Gisterenavond was ik van 1830 tot 2345 uur in de sauna, dat wil zeggen, zo'n vijftien sauna's op één terrein: waarom vinden mensen het zo moeilijk om zelfs daar stil te zijn? Niet te geloven, dan zit je in de muzieksauna, en maar kwekken, en maar kwekken: of ik zit in de stiltesauna (er hangen zes bordjes met 'stilte alsutblieft') en nog doorpraten! Onvoorstelbaar gewoon. Tjokvol, een potje met pieren. Heeft men dan zoveel te vertellen? Men praat wel, maar het gaat nergens over: dat men liever vier goedkope lingeriesetjes heeft voor de prijs van één dure, of in hoeverre je wel niet grip hebt op de weg met winterbanden ipv gewone banden met die sneeuw: ik begrijp het niet. Iedereen is met een groep, of met zijn tweeën: ga dan naar een restaurant, of naar de kroeg, of blijf lekker thuis!
Om 2300 uur vond ik een lege 90 gradensauna, met heerlijke, brede banken, en ik dommelde en droomde bijna weg, zo heerlijk rustig: en ja hoor, de deur gaat weer open en één of ander reisgezelschap vindt het nodig om de rust te verstoren, ze hadden overduidelijk de nodige alcohol genuttigd. Wat zegt dat over mij, wat zegt dat over de organisatie, wat zegt dat over de maatschappij. Vijftien jaar geleden was het nog stil in een sauna, zoals een sauna bedoeld is.
Afgelopen week reed ik naar Zwolle, met mijn moeder naast me: ook geen moment van stilte! Ze ergerde zich aan het tempo, zowel van de auto's voor ons als mijn tempo: ze was zo opgefokt en het leek wel of ze haast had. Geen wonder dat ze vorige week op een auto botste!
Ik neem waar dat de mensen om mij heen vol zitten met van alles en nog wat, en onbelangrijke dingen zijn ineens een groot issue. Misschien ligt het wel aan mezelf. Ik ben zo relaxed de laatste tijd, dat het me ineens enorm opvalt dat iedereen vol zit, en gestresst leeft, en struikelt over onbelangrijke zaken als lingeriesetjes en winterbanden.
Het liefste zit ik dan thuis, zonder gez**k over onbelangrijke zaken. Zo ook vanavond, ik heb er bewust voor gekozen om alleen te zijn, ook al ben ik op drie plekken uitgenodigd. Ik hoop niet dat de deurbel gaat, want ik ga niks in huis halen voor mensen die eventueel langs komen.
Heerlijk zeg. Ik maak er een 'gewone' avond van, weliswaar met roze zalm op toast en rode wijn, maar heerlijk, en dicht bij mezelf.