Loading...
nl

Wat is Liefde?

gast
gast sep 20 '09
Iedereen, nou ja iig hier, heeft het altijd maar over liefde. Maar wat is nu werkelijk Liefde? Weten wij wel wat Liefde is of denken we alleen dat we het weten. Ervaren wij Liefde alleen in dingen die ons een prettig gevoel geven en alles wat ons een onprettig gevoel geven ervaren we als niet Liefde. Bestaat er eigenlijk wel "niet Liefde" of is dit een dwaling van onze geest. Liefde is volgens sommige mensen alles omvattend en heeft dus alles wat we kunnen ervaren in zich. Dus ook de dingen die we als onprettig ervaren. Is het moeilijk voor ons om die dingen als Liefde te zien omdat we een ander beeld hebben van wat wij denken dat Liefde is. Waar licht het aan dat een persoon kan zeggen; "Alles is Liefde en ik ervaar alleen maar Liefde" en tegelijker tijd dingen aangeeft die "niet Liefde" zijn in zijn/haar beleving.
Is het mogelijk om werkelijk alles als Liefde te ervaren? Wat heb je daar voor nodig want m.i. is iedereen daar naar op zoek in dit leven.
M.i. heeft het te maken met hoe we de wereld voor onszelf verklaren/interpreteren. Het is niet de situatie die zich voordoet, maar hoe wij die ervaring interpreteren wat het verschil maakt of we het als "Liefde" of als "niet Liefde" ervaren.
Misschien zit ik er wel heel erg naast, hoe denken jullie daar over?
Delen:
Islandlady
Islandlady sep 21 '09
Eigenlijk is dit niet zo makkelijk te beantwoorden. Ook zal iedereen er zeker anders over denken en het anders voelen.
Wat ik op dit moment zelf voel, is voor mij wel een soort van allesomvattende liefde, niet naar personen toe maar gewoon vanuit mijzelf. Kennelijk straalt het er ook vanaf want waar ik ook kom groeten mensen me en groet ik vrolijk terug. Het maakt je ook vrolijk.
Tuurlijk gaat niet altijd alles over rozen. Hell no!! Kan er zeker over meepraten maar doordat ik dat gevoel heb kan ik de 'problemen' makkelijker het hoofd bieden.
Wat m.i. ook gebeurt op dit moment dat alleen de juiste mensen op mijn pad komen door mijn eigen gevoel.
Ik ervaar absoluut niet alleen maar liefde laat dat duidelijk zijn dus alles ervaren als liefde geloof ik niet. Zal zo op Hoe voel ik mij vandaag even vertellen wat er gebeurd is.

Ergo: Nee ik ervaar niet ALLES als liefde zeker niet!

Zo ervaar ik het lieve Syl.
gast
gast sep 21 '09
Mijn vraag aan jou is dan weer; is het geen Liefde of is het dat jij het nu op dit moment niet kan ervaren als Liefde maar is het het wel?
Dus met andere woorden; wat bepaald of iets Liefde is; jij of dat wat IS?
Islandlady
Islandlady sep 21 '09
Benader het wel met liefde maar het voelt niet als liefde. Voel wel de liefde voor mijn kinderen op dat moment. Niet voor de situatie. Op dat moment ben ik dan diegene die dat bepaald.
Helma
Helma sep 21 '09
Mooi onderwerp, Gast! Had van mij kunnen zijn wink

Liefde is eigenlijk best een vaag begrip. Is het niet gewoon door onszelf in het leven geroepen, om het leven wat jus te geven? Misschien bestaat het helemaal niet, maar laten we ons drijven op de begrippen die we zelf doen ontstaan...

Is het niet gewoon de keuze die we maken om te wensen dat alles positieve energie is? Dat we uiteindelijk het optimisme willen bezitten om door alle rottigheid heen het goede te wensen?

En kan het zijn, dat we de verbinding met onze naaste in stand willen houden door 'ik hou van jou' te willen zeggen, om niet alleen te hoeven staan?

Nee, voor mij blijft liefde vaag op deze manier. Is er überhaupt een definitie voor?
Het was juist een onderwerp waar ik de laatste tijd ook over nadacht. Wat heb je eraan, wat kun je er mee? Brengt het niets dan goeds, of stort het ons in de afgrond? Boeiende materie.
Islandlady
Islandlady sep 21 '09
Wikipedia heeft er een hele verhandeling over smile

Wat is liefde
admin
admin sep 21 '09
Ik beschouw in de wereld ook niet alles als liefde.
Maar -en dit vind ik belangrijker dan m'n eerste zin - ik kan wel alles vanuit "de liefde" bekijken.
En met bekijken bedoel ik dat ik via m'n hart naar alles kijk,
alles laat paseren via het Liefde. Ik ervaar dan veel warmte en licht.
Liefde is zeker en vast niet altijd zeemzoet, zoals mensen wel denken,
Liefde kan ook zeer krachtig zijn, en zeer ernstig, en zeer doortastend.
Wat ik niet doe, is iemand zijn liefde gaan zitten te ontleden,
maar ik zie wel dat er handelingen zijn die geen liefde zijn.

Gast, is er vroeger in jouw leven veel "bepaald" geweest?
Dat je wil weten waar de 'bepaling' vandaan komt?
Het is trouwens een uitdrukking dat uit de denkwereld komt.

je kan de liefde van het hart naar het denken brengen, en dan denk je liefdevol.
Net zoals iemand boosheid naar het denken kan brengen, en dan denkt ie boos.

het is maar net waar iemand voor kiest.
gast
gast sep 21 '09
Ik vraag me dus af of wij het zijn die kiezen of iets Liefde of niet Liefde is. M.I. is het er altijd en alles wat we meemaken in dit leven komt voort uit de bron die Liefde is. Dus ook de dingen die wij ervaren als "niet Liefde". Het is aan onszelf of we iets ervaren als Liefde of niet Liefde, maar dat betekend niet dat er werkelijk "niet Liefde" bestaat.
Ik denk zelf dat er nu een misvatting ontstaan is in het begrip Liefde. Het wordt m.i. verward met liefde/haat wat in het dualistisch denken ervaren wordt. Dit is heel iets anders dan de Liefde die vanuit de bron komt.
Dat we die Liefde niet altijd als zodanig kunnen ervaren komt niet door die Liefde zelf maar door de gordijnen die ons denken aanbrengt tussen ons en de Liefde. Het is dus m.i. niet het ontbreken van Liefde maar het niet kunnnen ervaren van die Liefde die ons doet denken dat het er niet is.
Het is dus niet mijn bedoeling Bellefleur om Liefde te ontleden of te bepalen. Want er is niets anders dan Liefde. Het is de mens zelf, zijn denken dat bekeken dient te worden als de Liefde niet ervaren wordt. Wat is het dat een scheiding aanbrengt tussen Liefde en jou zelf? Dat moet toch echt in het denken gevonden worden.
Damio
Damio sep 21 '09
Liefde is voor mij gewoon een emotie, maar wel de sterkste emotie. Liefde kan sterker zijn dan bijvoorbeeld angst of jaloezie.

Tegelijkertijd vind ik liefde ook een hele gevaarlijke emotie, liefde kan aanzetten tot mooie dingen, maar ook verschrikkelijke. Heel veel stalkers bijvoorbeeld, die zijn er van overtuigd dat ze handelen uit liefde en dat doen ze volgens mij ook. Liefde kan ervoor zorgen dat we onszelf niet meer in de hand hebben.

Ik denk dat niet alles liefde is, maar wel veel.

Liefde is God.
Liefde is de Duivel.
Liefde is leven.
Lena
Lena sep 21 '09
die liefde die jij beschrijft moet je ervaren denk ik
herkennen...als het ware...

maar door de sluiers het niet kunnen...
net zo als houden van..
wat is dat eigenlijk....?
maar doordat we zo uniek en dus verschillend zijn ervaren we het allemaal op eigenwijze door het denken..
dus niet denken maar ervaren
door alle zintuigen die je hebt...
Islandlady
Islandlady sep 21 '09
Origineel bericht van: Lena

dus niet denken maar ervaren
door alle zintuigen die je hebt...


Juist en datvoelt heel erg goed.
gast
gast sep 21 '09
Origineel bericht van: Damio
Liefde is voor mij gewoon een emotie, maar wel de sterkste emotie. Liefde kan sterker zijn dan bijvoorbeeld angst of jaloezie.

Tegelijkertijd vind ik liefde ook een hele gevaarlijke emotie, liefde kan aanzetten tot mooie dingen, maar ook verschrikkelijke. Heel veel stalkers bijvoorbeeld, die zijn er van overtuigd dat ze handelen uit liefde en dat doen ze volgens mij ook. Liefde kan ervoor zorgen dat we onszelf niet meer in de hand hebben.

Maar heb je het hier dan niet over de liefde die uit de dualiteit, het menselijk denken dus, komt? Dus liefde met een kleine letter die door anderen opgevat kan worden als liefde of niet liefde.[color:#990000]

Ik denk dat niet alles liefde is, maar wel veel.

Dat denk je dus en daarom kan het maar zo zijn dat het niet werkelijk zo is.



Liefde is God.
Liefde is de Duivel.
Liefde is leven.


Ja Liefde is alles. Er is niets dat niet Liefde is omdat iets dat niet IS er ook echt niet is.
gast
gast sep 21 '09
Origineel bericht van: Lena
die liefde die jij beschrijft moet je ervaren denk ik
herkennen...als het ware...

maar door de sluiers het niet kunnen...
net zo als houden van..
wat is dat eigenlijk....?
maar doordat we zo uniek en dus verschillend zijn ervaren we het allemaal op eigenwijze door het denken..
dus niet denken maar ervaren
door alle zintuigen die je hebt...


Juist ja. Liefde met een hoofdletter kun je niet bedenken. Dat kun je alleen ervaren met je gevoel. HEt denken probeert het te beredeneren, het een labeltje te geven en dat kan alleen als er contrast is. Het denken heeft dus in wezen de "niet Liefde" die mensen denken te ervaren geschapen.
admin
admin sep 21 '09
Origineel bericht van: gast



Juist ja. Liefde met een hoofdletter kun je niet bedenken. Dat kun je alleen ervaren met je gevoel. HEt denken probeert het te beredeneren, het een labeltje te geven en dat kan alleen als er contrast is. Het denken heeft dus in wezen de "niet Liefde" die mensen denken te ervaren geschapen.


Wil je dat nog verder uitleggen, Gast? Ik zou graag willen weten waarom het denken een wezen heeft/of is. Of bedoelde je "in feite"? Of nog iets anders?
gast
gast sep 21 '09
In wezen en in feite zijn twee van het zelfde toch. Een feit is iets dat niet weerlegt kan worden en een wezen ook niet. Althans zo "denk" ik erover.
Wij schapen met ons denken heel wat dingen die er in werkelijkheid niet echt zijn. Of iets lekker is is in wezen, in feite dus niet te zien. Een appel wel. Een appel kan voor de één lekker zijn voor de ander niet, dat is persoonsafhankelijk en heeft met interpretatie te maken van wat men ervaart als men een appel eet. En die interpretatie is weer afhankelijk van wat smaakpapillen aan de hersenen doorgeven. De één vind zoet lekker de ander zuur. Geven de smaakpapillen meer zoet door dan zal degene die van zoet houdt het lekker vinden en degene die meer van zuur houdt het minder lekker vinden. Maar het blijft een appel.

Het zoet en zuur interpreteren is weer afhankelijk van wat je geleerd hebt en is niet aan iemand anders over te dragen wat jij werkelijk ervaart. Ik kan niet proeven voor iemand anders, ik kan hoogstens vertellen of ik het als zoet of zuur ervaar.
Damio
Damio sep 21 '09
Origineel bericht van: gast
Maar heb je het hier dan niet over de liefde die uit de dualiteit, het menselijk denken dus, komt? Dus liefde met een kleine letter die door anderen opgevat kan worden als liefde of niet liefde.


Ik denk dat liefde, met een kleine letter, een andere vorm is van Liefde, maar wel hetzelfde.

Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: damio
Ik denk dat niet alles liefde is, maar wel veel.


Dat denk je dus en daarom kan het maar zo zijn dat het niet werkelijk zo is.


Dat is waar, maar is alles in dit topic niet gebaseerd op gedachtes en meningen?
gast
gast sep 21 '09
Daar heb je helemaal gelijk in. Zelfs als mensen zeggen dat ze vanuit hun gevoel spreken is dit een interpretatie van ons denken. Wanneer je echt vanuit je gevoel iets doet heb je geen gespoken taal nodig.
Damio
Damio sep 21 '09
Origineel bericht van: gast
Wanneer je echt vanuit je gevoel iets doet heb je geen gespoken taal nodig.


Ik denk dat dit tussen de mini wijsheden thuis hoort Gast smile
admin
admin sep 21 '09
zullen we eens een topic openen? een echt "gevoel" topic,
waarin we geen gesproken taal spreken, of schrijven, maar waarin we onszelf uitdrukken vanuit Gevoel? vanuit Liefde?
admin
admin sep 21 '09
Origineel bericht van: gast
Daar heb je helemaal gelijk in. Zelfs als mensen zeggen dat ze vanuit hun gevoel spreken is dit een interpretatie van ons denken. Wanneer je echt vanuit je gevoel iets doet heb je geen gespoken taal nodig.


Dat geloof ik ook, maar het is natuurlijk wel zo dat als iemand naar je gevoel vraagt je dit zal moeten vertellen.
Al zal een hooggevoelig persoon het wellicht oppikken zonder woorden.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki