Het fluisterkind ®
Leren luisteren naar wat je kind over jouw leven te vertellen heeft. Met een voorwoord van Roy Martina.
Janita Venema
De methodiek 'Het fluisterkind ®' maakt duidelijk dat jouw kind zich net zo intens en actief inzet voor jouw levensgeluk als jij voor dat van je kind. Je kind gebruikt zijn gedrag, spel, ontwikkeling of klachten als taal om duidelijk te maken wat er bijgestuurd mag worden in jouw leven, relatie of gezin. Daar gehoor aan geven betekent een verrijking voor jezelf, maar je zult ook merken dat het positief doorwerkt op het gedrag en de gezondheid van je kind. In dit werkboek worden handvatten geboden om hiermee praktisch aan de slag te gaan. Tevens beschrijft Janita helder en recht uit het hart voorvallen uit haar leven die voor iedere ouder herkenbaar zijn en de methodiek illustreren.
Janita Venema over 'Het Fluisterkind':
http://www.youtube.com/watch?v=0JzSRJ76g38
Janita Venema is kindertolk® , klassiek homeopaat en moeder van twee kinderen. Ze heeft sinds 1990 een praktijk en geeft lezingen en oudercursussen over de door haar ontwikkelde methodiek ‘Het Fluisterkind®’. Daarnaast leidt ze professionals op tot kindertolk die ouders ondersteuning bieden bij het toepassen van deze methode.
De ontwikkelingen in haar praktijk met zijn het gevolg van de overwonnen moeilijkheden met haar eigen kinderen die een transformatieproces in haar zelf teweeg brachten. Ze volgde de ‘aanwijzingen zonder woorden’ die haar kinderen haar aanreikten. Dat resulteerde in een ‘innerlijke reis’ waardoor de eenzame, onzekere, rationele en afstandelijke vrouw gevoelig, warm en krachtig werd en haar unieke levensdoel vond (kindertolk). “Het begon als een hoop ellende, maar het was het beste wat me kon overkomen.”
Fluisterkind ®
Een kinderhart is als een spiegel, het reflecteert alles waaraan het wordt blootgesteld. Dat betekent… dat ouders zichzelf beter kunnen leren kennen via het gedrag en welbevinden van hun kinderen! Ze kunnen ontdekken of de basis onder hun bestaan - én dat van hun kinderen - ‘overleven’ of voluit leven is.
Kinderen laten ook nauwkeurig weten wat er nodig is om tot volledige ontplooiing van ons leven te komen. Zo worden we evenwichtige opvoeders en díe liefdevolle, krachtige mensen die we in wezen zijn. Precies dat is het wat kinderen - onbewust - van ons vragen.
‘Het Fluisterkind’ is een prachtige methodiek waarbij het gedrag en/of de klacht van het kind vertaald wordt naar het leven van de ouders. Een kindertolk ‘vertaalt’ de situatie voor de ouders zodat zij kunnen begrijpen wat het inhoudt voor hun persoonlijk leven, hun relatie, werk of de opvoeding. Door hier gehoor aan te geven, kunnen ouders zichzelf én hun kind wezenlijk vooruit helpen. Kinderen spiegelen namelijk ook dat het goed gaat!
Ervaringen van ouders
Bert is een jongen met volkomen passieve darmen en een groeistilstand. Zijn medicatie helpt steeds maar even. “Door ‘Het Fluisterkind’ begreep ik voor het eerst in mijn leven dat ík stilstond en passief was. En ik had het niet eens in de gaten! Ik stelde alles in het werk om Bert te geven wat ik had gemist maar had mijn eigen levenskansen finaal afgeschreven. Pas toen ik me van dat idee ‘ontlastte’ en mezelf groeikansen gaf via een baantje, waar ik bovendien een lieve man ontmoette, raakte Bert definitief van zijn klachten af en groeide hij weer. Mijn liefde voor mijn zoon heeft zich enorm verdiept. Hij heeft mij in mijn kracht gezet. Bovendien, als ik mijzelf geef wat nodig is dan geef ik hem een heel belangrijke boodschap mee voor zijn leven.”
Ingrid vertelt: “Mijn dochter van twee was open en toegankelijk, maar plotseling wil ze door niemand aangeraakt worden en kijkt ze afwerend als iemand haar benadert. Na twee consulten is dit gedrag van mijn dochter al weer verdwenen en we hebben niet eens iets bij Simone gedaan. Ik kwam er achter dat ik raakbaarheid koppelde aan pijn en hield de boot bij voorbaat af. Vanaf het moment dat ik de link zag en mezelf weer begon open te stellen, was Simone de oude. Onvoorstelbaar. Ik begrijp nu hoe diep de verbinding tussen ouders en kinderen is.”
Meer informatie over het fluisterkind, workshops voor ouders en de opleiding tot kindertolk: www.fluisterkind.nl.
Op het internet tref je diverse artikelen aan over het fluisterkind, in o.a. de tijdschriften ‘Dynamis‘ en ‘Educare‘.
© Janita Venema
http://www.zienderogenbeter.nl/?pag_id=19693&site_id=149