Loading...
nl

Vriendschappen belangrijk voor de mens?

Helma
Helma sep 19 '09
Heel raar. Enige tijd geleden besloot ik oude vriendschappen die hier ook in het dorp wonen weer aan te halen: leuk, om mensen weer te spreken en te zien! Om weer oude verhalen op te halen, over hoe de kinderen samen naar school liepen, over de ongein die ze uit haalden.

Ik heb het zo eens een tijdje aangekeken en merk het volgende bij mezelf. Ik ben er wat voorzichtig in, gespannen zelfs. Wil ik dit eigenlijk wel? Is die ander niet enorm veranderd, en is de klik er nog wel? Ik merk dat, na een paar keer koffie bij elkaar te drinken, er iets bij mij zit wat blokkeert. Ik kan me niet geven, zeg maar. Het blijft oppervlakkig, en ligt dat nou bij haar of bij mij?

Logisch gevolg is, dat ik me afvraag hoe belangrijk die vriendschappen nog voor me zijn. Ligt het aan de vrienden, of ligt het aan vriendschap an sich? Heb ik werkelijk de behoefte, om close met mensen te zijn? Ik weet drommels goed, dat ik - naast mijn drukke bstaan - bewust tijd moet vrij maken om contact te onderhouden. Het koor, waar ik sinds twee weken op zit, is leuk, en er zijn zowaar wel acht mensen die ik nog ken, uit vorige werkkringen. Wil ik werkelijk met hen het contact uitbreiden?

Ik leef voor mijn gezin en mijn werk. Veel verder gaat het niet. Volgens mij heb ik hier ook ruim voldoende aan, maar toch is het soms gewoon leuk om iets anders te doen. En wat, als ik dat nou gewoon alleen wil doen? Ik moet niet zo nodig altijd hyven en krabbelen met jan en alleman...

En ja, wat is dan uiteindelijk de definitie van ware vriendschap? Wie kan mij dat uitleggen? Ik heb er weinig trek in om op zoek te gaan naar mensen met wie ik de klik wél heb: het lijkt wel of ze er niet zijn! En ligt dat dan aan de keuzes die ik maak, of ligt het aan mij? Pas ik niet in vriendenkringen? Ben ik een beetje vreemd?

Ik weet wel, dat ik soms erg moe ben en als dan eindelijk de avond is aangebroken om met vrienden koffie te drinken, dan kak ik in en ben even zonder zorgen; zonder kinderen, zonder werk. De energie is er dan nauwelijks meer om onderhoudend te zijn, en het de vriend of vriendin naar de zin te maken. En ja, ik besef me dan nu het volgende: móét ik het de ander dan naar de zin maken? Wat, als ik dat helemaal niet kan? Dat moet de ander toch zelf doen, net als in relaties?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet de hele wereld omarmen, ik wil niet populair zijn of continue ge-smst worden, want dat vind ik vervelend. Maar ik zou wel gezien willen worden.

Ik realiseer me dat ik te berekenend ben waarschijnlijk, en dat het een te beladen ding is voor mij. Mensen komen en gaan, en ja, dat is de normale gang van zaken: volgens mij kost het me gewoon te veel energie. Afgelopen week kwam er op dinsdagmiddag een vriendin: voor die tijd ging ik nog gauw stofzuigen, de wc doen, enz. Wil ik het dan netjes hebben voor die ander, of voor mezelf?

Collega's vind ik veel makkelijker. Ze zijn er, je hebt lol tijdens de lunch, je helpt ze een handje met wat dan ook, en ze nemen soms ontslag: so what! Ze staan niet zo dichtbij, en dat is veilig. Is dát het soms...

(Zomaar wat mijmeringen op de zaterdagmorgen...)
Delen:
Helma
Helma sep 19 '09
Misschien zit ik gewoon in een welbewust en overwogen impasse. Hoe lang duurt een impasse?
admin
admin sep 19 '09
Hey lieve Helma ..

Als ik je mijmering lees, denk je erg veel na over van alles en nog wat ..dat is prima .. maar ik proef er wel in, dat je jezelf van alles oplegt. Hoezo vriendschappen moeten houden, hoezo onderhoudend moeten zijn? Voor wie moet dat? Voor een ander, of voor jezelf. Waar is de spontaniteit gebleven, het ondoordachte ... het we zien wel hoe het loopt? Het lijkt alsof je dit alles als een verplichting ziet en ik zou zeggen: als je moe bent, ben je moe, en als je ergens zin in hebt, dan doe je dat ... als je geen zin hebt in koffie drinken .. dan doe je dat niet... Ik denk dat je daar veel blijer mee wordt, dan een weggetje moet volgen, omdat het zo verwacht wordt met een sociaal netwerk. Gewoon een beetje maat erin vinden .. niet teveel van het een, niet teveel van het ander, zodat het echt leuk wordt smile

Succes en veel plezier natuurlijk smile
Helma
Helma sep 19 '09
Origineel bericht van: Bart
Gewoon een beetje maat erin vinden .. niet teveel van het een, niet teveel van het ander, zodat het echt leuk wordt smile

Succes en veel plezier natuurlijk smile


een beetje maat erin vinden... ja, dat is het misschien, gewoon, alleen als ik het echt wil. Een maatje vinden, met mate, hihihi...

Je zet me aan het denken, Bart. Ik wil het wel, maar ik wil dan ook dat het leuk is! Zonder de spanning die het me soms brengt. En ja, dan zal ik daarvoor een keuze maken welke mensen daar wél goed bij voelen en welke niet. Simpel op zich. En nee, ik wil er niet erg mijn best voor doen, want dan is het ook niet in balans... ik wil het spontaan laten gebeuren.
admin
admin sep 19 '09
Goede insteek Helma ... zie het woordje wat je schrijft "ik wil" dat het leuk is .. natuurlijk, dat is het leukst van allemaal ! Maar dat houdt al in dat je van tevoren een verwachting hebt die niet gelijk wordt waargemaakt, dus dan kan het altijd tegen vallen !! Spontaan en zonder die spanning... en dan zie je wel hoe het loopt smile

Als je die spanning voelt ..betekent dat je meer bezig bent in je hoofd met hoe je (onbewust) bezig bent .. op dat moment moet je je bewust daarvan worden, zodat je dit kunt veranderen.
admin
admin sep 19 '09
Durf maar eens weg te lopen, ik kom je halen hoor!

Ondanks dat we elkaar nooit zien (buiten dat ene weekend dan) is jouw vriendschap mij enorm veel waard.
Dan maar via hyves of hier, maar ik vind jouw feedback heel fijn en zou je niet willen missen.
Heel erg jammer dat we zo ver uit elkaar wonen..
Helma
Helma sep 19 '09
Ja, ik ben mij daar dan van bewust, en zoals gisteravond bijvoorbeeld, sms ik spontaan naar iemand om mijn auto te laten zien... en als ik dan binnen zit, aan de koffie, sluipt die spanning ineens naar binnen. Ik heb dan sterk het gevoel dat ik niet in de groep pas. Met zijn allen Gooise vrouwen kijken, ach, wel leuk hoor, maar niet zo mijn ding.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 19 '09
Origineel bericht van: Helma
Ik heb dan sterk het gevoel dat ik niet in de groep pas.

Ik herken direct dit:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/71989/Afweermechanisme_Valse_Hoop.html#Post71989

dit http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/72007/Afweermechanismen_zijn_er_om_o.html#Post72007

en dit http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/72011/Afweermechanismen_hoe_we_ze_al.html#Post72011

Alsof iets van vroeger (niet bij de groep horen) een verdediging bij je triggert door jezelf wijs te maken dat je toch gooische vrouwen niet leuk vindt (valse hoop).
Helma
Helma sep 19 '09
Je ontroert me, Karin! Ja, je woont te ver weg. Maar als je in de straat zou wonen, kom je misschien wel te dichtbij... bang om je weer kwijt te raken...
admin
admin sep 19 '09
Moet heel snel douchen, wordt over een half uur opgehaald..
Ik kom hier nog op terug Helma xxx
Heidelroos
Heidelroos sep 19 '09
Origineel bericht van: Helma

(Zomaar wat mijmeringen op de zaterdagmorgen...)


Diepe pittige mijmeringen, maar wel zinvolle..
Ik ervaar in (vrienden)groepen hetzelfde..
Bah..

Herken veel in wat je zegt.
Helma
Helma sep 19 '09
Lieve mensen,

ik bedenk me ook het volgende: mensen, die jaren geleden bij mij pasten (en andersom) zijn misschien nu niet meer de mensen waarmee ik de klik heb. Het was tóén goed, maar iedereen verandert, en groeit (of niet) op een bepaalde manier. Het kan zijn dat je een ander pad inslaat, en heel ergens anders uit komt. En dan blijkt later, bij hernieuwde kennismaking, dat er niet veel meer over is van het oude. Niks mis mee, want dan betekent het dat je gegroeid bent, of andere dingen belangrijker vindt dan zij. De aansluiting verdwijnt, zeg maar.
Islandlady
Islandlady sep 19 '09
Helma, ik denk dat je in het laatste wat je zegt wel gelijk hebt.
Wat ik heel erg merk, is dat toen ik heb besloten om te gaan scheiden ineens het gedrag van mensen verandert. Zegt meer over hen dan over mij. Ik pas niet meer in het hokje smileJammer dan!
Die vrienden waarbij ik me goed voel en zij bij mij zijn er nog.
Ook zijn er 'nieuwe' vrienden bij gekomen.(Kende ze al lang maar nooit zo intens ervaren als nu) Als ik mezelf niet kan zijn bij vrienden dan is het geen echte vriendschap. Als ze op de stoep staan en de toilet is niet gepoetst en de vloer niet geveegd. Jammer dan! Lekker kunnen kletsen en bomen over van alles en nog wat of gewoon voor je uit zitten staren naar de zee of tv kijken.
Je hoeft de deur niet plat te lopen alsjeblieft niet zeg smile
Vroeger had ik een bepaalde angst voor grote groepen. Nu niet meer. Spreek ze zelfs toe!
admin
admin sep 19 '09
Lieve allemaal,

Vriendschappen zijn wel belangrijk zolang je er behoefte aan hebt en zolang je er jezelf kunt zijn. Zo ervaar ik het tenminste. Inderdaad, Helma, vrienden/innen van vroeger hoeven dezelfde niet meer te zijn. Jij bent veranderd of gegroeid en het kan ook zijn dat hun interesses en inzichten een andere kant op zijn gegaan.
Ik kan je alleen zeggen hoe ik het voel. Ik wil er niet steeds op terugkomen confusedmaar ik ben beperkt. Dus mijn werk en mijn gezin zijn mijn sociale leven. Daarnaast houdt het heel snel op. Ik ben het aan het accepteren, want geaccepteerd heb ik het nog niet. Elke dag "mag" ik nog uitleggen aan mensen die het niet begrijpen hoe het is om met zo'n beperking te leven. Dan word ik weer boos ... en ach, dan weet ik dat ik het nog altijd in mijn binnenste niet heb geaccepteerd. Ik heb twee lieve vriendinnen die verder wonen dan een bakje koffie. Bij de één kan ik wel een verjaardag meevieren, moet ik ruim 2 uur voor rijden, maar het kán wel, en dat doe ik dan ook. Ik ga naar haar toe als zij jarig is of één van haar kinderen. De andere vriendin kan ik alleen heen in een vakantie en als ik de lotto heb gewonnen crazy. Maar met beide heb ik heel intens en fijn contact via de mail, via msn (webcam). En met één van hen ook hier op Merudi. Ik zou ze allebei niet willen missen. Maar ik ben ook blij dat ik niet elke dag bij hen op de koffie verwacht word. Dat zou ik niet aankunnen. Nu kan ik ongestoord met ze praten via de computer (lang leve internet). Dat contact heb ik zelfs op die manier met mijn moeder!! En het bevalt prima. En verder zijn mijn sociale contacten dus mijn gezin en mijn werk, mijn collega's. Maar ik zou wat vriendschappen betreft op dit moment niet anders willen/kunnen. Ik ben dankbaar wat ik heb, wie ik "heb" .

Zo, een mijmering van mij op de zaterdagmiddag wink
admin
admin sep 19 '09
Zo denk ik erover, niet zelf geschreven hoor!

Mensen komen in je leven om een bepaalde reden,
een seizoen of een heel leven.
Als je weet om welke reden het is, weet je wat je voor die persoon kunt doen.
Als iemand in je leven is om een reden, is het gewoonlijk omdat je een behoefte hebt geuit.
Ze zijn gekomen om je te helpen door een moeilijkheid heen, je te begeleiden met ondersteuning en je fysiek, emotioneel of spiritueel te helpen.
Ze lijken door een God gestuurd en dat zijn ze ook.
Ze zijn er om een reden waarvan je het nodig vindt dat ze er zijn.
Dan, zonder dat jij iets verkeerd doet of zo maar op een moment, zegt of doet deze persoon iets om de relatie te beëindigen.
Soms gaan ze dood, soms lopen ze weg.
Soms keren ze zich tegen jou en dwingen je tot een standpunt.
Wat we ons dan moeten realiseren is dat aan onze behoefte is voldaan, onze wens is vervuld, hun werk is gedaan. Het gebed dat je opzond is beantwoord en nu is het tijd om verder te gaan.

Sommige mensen komen in je leven voor een seizoen, omdat het jouw beurt is om te delen, te groeien of te leren.
Zij brengen je een ervaring van vrede of ze brengen je aan het lachen.
Ze kunnen je iets leren wat je nog nooit gedaan hebt.
Ze geven je gewoonlijk een ongelooflijke hoeveelheid vreugde.
Geloof het, het is echt, maar slechts voor een seizoen.

Relaties voor de duur van je leven, leren je levenslessen, dingen waar je op kunt bouwen om zo een solide emotionele fundering te hebben.
Het is jouw taak de lessen te accepteren.
Hou van die persoon en stop wat je hebt geleerd in alle relaties en situaties van je leven.
Men zegt: "Liefde is blind maar vriendschap is helderziend."

Dank dat je in mijn leven bent, of het nu is om een reden, voor een seizoen of of voor het hele leven.

http://goednn.ning.com/profiles/blog/show?id=2045578%3ABlogPost%3A393
admin
admin sep 19 '09
En zo zie ik onze vriendschap Helma!

Dank dat je in mijn leven bent, of het nu is om een reden, voor een seizoen of of voor het hele leven.

xxxxx Kaat
admin
admin sep 19 '09
Origineel bericht van: Karin
En zo zie ik onze vriendschap Helma!

Dank dat je in mijn leven bent, of het nu is om een reden, voor een seizoen of of voor het hele leven.

xxxxx Kaat


Dat heb je superlief verwoord voor je vriendin, Karin!! smile
Helma
Helma sep 20 '09
en nou brul ik dus de sterren van de hemel.

Dank je wel Karin.

Je snapt het helemaal. Had niet gedacht het ooit zo te kunnen zeggen: ik hou van je.

xxx helma.
Cialara
Cialara sep 20 '09
gringringrin
admin
admin sep 20 '09
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki