Goedemorgen Mar,
Ja, het is ook heel moeilijk om te accepteren dat je (ik) chronische ziek ben, ik kreeg al het advies in 2001 van het UWV om niet meer aan het werk te gaan, althans niet wat ik gedaan had, (dakdekker) maar ik was toen net gescheiden en ik heb de stempel bipolair 2
mee gekregen en was toenertijd heel hyper, manische kun je wel zeggen want ik kon alles weer aan, ik had een leuk flatje en ik voelde mij daar thuis waar ik toen woonde, leuke buurtjes en zo, ik ben weer terug geegaan naar mijn oude baas waar ik weer terecht kon en zo kwam ik er weer in en het ging best wel goed, zo goed zelfs dat ik in 2004 als zzp-er verder ben gegaan, had ik nooit moeten doen maar dat is achteraf want ik zit daar nu nog van op de blaren omdat ik eind 2005 ontstekkingen kreeg in mijn gewrichten, nooit ziek geweest lichamelijk en nu ik voor mezelf bezig ben ... tjee wat was ik kwaad, ik heb toen nog 1 jaar aangemodderd maar het ging niet meer en ik heb alles opgezegd in 2008, maar ik woonde ondertussen ook in Den Haag omdat ik een nieuwe vriendin had ontmoet en ik had veel werk in de buurt van Den Haag, maar toen ik ziek werd ging de relatie ook snel naar beneden, het is ook heel moeilijk leven met iemand die bipolair is want ik storte volledig in, ik had geen energie meer ... maar goed, we besloten uit elkaar te gaan en ik ging een kamer huren en daar kwam ik toch wel weer tot mezelf, voelde me best wel thuis in de gote stad
maar de vrouw waar ik de kamer van huurde had niet de nodige papieren en ik moest binnnen 1 maand he huis uit net zoals mijn mede bewoners, ik wist nergens anders heen te gaan dan mijn moeder maar ik wilde absoluut niet meer in het noorden wonen en vooral niet in het gat waar ze woonde, er is hier niks te doen, een winkel hebben we hier niet en het is gewoon saai hier.
Achteraf bezien nu is dat het beste wat me had kunnen overkomen, ik wilde maar niet luisteren naar mijn lichaam, ik was/ben zo gewend aan die pijnen dat ik het normaal ben gaan vinden, ik wist niet beter, maar nu ik daadwerkelijk tot rust ben gekomen en dat is niet zonder slag of stoot gegaan want ik heb het hier heel erg gehaat en ik ben hier ontzettend eenzaam geweest, ik woon nogal achteraf, helemaal vrij wat dat betreft en dat bevalt me nu ook heel goed, ik zou niet meer anders willen, althans voorlopig want je weet maar nooit hoe het balletje rolt in het leven, ik zeg voor mezelf dat het allemaal zo heeft moeten zijn, ik heb een overleden zusje, deze week, vrijdag is ze precies 45 jaar dood en ik heb altijd veel aan haar gedacht, zij is altijd bij me, mijn bescherm engel
maar deze maand voel ik haar sterker dan ooit, heb ik altijd al gehad hoor, ook met mijn verjaardag, er is toen ook wat voorgevallen wat ik te danken heb aan mijn vader, maar toen ik nog jonger was, ben nu ook nog jong hoor
maar toen raakte ik altijd van te voren van de rel en ik kon het niet thuis brengen totdat ik met mezelf ging werken, bewust/onbewust want veel dingen gebeuren niet zomaar maar als je ze ziet dan kun je een hoop terug halen en een mens kan raar reageren, of raar, je kunt een hoop verklaren waarom je bijvoorbeeld heel erg gestrest raakt in een bepaalde periode van het jaar, ik heb dat tenminste wel en ik heb nu weer een hoop kunnen terug halen van het hoe en waarom en dan is het ook niet zo gek dat ik eigenlijk alleen maar aan het overleven was in plaats van te leven ... maar het valt allemaal niet mee, ook als je weet wat er aan de hand is, het is en blijft moeilijk, ik heb af gelopen week te horen gekregen dat ik hier voor mijn hele leven behandeld moet worden, soms veel soms weinig, ik herken dat wel want ik heb fase's zoals nu dat ik super druk ben, hyper dus want ik ben nu niet te stoppen, heel weinig slapen en gewoon ook dingen zoeken ook al is het schoon
, maar ja daar werk ik nu aan om dat onder kontrole te krijgen want als ik zo door ga als nu dan raak ik weer in een depressie en dat wil ik koste wat kost voorkomen.
Maar het weekend is weer voorbij en weer een nieuwe week om aan mezelf te werken en ik ben in dat opzicht voor het eerst blij dat alles nu op zijn plaats valt en dat ik nu ook de juiste hulp krijg, maar dat ik niet de juiste hulp kreeg dat lag meer aan mij dan aan het GGZ zeg maar, ik had nog altijd die drang om te (moeten) werken ... dat is nu sinds kort weg en heb geaccepteerd dat ik een chronische ziekte heb.
Een warme Hartegroet
Jan