woont, maar een 'paardenspecialist' zal jou exact kunnen vertellen waar het aan ontbreekt wink
Die zal de lichaamstaal tussen jou en je paard goed weten te interpreteren.

Het gaat hier om een andere insteek, een andere werkwijze. Jouw paardje zit op de goede weg, maar jij handelt nog steeds vanuit de 'ouderwetse' manier.
Zij kent dat riedeltje nu wel...ook vanwege dat 'volgen'.
Ze probeert jou duidelijk te maken dat ze een andere benadering nodig heeft.
Wat grappig laughProbeer dat eens in te zien, en laat een ander eens de circle game met jouw paardje doen?
Ayasha
Ayasha feb 3 '10
Ik geloof best dat een goeroe me dat kan vertellen, ik denk eveneens dat als die goeroe klaar is dat het tijd word om mijn paardenstapel in te perken omdat het budget op is. Ik handel niet vanuit de ouderwetse manier... Ik ben blij met je reading, begrijp me niet verkeerd, met een aantal dingen ga ik zeker aan de slag, maar dit laatste bericht vind ik veroordelend, zeker gezien je niet weet wat ik al allemaal met dit paard heb gedaan. smileAlsnog vind ik het erg lief dat je me een aantal dingen hebt laten weten en ook wat dingen bevestigd hebt! Ik heb er van geleerd. smile
Marenubium
Marenubium feb 4 '10
Hehe...dat had ik al voorspeld.
Had het dan ook niet over een 'goeroe'.
Daarom zei ik ook: laat een ander eens de circle game doen met je paardje. Niet persee een specialist, want die zijn idd. erg duur.
Iemand uit je omgeving, de handelingen/invalshoeken van een ander eventjes bekijken.
Kan geen kwaad, toch?
Iemand dan, die niet bang is van een beetje intimiderend gedrag van jouw merrie.
Je hebt mijn 'ouderwets' een beetje verkeerd opgevat. Het is meer dezelfde invalshoek als toen, de invalshoek die jouw paard nu dondersgoed doorheeft, en waar je dus niet meer mee verder komt. Daarom heeft het geen 'zin' meer, dat grondwerk.
Jullie hebben eventjes een frisse kijk nodig op alles smile
Dat bedoel ik.
En als je dat 'veroordelend' vind, dan is dat helemaal jouw goed recht wink

Na 6 jaar met mijn paard, ben ik ook nog steeds aan het leren, en kom ik steeds weer achter mijn beperkende invalshoeken. Die beestjes zijn slim, en soms helpt het, om weer een andere benadering te gebruiken. Dat is menseigen namelijk: we vervallen in herhaling. Werkt met katten en honden, maar niet met paarden...dat zijn immers prooidieren met een zeer creatieve insteek wink

Sterkte meis, het gaat je echt wel lukken!
Ayasha
Ayasha feb 4 '10
Er zijn niet veel mensen in mijn omgeving die met Pret om willen gaan en dat heeft zo zijn redenen. smileIk ben al ruim twee jaar iemand aan het zoeken die geen 100km moet rijden om er eens op te kruipen, tegen betaling van mijn part maar tot nog toe niemand gevonden. smileDe meeste kijken al vertwijfeld als ik vraag of ze haar effe vast willen houden. Zelfs mijn lesgeefster benaderd haar heel voorzichtig en als er iemand absoluut niet bang aangelegd is.... laughSnap je mijn probleem? smileIk wil wel... Maar ik moet best ver gaan zoeken om iemand te vinden die wil, en dan zit ik weer met het probleem dat ik ook moet weten dat die persoon met haar om kan... Dat die persoon haar niet gaat straffen terwijl ze gewoon groot gelijk heeft... Pret is geen paard zoals alle andere paarden... Daarin ben ik misschien te beschermend... Maar ik wil geen wildvreemde op haar waarvan ik niet weet hoe die haar gaat behandelen... smile

Ik heb 15 jaar paarden inmiddels en probeer van alles een stukje mee te krijgen... smileBen met haar naar een NH-man geweest voor het bekappen en het trailer laden... Verschillende dierenartsen enz bij geweest om zeker te zijn dat ze echt geen pijn had.... Ook nu word ze nog jaarlijks gecontroleerd door de dierenarts, is soort van routine hier... Samen met de griepsspuit voelt de DA haar effe af, of ze ergens gevoellig reageerd enz. smileHij moet ergens deze maand nog langs komen (voor haar griepsspuit) zal hem vragen om even extra aan haar rug te voelen, kijken of hij wat voelt aan haar en of dat stijfheid is of meer... smile

Sowieso, als het beter weer is ga ik ook weer meer bij haar in stal zitten enz... Nu is het me toch vaak te koud om uren lang bij haar in stal te zitten zonder wat te doen behalve praten en wat plagen :') Dat zal ze vast ook wel missen maar goed... Ik heb geen berenvacht :')
Marenubium
Marenubium feb 4 '10
Yeah, jullie hebben al een heel traject afgelegd jah smile
Ik veroordeel je ook nergens in, weet vanuit mijn eigen ervaring dat we soms vanuit gewoonte kunnen handelen smile
Ik betrek regelmatig nog mensen bij de training van mijn paard, dat is een egyptische arabier en erg slim haha. Gewoon weer eventjes om wat nieuwe/andere inzichten op te doen.
Want de 'normale' behandeling werkt gewoon niet bij hem.
Jij hebt ook geen alledaags paardje, met deze wordt je echt aan het werk gezet, hihi.
En dat wil ik je gewoon meegeven: een andere benadering dan gewoonlijk laat je paard weer fris worden tussen de oren.
Waar ongeveer woon je? Misschien kunnen we eens afspreken laugh
Jij mijn paard, ik de jouwe, haha laugh
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy