Loading...
nl

privacy van anderen...

liesanne
liesanne okt 7 '09
Ik weet niet goed of er eerder een topic is geopend aangaande privacy van mensen.

Persoonlijk stoor ik mij er de laatste tijd nogal aan dat hier veel persoonlijke informatie wordt gedeeld over derden: mensen die wij kennen maar die niet aan dit forum deelnemen.

Ik snap (en ken het natuurlijk zelf ook) dat je ongenoegens t.a.v. een ander kan hebben en dat je je daarover wilt uiten. Op zich is daar misschien niets mis mee maar het gaat m.i. vaak om privacygevoelige informatie die hier voor een ieder te lezen is. Ik kan het begrijpelijk vinden als iemand zijn buurvrouw, stiefmoeder, ex, schoonmoeder -of wie dan ook- af en toe eens wil uitkotsen, maar vind het eigenlijk niet kunnen dat hierbij allerlei persoonlijke informatie over een ander wordt gegeven.

Denk je eens in, dat wat je over een ander schrijft, zou je dat van jezelf op een forum willen lezen?

Ik vind het fijn en mooi om ervarings-verhalen te delen en dan gaat het natuurlijk ook heel vaak over wat we met anderen meemaken. Wanneer je echter een proces achteraf beschrijft kan je (ook) meer naar je eigen aandeel kijken en kijk je misschien meer van een afstand dan op het moment dat je er middenin zit.





Delen:
admin
admin okt 7 '09
Oh is dat zo?
Ik kan me niet herinneren dat ik hier iets heb gelezen over mensen die ik ken maar die hier niet schrijven.
Nee ik zou het niet leuk vinden om hier dingen over mezelf te lezen.
Maar die persoonlijke info...waar dan?
Emuca
Emuca okt 7 '09
Misschien komt het dan over als geroddel.. maar mocht zo'n iemand het tegenkomen, dan weet diegene wel wie het gezegd heeft... da's beter dan iemand die in stilzwijgen allemaal dingen over die persoon in zijn hoofd haalt toch?
admin
admin okt 7 '09
Tja, moet je hier een topic over openen? Laat het Zijn zoals het Is,,, de keuzes die worden gemaakt om over Derden te schrijven, maken de mensen zelf, en daar hebben ze dan ook zelf de verantwoording voor lijkt mij.

Liefs,
Marjan
Maryssa
Maryssa okt 7 '09
Ik begrijp je punt, Liesanne. Maar als we afspreken er geen naam bij te zetten van de persoon in kwestie en we elkaar bij onze nicknames aanspreken dat de privacy van personen dan gewaarborgd blijft?
admin
admin okt 7 '09
Ik ben wel benieuwd waar dat dan moet staan?
Waar staan dan namen?
Ik spreek niets af en neem de volledige verantwoording op mijzelf als ik iets schrijf.
Maryssa
Maryssa okt 7 '09
Op jouw vraag waar dan namen staan: Soms spreken mensen hier op Merudi elkaar met de echte naam aan. Als er dan mensen meelezen (die te gast zijn op Merudi) en zichzelf herkennen in een verhaal dan KAN dat moeilijk zijn maar hoeft niet. Het is toch prima dat je de volledige verantwoording neemt op jezelf als je iets schrijft? Dat moet ieder voor zich bepalen. Ik gaf mijn punt ter overweging, niet om een afspraak vast te leggen.

gast
gast okt 7 '09
Ik denk dat Liesanne bedoeld als er over anderen gesproken wordt. Anderen in de zin van kinderen, vriend, vriendin, (ex)echtgenoot, buurvrouw noem maar op. En die verhalen staan hier genoeg.
admin
admin okt 7 '09
Ik weet echt wel wat ze bedoelt, maar zie maar zelden naam en toenaam.
admin
admin okt 7 '09
Liesanne schrijft dat het haar stoort,
dus het is iets persoonlijks.
gast
gast okt 7 '09
@ Karin
Er hoeft toch niet persé naam en toenaam te zijn. Als iemand jou kent weten ze toch ook over wie je het hebt als je over je kinderen iets schrijft of over je ex. Of denk je dat niemand uit jou omgeving hier anoniem mee leest?
gast
gast okt 7 '09
Belle, Liesanne geeft aan dat ze dit zo ervaart en dat betekend dus dat het iets is waar zij aandacht aan geeft. Dat ze dit deelt met anderen is toch ook alleen maar goed, anderen hebben er mischien niet zo'n erg in dat het anderen misschien kan schaden of iig niet gewenst is dat er dingen op het internet geschreven worden aangaande hun persoon. Het is om de ander te beschermen, niet voor de schrijver. Maar die schrijver is wel degelijk verantwoordelijk voor wat ie schrijft. Dus een beetje opletten wat je over anderen schrijft kan denk ik geen kwaad.
Eruan
Eruan okt 7 '09
Ik snap wel wat Liesanne bedoelt. Want iedereen kan meelezen, ook mensen die je niet wil dat ze meelezen.
En die openbaarheid is opzich geen punt, als je er maar aan denkt wanneer je schrijft. En wanneer je je laat meeslepen door gevoelens kan het best makkelijk gebeuren dat er toch informatie in staat die voor buitenstaanders duidelijk maakt dat je er bent...
admin
admin okt 7 '09
Jemig, gewoon hoe, wie wat en waar.
Thats all, Liesanne (die schijnbaar een tolk heeft nu?) zegt dat er privacy is blootgelegd, en al wat ik vraag is, waar dat dan heeft gestaan, schijnbaar heb ik dat niet zo ervaren, dus wil ik graag weten waar.
Nu is dit nogal duidelijk het gevolg van een verhaal over een ex, of ik moet me wel heel erg vergissen.
Is het zo'n enorm probleem om via pb dan de persoon zelf aan te spreken als je je ergens door gekwetst voelt, of vind dat iets niet door de beugel kan.
Ik wil graag een rechtstreeks antwoord, geef gewoon aan wat de aanleiding is, moeten sommigen dan altijd om die het brij heendraaien?

Ik ben persoonlijk van mening dat er grenzen zijn in wat je schrijft, die zullen voor iedereen anders liggen.
Ik meen dat dit forum die vrijheid heeft dat je mag schrijven wat op je lever ligt op dat moment zolang het binnen de fatsoensnormen valt.
In mijn ogen (met nadruk mijn) is dit niet aan de hand.
En verder heb ik hier niets meer aan toe te voegen.

@ Gast, je weet dat er mensen uit mijn omgeving meelezen, je weet waarmee ik lastig ben gevallen, al is dat natuurlijk mijn kant van het verhaal.
admin
admin okt 8 '09
Origineel bericht van: gast
Belle, Liesanne geeft aan dat ze dit zo ervaart en dat betekend dus dat het iets is waar zij aandacht aan geeft. Dat ze dit deelt met anderen is toch ook alleen maar goed, anderen hebben er mischien niet zo'n erg in dat het anderen misschien kan schaden of iig niet gewenst is dat er dingen op het internet geschreven worden aangaande hun persoon. Het is om de ander te beschermen, niet voor de schrijver. Maar die schrijver is wel degelijk verantwoordelijk voor wat ie schrijft. Dus een beetje opletten wat je over anderen schrijft kan denk ik geen kwaad.


@Liesanne :Persoonlijk stoor ik mij er de laatste tijd nogal aan dat hier veel persoonlijke informatie wordt gedeeld over derden....

En natuurlijk mag ze dit delen, Gast. uiteraard. Het thema mag ook gerust aangekaart worden.
Ik voel wel een vorm van vingerwijzingen , en zie de anderen een stuk in de verdediging gaan,.
Jij treedt dan weer de vingerwijzigingen bij, en onderschat hiermee de anderen.
Mensen zijn best capabel om de lessen in hun leven zelf op te vangen, en de gevolgen daarvan te dragen. Desnoods krijgen ze het deksel op hun neus, en dat kan soms perfect de goede wending geven. Of is het net weer goed, dat ze er eens openlijk over kunnen praten, (wat vroeger niet kon.)


Er zitten mooie handvaten in de tekst van Liesanne, en de moeite waard voor eenieder om daar bij stil te staan.
En haar raad in acht te nemen!

Liefs,
Bellefleur
liesanne
liesanne okt 8 '09
Iedereen bedankt voor het reageren…ik zal nog even verduidelijken wat ik bedoelde te zeggen.
Het gaat me idd niet zozeer om het noemen van namen e.d. maar om het geven van informatie die ik privé-gevoelig vind. Een (verzonnen)voorbeeld. Stel ik heb heel veel moeite met de ex van mijn man. Ik vertel daar hier van alles over en zet haar zodanig neer dat ze overkomt als een moeder die niet in het belang van haar kinderen handelt. Allerlei mensen hier kunnen dat dan b.v. bevestigen. Het blijft echter het verhaal van mijn kant, door mijn bril gezien. Ik doe daarmee geen recht aan haar, ik wil mijn ongenoegens hierover kwijt en ben wellicht op zoek naar ‘bondgenoten’ die zich in mijn positie kunnen verplaatsen. Daar komt nog bij dat het hier dus voor iedereen te lezen is. Mogelijk kunnen haar kinderen het ook lezen en zou het voor hen heel kwetsend kunnen zijn degelijke dingen over hun moeder te lezen.
Daarom kies ik er zelf voor dergelijke dingen hier niet te plaatsen, maar dat is natuurlijk mijn keuze, dat kan ik aan een ander niet opleggen. Ik wil dit onderwerp aankaarten omdat ik me afvraag of mensen zich bewust zijn wat de mogelijke uitwerking voor die ander kan zijn. Dat het misschien goed is dat je je dat realiseert…. Het lijkt me dat we op een spiritueel forum elkaar in dit soort dingen best een spiegel mogen voorhouden. Het lijkt me dat we er ook vrij in kunnen zijn wat voor onderwerp we hier dan ook willen aankaarten. Het brengt op de een of andere manier toch altijd iets te weeg. En ja, soms is het misschien ook goed om iets te laten en niet alles te benoemen….

Ik besef dat het ook weldegelijk iets over mezelf zegt dat ik dit onderwerp begonnen ben. Wellicht speelt het afweermechanisme ‘valse macht’ bij mij hierin een rol (haha, ja Nims ik ga het herkennen), ik projecteer mijn boosheid op de buitenwereld, omdat er vanbinnen dingen niet goed voelen. Ik voel me al een tijdje niet meer zo ‘thuis’ op Merudi. Het komt me voor dat het hier een ‘intiem vriendenclubje’ aan het worden is waarbinnen we vooral zacht en lief voor elkaar moeten zijn. Er worden hier soms dingen gedeeld die m.i. meer in een eigen dagboek o.i.d. of tenminste in een één op eén gesprek thuishoren (let wel: allemaal mijn beleving).
Merudi zou vooral een forum zijn waarin er over onderwerpen gediscussieerd werd, in het begin werden we er wel eens op aangesproken dat het hier geen ‘theekransje’ moest worden. Momenteel vind ik zelf het ‘theekrans-gehalte’ best wel hoog, maar het feit dat ik me eraan stoor komt waarschijnlijk ook omdat ik er zelf niet aan deelneem, me er niet zo bij voel horen. En dat roept blijkbaar dan iets ‘ouds’ in mezelf op. Dat heb ik ook ervaren in de (heftige) discussies van de laatste tijd. Die staan soms ook ‘symbool’ voor een stukje oude pijn in mij…. Tja en dan is het soms makkelijker dat even af te weren en te projecten op anderen dan stil te staan bij het 'oude gevoel', al ben ik daar nu momenteel ook mee bezig ….. (mede door het boek van Ingeborg Bosch)

Een ander persoonlijk punt wat ik nog wil noemen… we zijn hier bezig met lappen tekst over liefde, zuiverheid, vergeving, bewustwording e.d. Aan de andere kant kan je ook onze schaduwkant waarnemen in reacties die we geven. Op zich niets mis mee, alleen maar heel menselijk. Ook op een spiritueel forum ben je niet ‘heilig’. Soms bekruipt me het gevoel dat dat wel gesuggereerd wordt, dat ‘heilig’ zijn. Dat geeft me altijd hele grote kriebels… ik wil me behoeden voor hypocrisie. We zijn volgens mij vooral ook 'aardewezens' die elkaar het leven af en toe goed lastig kunnen maken, overigens vaak niet eens met ‘kwade’ bedoelingen, maar omdat we een stuk onbewuste pijn in ons meedragen.

Merudi -jullie dus- draagt voor mij ook zeker bij aan het ontwikkelen van meer bewustzijn. Ik heb hier veel geleerd en dat voelt goed. Dat is voor mij ook de functie van dit soort discussies, we kunnen er allemaal weer iets van leren.... smile
liesanne
liesanne okt 8 '09
Origineel bericht van: Karin
Jemig, gewoon hoe, wie wat en waar.
Thats all, Liesanne (die schijnbaar een tolk heeft nu?) zegt dat er privacy is blootgelegd, en al wat ik vraag is, waar dat dan heeft gestaan, schijnbaar heb ik dat niet zo ervaren, dus wil ik graag weten waar.
Nu is dit nogal duidelijk het gevolg van een verhaal over een ex, of ik moet me wel heel erg vergissen.
Is het zo'n enorm probleem om via pb dan de persoon zelf aan te spreken als je je ergens door gekwetst voelt, of vind dat iets niet door de beugel kan.
Ik wil graag een rechtstreeks antwoord, geef gewoon aan wat de aanleiding is, moeten sommigen dan altijd om die het brij heendraaien?

Ik ben persoonlijk van mening dat er grenzen zijn in wat je schrijft, die zullen voor iedereen anders liggen.
Ik meen dat dit forum die vrijheid heeft dat je mag schrijven wat op je lever ligt op dat moment zolang het binnen de fatsoensnormen valt.
In mijn ogen (met nadruk mijn) is dit niet aan de hand.
En verder heb ik hier niets meer aan toe te voegen.

@ Gast, je weet dat er mensen uit mijn omgeving meelezen, je weet waarmee ik lastig ben gevallen, al is dat natuurlijk mijn kant van het verhaal.


Karin, naar jou toe nog even een persoonlijke reactie...
Het klopt dat ik met dit topic begon n.a.v. een verhaal over een ex. Het ging me er niet om dat ik zelf gekwetst ben daardoor, me meer afvraag hoe ik het zou vinden als bepaalde dingen over mij op een forum worden gezegd, en zoals gezegd, dát wilde ik eens aankaarten. Ik heb dat bewust niet persoonlijk gedaan omdat nu misschien dit geval de aanleiding was, maar ook een andere situatie had kunnen betreffen. Ik wilde het meer algemeen maken.
Zelf kies ik er niet zo gauw voor iets dergelijks via pb te doen, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is. Ik zal het meenemen....

Nee, ik wil zeker niet om de hete brij heendraaien, ben zelf erg voor open communiceren. Dat je op een antwoord moest wachten kwam door het feit dat ik van plan was vanmorgen even terug te reageren.
Ik snap heel goed dat het vervelend kan zijn niet direct of helemaal geen antwoorden te krijgen, dat gevoel ken ik zelf ook. Maar mensen zijn ook niet altijd online, of willen misschien soms even te tijd nemen om te antwoorden. Dat deed ik nu zelf ook.

admin
admin okt 8 '09
Origineel bericht van: liesanne
Het gaat me om het geven van informatie die ik privé-gevoelig vind. Stel ik heb heel veel moeite met de ex van mijn man. ik wil mijn ongenoegens hierover kwijt en ben wellicht op zoek naar ‘bondgenoten’ die zich in mijn positie kunnen verplaatsen.


Bondgenoten worden ook gezocht wanneer je je genoegens uitspreekt,( zie jouw bondgenootschap met NiMs en het boek)



Quote:

Ik wil dit onderwerp aankaarten omdat ik me afvraag of mensen zich bewust zijn wat de mogelijke uitwerking voor die ander kan zijn. Dat het misschien goed is dat je je dat realiseert….

... je vult in wat ze dan 'mogen' doen daaraan, nog voor de vraag echt is gestelt is aan een ander.
Dwz, dat je in hun plaats antwoorde, en van dat antwoord uitging.
Het is dan logisch dat er mensen zijn die zich een stuk geplaatst zien op een plek waar zeniet staan.





Quote:

Ik voel me al een tijdje niet meer zo ‘thuis’ op Merudi. Het komt me voor dat het hier een ‘intiem vriendenclubje’ aan het worden is waarbinnen we vooral zacht en lief voor elkaar moeten zijn. Er worden hier soms dingen gedeeld die m.i. meer in een eigen dagboek o.i.d. of tenminste in een één op eén gesprek thuishoren (let wel: allemaal mijn beleving).

Merudi is niet altijd zacht en lief!
Kijk maar, mensen spreken hun ongenoegen uit, vanuit hun eigen leefwereld, en kunnen daar best even pissig over zijn, op het Jackhalzencafé, of zelfs gelijk waar. Wat wil je nog meer aan schaduw dan?

Iemands inzichten over zichzelf is het allerbelangrijkst! Zo vind ik mijn inzichten over mezelf die ik hier krijg enorm waardevol. en ik merk op, dat jij dat ook voor jezelf vind. Dat is dan ook het resultaat van het samenzijn, met ons allen!



Quote:

Ook op een spiritueel forum ben je niet ‘heilig’. Soms bekruipt me het gevoel dat dat wel gesuggereerd wordt, dat ‘heilig’ zijn. Dat geeft me altijd hele grote kriebels… ik wil me behoeden voor hypocrisie.



Het is echt iets persoonlijks van je! Er is hier geen hypocrisie, er zijn hier alleen maar mensen die zichzelf uitdrukken, op het moment!
Naar mijn gevoel is het iets binnen in je. Je hebt zonet iets liefdevol aangekaart, waarvan je het gevoel had dat het negatief was voor derden. Das "eerlijkheid". Kan je niet omheen.
Voor mij is er hier een perfect evenwicht.
Lena
Lena okt 8 '09
@ liesanneomdat ik me afvraag of mensen zich bewust zijn wat de mogelijke uitwerking voor die ander kan zijn.

liesanne deze zin spreekt voor zich...
soms toch maar even nadenken over
een forum is openbaar en je mag hier niet naief in zijn...
liesanne
liesanne okt 8 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Origineel bericht van: liesanne
Het gaat me om het geven van informatie die ik privé-gevoelig vind. Stel ik heb heel veel moeite met de ex van mijn man. ik wil mijn ongenoegens hierover kwijt en ben wellicht op zoek naar ‘bondgenoten’ die zich in mijn positie kunnen verplaatsen.

Bondgenoten worden ook gezocht wanneer je je genoegens uitspreekt,( zie jouw bondgenootschap met NiMs en het boek)

Dat is ook zeker zo, maar waarom vermeld je dat hier?
(ik wist trouwens niet dat ik een 'bondgenootschap' met Nims heb grin)


Quote:
Ik wil dit onderwerp aankaarten omdat ik me afvraag of mensen zich bewust zijn wat de mogelijke uitwerking voor die ander kan zijn. Dat het misschien goed is dat je je dat realiseert….

... je vult in wat ze dan 'mogen' doen daaraan, nog voor de vraag echt is gestelt is aan een ander.
Dwz, dat je in hun plaats antwoorde, en van dat antwoord uitging.
Het is dan logisch dat er mensen zijn die zich een stuk geplaatst zien op een plek waar zeniet staan.

Ik begrijp niet goed wat je hier zegt en bedoelt....

Quote:
Ik voel me al een tijdje niet meer zo ‘thuis’ op Merudi. Het komt me voor dat het hier een ‘intiem vriendenclubje’ aan het worden is waarbinnen we vooral zacht en lief voor elkaar moeten zijn. Er worden hier soms dingen gedeeld die m.i. meer in een eigen dagboek o.i.d. of tenminste in een één op eén gesprek thuishoren (let wel: allemaal mijn beleving).

Merudi is niet altijd zacht en lief!
Kijk maar, mensen spreken hun ongenoegen uit, vanuit hun eigen leefwereld, en kunnen daar best even pissig over zijn, op het Jackhalzencafé, of zelfs gelijk waar. Wat wil je nog meer aan schaduw dan?

Bellefleur, ik heb in mijn stukje vanmorgen mijn kwetsbaarheid laten zien. Ik heb geschreven hoe dingen vanuit mijn beleving en gevoel zijn, en dat is niet een waarheid maar míjn waarheid, die -en dat heb ik dacht ik wel benaderd- niet zuiver is omdat het met oude stukken van mezelf te maken heeft.
Naar mijn idee is het 'groepsklimaat' hier zo dat het gewenst is 'lief en zacht' d.w.z. niet te confronterend (naar elkaar toe) te zijn. Bepaalde reacties naar elkaar worden al gauw als oordelen en 'vingerwijzingen' e.d. gezien. Zo beleef ik het. Bellefleur, jij of een ander kan dat heel anders beleven...
En nee, ik wil niet meer schaduw, alleen maar dat ze bewust is....


Iemands inzichten over zichzelf is het allerbelangrijkst! Zo vind ik mijn inzichten over mezelf die ik hier krijg enorm waardevol. en ik merk op, dat jij dat ook voor jezelf vind. Dat is dan ook het resultaat van het samenzijn, met ons allen!

mooi toch... wink

Quote:
Ook op een spiritueel forum ben je niet ‘heilig’. Soms bekruipt me het gevoel dat dat wel gesuggereerd wordt, dat ‘heilig’ zijn. Dat geeft me altijd hele grote kriebels… ik wil me behoeden voor hypocrisie.


Het is echt iets persoonlijks van je! Er is hier geen hypocrisie, er zijn hier alleen maar mensen die zichzelf uitdrukken, op het moment!

Hier ga ik niet met je mee, ik denk dat iedereen -inclusief ikzelf- wel eens hypocriet is dus dat speelt hier ongetwijfeld ook. Mijn aversie ertegen ja, dat zal iets van mezelf zijn...

Naar mijn gevoel is het iets binnen in je. Je hebt zonet iets liefdevol aangekaart, waarvan je het gevoel had dat het negatief was voor derden. Das "eerlijkheid". Kan je niet omheen.
Voor mij is er hier een perfect evenwicht.

Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki