Loading...
nl

minder energie sinds burnout

Helma
Helma okt 19 '09
Nou, ik dacht dat ik er wel aan gewend was, maar...

In 2003 had ik een burnout, 100% afgekeurd. Na anderhalf jaar weer volledig goedgekeurd en weer lekker aan de slag, maar in mindere mate.
Altijd heb ik de hoop en de verwachting gehad dat ik weer net zoveel energie zou krijgen als voor die tijd: mis dus.
Afgelopen weekend was ik wezen stappen. De vrijdag ervoor veel te laat naar bed gegaan door een goeie film. Enfin, zaterdagavond eerst bij iemand eten en daarna dansen en uit mijn dak gaan, van pak em beet 2100 tot 0015 uur. Daarna naar huis rijden, met mijn ogen op steeltjes, en zo brak als maar mogelijk is. Ik bracht eerst nog iemand naar huis.

De volgende dag belde deze persoon mij op en hij zei: misschien is het verstandig voorzichtiger te zijn en je grenzen te bewaken. Jemig, ik lijk wel een oud w*f! Steeds vaker merk ik de beperking op, en ik had gehoopt dat het wel over zou gaan. Inmiddels weer vijf jaar aan het werk (meer dan 20 uur red ik al niet) en hoopte dat het beter zou worden: mis dus! Moet ik dan nog meer slapen van tevoren? Of moet ik niet drie uur op de dansvloer blijven staan? Moet ik naar huis gaan met de trein? Ik ben toch niet gehandicapt!!!

Maar zo voelt het soms wel. Aanstaande donderdag wordt mijn schommel uitgegraven en opgehaald, omdat ik hem gratis aanbood op marktplaats: ik heb zojuist wat voorwerk verricht, en het duurde amper drie kwartier, maar ben nu weer volledig gevloerd. En weet je waar ik soms zo kwaad om kan worden? Dat nieuwe of ouwe buurmannen dan over de schutting kijken en zeggen: zoiets moet je láten doen! Donder toch op, pissig word ik daar van! Alsof ik voor ieder wissewasje iemand klaar heb staan!

Net zoals vanmorgen: mijn auto kreeg ik niet van de parkeerplaats af, omdat hij voor mijn gevoel ontzettend klem stond, en achter de auto had ik amper twee meter voor de draai. Ik moet er stoere mannen bij halen om te zeggen of het goed gaat en of het past. Ze staan er met de handen in de zakken en ze vinden het allemaal even komisch.

Als ik opgelucht wegrijdt, hou ik me nog goed, maar even later rollen de tranen over mijn wangen. Ik wil het zelf doen!
Continue loop ik tegen die beperking aan en ik word er zo sjagrijnig van. Bah! Allemachtig, wat heb ik een hekel aan mannen die superieur en macho zijn.

Zo! Hehe, dat lucht op.
had misschien beter gepast in het jakhalzencafe, maar toen ik begon wist ik nog niet dat ik zo ging spuien hier.
Delen:
Lena
Lena okt 19 '09
ja helma toch loop je niet voor niets tegen die grens aan
accepteren echt waar, dat is noodzakelijk ,accepteer die beperking.. het is zoals het is
of is er nog wat aan te doen..?

begrijp je frustratie..niet altijd voor alles hulp willen vragen..zelf oplossen en zelf doen...

maar misschien wijsheid op zijn tijd...om wel hulp te vragen met de zaken die simpel te zwaar worden...
admin
admin okt 19 '09
Hé liefie, kijk nu eens wat jij de afgelopen tijd voor je kiezen hebt gehad!
Niet lichamelijk, maar geestelijk! Niets gek dat je af en toe doorheen zit.
Die buurman is een bal dat ie niet even helpt, laat gaan joh.
Ik ken dat probleem met de auto, meerdere malen ben ik vet uitgelachen, jammer dan maar voorlopig kon ik eruit en dat was de bedoeling.
Als ik drie kwartier moet gaan spitten kun je me wegdragen hoor, dat ligt echt niet aan jou en jou kennende heb je lekker fel gewerkt dus helemaal niet gek hoor.
Soms kun je dingen niet zelf, en dan is het echt geen schande hulp te vragen.

Laat je bloed eens nakijken, wellicht is er een tekort van bepaalde stoffen waardoor je moe bent, ook in het najaar kunnen mensen moeier zijn dan ze anders zijn.

Knuffie voor jou
Helma
Helma okt 19 '09
Dank je Lena. Ja, accepteren...
Jankdag vandaag. Moet maar even. Ik ben ook zo str*nteigenwijs...
admin
admin okt 19 '09
Wat ik niet zo goed begrijp, en wel steeds terug zie op Merudi,
is dat woord "beperking" dat overal maar op geplakt wordt.
En dan lees ik heel erg regelmatig, dat er een naar gevoel aan vast hangt, want er word geleefd met een "beperking".
Waar komt dat woord vandaan?
Ergens voelt het voor mij aan alsof mensen dat woord te pas en te onpas gebruiken, hier. Voor allerlei wederkerende kwalen, van allerlei soort.
en dat vind ik raar.
Ik heb zelfs het gevoel dat er niet "aan" mag gekomen worden aan dat "woord".. want het is "de beperking" die ze hebben.
Krijg er even de kriebels van, want het voelt voor mij aan alsof diegene die dat woord gebruiken, zichzelf hierdoor beperken.
En het is even alsof ik dat nu ook voel.
Lena
Lena okt 19 '09
het is hoe je ermee omgaat volgens mij
zie het positief of negatief
gast
gast okt 19 '09
Helma, kunnen anderen in jou ogen ook wel iets goed doen? Als ze zeggen dat je het aan een ander over moet laten is het niet goed en als ze niets daoen als je aan het ploeteren bent is het ook niet goed.
Het is oké dat je alles zelf wilt doen, vrouweigen denk ik, maar het is ook oké om eens aan iemand te vragen of die je wil helpen bij iets dat je zelf niet kunt of beter niet zelf kunt doen (door de gevolgen ervan).
Waarom deed je het voorwerk van die schommel? Die werd toch opgehaald, gratis.
Waarom vroeg je die stoere macho niet om jou aanwijzingen te geven om er met je auto uit te kunnen rijden? Dan doet ie in iedergeval iets nuttigers dan met z'n handen in zijn zakken te staan wink
Het is geen schande om hulp te vragen.
Helma
Helma okt 19 '09
Bellefleur, ik gebruik het woord beperking omdat ik het ervaar als een BEPERKING!
admin
admin okt 19 '09
Origineel bericht van: Helma
Bellefleur, ik gebruik het woord beperking omdat ik het ervaar als een BEPERKING!


Is jouw ervaring met Burn-out een beperking?
admin
admin okt 19 '09
@helma het enige wat ik kan zeggen is ga naar de huisarts en laat idd (zoals hierboven staat) je bloed ff nakijken, ik kan wel tegen je zeggen accepteer het zoals het is maar dat is niet eerlijk dat doe ik zelf ook niet altijd namelijk. ik denk net zoals bellefleur dat het woord beperking niet altijd terecht is en te vaak gebruikt word (geen verwijt naar jou toe hoor) ik denk dat belemmering een beter woord zou zijn in vele gevallen.

liefs
admin
admin okt 19 '09
Zolang je dat stukje van jezelf niet kan accepteren zal het als een beperking blijven voelen....
Ik met mijn ADHD, HSP, chronisch vitamine b12 tekort, altijd was en ben ik moe.
Ik heb me daar jaren mega schuldig over gevoeld.
Ik deed de kids tekort, versliep mijn hele leven, was te moe om ergens heen te gaan, oh wat voelde ik me een slecht mens.

Wakker worden, daar werd ik al moe van bij wijze van spreken.
Ik ben nu eenmaal sneller moe dan anderen.
Toen ik dat ging accepteren ( en daar heb ik lang over gedaan hoor) was het lang zo erg niet meer en had ik er ook minder last van.
Soms kruip ik echt smiddag's even in bed en zullen de kids zich even zelf moeten vermaken, so be it.
Ik heb dan wél de energie om wel iets leuks te gaan doen, dus het levert ook iets op. Je druk maken om je oververmoeidheid is ook erg vermoeiend immers..

Maar ik zou toch effe laten checken of de vermoeidheid lichamelijk is, dat kan immers best.
En zoals ik al eerder zei, jouw rugzak is het laatste jaar behoorlijk zwaar geweest, geef jezelf wat meer ruimte meissie!
Helma
Helma okt 19 '09
Ja, ik begrijp wel wat je zegt, Gast. Ik ging ook mijn auto uit en het kantoor weer in om collega's te vragen om te kijken of het goed ging. Ze hebben me inderdaad geholpen en het ging dankzij hun hulp ook goed. Toch heb ik er moeite mee als ze er bij staan te grijnzen. Maar ja, dat is mannen-eigen natuurlijk. Niks leuker dan een klungelende vrouw in een auto.
Helma
Helma okt 19 '09
Oke...
Nu heb ik geen handige huisarts wat dat betreft, dus het lijkt me een goeie optie om ijzertabletten te halen, ook omdat de menstruatie 10 dagen duurt en er amper twee weken tussen zit.

's Middags een tukje doen: het werd mij ook al aan de telefoon geadviseerd zojuist. Misschien een goeie optie.
Het klussen van de nieuwe buren werkt 's avonds nogal tegen me: het boren, het slopen van muren, de drilmachines, mijn hart is ervan op hol.

Ik neem maar even een time-out. Gelukkig ben ik donderdag en vrijdag vrij.
Helma
Helma okt 19 '09
Ik heb veel geleerd over mezelf door de burnout, en ik moet accepteren dat ik niet meer degene was van voor die tijd.
admin
admin okt 19 '09
10 dagen en amper twee weken ertussen!
Ja meissie dan is het toch niet gek dat je moe bent....hup schop onder de kont en morgen de huisarts bellen!

xxxx
admin
admin okt 19 '09
Origineel bericht van: Helma
Ik heb veel geleerd over mezelf door de burnout, en ik moet accepteren dat ik niet meer degene was van voor die tijd.


Acceptatie begint bij "Ont-Moeten" van wat is, Helma!


admin
admin okt 19 '09
@helma gewoon die huisarts aan zijn oren trekken en hem verzoeken om je door te sturen (praat uit ervaring) ik loop namelijk nu al 2 jaar rond met oververmoeidheid en hij deed er nooit wat mee en dan werd ik weer naar huis gestuurd en nu is het welletjes geweest en kan ik eindelijk naar een internist (op hoop van zegen)
Helma
Helma okt 19 '09
Wat lief van je Bellefleur, dank je wel!

Een jaar geleden zijn er trouwens tig buisjes bloed afgenomen en er bleek niks aan te zien te zijn, maar nu weet ik niet precies waarop het werd nagekeken trouwens. Toen waren de klachten geloof ik ook vermoeidheid...

Ik denk dat ik ijzer en een vitaminesupplement ga halen, en af en toe maar even op bed gaan liggen midden op de dag, al komt me dat laatste zo absurd voor!

Wat ik bovendien sterk merk op dit moment is dat mijn lijf enorm getriggerd wordt door het lawaai van de buren: ik denk toch wel dat dat het ergste is. Het is niet voor niks dat ik met pluggen in mijn oren loop, en continue hartkloppingen heb van de onverwachtte bonken en dreunen van hiernaast.
Heidelroos
Heidelroos okt 19 '09
Origineel bericht van: Helma
Dank je Lena. Ja, accepteren...
Jankdag vandaag. Moet maar even. Ik ben ook zo str*nteigenwijs...



Ach wat heerlijk..
Hartjes zijn hart aan het werk in deze indalingen.
Go with the flow hunnie..

En oordoppen helpen ook wink

Eens een burnout, altijd voorzichtig!
admin
admin okt 19 '09
Ow die oordoppen....weet je nog Helma? LOLOLOL
Je was ze de steeds tijd kwijt toen dat weekend smile
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki