Loading...
nl

Wat is ODD

admin
admin aug 28 '09
ODD
Symptomen en diagnose
ODD (oppositioneel-opstandige gedragsstoornis) is een afkorting van de Engelse term oppositional defiant disorder. Een kind met ODD heeft gedurende minimaal 6 maanden een patroon van negatief, agressief en opstandig gedrag laten zien. Volgens de DSM-IV-TR heeft een kind ODD als hij of zij voldoet aan 4 of meer van de onderstaande 8 criteria gedurende minimaal 6 maanden.[1]
Het kind:

is vaak driftig;
maakt vaak ruzie met volwassenen;
is vaak opstandig of weigert zich te voegen naar verzoeken of regels van -volwassenen;
ergert vaak met opzet anderen;
geeft anderen vaak de schuld van eigen fouten of wangedrag;
is vaak prikkelbaar en ergert zich gemakkelijk aan anderen;
is vaak boos en gepikeerd;
is vaak hatelijk en wraakzuchtig.
Een kind met ODD heeft - thuis of bij mensen die het goed kent - last van woede-uitbarstingen, koppigheid, het is ongevoelig voor aanwijzingen van volwassenen, niet geneigd om een compromis te zoeken of te overleggen of zich te voegen naar volwassenen. Het kind vloekt vaak, heeft last van een lage eigenwaarde, is afstandelijk en heeft moeite om emoties te uiten. Het legt moeilijk contact, heeft last van stemmingswisselingen en heeft een lage frustratietolerantie. Deze kinderen tasten voortdurend grenzen af en zijn agressief.

©http://www.trimbos.nl/default20333.html?back=1
Delen:
admin
admin jul 9 '10
Herkenbaar, mijn zoon heeft hier last van en een kleindochter.

Wat me heel erg verbaasd is dat ze ook erg lief zijn en veel voor iemand over hebben, het is tegenstrijdig met de omschrijving en toch is het heel dubbel.

Het is heel mooi om te zien hoe zijn gedrag bij mij mijn hart chakra liet ontwikkelen, zo helpen we elkaar in een gezin om verder te groeien...nu is het een stuk milder geworden allemaal en de scherpe randjes zijn eraf gesleten, hoe meer liefde ik ontwikkel hoe beter het met hem gaat.

Wij hebben al veel levens met elkaar gedeeld en helpen elkaar iedere keer een stukje verder.
Dit was dus een afgesproken en bekend leven voor ons beiden.

In een voorgaand leven wat hier bij aansloot was hij degene die mij hielp. Toen waren we vrienden van elkaar.
admin
admin jul 10 '10
Mooi, Bea smile

Nu ik het zo nog eens overlees, hoort dit niet [meer] bij mijn zoon... Net zoals de ADHD wat is omgezet in de diagnose in ADHD kenmerken, kan dit ook omgezet worden. Ja, hij is ook zeer lief en zorgzaam! Maar ik denk dat mijn zoon eerder last heeft van het niet begrepen worden door zichzelf en door zijn omgeving, waardoor hij ADHD en ODD kenmerken heeft ipv hét etiketje.

Hmmm....toch mooi om eens over na te denken!!
Liefs Mar
admin
admin jul 12 '10
Bedankt voor je reactie Larapinta, ben het met je eens dat we er ook voor moeten waken iedereen maar in een vast hokje te duwen.

Ik denk ook dat ze op den duur er zelf ook beter mee leren omgaan, en de omgeving ook als het inzicht er is hoe het zit.

Zelf denk ik dat niets vastligt en dat alles aan verandering onderhevig is.

Eigenlijk geloof ik gewoon in transformatie en verandering genezing wonderen die bestaan voor mij echt.
Ik weet zeker dat er mogelijkheden zijn om bij psychische ziekte beelden zoals we ze bestempelen, genezing mogelijk is.

Eigenlijk voor alles...

liefs van Bea
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 12 '10
Het is niet zozeer "genezing"...genezing volgt---~~~> als er in hokjes wordt geplaatst... opbouwen en naar elkaar toewerken...begrip _enigzins- hebben voor elkaar... waar uiteindelijk zich spiegels(reflectie naar jouw en reflectie naar de ander...) zich zullen tonen/voelbaar/waarneembaar zijn...
dat neemt onbegrip/niet altijd op dezelfde toonhoogte zitten niet weg... maaarrr veruimt wel beide...

Hokjes; kunnen het uiterste en mooiste/maar ook meest negatieve(waaruit uiteindelijk weer giagantische mooie dingen uit voort kunnen vloeien) uit iemand halen...maar hokjes zelf mag en moet nooit als een _constante_ worden gezien... want alles gaat inderdaad verder/bouwt opnieuw op/doorbreekt en hernieuwt...



~~~~

verder voor deze weet ik nu ff niets te posten...maar winkik zal er binnenkort(ja...uhhhhmm ik doe niet alijd aan de 24-uurs klok wink) nog eens naar kijken smile.

Grtz 'n'passion,

1stMoonofMars

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki