Loading...
nl

Waarom zeggen wij geen ik meer?

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 30 '09
Tijdens mijn opleiding blijkt dat zodra mensen over zichzelf gaan praten ze heel snel overgaan naar de je en jouw vorm. Zo zeggen ze bijvoorbeeld: Dan heb je ook een ego waarmee je moet werken, in plaats van dat ze zeggen dan heb Ik een ego waarmee ik moet werken.

Ik heb gemerkt dat als ik praat vanuit mezelf, ik ineens veel dichter bij mijn gevoel kan komen als dat ik ga praten in de je-vorm. Als je namelijk overgaat op de je-vorm dan neem je wat meer afstand van jezelf, en laten nou net veel mensen dat liever doen.

Ik vind het heel prettig om te doen en wil jullie dan ook vragen om het gezellig met mij mee te doen. Ook wil ik je er graag op aanspreken als je dat doet, omdat het nogal snel en ongemerkt gebeurd. Maar dan moet je het maar even laten weten.

Ik zou het heel fijn vinden als we hier met zijn allen het eens willen proberen om gewoon te zien hoe het bevalt.
Delen:
admin
admin sep 30 '09
Oh lol, ik probeer juist minder ik te zeggen omdat ik vind dat ik dat veel te veel doe, hahaha
Helma
Helma sep 30 '09
Gek he, dat het zo automatisch gaat! Want zie je het zelf ook, Nims, dat je het hieronder ook deed? De valkuil is er telkens. Ook ik doe dat. Het is net of ik iets duidelijker uit kan leggen als ik het buiten mezelf leg: het is net of je iets duidelijker uit kan leggen als je het buiten jezelf legt.

Net of het dan overzichtelijker word, minder pijnlijk of beter te bevatten. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.

Nims, denk je niet dat het heel moeilijk zal zijn voor sommige mensen, net als wat ik aangaf? Het is zoveel meer confronterender!
Islandlady
Islandlady sep 30 '09
Dat ga ik dan gewoon proberen toch? Geen idee of ik veel in de ik vorm praat of de je en jou vorm. Is wel een heel goede om over na te denken.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 30 '09
Origineel bericht van: Helma
Gek he, dat het zo automatisch gaat! Want zie je het zelf ook, Nims, dat je het hieronder ook deed? De valkuil is er telkens. Ook ik doe dat. Het is net of ik iets duidelijker uit kan leggen als ik het buiten mezelf leg: het is net of je iets duidelijker uit kan leggen als je het buiten jezelf legt.

Net of het dan overzichtelijker word, minder pijnlijk of beter te bevatten. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.

Nims, denk je niet dat het heel moeilijk zal zijn voor sommige mensen, net als wat ik aangaf? Het is zoveel meer confronterender!

Ja ik ben me er nu ook bewust van dat ik het doe en probeer er ook sterk op te letten, dus spreek me er ajb op aan smile.

Ik weet zeker dat voor een aantal mensen hier, (inclusief mezelf) moeilijk is om vanuit de ik-vorm te praten. Toch weet ik zeker dat ik hierbij veel dichter bij mezelf zal staan, en mijn boodschap juist krachtiger overkomt. Want ik spreek dan niet alleen vanuit mijn ratio, maar ook vanuit mijn gevoel.
admin
admin sep 30 '09
Ik weet helemaal niet of ik veel de ik-vorm gebruik of juist de je/jou-vorm.
Ik kan er eens op gaan letten natuurlijk wink[wilde al neerzetten: we zouden er eens op kunnen letten....hahaa...] Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken!!

Succes allemaal, ik doe mee om meer de ik-vorm te gebruiken smile

Liefs,
M
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 30 '09
Het zal nog best wel eens kunnen tegenvallen wink
admin
admin sep 30 '09
ik zie het zitten!
Cialara
Cialara sep 30 '09
Ik doe ook mee. Ik weet niet of ik tot nu toe veel in de "je" vorm ofzo heb geschreven, ik ga dat is eventjes lekker uitpluizen. Ik heb wel gemerkt dat ik soms de hele persoonsvorm weglaat dus zinnen maak met bijvoorbeeld "heb het al gedaan" winktelt dat ook dan?????
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 30 '09
Ja dat telt ook wel een beetje, want dan neem je ook afstand van jezelf.
Cialara
Cialara sep 30 '09
Ja, dat denk ik toch ook wel. Ik doe dat af en toe wel. Ik zal er voortaan wat beter op letten. Maar net als Karin wil ik ook niet te vaak "ik" zeggen; ik wil mezelf niet zo op de voorgrond zetten wink
admin
admin sep 30 '09
Ik doe dat ook heel snel, dat ik de ik-vorm weglaat in een zin. Daar moet ik dan ook echt op gaan letten, want ik zeg veel sneller ... ben er ook nog ... dan .... ik ben er ook nog blush
Cialara
Cialara sep 30 '09
ja, heb dat ook... eehhh Oeps, dat heb IK ook wink
admin
admin sep 30 '09
Ik wil het niet altijd over mezelf hebben. En langs de andere kant hou ik enorm van om vanuit mezelf te spreken
admin
admin sep 30 '09
Ja, dat klopt, het komt heel dichtbij jezelf.....oops, mezelf winkEn ik spreek ook liever vanuit mezelf en breng zo ....oops blushik breng zo dingen ook buiten mezelf, zodat ik er beter naar kan kijken als een objectieve toeschouwer...
gast
gast okt 1 '09
Als ik iets vind of voel dan gebruik ik ik, is het iets dat me bij anderen is opgevallen dan gebruik ik je of men. Of we als het om iets gaat waar ik mezelf ook bij schaar.

Ik weet wel dat ik hier regelmatig commentaar gekregen heb als ik vaak ik gebruikte in mijn schrijven. Maar als het erens om gaat wat ik heb meegemaakt of zoals ik het voel kan ik toch moeilijk over je spreken smile
Debiorah
Debiorah okt 1 '09
Bij mijn opleiding is het zelfs een vereiste om vanuit de meer afstandelijke en algemene vorm naar de ik-vorm over te gaan. Dit resoneert heel anders, als ik zeg je, schep ik afstand van hetgeen ik zeg want je ben ik niet. Als ik zeg ik, voel ik bewuster wat het met mij doet. Daarbij doe ik een uitspraak over mezelf die door anderen niet kan worden opgevat alsof het over hen gaat.
Het valt mij trouwens op dat ik steeds vaker in termen van wij en ons spreek...geheel vanzelf dat wel...dat voelt ook weer heel anders, het schept een gedeelde ruimte.
admin
admin okt 1 '09
Ik merk op dat er een tijd is van 'ik' en een tijd is van 'je' en een tijd is van 'het niet bij jezelf neerleggen, maar wel bij de ander zien'.. enz, enz.
Naar mijn gevoel schrijf ik regelmatig m'n ikje neer.
Nog grappiger zal zijn, wanneer je noch ik noch je gebruikt en toch uitdrukt wat ervaren wordt.
Richie Richard
Richie Richard okt 4 '09
Ook ik probeer juist zo min mogelijk ik te zeggen, omdat ik vaak heb gehoord dat ik heel vaak over ik praat, waardoor mensen mij irritant beginnen te vinden. Ik heb er zelf geen last van, maar ik wil wel rekening houden met de mensen waarbij ik in aanraking kom. Dus ik vind, dat ik wel eens minder vaak ik mag zeggen, aangezien ik het ook vrij irritant vind als een ander ook constant over zich zelf praat. Maar als ik over ik praat dan kan ik zeker heel lang doorratelen over 'Ik' mij en mijn interesses. Eens kijken.

Leuk raatseltje, hoevaak heb ik op dit moment 'ik' gezegd? Dan moet je kijken naar iedere ik in elke zin en woord, ook al zit de ik ergens in verborgen.
admin
admin okt 4 '09
22 keer?
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki