Loading...
nl

Lopen en waterskiën over het water

Maryssa
Maryssa okt 3 '09
Hmm ik heb vannacht gedroomd maar het was zo levendig dat het wel leek of ik er echt was!

Ik droomde dat ik bijzondere zwarte schoenen aan had waarmee ik over het water van de rivier (De Waal bij Nijmegen) kon lopen en ook min of meer kon waterskiën op eigen kracht. Was zo bizar. Gaf een enorm gevoel van vrijheid al kostte het me ook wel veel energie om met alle stroomversnellingen rekening te houden. Het water was koud en het weer was onstuimig. Het lijkt echt net of ik er echt ben geweest vannnacht!
Delen:
pe51
pe51 okt 3 '09
Hallo Maryssa,

water

Water is in dromen vaak een symbool voor gevoel. Zoals je je hoofd boven water kan houden, kunt zwemmen of in het water onder kunt gaan zo kunt je ook in gevoel je hoofd als het ware boven water houden, 'zwemmen' in je gevoel of in je gevoel ondergaan. Mensen die depressief zijn bijv dromen vaak dat ze verdrinken in water. We zeggen wel eens, dat iemand 'boven zijn eigen gevoelens staat'. Dat betekent dat je niet bij wijze van spreken door gevoelens 'geraakt' wordt, dat je er geestelijk boven staat. Dat je vrij bent, niet door je gevoelens beïnvloed wordt.

schoenen - skieën

Op het water lopen kun je als symbool zien. Dan kun je je 'boven je eigen gevoelsleven bewegen' in jezelf, in het leven.
En als je erop kunt waterskieën dan kun je je heel snel boven je eigen gevoelens bewegen in het leven, er als het ware over 'glijden'.

vrijheid

Je kreeg er een enorm gevoel van vrijheid door. Dat klopt wel, want niet door water geraakt worden (onder water komen en nat worden) staat voor niet door je eigen gevoelens geraakt en beïnvloed worden. En jij en je denken worden dan onvrij. Je kunt in gelijkheid van mensen geloven, maar sommige mensen voelen toch 'gelijker' dan anderen. Op dat moment wordt je (vrije) denken door gevoelens geraakt. Staat het niet langer boven die gevoelens. En wordt het onvrij.
Wanneer je steeds boven je gevoelens blijft zoals in je droom, dan kan dit dus een geweldig gevoel van vrijheid geven.

schoenen

Je kon dit niet zelf in je droom, je had er een hulpmiddel voor: speciale schoenen. Dat betekent dat je niet al te hoog boven het water was, je was er vlak bij. Maar je kon er dan wel boven blijven en geen natte voeten krijgen. De schoenen zijn een symbool voor een soort van geestelijk hulpmiddel om boven je gevoel te blijven. Dat kan in de praktijk een bepaalde manier van denken zijn. Van redeneren. Of een of ander psychisch trucje. Waardoor je geen last van je gevoelens hebt.
De kleur zwart is dan de gevoelskleur die bij die symbolische schoenen hoort. Zwart is vaak de kleur van iets wat 'niet te zien' is, wat verborgen is. Omdat zwart voor 'geen licht' staat, voor 'geen zichtbaarheid' dus. Het kan bijv ook voor iets introverts staan. Introvert is in zichzelf gericht, besloten. Ook weer niet zichtbaar, dus. Het geestelijke hulpmiddel waarmee je boven je gevoelens bleef was dus een hulpmiddel wat door anderen niet gezien (of begrepen) zal worden.

de Waal

Dat het om de Waal bij Nijmegen gaat kan zijn omdat je in of bij Nijmegen woont. Dan is dat het meest voor de hand liggende water in jouw situatie.
Maar het kan ook het meest voor de hand liggende stromende water in je omgeving zijn. Een water staat voor stilstaand water, voor stilstaand gevoel dus. En een rivier in dromen voor bewegend gevoel, voor 'een stroom van gevoelens'. Daarbij komen er allerlei gevoelens bij je langs, de ene na de andere. Dat het om gevoel ging wat stroomde in jezelf, weet je omdat je moeite moest doen om rekening te houden met allerlei stroomversnellingen in je droom. Je moest dus als het ware steeds rekening houden met allerlei stroomversnellingen in je gevoel.

link naar de werkelijkheid

Dit is volgens mij de betekenis van het verhaal in de droom. Nu gaat het om de link naar je werkelijke leven. Over welk stukje van je echte leven gaat de droom? Over welke gevoelservaring die je gehad hebt of zult kunnen krijgen met zo'n geestelijk hulpmiddel? Vaak is het een gevoelservaring die je de dag of de 3 laatste dagen vóór de droom meegemaakt hebt. Ga eens na waar je toen mee bezig was, in jezelf. Of wat er toen voorgevallen is.
Wanneer je begrijpt waar het om gaat is het vaak te begrijpen wat de droom met dit droomverhaal bedoelt. Wat de droom ermee wil zeggen.

koud & onstuimig

Dat het water koud was en het weer onstuimig kan slaan op dat het nu (begin herfst) koud is en onstuimig. Dat je droom wil zeggen: het gaat over nu, dit moment. Als het tenminste zulk weer was, de dag voor de droom. Maar het kan ook op een andere manier symbolisch zijn en slaan op 'koud gevoel' in jezelf en 'onstuimig weer' in jezelf. Dat het de dag voor de droom zo was, in jezelf.

Peter.

*soms kun je beter nadenken over een droomverklaring dan hem wel of niet geloven *
Maryssa
Maryssa okt 3 '09
Quote:
Peter: Hallo Maryssa,

water

Water is in dromen vaak een symbool voor gevoel. Zoals je je hoofd boven water kan houden, kunt zwemmen of in het water onder kunt gaan zo kunt je ook in gevoel je hoofd als het ware boven water houden, 'zwemmen' in je gevoel of in je gevoel ondergaan. Mensen die depressief zijn bijv dromen vaak dat ze verdrinken in water. We zeggen wel eens, dat iemand 'boven zijn eigen gevoelens staat'. Dat betekent dat je niet bij wijze van spreken door gevoelens 'geraakt' wordt, dat je er geestelijk boven staat. Dat je vrij bent, niet door je gevoelens beïnvloed wordt.

schoenen - skieën

Op het water lopen kun je als symbool zien. Dan kun je je 'boven je eigen gevoelsleven bewegen' in jezelf, in het leven.
En als je erop kunt waterskieën dan kun je je heel snel boven je eigen gevoelens bewegen in het leven, er als het ware over 'glijden'.

vrijheid

Je kreeg er een enorm gevoel van vrijheid door. Dat klopt wel, want niet door water geraakt worden (onder water komen en nat worden) staat voor niet door je eigen gevoelens geraakt en beïnvloed worden. En jij en je denken worden dan onvrij. Je kunt in gelijkheid van mensen geloven, maar sommige mensen voelen toch 'gelijker' dan anderen. Op dat moment wordt je (vrije) denken door gevoelens geraakt. Staat het niet langer boven die gevoelens. En wordt het onvrij.
Wanneer je steeds boven je gevoelens blijft zoals in je droom, dan kan dit dus een geweldig gevoel van vrijheid geven.

schoenen

Je kon dit niet zelf in je droom, je had er een hulpmiddel voor: speciale schoenen. Dat betekent dat je niet al te hoog boven het water was, je was er vlak bij. Maar je kon er dan wel boven blijven en geen natte voeten krijgen. De schoenen zijn een symbool voor een soort van geestelijk hulpmiddel om boven je gevoel te blijven. Dat kan in de praktijk een bepaalde manier van denken zijn. Van redeneren. Of een of ander psychisch trucje. Waardoor je geen last van je gevoelens hebt.
De kleur zwart is dan de gevoelskleur die bij die symbolische schoenen hoort. Zwart is vaak de kleur van iets wat 'niet te zien' is, wat verborgen is. Omdat zwart voor 'geen licht' staat, voor 'geen zichtbaarheid' dus. Het kan bijv ook voor iets introverts staan. Introvert is in zichzelf gericht, besloten. Ook weer niet zichtbaar, dus. Het geestelijke hulpmiddel waarmee je boven je gevoelens bleef was dus een hulpmiddel wat door anderen niet gezien (of begrepen) zal worden.

de Waal

Dat het om de Waal bij Nijmegen gaat kan zijn omdat je in of bij Nijmegen woont. Dan is dat het meest voor de hand liggende water in jouw situatie.
Maar het kan ook het meest voor de hand liggende stromende water in je omgeving zijn. Een water staat voor stilstaand water, voor stilstaand gevoel dus. En een rivier in dromen voor bewegend gevoel, voor 'een stroom van gevoelens'. Daarbij komen er allerlei gevoelens bij je langs, de ene na de andere. Dat het om gevoel ging wat stroomde in jezelf, weet je omdat je moeite moest doen om rekening te houden met allerlei stroomversnellingen in je droom. Je moest dus als het ware steeds rekening houden met allerlei stroomversnellingen in je gevoel.

link naar de werkelijkheid

Dit is volgens mij de betekenis van het verhaal in de droom. Nu gaat het om de link naar je werkelijke leven. Over welk stukje van je echte leven gaat de droom? Over welke gevoelservaring die je gehad hebt of zult kunnen krijgen met zo'n geestelijk hulpmiddel? Vaak is het een gevoelservaring die je de dag of de 3 laatste dagen vóór de droom meegemaakt hebt. Ga eens na waar je toen mee bezig was, in jezelf. Of wat er toen voorgevallen is.
Wanneer je begrijpt waar het om gaat is het vaak te begrijpen wat de droom met dit droomverhaal bedoelt. Wat de droom ermee wil zeggen.

koud & onstuimig

Dat het water koud was en het weer onstuimig kan slaan op dat het nu (begin herfst) koud is en onstuimig. Dat je droom wil zeggen: het gaat over nu, dit moment. Als het tenminste zulk weer was, de dag voor de droom. Maar het kan ook op een andere manier symbolisch zijn en slaan op 'koud gevoel' in jezelf en 'onstuimig weer' in jezelf. Dat het de dag voor de droom zo was, in jezelf.

Peter.


Wow ik ben ontzettend onder de indruk van je uitleg, Peter! Ik denk dat er een paar dingen spelen in mijn leven waarop de droom betrekking heeft. De Waal hoort bij Nijmegen; mijn woonplaats en ik ben ook echt dol op die plek. Heb er afgelopen donderdagavond heel laat in de avond nog met mn vriend gewandeld. En had toen echt het gevoel dat het verleden en alle onzekerheden over de liefde achter me liggen. Dat dit de man is met wie ik mijn leven wil delen omdat we elkaar onszelf laten zijn en we elkaar begrijpen. Een enorm gevoel van verbondenheid ging er toen door me heen en ook een overwinning. (dus boven die onzekere gevoelens van het verleden staan en vertrouwen hebben in de toekomst) Verder speelt er op dit moment ook een stuk berusting dat een terugvordering van een oud werkgever van mij terecht blijkt en ik er nu naar kan kijken als naar iets dat nu eenmaal moet zonder emotioneel te worden en te gaan zitten mokken. Dat is ook een goed gevoel; een overwinning op de piekerende ik.

Dus heel erg bedankt Peter! Ik vind het een zeer waardevolle uitleg waar ik zeker mee verder kan!

Liefs Maryssa
pe51
pe51 okt 3 '09
Prachtig, dat de droom je zoveel te zeggen heeft.

En ook bedankt voor jouw uitleg, die me laat zien dat je er nut van hebt.
Dat het om zoveel zou gaan had ik niet verwacht. Ik dacht dat je alleen maar een methode had uitgeprobeerd om een beetje losser van je eigen gevoelens te denken.

De droom bevestigt en versterkt zo je gevoelens van donderdagavond en laat zien wat je eraan kunt hebben.
Cialara
Cialara okt 3 '09
Hey Maryssa,

Wat een mooie droom! Doet me erg aan mijn eigen droom denken die ik een tijdje geleden had. En wat een vrij gevoel je hebt... jaaaaa geweldig is dat hoor, daar kun je nog dagen van genieten wink

Mooie uitleg ook Peter.
Maryssa
Maryssa okt 3 '09
Ja het was een heel fijn vrij gevoel. Nog steeds lijkt het net alsof ik er echt was vannacht. Heel apart. Had jij dat bij jouw droom ook, Jorine?
Cialara
Cialara okt 3 '09
Ja, het kwam heel erg echt over. Daarom kon ik de droom ook zo goed onthouden. Ik kreeg soort van les in hoe ik kon zweven boven de grond en later op het water ook een soort van waterskieën.

http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/57207/zweven_op_aardkracht.html#Post57207
Maryssa
Maryssa okt 3 '09
Ik heb jouw droom even gelezen, Jorine, indrukwekkend vind ik hem! Op de 1 of andere manier heeft het ook wel wat weg van een uittreding en dat jou iets geleerd is. Ik heb eens gelezen dat iemands gids je zeker als je aan het groeien bent op spiritueel vlak; je wel eens "mee kan nemen" voor een les. Dat gevoel heb ik wel bij allebei onze dromen. Alleen kan ik me in mijn droom geen dialoog herinneren met iets of iemand. Misschien had ik gewoon een vrij oefen uurtje grin
Cialara
Cialara okt 4 '09
Ja, ik weet ook niet of die "dialoog" met je gids nodig is... maar inderdaad het leek wel les grin, nou dan wil ik wel elke dag les ha ha ha, Leuk!
Ik kreeg gewoon een soort van herkenning toen ik jouw droom las, dat vond ik erg leuk. Zitten we allebei nog in de groei wink(en dat op m'n 40e ha ha ha)
pe51
pe51 okt 5 '09
Het zal om een geestelijke groei gaan, Jorine. Een geestelijk leerproces.
Dus heb ik even naar je droom gekeken.
Ik hoop dat ik hem goed begrepen heb.

Klik hier om het te lezen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki