Loading...
nl

Vrijmetselarij

admin
admin jan 12 '10
Hoi hoi,

Vorige week heb ik een vrouw gesproken die bij de vrijmetselarij zat, althans, dat maakte ik uit haar woorden op, ze wijdde er verder niet echt over uit. Ze raadde me aan eens contact op te nemen, want het zou volgens haar iets voor me zijn.
Ik heb natuurlijk informatie op internet opgezocht. Wat hier staat, klinkt interessant, maar het is nogal vaag. Over inwijdingen, spirituele reizen en noem maar op. Ik weet niet wat ik me erbij voor moet stellen. Het komt nogal als een "gesloten elitaire groep" over en staat me een beetje tegen. Denk dat het komt omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Een informatie-avond of gesprek geeft natuurlijk wel meer duidelijkheid, maar toch wilde ik vragen of iemand hier meer van weet te vertellen, wat de genootschap precies inhoudt?

Groetjes,
Bart
Delen:
admin
admin jan 12 '10
Heb je hier wat aan Bart?

http://www.scholieren.com/werkstukken/527
gast
gast jan 12 '10
Ik denk dat het het beste is om naar een informatie avond te gaan en je te laten informeren door mensen die weten waar ze het over hebben i.p.v. het internet af te struinen. Er zijn veel "tegenstanders" te vinden maar dat zijn meestal mensen die niet weten waar ze het over hebben.
Dat het gesloten is heeft zo z'n redenen en hebben er niet direct mee te maken dat ze dingen doen die niet door de beugel kunnen. Ik heb er nooit iets mee gedaan maar het heeft me op de één of andere manier wel altijd getrokken. Het is vooral werken aan jezelf om daarmee de mensheid te kunnen dienen. Dus als je dat aanspreekt zou ik er zeker eens mijn licht opsteken als ik jou was.
admin
admin jan 13 '10
Dank Karin !

Ja, klopt gast. Om een echt goede indruk te krijen moet ik een gesprek aangaan. Als ik de algemene informatie lees, heeft het zeker een mooie insteek. Het gaat er vanuit dat iedere persoon uniek is en dus op zijn eigen manier zijn lessen dient te krijgen, zonder een oordeel op elkaar te geven. Van iedereen kan worden geleerd, zonder dat het je opgedrongen wordt. Ik laat meer weten als ik gebeld wordt, misschien vind je het interessant om te horen !
gast
gast jan 13 '10
Ben benieuwd smile
Othela
Othela jan 13 '10
De Vrijmetselarij is met reden terughoudend en altijd geweest. Er is ook zoveel gespeculeerd, beschuldigd, gefantaseerd over hun gedachtegoed en de uitveoring daarvan. Ga er eens praten en kijken. Er is veel puurs en goeds te vinden en het principe van samen bouwen aan de wereld heeft iets. Zoals alle groepen en verenigingen hebben ze wel hun eigen manier en vaste riten.
Je horizon verbreden is altijd een goed idee!

Succes!
Othela
admin
admin jan 13 '10
Precies, en om die reden ook begrijpelijk. Dat geloof ik ook, en ga ik zeker doen ! Dank !

Groetjes, Bart
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 14 '10
In hoeverre kun je de vrijmetselarij vergelijken met scientology? En wat is de oorsprong van de vrijmetselarij?

Ik dacht altijd dat de vrijmetselarij een clubje rijkeluislieden waren die op geheime locaties bij elkaar kwamen, om zo te bepalen hoe ze hun macht gingen gebruiken voor hun eigen doeleinden. Maar ik denk dat ik het mis heb.
gast
gast jan 14 '10
Haha, dat weet ik wel zeker.
Ga ook eens een gesprek aan met iemand die het wel van binnen uit weet zou ik zeggen. Zal verhelderend zijn.
En natuurlijk kan het zo zijn dat er rotte appels tussen zitten die het voor eigen gewin gebruiken. Maar daarmee is het nog niet gezegt dat dit het doel van de vrijmetselarij is.

Scientology is naar mijn weten iets heel anders.
gast
gast feb 10 '10
Bart ben je inmiddels al geweest?
admin
admin feb 10 '10
Hoi gast,

Ja, ik ben geweest, het is interessant wat er verteld werd. Overdracht van kennis daar komt het op neer, met respect voor ieders belevenis - en denkwereld. Er wordt gebruik gemaakt van "rituelen" door gebruik van symboliek. Niets vaags of verhevens, maar op een praktische manier. Dit roept iets bij jezelf op, en daar is waar het om gaat.
gast
gast feb 10 '10
En....sluit je je aan bij hen?
admin
admin feb 10 '10
Nee, doe ik niet uiteindelijk.
rawb
rawb feb 10 '10
http://www.youtube.com/watch?v=S7Xs5GCnQKs

plus nummer 2, 3. Verandert je kijk
admin
admin feb 10 '10
Ik dacht toen ik kind was, dat vrijmetselarij betekende " er vrij op los metselen" .. en dat ze een verband hadden met vrijbuiters... laugh
admin
admin feb 10 '10
Haha Belle smileVoor een deel heeft het natuurlijk wel met vrijbuiters te maken ja ..

Rawb: de filmpjes zijn gekleurd en geeft niet echt een positieve kijk. Het komt over als een verheven status en samenzweringen, satanisch enz.. ik weet niet over ik erover moet denken.
Jasper123
Jasper123 feb 10 '10
Beginselverklaring van de "Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden".

Artikel 1 van de Ordegrondwet.

1. Een vrijmetselaar is een vrij man van goede naam, die is ingewijd in een tot de Orde behorende loge, dan wel in een loge die werkt onder een door de Orde erkende Grootloge. Hij werkt, samen met andere vrijmetselaren, met behulp van symbolen en rituelen aan zijn persoonlijke vorming. Deze symbolen en rituelen zijn door de traditie gegeven; zij worden door de vrijmetselaar naar eigen inzicht geïnterpreteerd. De gezamenlijke arbeid stimuleert hem ook naar vermogen bij te dragen aan een betere samenleving. De vrijmetselaar zoekt op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt, opdat het ideaal van een allen verbindende broederschap gestalte kan krijgen. Daarbij aanvaardt hij een persoonlijke verantwoordelijkheid ten opzichte van de wereld, die hij ziet als een te voltooien bouwwerk waarvan ieder mens een levende bouwsteen is. Hij verricht die arbeid in het licht van een hoog beginsel, symbolisch aangeduid als "Opperbouwmeester des Heelals". De vrijmetselaar erkent de hoge waarde van de menselijke persoonlijkheid, de gelijkwaardigheid van alle mensen, ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid en ieders verantwoordelijkheid voor zijn doen en laten.

2. Vrijmetselarij wordt beoefend in plaatselijke verenigingen, loge genaamd. Vrijmetselaren betrachten verdraagzaamheid en streven naar harmonie; mede daardoor kunnen de loges ontmoetingsplaatsen zijn voor mannen met uiteenlopende achtergronden, levensbeschouwingen en inzichten. De gezamenlijke arbeid leidt tot beleving van verbondenheid van alle vrijmetselaren. Deze verbondenheid wordt broederschap genoemd.

3. De Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden is het organisatorisch verband waarbinnen de voorwaarden worden geschapen om vrijmetselarij te kunnen beoefenen in de traditie waarin zij dat sedert haar oprichting heeft gedaan.

4. De Orde eist van haar leden gehoorzaamheid aan de wetten des lands zolang en voor zover die wetten geen beperkingen inhouden van de vrijheid van meningsuiting en vereniging.

5. De Orde onderhoudt vriendschappelijke betrekkingen met door haar erkende Grootloges in het buitenland. Mede hierdoor zorgt zij ervoor dat haar leden ook daar kunnen werken, zodat de broederketen de gehele wereld omspant.


Opzich hebben ze hele mooie dingen. Maar als je iedereen wil samenbrengen waarom is het dan allemaal zo geheim? Het wordt ook vaak gekoppeld aan de illuminati, die de nieuwe wereld orde willen. Als ze dat bedoelen met iedereen in vrede samen, met een microchip in je lijf, vind ik het toch iets minder mooi. De ideeen zijn mooi, maar het is de vraag of het wel echt zo is allemaal.. En die filmpjes zijn nog al christelijk gekleurd, kijk wat het christendom allemaal heeft gedaan in de geschiedenis. Maarja, wat is goed en wat is slecht.. Wat wel bizar is hoeveel symboliek je terug vind in het dagelijks leven als je er op let, ook al is het alleen maar in de media..
gast
gast feb 10 '10
Alles kan ten goede en ten kwade gebruikt worden.....
admin
admin feb 10 '10
Alles kan inderdaad ten goede en ten kwade worden gebruikt. De woorden die Jasper neerzet is mij inderdaad ook zo uitgelegd. Ze hebben verteld dat er geheimzinnig over de "initiatie" wordt gedaan om iemand zo min mogelijk iets te willen laten verwachten, omdat dan het effect op de geest en de vrijblijvendheid weg is. Ze doen niet geheimzinnig, overal staat beschreven wat de bedoeling is, alleen wordt er over de kennis die ze willen overdragen wel geheimzinnig gedaan, waarom weet ik ook niet. Misschien willen ze het uniek houden op een bepaalde manier. Het mysterieuze is er dan ook van af. Het gaat om het effect wat bepaalde kennis/symbolen hebben op de individuele persoon en niet als groep. Geen woorden, maar het gevoel wat erbij hoort, en dit geeft meer impact dan uitleg in woorden. Denk dat dat de insteek is.
Jasper123
Jasper123 feb 10 '10
Wat ik nu lees is dat de lagere graden idd niet geheimzinnig zijn. Dat de lagere grades leugens wordt vertelt, en dat die voornamelijk geld in het laadje brengen en mensen voor hogere gradens uit worden gekozen. Alle grote leiders, bankieren etc. van deze wereld zijn allemaal hoge gradens.. En dan wordt het allemaal wel vrij creepy.
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki