Vorig jaar is mijn schoonvader na een ziektebed met kanker helaas overleden. Ik had een fijne band met die man en heb hem de laatste 9 weken van zijn leven mogen verplegen en begeleiden naar de dood. Het is geen makkelijke tijd geweest, zeker niet nu ik met best wel veel vragen zit, waar ik nooit geen tijd voor heb gehad te vragen.
Maar dat wilde ik niet vertellen.
Er zijn een aantal gebeurtenissen geweest die ik graag wil delen met jullie.
1. 3 dagen voor pap zijn overlijden vroeg hij elke dag of het regende. Wij reageerden er steeds wat lacherig op, want het was best aardig weer.
De ochtend dat hij zijn laatste adem uitblaast, begint het meteen te regenen!!
2. Samen met een lieve collega heb ik pap de laatste zorg gegegeven. (leuk verhaal even tussendoor: mijn schoonmoeder wilde graag de as van pap in een hangertje om haar hals hebben. Zij sprak dit uit en pap verklaarde haar voor gek. Wist ze wel hoe groot de kans was dat er een zweetsok van hem in dat hangertje kwam?? Ik sloeg bij de laatste zorg geven het dekbed weg en rook meteen een vreselijke zweetsok. Ondanks alles moest ik lachen )
Maar goed, we zijn met de laatste zorg bezig, schoonzus en zwager en man helpen met wat kleine dingen. We zijn klaar en op dat moment, precies toen brak de zon door!!
3. Mijn schoonvader heeft altijd een volliere in de achtertuin gehad. Toen de dame van de dela haar gesprek hield met ons, waren er weet ik hoe veel vogels in de tuin aan het fluiten, terwijl er al geen jaren meer een vollierre is geweest!!
4. Laatste van die dag was ook bijzonder. We hadden de rouwkaarten klaar, en mijn man en zijn broer zouden die wegbrengen. Schoonpapa had tegen onze kinders vertelt (waren toen 4 en 2) dat opa een sterretje zou worden. Ze zijn dus onderweg naar de PTT en het schemerde. Kijken ze omhoog, staat er werkelijk maar 1 ster aan de hemel, en die flonkerde!!!!!!
Ik heb nooit getwijfeld dat er veel meer na de dood zou zijn, maar die dag bezorgd met nog steeds kippevel!!!!!!!
Bedankt voor het lezen,
Trieske