Loading...
nl

Advies voor mijn oudste

Helma
Helma dec 21 '09
Beste mensen,

nu zit ik toch even met een dilemma. Mijn oudste dochter en a.s. schoonzoon hebben iets heel naars meegemaakt in huis, en met name mijn dochter komt er niet los van.

Het is een nogal gruwelijk verhaal, en als je daar niet tegen kunt, lees het dan maar niet.

Mijn dochter M had al twee jaar een dwerghamster, en deze is meeverhuisd naar Zwolle. Ze woont nu ong. vijf maanden samen met D. Samen hebben ze een maand of twee geleden een redelijk jonge kat aangeschaft, ik schat dat ze nu een klein half jaar oud is. Omdat deze kat (Siepie) nogal veel belangstelling had voor de hamster, is deze verhuisd naar de slaapkamer, alles is gelijkvloers. De kat zat altijd in de huiskamer, en ze waren heel secuur met het dichtdoen van de slaapkamer. Tot gistermorgen. Tijdens het opruimen van wasgoed is de kat naar de slaapkamer gegaan en M en D hadden niet door dat zij daar was. M komt binnen en ziet Siepie spelen met iets grijzigs, maar veel te klein voor één van haar speeltjes. M roept: Siepie heeft Shiva!, waarop D haar wegtrok en zei: blijf jij maar in de kamer! Ik ga wel kijken. Hij liep naar de kooi en M ging toch de kamer in om de kat te pakken. Ze keek naar de kooi en zag dat Siepie de hamster door de tralies heeft geprobeerd te trekken. Het beestje zat klem tussen de tralies, en Siepie had het achterlijfje - een klein staartje en 2 pootjes - in zijn bek, en de rest hing tussen de tralies. De oogjes puilden zowat uit het kopje. Een gruwelijk gezicht. Het beestje was al dood, en D heeft de tralies omgebogen om het beestje er fatsoenlijk uit te krijgen. M belde mij en zat te hyperventileren aan de telefoon. D heeft ondertussen alles opgeruimd en alles in een vuilniszak gedaan. De kat kan er niks aan doen, het is instinct.

Het is gruwelijk, het is verschrikkelijk, en ze zijn er allebei overstuur van, nu nog steeds. We waren er vandaag, en ze bleef er over doorpraten. Ze blijft steeds dat beeld zien, zegt ze, de hele dag door. Ze komt er niet los van.

Achteraf is het jammer, dat ze er niet aan meegeholpen heeft om op te ruimen, maar het beestje was door de helft en ook niet meer vast te houden, op welke manier dan ook.

M probeert zich steeds te verplaatsen hoe het gegaan moet zijn, en hoe het voor het hamstertje geweest moet zijn: ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ze een manier moet vinden om het af te sluiten, of in ieder geval uitdrukking te geven aan haar gevoel. Ik zei haar: teken wat je gezien hebt, probeer het, maar ze zei dat ze dat niet eens kon!
Ze raakte daarstraks weer overstuur.
Ik had het allemaal heel summier verteld aan de jongste, maar D heeft het haar vanmiddag iets gedetaileerder uitgelegd, en ze was aanvankelijk boos op me omdat ik niet alles verteld had: maar nu baalt ze toch dat ze de details weet want ze is bang dat ze niet kan slapen.

Maar dat is niet mijn vraag. Hoe kan ik mijn oudste nu het beste ondersteunen? Ik weet, dat hier veel dierenliefhebbers zijn, en misschien hebben jullie een idee? Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die dit belachelijk vinden, maar ik vind het echt heel erg wat ze gezien heeft, en wat er gebeurd is. Ik zit er echt mee, want ik hoop niet dat ze hier heel erg lang last van blijft houden.
Vrijdag komen ze hier eten: mijn jongste zei al: dan mag ze Baileys - haar hamster - wel even vasthouden, misschien kan ze het dan iets beter verwerken. Dat vond ik wel een goeie. Iemand nog een idee?

Groetjes van een bezorgde moeder.
Delen:
gast
gast dec 21 '09
Het is gruwelijk als je zo iets meemaakt. Kan me goed voorstellen dat ze over de rooie is. Wat er bij mij te binnen schiet zo één twee drie; voelt ze zich op de één of andere manier schuldig dat de kat in de slaapkamer kon komen? Of geeft ze daar de schuld van aan haar vriend? Misschien als dat zo is zou je kunnen duidelijk maken dat er hier geen spraken is van schuld. En elkaar verwijten maken helpt ook niet. Het is de natuur die z'n kans kreeg, hoe gruwelijk het ook is. Ik zou in iedergeval voorlopig niet een nieuwe hamster aanschaffen tot dat de kat wat ouder is, of gewoon helemaal niet meer doen. Blijkbaar geen goede combinatie.
Sterkte voor je dochter.
Helma
Helma dec 21 '09
Ze voelt zich in ieder geval schuldig dat die deur openstond, en dat had ze volgens mij zelf gedaan. Maar ze voelt zich meer schuldig vanwege het feit dat de hamster naar de slaapkamer was verhuisd en dat ze de tijd niet had om de hamster nog op schoot te nemen. Voorheen deed ze dat nog wel, en hij kreeg toen meer aandacht. Maar de verhuizing, school, stage én het huishouden: het is allemaal zo spannend (geweest) voor haar, dat de hamster er bij in schoot. En de jonge kat vraagt veel aandacht, het behang gaat er al aan bijvoorbeeld.
Elkaar verwijten maken doen ze absoluut niet, gelukkig niet.

Het is echt de manier waarop die natuur dan haar kans kreeg waar ze beroerd van wordt. Ik bedacht me gisteravond in bed: stel je voor dat de kat het muis in zijn geheel had gepakt, en het beestje nog half leefde en er dan mee liep te spelen, dat lijkt me ook erg naar. Want dan hadden ze het beestje misschien dood moeten maken, brrrr...

De kat die hier in huis loopt bij mij, doet praktisch geen vlieg kwaad. Het is een scheet, en al negen jaar oud, bijna tien. En omdat mijn kat zo geweldig is, wilden ze er allebei ook één. Echter, dat beestje is nog jong en barst van de energie. Hij haalt aan de lopende band kattekwaad uit. En dit was niet echt hun bedoeling geweest, zo'n adhd-kat. Toch zijn ze gek met het beestje, en ze pikken het wel van haar. En ook deze gebeurtenis. Ze weten dat het de natuur is en ze zijn ook niet echt boos op de kat geweest, dat heeft geen zin.

Een nieuwe hamster komt er niet: alle speeltjes zijn al deze kant op, voor Baileys, de hamster van Sandra.
Het zal gewoon moeten slijten. Ze vertelde nog wel, dat ze het fijn vond, dat wij een jaar of vijf geleden onze kat gewoon konden begraven in de tuin, en dat ze hem nog had kunnen aaien enzo. en dat moment mist ze nu. Ze zal er toch een manier voor moeten vinden, denk ik. Dank je, Gast!
Beschermengel
Beschermengel dec 21 '09

Och arme M.....ik leef helemaal mee met haar, ik ben zelf n.l. ook zo....ik kan er nachten niet van slapen als ik iets zie wat gruwelijk is, al is het maar 1 sec wat ik zie op tv ( ik zap dan snel weg maar is al te laat dat het op mijn netvlies staat )

Het zal wel slijten, maar vergeten zal ze het nooit denk ik.

Ik ga altijd bidden voor de dieren en licht sturen, dat is voor mij een troost te weten dat dat aankomt en in ieder geval voelbaar voor de dieren is. En dat ze nu fijn in een land zijn waar geen pijn en ellende is.

Ook de geitjes die drachtig zijn, die vandaag vermoord worden ....ik ben al dagen bezig licht naar de geitjes te sturen ik vindt het vreselijk wat er allemaal gebeurt.
Helma
Helma dec 21 '09
Beschermengel, bidden, waarom niet, dat is een goeie optie! Ik zal het haar zeggen, net zoals het advies van Gast.

Die geitjes, ja, vreselijk! Dat soort nieuws hou ik expres bij Sandra uit de buurt: ze is stapelgek op geiten en er staat er ieder jaar één boven aan haar verlanglijstje. Maar zolang we niet op een boerderij wonen, krijgt ze die helaas niet.
Helma
Helma dec 21 '09
Ik had destijds een enorme grote konische kaars gemaakt, voor de verkoop: gisteravond laat hebben we hem op tafel gezet en aangestoken M en D en Shiva!
Beschermengel
Beschermengel dec 21 '09


Wat is precies een konische kaars Helma?
Helma
Helma dec 21 '09
Het ziet eruit als een piramide, maar dan rond, zonder de hoeken!

http://hiddenwings.hyves.nl/album/34196341/Made_by_me_myself_and_I/CqvZmDsL/fotos/417272605/0/OBry/

Die grote dus. Hij is meer dan 50 cm. hoog. Hij brandt erg langzaam, dus daar hebben we zeker twee weken plezier van.
Helma
Helma dec 21 '09
Gut, vorig jaar november hadden we ook al sneeuw, zie ik ineens!
Ik hou van sneeuw! De wereld ziet er zo vriendelijk uit.
Maryssa
Maryssa dec 21 '09
Wat afschuwelijk wat er gebeurd is. De natuur is op dat soort momenten heel hard. Arme M,D en Shiva! Ik kan me heel goed voorstellen dat ze het zichzelf kwalijk neemt dat de deur niet dicht zat en Siepie er doorheen heeft gekund. Arme meid..het moet slijten maar ze blijft zichzelf nu maar in een kringetje van gedachten afvragen wat ze had kunnen doen om het te voorkomen denk ik en daar maakt ze zichzelf heel erg overstuur en nog verdrietiger mee. Is het een idee om haar wat Bach Bloesem Rescue druppels te laten innemen? En misschien is het een idee dat ze de kooi niet te lang laten staan op die kamer maar opruimen? Anders blijft ze flashbacks krijgen als ze die ziet. Misschien een tafeltje op die plaats neerzetten met een plant en kaarsje erop? (ik weet niet waarom ik dat typ maar komt ineens in me op) Verder is S een schat dat ze M haar hamster wil laten vasthouden, misschien helpt het om echt het verdriet los te maken bij M. Sterkte hoor en ik vind het heel erg voor je spreken dat je voor haar hier om advies vraagt.
Cialara
Cialara dec 21 '09
Vreselijk Helma voor je dochter. Ik kan er ook nooit tegen, dat soort beelden... Zoals Beschermengel zegt, het blijft op je netvlies branden en het beeld blijft zich maar herhalen. Ik heg geen ander advies dan al gegeven is. Daarom hoop ik voor je dochter dat ze het snel een beetje kan vergeten.

Liefs Jorine
Natalie1986
Natalie1986 dec 21 '09
Het lijkt me inderdaad een heel naar gezicht als je dat zo opeens ziet. Ik wens jou en je dochter en schoonzoon heeeel veel sterkte!

Liefs NAtalie
Helma
Helma dec 21 '09
Wat lief allemaal, echt heel erg fijn! en hier kan ik absoluut wat mee. De Bach druppels zal sowieso een goed idee voor haar zijn, want ze is momenteel erg opgefokt. Ze is een vreselijke controlfreak en wil alles in huis perfect hebben, maar dat lukt gewoonweg niet, want ze heeft veel aan haar hoofd (stage, school, perfecetionisme) en ze is ook nog eens maar achttien jaar, dat is opzich best jong. Ik neem jullie adviezen mee en ze krijgt van mij een flesje Rescue remedy! Stom dat ik daar zelf niet aan dacht: ik heb er zelf jarenlang baat bij gehad.

Thanks again, ladies!
Beschermengel
Beschermengel dec 22 '09
Quote:
Het ziet eruit als een piramide, maar dan rond, zonder de hoeken!

http://hiddenwings.hyves.nl/album/34196341/Made_by_me_myself_and_I/CqvZmDsL/fotos/417272605/0/OBry/

Die grote dus. Hij is meer dan 50 cm. hoog. Hij brandt erg langzaam, dus daar hebben we zeker twee weken plezier van.


Mooi Helma!......zelf gemaakt toch? ( ik heb nog steeds plezier van jouw andere kaarsen smile)
Pegasus
Pegasus dec 22 '09
Wat een nare ervaring. Sterkte voor juliie allemaal. Hoop dat de Bachbloesem je dochter weer wat rust geeft.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki