Loading...
nl

bewust zijn

gast
gast jan 18 '10
Wat is bewust zijn eigenlijk? We zijn ons "bewust" van wat we zijn; sexe, leeftijd, nationaliteit, klasse, huidskleur, lengte, gewicht noem maar op. We hebben er een mening over; te dik, te dun, arm/rijk, beschaafd of niet, te wit/te zwart, noem maar op. Al deze dingen waar je bewust van bent zijn onder invloed van je buitenwereld tot stand gekomen. Daar ben je alleen niet altijd bewust van, je gaat er van uit dat "jij" dat bent.
Dit bewust zijn is feitelijk maar een klein deel van wat de mens in werkelijkheid is. Alleen kan een mens zich daar via dit bewust zijn, noem het het ego, niet bewust van worden. Waarom niet; m.i. komt dat omdat het een afgescheiding (een klein deel) is van het geheel (maar nog steeds onderdeel van het geheel is). En zolang je je conformeerd aan dat kleine afgescheiden deel ben je niet in staat om het ene waar het een afscheiding van is bewust te ervaren.
M.i. is het mogelijk om het grote geheel, wat in ieder mens aanwezig is, bewust te ervaren. De manier om daar te komen is niet door het ego te vergroten. Want in dat geval kun je wel bewust worden van een groter deel maar zal je nooit de eenheid ervaren omdat het ego altijd een afgescheiden iets blijft. Het grote geheel kunnen ervaren is alleen mogelijk als het ego gereduseerd wordt tot nul. Je moet infeite niets "zijn" om het geheel te kunnen ervaren.
Dat het ego dit niet zo makkelijk accepteerd komt door de angst om niets te zijn. Het ego wil altijd iets zijn, het wil invloed uitoefenen op dat waar ie "bewust" van is. Om niets te zijn en daardoor alles te kunnen ervaren moeten we de "eigen wil" los kunnen laten en ons laten leiden door het geheel. Dit geheel kun je allerlei namen geven. Iedere religie heeft er zijn eigen naam voor bedacht.
Voor mij is "bewust zijn" een manier om tot niets te kunnen komen en daardoor het alles te kunnen ervaren. Bewust zijn van wat het afgescheide deel inhoud. En met het weten dat dit maar een afgescheiden deel is er geen waarde meer aan hecht zodat ik los kom van dit afgescheide deel en zo het alles kan ervaren.
Iedereen kan het AL ervaren.
Delen:
admin
admin jan 19 '10
We? Ik denk dat er best mensen zijn die dit wel kunnen al zullen ze beslist heel zeldzaam zijn smile
De wereld zou er naar mijn mening mooier uitzien als we ego konden uitschakelen of de mond snoeren.
Helma
Helma jan 19 '10
Erg mooi stukje Gast! Ook al lukt het vaak niet, er naar streven is al een goede start! Ik merk heel sterk dat dit inzicht de laatste maanden ook bij mij zijn intrede doet, het sijpelt een beetje naar binnen, zeg maar. Maar dan nog kan het jaren duren voordat de theorie en praktijk op elkaar aansluit.

Ik merk dat ik veel wensen/gedachten los heb kunnen laten en neem vooral nog enkel waar wat er om mij heen gebeurt. Ik hoef er niks meer mee, en dat is een ware bevrijding!
gast
gast jan 19 '10
Origineel bericht van: Karin
We? Ik denk dat er best mensen zijn die dit wel kunnen al zullen ze beslist heel zeldzaam zijn smile
De wereld zou er naar mijn mening mooier uitzien als we ego konden uitschakelen of de mond snoeren.

Iedereen heeft z'n momenten dat het ego wegvalt. Dit zijn meestal de momenten waarop alles als vanzelf lijkt te gaan, je geen erg meer hebt in de tijd, je helemaal in je element bent en een bijna euforisch gevoel hebt van binnen alsof je de hele wereld aan kunt. In deze staat blijven is meestal niet makkelijk omdat het ego meestal weer zijn hoofd opsteekt en het claimt alszijnde dit vanuit hem/haar ontstaat. En dan is het gevoel van eenheid weer weg en kom je weer terecht in de werkelijkheid van de afgescheidenheid. Kunst is dan om niet het ego de kans te geven een werkelijkheid te gaan creeeren die niet werkelijk is maar een illusie is.
admin
admin jan 19 '10
Ja inderdaad een illusie, als je je dat realiseert ben je al een heel eind.
Jasper123
Jasper123 jan 22 '10
Voor mij is bewustzijn hetgeen dat wij creëren. Aangezien alles wat wij creëren potentieel al in ons aanwezig is, is creëren een vorm van bewust worden van hetgeen dat al in ons zat, maar nog niet naar buiten is gekomen.

Bijvoorbeeld als er een nieuwe uitvinding wordt gedaan dan was die uitvinding in potentie al mogelijk, alleen de uitvinder werd zich er bewust van (in dit geval dmv nadenken, misschien een geniale ingeving?).

Of bijvoorbeeld het bewust worden van milieuvervuiling, hetgeen in potentieel altijd al aanwezig, maar wanneer er aandacht aan wordt geschonken is men er bewust van, en voila: een probleem is gecreërt.

Er worden ook valse dingen voor ons gecrcreërt, bijvoorbeeld het hele war on terrorism. Wij zijn ons bewust van iets dat er helemaal niet is, dat is het creëren van angst.

Maar goed, dat is mijn interpretatie van "bewustzijn": )
admin
admin jan 23 '10
Bewust ZIJN, is bewust aanwezig zijn in alles. Zijn! niet vanuit je ego, maar vanuit je Goddelijke Liefde, zoals je uiteindelijk oorspronkelijk ben bedoelt om te zijn.

En BEWUSTZIJN is de kracht die er is om te weten wie je bent, en om te zijn wie je bent als Goddelijk Liefde.
Zonder bewustzijn kan je niet bewust ZIJN.

BEWUST zijn" is je openen voor de ware betekenis van iets of iemand.
Jasper123
Jasper123 jan 23 '10
Interessante interpretatie Bellefleur!

Maarja het blijft gewoon een begrip dat op vele manieren kan worden uitgelegd : ).
gast
gast jan 25 '10
Zolang je bij die verschillende uitleggen maar wel de gelijkenis kunt zien i.p.v. de verschillen wink
HEt zijn allemaal stukjes van het grote plaatje.
gast
gast mrt 19 '10
Mooi filmpje over bewustzijn:

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy