Haai iedereen. Ik ben weer aan het schrijven geslagen.. gewoon, omdat ik er zin in had... En dat wil ik met jullie delen...
Proloog
Het meisje stond daar. Met de wind in haar rug. Haar haar wapperde in de gure herfstwind die al dagen flink waaide. Verdorde bladeren met alle denkbare herfstkleuren vlogen in het rond. Alsof ze hun eigen choreografie in het geheel hadden. Gecomponeerd door de goden van de wind, bespeeld door de wolken.
Het gezicht van het meisje was niet te zien. Een schaduw bedekte haar ogen doordat zij met haar rug naar de enkele straatlantaarn die in de steeg te vinden was stond. Enkel op haar mond was een grijns te zien. Flauwtjes verlicht door de volle maan boven haar hoofd. Ze toonde geen angst. Voor niks. Hoe angstaanjagend de donkere wolken ook door de hemel danste en hoe dun haar benen ook leken te zijn, ze stond er als een blok. Haar handen had ze diep in haar zakken gestoken. Nonchalant.
Toen klonk er gerinkel van brekend glas. Boven, in een van de ramen van het gebouw, vlogen de glasscherven in het rond. Ze flitsten in het maanlicht, zodat het even leek op vallende sneeuw. Dodelijke sneeuw welteverstaan.
Een figuur met een donkere mantel om sprong door het glas alsof het niks was. Zijn bewegingen waren vloeiend, alsof hij een kat was. Dat was, ondanks zijn mantel, die achter hem aan wapperde, duidelijk te zien. Er klonk een doffe dreun terwijl hij naast het meisje op de oude stoeptegels landde. Hij leek er niks van te voelen en kwam met een zelfde grijns rechtop staan.
Vanuit het gebroken raam klonk er een schreeuw. Fel licht schoot naar buiten en leek het meisje en de katachtige man te verblinden. Even was alles in de steeg helder verlicht en zag je de ogen van de twee onbekende figuren opflitsen. Langzaam keerde de donkere schaduw van de schemer terug in de steeg. De twee figuren hadden zich niet bewogen en keken richting het gapende gat. Het zag eruit alsof het gebouw gewond was. Alsof dat wat er binnen gebeurde deze nare gevoelens opwekte.
De katmens draaide zich om. Als teken om verder te trekken. Het meisje knikte en haalde langzaam haar handen uit haar diepe zakken van haar donkere lange jas. Met haar wijsvingers tekende ze een figuur in de lucht. De symbolen leken even op te lichten, maar doofde alweer snel. Haar haren vlogen in het rond terwijl ook zij omdraaide en de katmens volgde. Haar hakken klakte op de ondergrond, die nog nat was van de regenbui eerder die dag. Waterdruppels begonnen weer te vallen, wat het dramatische effect nog meer versterkte. Alsof het een teken was. Maar aan de nu verlaten steeg was niks te zien. Geen enkele glassplinter op de vloer. Geen barst in de ruit die net toch echt gesprongen was. Geen gewond gebouw. Stilte.
Niemand wist en zou weten dat deze twee mensen hier ooit waren geweest.
†
Ik ben nooit zo geïnteresseerd geweest in paranormale zaken. Ik vond al die tv programma’s altijd maar bullshit en ik kon niet geloven dat er zo veel geld zou omgaan in boeken over chakra’s en engelen. Ik ging na mijn middelbare schooltijd medicijnen studeren, net zoals wat mijn overleden vader had gedaan. Ik was zeventien jaar oud toen hij plots overleed aan een hartstilstand. Natuurlijk waren we er kapot van, maar ik had hem trots gemaakt toen ik hem die zomer ervoor had verteld wat ik met mijn leven wilde doen. Dus ik had er geen een of ander medium voor nodig die mij zou vertellen dat papa trots op me zou zijn. Want ik was en ben nog steeds van mening dat er niks meer is na dit leven. Ik vind het tijdverspilling om er alleen al aan te denken.
Ik was een A-student op de universiteit. Maar ook wel een beetje een nerd. Ik had niet echt vrienden, laat staan een vriendinnetje. Ik had me enkel aangesloten bij de studievereniging om korting te krijgen op mijn schoolboeken, want mijn moeder kon zich die grote bedragen amper veroorloven. Toch bleef ik toegewijd aan dat wat mijn vaders levenswerk was, en dat van mij zou worden. Ik kreeg, toen ik eenmaal cum laude geslaagd was, meteen een baan aangeboden in een vooraanstaande kliniek, waar ik een heel bijzondere man ontmoette, die uiteindelijk mijn leven zou veranderen. Voor altijd. En of ik daar nou zo blij mee moest zijn, dat weet ik niet. Alles wat ik geloofde werd in een keer van mijn operatietafel geveegd. En alles begon tijdens een operatie die slecht zou aflopen.