Loading...
nl

Stressziekten

JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 5 '09
Hieronder alle aandoeningen die het gevolg zijn van te veel stress en spanning over een te lange periode waardoor het lichaam zich structureel niet heeft kunnen herstellen en uitputting optreedt. Deze uitputting tengevolge van een te langdurige te hoge adrenaline spiegel draagt sterk bij aan "moderne" ziektebeelden waaronden:
-Hyperactiviteit;
-Overspannenheid (labiliteit en uitputting die binnen 6 weken herstelt);
-Burn-out (labiliteit en uitputting die jaren herstel kan vergen);
-Chronische vermoeidheidssyndroom, CVS of ME (jarenlange extreme vermoeidheid);
-RSI (Repetitive Strain Injury - ook wel bekend als muisarm);
-Fybromyalgie (reumatische pijnen in de zenuwen);
-Reumatische spierpijnen;
-Chronische slapeloosheid (die langer duurt dan een paar weken en geen direct verband houdt met ingrijpende externe gebeurtenissen);
-Auto-immuunziekten (het immuunsysteem richt zich tegen jezelf: je fysieke overlevingsmechanisme beschermt je niet, maar valt je juist aan).

Bij al dit soort stressziekten veronderstel ik dat er sprake is van een te landurige en te sterk in de ban geweest zijn van de illusie van de valse hoop. Wat er gebeurd is om deze valse hoop te willen vervullen, we steeds harder gaan rennen om deze illusie proberen te verwezenlijken. Maar omdat we harder gaan rennen, aangevuurd door het stresshormoon adrenaline, worden we vermoeider en hebben we meer adrenaline nodig om op de been te blijven om door te kunnen rennen. Al snel is onze natuurlijke energievoorraad, die we dagelijks tot onze beschikking hebben uitgeput, en is de adrenaline zelf de brandstof waar op we gaan lopen. Het gevolg van deze hoge adrenalinespiegel is echter ook dat het steeds moeilijker wordt om tot rust te komen en een nieuwe energievoorraad op te bouwen. Als we al willen rusten of slapen lukt dat nog maar nauwelijks of niet.

Het gevolg is dat we nog vermoeider raken en dus weer adrenaline gaan aanmaken om overeind te blijven, nog slechter tot rust komen, nog meer adrenaline nodig hebben, enzovoort, totdat we (vaak pas jaren later) aan een burn-out, chronische vermoeidheid of ME bezwijken.

Er is een kritische stresshormoonzone waarin we zelf schade oplopen en het risico lopen om in de eerder genoemde adrenaline cirkel terecht kunnen komen. Signalen om heel goed op te letten wanneer ze zich structureel voordoen:
-slecht slapen;
-een hoge hartslag;
-griepachtige pijn in de spieren of lymfeklieren;
-veel haaruitval;
-branderige ogen;
-trillingen in je stem;
-hoofdpijn;
-het opeens heel warm krijgen.

Als je merkt dat je last heb van de bovenstaande symbolen doe dan de volgende vier dingen:
-Beperk je inspanningen tot maximaal 1 dagdeel per dag. Het is van groot belang om je lichaam zeer beperkt te belasten.
-Las korte slaapjes in, 30 to 60 minuten per keer. Hiermee train je je lichaam meerdere keren per dag om de aanmaak van adrenaline te verminderen. Het is niet makkelijk, maar ga toch in bed liggen en doe je ogen dicht.
-Doe een beetje beweging in de buitenlucht. Ga niet 2 uur fitnessen of een uur hardlopen, want dat is veel te veel gevraagd.
-Vraag jezelf af, waar je zo op hoopt met al je activiteiten. Ontmantel je valse hoop.

Heb geduld! Als je lichaam zover is opgebrand, meestal na jaren van onbewust roofbouw, zal je het herstel ook tijd moeten gunnen.

(Bron:Illusies-Ingeborg Bosch pag. 153)
Delen:
Heidelroos
Heidelroos okt 6 '09
Er zijn nog véél meer veranderingen (vooral in gedragingen) die die vooraf gaan aan échte lichamelijke klachten.. ...

Onverklaarbare huilbuien, sjaggerijnig, weinig / veel minder kunnen verdragen van omgeving, minder geluid kunnen verdragen, sterke behoefte aan rust, opstaan is moeilijk, minder goed luisteren, snel geprikkeld zijn, kortaf antwoorden, geen geduld meer op kunnen brengen, verergering van tics of andere dwanggewoonten, vermoeidheid, geen zin meer in sport, zaken uitstellen, vermijdingsgedrag (bezoek, verjaardagen) , onverwachtse visite wordt deur sneller uitgekeken, minder kunnen verdragen van je kids en huisdieren..

Als je 'verandering' bij jezelf ontdekt, is het handig al aan de slag te gaan voordat het te laat is.

Behalve hartkloppingen en haaruitval, kun je ook extra-sytolen krijgen, hartritmestoornissen, zwakte van imuunsysteem, hoge bloeddruk etc..........

Och..
begin inderdaad met een wandelingetje..
en jezelfleuke dingen te gunnen..

Bron: Mijzelf laugh

Er zijn zoveel tips om een burnout / overspannenheid te voorkomen..
gast
gast okt 6 '09
Ook belangrijk: geef degene die deze symtomen hebben de kans om tot rust te komen. Dus maak ze niet uit voor lui, ongeinteressert, ongemotiveerd, egoïstisch of wat ook, maar geef ze de ruimte om weer tot zichzelf en in balans te komen.
Wat wij over andere mensen denken heeft veel meer invloed dan je zou denken.
Heidelroos
Heidelroos okt 6 '09
Dat is een goeie !!

Het mág er zijn..
admin
admin okt 6 '09
Heb net een heerlijk wandelingetje achter de rug,
heel ontspannend is dat, de avondmist en er is een fijne regen,
de geur van het bos, geen auto's, zelfs even op dat stuk waar ik altijd ga ,
geen lantaarnpaal met licht. Heerlijk ontladend!
admin
admin okt 6 '09
Origineel bericht van: gast
Ook belangrijk: geef degene die deze symtomen hebben de kans om tot rust te komen. Dus maak ze niet uit voor lui, ongeinteressert, ongemotiveerd, egoïstisch of wat ook, maar geef ze de ruimte om weer tot zichzelf en in balans te komen.
Wat wij over andere mensen denken heeft veel meer invloed dan je zou denken.


heel juist, Gast, en heel liefdevol van je.
Goed dat je er bijschrijft "symptomen". Ik ken enkele mensen die dat als een stuk van zichzelf beschouwen, terwijl het inderdaad een symptoom is, en er iets vele diepers aan de gang is.
Heidelroos
Heidelroos okt 6 '09
identificeer je niet met ziekte of angst..
Laat het een los onderdeel zijn van een ervaring, een beleving, een moment..
Toch?
admin
admin okt 6 '09
Haha als ik bovenstaande post lees (de bovenste) krijg ik spontaan last van stress..

verder valt het reuze mee. wink
admin
admin okt 7 '09
Origineel bericht van: gast
Ook belangrijk: geef degene die deze symtomen hebben de kans om tot rust te komen. Dus maak ze niet uit voor lui, ongeinteressert, ongemotiveerd, egoïstisch of wat ook, maar geef ze de ruimte om weer tot zichzelf en in balans te komen.
Wat wij over andere mensen denken heeft veel meer invloed dan je zou denken.


Lieve Gast,

Dit wat jij opschrijft, is een hele belangrijke Kern! NiMs heeft het mooi omschreven, ik herken mezelf er absoluut in.
Ik vind het alleen supermoeilijk te accepteren dat ik me/cvs heb. Daar gaat al maanden van energie in zitten!

Liefs
Marjan
Serenity
Serenity jan 30 '11
Origineel bericht van: Heidelroos
Er zijn nog véél meer veranderingen (vooral in gedragingen) die die vooraf gaan aan échte lichamelijke klachten.. ...

Onverklaarbare huilbuien, sjaggerijnig, weinig / veel minder kunnen verdragen van omgeving, minder geluid kunnen verdragen, sterke behoefte aan rust, opstaan is moeilijk, minder goed luisteren, snel geprikkeld zijn, kortaf antwoorden, geen geduld meer op kunnen brengen, verergering van tics of andere dwanggewoonten, vermoeidheid, geen zin meer in sport, zaken uitstellen, vermijdingsgedrag (bezoek, verjaardagen) , onverwachtse visite wordt deur sneller uitgekeken, minder kunnen verdragen van je kids en huisdieren..

Als je 'verandering' bij jezelf ontdekt, is het handig al aan de slag te gaan voordat het te laat is.

Behalve hartkloppingen en haaruitval, kun je ook extra-sytolen krijgen, hartritmestoornissen, zwakte van imuunsysteem, hoge bloeddruk etc..........

Och..
begin inderdaad met een wandelingetje..
en jezelfleuke dingen te gunnen..

Bron: Mijzelf laugh

Er zijn zoveel tips om een burnout / overspannenheid te voorkomen..


Gniffel gniffel heb er op dit moment last van, mijn vriend is aan het behangen en ik weet niet hoe dat moet en kijk er verschrikkelijk tegen op n krijg een gespannen gevoel in mijn buik, ik wil slapen en niet aanwezig zijn en mijn zenuwen zijn behoorlijk gepikkeld, yep! ^^
Ik moet verplicht nu behangen..............
..................
..........
...
Yes het is gelukt!!!
Sundance
Sundance jan 30 '11
en waren de zenuwen gegrond Lily?
hoe voel je je nu, nu het af is? smile
Serenity
Serenity jan 30 '11
uhm nee ..ik had 3baantjes van 30 cm gedaan boven een raam.
En ja het ging goed en het viel best mee..de rest heeft mijn held gedaan en het staat prachtig fris en schoon echt een vernieuwing!!
Straks word mijn bed ook weer neergezet en kan ik na tijdje kamperen in de huiskamer weer in de slaapkamer slapen hihi!!

Hoe ik me voel..opgelucht er valt een last van mijn schouders!! ^^
Dank je Sundance..

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki