Loading...
nl

Piekeren, Malen en Slapeloosheid

JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Buitengewoon veel piekeren en malen leiden niet zelden tot slapeloosheid. Piekeren en malen zijn eigenlijk ook gevallen van dwangmatigheden. Piekeren en malen zijn een direct gevolg van de afweer valse hoop. Je probeert je als het ware ergens uit te denken, maar dit lukt niet. De volgende gedachte passage zal je misschien wel bekend voorkomen: "Als ik nou dit zeg, dan zal ze niet boos worden... Nee, dat klinkt niet goed, als ik het nou eens zo aanpak.... Nee, dat zal ook niet lukken..... Ik kan henk om advies vragen.... Nee, die is er niet.... Wie is er dan wel? Nee, ik moet het zelf kunnen oplossen. Als ik nou een.....

Allemaal het gevolg van de afweer valse hoop.
Delen:
admin
admin okt 7 '09
En wat nou, als de gedachten komen terwijl je het zelf niet wilt. Je hebt ook piekeren over dingen waar je geen invloed op hebt. Die je gedachten binnenkomen en daar blijven hangen totdat je een oplossing hebt gevonden, of denkt een oplossing te hebben gevonden voor jezelf??????? Hoe ga je daarmee om dan?

Liefs,
Marjan
gast
gast okt 7 '09
Laat die gedachte een gedachte en probeer er geen oplossing voor te verzinnen. Laat ze los......Geef jezelf toestemming om niet altijd ergens een oplossing voor te hoeven bedenken.
admin
admin okt 7 '09
Origineel bericht van: gast
Laat die gedachte een gedachte en probeer er geen oplossing voor te verzinnen. Laat ze los......Geef jezelf toestemming om niet altijd ergens een oplossing voor te hoeven bedenken.


Daar kan ik wel wat mee, dank je wel voor de uitleg, Gast!!

Liefs,
Marjan
Beschermengel
Beschermengel okt 7 '09

oohh ...dat was Gast die dat zei laugh(hiihi)
admin
admin okt 7 '09
Origineel bericht van: Beschermengel

oohh ...dat was Gast die dat zei laugh(hiihi)


Hihihi smileaangepast, thnxx voor het opmerken!!
Beschermengel
Beschermengel okt 7 '09

.. wink
Divine
Divine okt 7 '09
Pff... Heb net zo'n 4 van die piekernachten achter de rug, terwijl ik mezelf overdag wijs maak dat ik me nergens druk om maak confusedBen nu doodop en hoop dat ik straks een keer wel direct in slaap val. (Ik heb eigenlijk nooit slaapproblemen, dus ben het ook al gauw zat wink)
admin
admin okt 8 '09
En hoe heb je geslapen, Divine? Ging het een beetje beter vannacht??
gast
gast okt 8 '09
Divine maak je zelf dus niets wijs overdag maar doe er iets mee (al is het loslaten), dan kun je iig weer goed slapen.
Divine
Divine okt 9 '09
Vannacht... Ik viel rond 3 uur in slaap en was om 6 uur alweer klaarwakker frownNa 1,5 uur nog even in slaap gevallen voor een uurtje. Ik heb al een hoop los gelaten, maar blijkbaar niet los genoeg. Sommige gedachten komen steeds voorbij draaien in mijn hoofd, het lijkt wel een draaimolen. Ik zeg altijd: "Met mij komt altijd alles goed", maar het helpt me deze week niet in slaap vallen confused. Ik ben normaal gesproken ook geen piekeraar, maar er speelt momenteel nogal veel in mijn leven. Het komt wel weer goed, daar twijfel ik niet aan. Over 2 weken ga ik een maand 'vakantie' vieren in Suriname, dus dan komt alles wel tot rust.
Bedankt voor jullie medeleven wink
admin
admin okt 9 '09
Je kan jezelf lang voorhouden dat het goed komt met je ... totdat het dus gaat opbreken! Nu snap ik dat je grootste zorg 's nachts je vriend is in Suriname? Omdat je over twee weken alles tot rust denkt te laten komen?
Geef het woorden en schrijf het op voor je vriend. Waar liggen je zorgen, wat is reëel en wat is écht piekeren?
Zo krijg je inzicht.
Verder is het ook wel een plan om een vast tijdstip per dag te nemen, waarop je jezelf toestaat te piekeren. Alles wat je piekert buiten dat: zeg dan tegen jezelf, NEE, het is nog niet mijn piekermoment (schrijf desnoods even kort steeksgewijs waarover je piekert, zodat je daar weer mee verder kan op je piekermoment)

Ben benieuwd of je hier wat aan hebt ...

Liefs
Marjan
Divine
Divine okt 11 '09
Ik heb nog eens gelet op mijn gedachtengang en bemerkte dat het niet zozeer piekeren is, maar meer plannen/vooruitzichten van bepaalde dingen. Ik denk dat ik niet in slaap kom vanwege het enthousiasme over de 'vakantie' en mijn nieuwe stage. Ik merk dat ik er erg naar uit kijk en me voorstel hoe alles zou lopen. In ieder geval een stuk beter dan piekeren smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki