Loading...
nl

mijn zoon Hielke

admin
admin aug 28 '09
Mijn zoon heeft Tourette, maar Tourette heeft hem niet!!

www.hi3lk3.web-log.nl

Liefs,
Marjan

moeder van een zoon, die beperkt is met het Syndroom van Gilles de la Tourette plus - en de plus staat voor: PDD/Nos, ADHD, ODD en OCD
Delen:
Elfje21
Elfje21 mei 15 '10
Hey Larapinta,

Ik heb zelf ook Gilles de la Tourette. Er is ook aan getwijfeld of ik ook autisme zou hebben, maar het bleek van niet. Ik heb wel een aantal symptomen volgens mij die mensen met autisme ook kunnen hebben.

Wat is PDD en Nos, ODD en OCD? ADHD ken ik wel.

Veel liefs,

Elfje21
Elfje21
Elfje21 mei 15 '10
Ik heb net gezien dat je ODD en OCD hebt verklaard. Je hoeft het dus niet meer uit te leggen.

Liefs,

Elfje21
admin
admin mei 16 '10
PDD/Nos = autistisch spectrum
en Hielke heeft ook geen ADHD, zoals ik al had verwacht en "geweten", maar alleen kenmerken door de andere beperkingen.

Liefs Marjan
admin
admin mei 16 '10
Mijn zoon Tony heeft ook Tourette, bij hem zijn het niet de kenmerken vanwege andere beperkingen.
Het is niet zo dat hij zo woorden of scheldwoorden eruit gooit, hij heeft gelukkig een milde vorm.
Het zijn de tics en de geluiden, wel lastig voor hem, want de buitenwereld reageert daar soms best vervelend op.
Wat bij Tony heeft geholpen is dat hij samen met zijn rugzakbegeleider een spreekbeurt heeft gedaan waarin hij (met humor) zijn *tony zijn* heeft uit kunnen leggen.( ik ga niet beperking schrijven want zo zien wij het niet).
Het was gewoon magisch hoe zijn klasgenoten reageerden.
Heel positief.
admin
admin mei 16 '10
Ik wist niet dat Tony ook Tourette heeft. Maar ik noem het een beperking bij Hielke, omdat zijn andere diagnoses, dus de beperkingen zijn. Met Tourette kan je heel goed om leren gaan, dat is bij Hielke ook zo, hij scheldt ook niet. Met name de OCD en ODD zitten hem in de weg op dit moment om een leven te leiden zonder beperkingen. Maar het Is zoals het Is.
Elfje21
Elfje21 mei 20 '10
Hey Larapinta,

Ik scheld zelf ook niet, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Maar ik heb zelf wel last van sommige dwanggedachten, bijvoorbeeld dat ik het gevoel heb dat ik aan iets of over iets moet blijven denken, terwijl ik dat niet wil en dat had ik vroeger niet. Dat is begonnen met het opkomen van mijn psychose. Ik heb namelijk 2 jaar geleden een psychose gehad. Ik neem er medicatie voor, maar er zijn een aantal dingen waar ik last van blijf hebben en die waarschijnlijk niet zullen verdwijnen. Dat vind ik heel erg, omdat het mijn leven beïnvloed.

Veel liefs,

Elfje21
admin
admin mei 20 '10
Het beïnvloedt zeker je leven. Dat kan ik toch wel zeggen als ervaringsdeskundige confused. Maar we proberen Hielke zo goed mogelijk te begeleiden. Meer kunnen we niet doen. Hij is "nog maar" 14jr, dus heeft nog veel leiding nodig. Hij kan er nog maar net echt over praten en het lijkt dat hij gaat accepteren dat hij iets heeft dat zijn leven lang bij hem blijft.

Liefs Mar
admin
admin mei 22 '10
Tony is ook veertien, grapig dat ze allebei even oud zijn, had ik niet in de gaten.
Tony heeft op school ook aangegeven dwanggedachten te hebben, daar schrok ik even van, maar het is niet zo erg dat ik daar hulp voor moet zoeken.
Zijn rapport is erg mooi, hij moet alleen niet vergeten zijn ritalin in te nemen, dan komt er niets uit zijn handen en kan hij totaal niet focussen.
Nu heeft hij alarm op horloge en telefoon zodat hij weet wanneer hij zijn pilletje moet pakken en dat werkt.
Het enige wat mij angst geeft is, hoe moet het als hij volwassen is, wat als ik er niet meer ben, zal hij normaal kunnen functioneren in de maatschappij.
Dat maakt mij wel eens bang.
Een klein ventje in het lijf van een veertienjarige, moeilijk hoor..
admin
admin jul 10 '10
Herkenning ...

Hielke heeft trouwens aangegeven dat hij graag leeftijdgenoten wil leren kennen met Tourette. Hij heeft nu contact met een meisje met Tourette. Misschien heeft Tony daar ook wel behoefte aan? Contact met Hielke via msn/hyves. Hielke geeft aan dat het fijn is, dat er mensen/kinderen zijn die hem zonder veel woorden "zomaar" begrijpen.

Liefs Mar

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki