Loading...
nl

Het verhaal van Moeder Theresa.

admin
admin jan 15 '10
MOEDER THERESA – MACEDONIË / INDIA
SKOPJE (NU MACEDONIË), 26 AUGUSTUS 1910 – KOLKATA, 5 SEPTEMBER 1997

foto niet beschikbaar

Moeder Theresa was een katholieke zuster en de oprichtster van de Missionarissen van Naastenliefde. Meer dan 40 jaar lang streed ze in Kolkata (het vroegere Calcutta, India) voor de rechten van de armen, weeskinderen, zieken en stervenden. In 1979 kreeg Moeder Theresa voor haar humanitair werk de Nobelprijs voor de Vrede en 5 jaar na haar dood werd ze door paus Johannes-Paulus II zalig verklaard.
“Als je geen honderd mensen kan helpen, help er dan eentje.”

“De vrucht van stilte is het gebed, de vrucht van het gebed is geloof, de vrucht van het geloof is liefde, de vrucht van liefde is dienstbaarheid, de vrucht van dienstbaarheid is vrede.”

Moeder Theresa


Leven en werk

Moeder Theresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu in het huidige Macedonië, voelde zich als 12-jarige reeds geroepen om een religieus leven te leiden. Toen ze 18 was, trad ze toe tot de orde van de Zusters van Loreto (Ierland). Daar leerde ze Engels en een jaar later ging ze lesgeven in India. Tijdens die periode nam ze de naam Theresa aan en werd ze zich ook meer en meer bewust van de enorme armoede in het land.

Daarom trok ze in 1948 naar de sloppenwijken om de mensen te helpen, en in dat jaar leefde ze zelf ook in grote armoede. Maar langzaam ging het beter en in 1950 kreeg ze de toestemming van de Paus om een eigen orde te stichten, de Missionarissen van Naastenliefde. De orde wou zorgen voor “de hongerigen, de naakten, de daklozen, de gehandicapten, de blinden, de melaatsen, voor al diegenen die zich ongewenst, ongeliefd, vergeten voelen in de maatschappij, mensen die een last zijn geworden voor de samenleving”.

Bij de oprichting van de orde waren er dertien leden, die enkel in Kolkata werkten. Doorheen de jaren ’60 breidde het netwerk zich eerst uit over geheel India, en later over de wereld. Bij haar dood waren er ruim 4.000 zusters en 100.000 vrijwilligers actief in meer dan 100 landen.
Huldebetoon

Moeder Theresa kreeg verschillende onderscheidingen voor haar strijd tegen armoede en ander onrecht. De belangrijkste erkenning is zeker de Nobelprijs voor de Vrede die ze in 1979 ontving. 5 jaar na haar dood werd ze door paus Johannes-Paulus II zalig verklaard, nadat een vrouw zou genezen zijn van kanker en TBC door een foto van Moeder Theresa aan haar borst te drukken. Het is mogelijk dat later nog een heiligverklaring volgt.

Toch is er ook kritiek. Sommige mensen zeggen dat Moeder Theresa de armoede niet uit de wereld wou helpen, maar dat het verspreiden van het katholieke geloof haar belangrijkste drijfveer was. Ook haar visie op het lijden van mensen deed wenkbrauwen fronsen. Lijden zou hen dichter bij Christus brengen en was dus niet helemaal negatief. Ook zou ze donoren misleid hebben en de financiële giften aan andere projecten besteed dan waarvoor het geld geschonken was. Er zou in sommige tehuizen zelfs sprake zijn van erbarmelijke leefomstandigheden en verwaarlozing. Desondanks is het beeld dat ze nalaat overwegend positief.
Bronnen en verwijzingen

http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Teresa
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moeder_Teresa
http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1979/teresa-bio.html


Delen:
Beschermengel
Beschermengel jan 15 '10

Een pracht vrouw !
gast
gast jan 15 '10
Helaas is er nog steeds armoede en onrecht in deze wereld. En die zal er ook blijven als de oorzaak ervan niet aangepakt wordt.
Helaas was het werk van Moeder Theresa alleen symptoom bestrijding en heeft het de armoede niet doen verdwijnen.
Pegasus
Pegasus jan 15 '10
Hé gast,

Ik ben erg nieuwsgierig, ben alle discussie al een tijd aan het volgen.
En ik vraag me af waar jij de andere leden van het forum bewust van wilt maken?

En m.b.t. het topic, wat helpt er volgens jou wel in deze wereld, zodat er in toekomst geen armoede en onrecht meer zal zijn?

Maar beiden is wellicht een heel nieuw topic. wink

Liefs Pegasus
admin
admin jan 15 '10
Origineel bericht van: Beschermengel

Een pracht vrouw !


ja heel prachtig. Ben vol bewondering voor haar.
admin
admin jan 15 '10
Origineel bericht van: gast
Helaas is er nog steeds armoede en onrecht in deze wereld. En die zal er ook blijven als de oorzaak ervan niet aangepakt wordt.
Helaas was het werk van Moeder Theresa alleen symptoom bestrijding en heeft het de armoede niet doen verdwijnen.


Was het voor Moeder Theresa Haar Doel om de armoede te doen verdwijnen???? Nee toch????
Al is het symptoom bestrijding zoals jij het noemt, dan nóg heeft ze meer gedaan dan menigeen hier op Moeder Aarde.

Vol bewondering en respect voor haar!!!
-verder geen comment meer van mij over één van de door mij meest gewaardeerde Mens ooit op Aarde-
admin
admin jan 16 '10
Ja vol respect en waardering.
En het zou leuk zijn als dit inderdaad geen discussie-topic wordt,
maar een hulde aan haar.
Islandlady
Islandlady jan 16 '10
Inderdaad vol respect en waardering Belle en Mar!
Moeder Theresa die gedaan heeft wat ze kon! Vanuit geloof of welke reden dan ook ze deed het toch maar!
admin
admin jan 16 '10
Origineel bericht van: Bellefleur
Ja vol respect en waardering.
En het zou leuk zijn als dit inderdaad geen discussie-topic wordt,
maar een hulde aan haar.


Absoluut!!!
Hoe kunnen we van Moeder Theresa een discussie-topic maken ... onmogelijk!!! Ze was wie ze was en ze was bewonderswaardig!
gast
gast jan 16 '10
Het is ook niet mijn bedoeling er over te discusieren. Ze deed wat ze kon, zonder haar en de haren hadden de armen die ze hielp nog meer geleden ws.
nibel
nibel jan 18 '10
Jaren geleden, was ik in het klooster in calcuta , een jaar later terug , werkte er enkele dagen , sorry natuurlijk kon zij de armoede niet uit de wereld helpen , haar bedoeling was de mensen te helpen hun op te opvangen te helpen,
ben, buiten het sterfhuis ook in een weeshuis geweest , weet ik voede me zo klein nee ik zie haar als een bizonder iemand , ik weet dat dit niets met geloofd te maken heeft ,,,,,met mens zijn
Ik was ook met paters gaan praten nee mensen prachtig hoe ze alles zagen terug voor mij neits met geloof te zien , hier kan je wel discusieren en lang ,,,,maar doen , elk kan een beetje m Th zijn hier

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki