Loading...
nl

Topics wel of niet op slot?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 8 '10
Vandaag zag ik dat er op verzoek een topic werd gesloten omdat degene die het topic was begonnen hier om vroeg. Ik ging hier over nadenken en vroeg me af wat ik hier nu eigenlijk van vond. Nu wil ik hier niet oordelen over de maker van het topic en over de moderator die op dit verzoek was ingegaan want dat was helemaal goed zoals het is gegaan.

Waar ik over ging nadenken ging juist meer over de functie die een willekeurig onderwerp, op dit forum eigenlijk heeft. Ook dacht ik na over het feit of een topic eigenlijk een eigenaar heeft, of niet?

Ik wil daarom even mijn mening weergeven en ook weten hoe jullie hier eigenlijk over denken.

Ik ben van mening dat een topic geen eigenaar heeft en dat het iedereen vrij staat om te reageren en aan deel te nemen. Juist de mogelijkheid om te reageren (ook op oude topics) kan ineens er voor zorgen dat er invallen komen, die geheel onverwacht, maar juist briljant zijn. Iemand begint naar mijn mening een topic niet enkel voor zichzelf, maar ook voor de lezers en schrijvers. Interactie is hiermee het gevolg en zorgt juist voor een groter inzicht.

Als ik dit weer plaats in het licht van topics wel of niet op slot zetten, krijg ik hier een negatief gevoel bij. Want door een topic op slot te zetten (tenzij het natuurlijk om administratieve redenen zijn: dubbel topic, ongepast, etc.) ontneem je eigenlijk andere mensen hun stem die nog iets willen bijdragen aan dat onderwerp. Ook al is het misschien maanden later.

Wat vinden jullie?
Delen:
Lena
Lena jan 8 '10
ja op slot gooien vond ik altijd al jammer smile
vrijheid om je mening te geven vind ik wel belangrijk...

maar goed liesanne heeft ooit het topic he jackhalzen cafe geopend waarin je heel veel zaken kwijt kunt...

de regels van merudi zijn duidelijk voor iedereen

mocht je vinden dat mensen in jou topic afdwalen is een vraag om on topic te blijven voldoende denk ik...

verschil van meningen zijn ok,en mocht je het vervelend vinden dan is je terugtrekken of niet meepraten toch ook ok?
admin
admin jan 10 '10
Ik ben van mening dat een topic aangemaakt wordt om inderdaad een reactie of antwoord te krijgen, of om de mening, het gevoel van een ander te lezen.

Waar ik moeite mee heb, is dat er toch soms op bepaalde topics niet correct wordt gereageerd, omdat er een woordenschat wordt gebruikt, die heel kwetsend over komt/kan komen.

Ik zou voorstellen, dat als dat gebeurt, dat degene die zich in het nauw gedreven voelt of onprettig daarbij voelt, dat meldt bij de Owner van Merudi, bij jou dus NiMs. En dat jij ingrijpt, voordat er verwijten over en weer worden gemaakt, of woordenkeuzes verkeerd worden geïnterpreteerd.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel ... en anders vraag gerust.

Liefssss
Helma
Helma jan 10 '10
Ik vind ook dat topics niet op slot hoeven, tenzij het uit de hand loopt: en voor de rest sluit ik me helemaal bij Larapinta, dus dat jij, Nims, het initiatief neemt hierin. Of leggen we het dan teveel bij jou neer?
Beschermengel
Beschermengel jan 10 '10


Voor mij hoeft een topic ook niet zo gauw op slot, tenzij het natuurlijk dubbel of ongepast is.
gast
gast jan 10 '10
Van mij hoeven ze ook niet op slot. Vind wel dat er op gelet moet worden bij wat Marjan aangeeft dat mensen niet direct in een slachtoffer/dader rol geperst worden. Daar zijn we hier toch wel een beetje overheen gegroeid, of niet soms wink
admin
admin jan 10 '10
Ja inderdaad ,,, en ik vind dat er dan ingegrepen moet kunnen worden!

Liefsss
admin
admin jan 10 '10
Het zou voor mij aan de reden waarom liggen.
Ik kan me voorstellen dat iemand in een emotionele bui iets opschrijft en daar naderhand spijt van heeft, je kunt dan natuurlijk zeggen dan moet je eerst nadenken.
Maar dat is voor sommige mensen best moeilijk, dus van mij mag het wel.
Ik zie het probleem niet zo.
Of snap ik het weer eens niet..... crazy
admin
admin jan 10 '10
Als je geen probleem ziet..dan snap je het volgens mij juist wel!. grin
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 11 '10
Ik denk dat we hier allemaal wel een grens hebben aangegeven wanneer een topic op slot zou mogen, namelijk wanneer er over de grenzen van iemand (niet enkel de starter) wordt heengegaan. In dat geval ligt er wel de verantwoordelijkheid van een ieder, om zijn / haar eigen grenzen te bewaken. Ik denk dat ik niet persoonlijk bij alles hoef in te grijpen, maar dat de moderators die er zijn, dit prima ook kunnen inschatten. Er is onderaan een "meld aan moderator"-knop. Ik denk dan ook dat iedereen die voelt dat er over zijn / haar grens is heengegaan, deze knop zou moeten gebruiken, om zo er iets aan te doen. De moderators (en ik ook) kunnen dan bepalen hoe we dit gaan oplossen.

Kortom, topics hoeven helemaal niet zo snel op slot, tenzij er over iemands grens wordt heengegaan.
admin
admin jan 11 '10
Mooi NiMs.
Het bijkomende isue.. wat er zich afspeelt ivm het "over een grens heengaan" zou dan op een ander topic in alle respect voor elkaar kunnen en mogen uitgediept worden.

Zo kunnen inderdaad topics blijven bestaan in hun vorm zoals ze oorspronkelijk zijn gestart.. of zoals ze evolueren in inzicht over het onderwerp.
Geen slotje nodig dan..enkel een verwijzing.

De topic die ik onlangs liet sluiten mag van mij terug open..
De topictittel is Munay Ki en eenieder die daar iets over wil schrijven kan dit op dat desbetreffende topic doen.
Omdat dat topic een "open" karakter draagt.

Liefs,
Eruan
Eruan jan 12 '10
Op een ander forum waar ik behoorlijk actief ben in vlagen, is er alleen voor de moderators een mogelijkheid om het op slot te zetten.
Ik vind dat wanneer je zelf een topic start, dat het eigenlijk alleen met een persoonlijke reden of een bezwaar van anderen door of het onderwerp of onrespectvolle reacties moet kunnen worden gesloten, maar dan denk ik dat dit iets voor de moderators is.

Aangezien dit een open forum is, met over het algemeen mensen die veel respect naar elkaar hebben, en in principe goed nadenken over wat ze zeggen, denk ik dat het niet persé nodig is voor de TS om er een slot op te kunnen zetten.

Misschien een idee waar het voor de ts wel handig is om een slotje te kunnen zetten is het fotolezen. Zo kan je wanneer je genoeg info een slotje zetten zodat anderen er niet onnodig veel energie in stoppen.

Groetjes,
Anniek
Ayasha
Ayasha jan 16 '10
Als het om een persoonlijk verhaal gaat, dan vind ik dat de eigenaar van het verhaal het recht heeft om te beslissen over wel of niet sluiten... Gaat het over een willekeurig onderwerp wordt het al een beetje anders...
Tinne
Tinne okt 26 '10
Diegene die een slot op het topic http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/101057/heavy_discussion_Topic.html#Post101057
heeft gezet,
mag zijn eigen woorden hier nog eens lezen! wink

Ze zijn in botsing met zijn daden...

ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Als je uitgepraat bent over het onderwerp maak je een nieuwe....simpel en zo hou je de boel ook lekker scherp...
admin
admin okt 26 '10

Er is,zoals ik het gelezen heb, "ieders" mening
gevraagd wel of niet stoppen en/of naar het nut van dat topic gevraagd.
Mijn inziens een democratisch besluit om het bewuste topic te beindigen.
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Wat mij betreft hoeven er geen slotjes op onderwerpen. Sommige onderwerpen kunnen later weer opleven en dan weer actief worden.
Ik beslis voor mezelf wel of ik ergens mee door ga of niet en of ik een discussie nog zinvol vind of niet.
En hoewel de topic die op slot ging voor mijn gevoel nergens over ging, kwamen er wel heel veel reacties op en riep het blijkbaar wel heel veel op.
gast
gast okt 26 '10
@ Tinne; Als je een topic aanmaakt voor anderen, en die anderen hebben daar niet de behoefte aan en zien het anders dan jij, dan is het toch geen probleem als iedereen het er mee eens is dat die topic gesloten wordt (iedereen op jou na dan).

Waar dit topic over gaat was een heel andere situatie, niet te vergelijken met deze en daarom ook andere argumenten om het niet te doen.

Wat zit jou nu eigenlijk dwars?
ondergrond
ondergrond okt 26 '10
Dit volg ik ook niet van Mimosa. Als iedereen erover uitgepraat is ga je toch niet voor 1 iemand een onderwerp open houden ? Tevens is het een kleine moeite om hier weer een nieuw onderwerp van te maken. Je prolongeert als het ware een oud onderwerp door hem nieuw leven in te blazen middels een nieuw onderwerp. Koud kunstje....
Mimosa
Mimosa okt 26 '10
Waarom sluiten. Dan kan er nooit meer in gereageerd worden. In de korte tijd dat ik hier ben, heb ik diverse oude berichten waar al een tijdje niet in gereageerd was zien opleven.
Tuurlijk is het een kleine moeite om een nieuw onderwerp te maken, maar waarom zou je dat doen als het onderwerp er al is en er al vaak waardevolle informatie instaat.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki