Loading...
nl

Afhankelijkheid

Helma
Helma aug 23 '09
Vanmorgen vroeg ik mij het volgende af. Zijn we niet allemaal heel erg afhankelijk van iets? Afhankelijk van internet, van werken, eten, partners, geloof, overtuigingen, vrienden, sporten, hobbies, zonlicht, warmte, liefde, angst...

Laat ik het even bij mezelf houden om niet in te vullen voor de ander. Waarom hebben we zoveel werkwoorden en zelfstandig naamwoorden waar we ons aan vast houden? De vriend, de overheid, het weer, enz.

Als een mens alleen zou zijn, zonder al deze dingen, zou hij of zij niet kunnen leven. Maar wat is gewone afhankelijkheid om te overleven, en wanneer begint de afhankelijkheid die niet bijdraagt aan ons welzijn, maar aan onze ondergang?

Jaja, ik mijmer wat af op deze mooie zondagmorgen.
Delen:
Debiorah
Debiorah aug 23 '09
Haha, nou wat kan jij filosofisch mijmeren wink

Is het niet zo dat we als mens ook denken afhankelijk te zijn van dit alles, en deels ook afhankelijk worden gemaakt door de maatschappij? Als ik denk aan liefde,zonlicht en geloof dan denk ik dat we daar vreugde uit halen, ons leven krijgt er kleur van. Als ik denk aan de overheid, geld, werken etc zijn we daar meer afhankelijk van gemaakt. Is het zo dat we het nodig hebben om te kunnen leven of denken we dat we het nodig hebben?

Als ik denk aan de buddha onder de boom of een kluizenaar dan schijnt het toch mogelijk te zijn om 'onafhankelijk' te leven...als je geen keuze hebt hoe ga je daarmee om?

Toch denk ik ook aan de persoonlijke invulling die mensen aan het leven geven, sommige mensen hebben werk nodig, anderen hebben hobby's nodig.

Als ik denk aan de afhankelijkheid om te overleven denk ik altijd meteen aan de basisvoorwaarden, eten & drinken, een plaats om te leven en liefde voor jezelf en anderen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 23 '09
Origineel bericht van: Helma
Vanmorgen vroeg ik mij het volgende af. Zijn we niet allemaal heel erg afhankelijk van iets? Afhankelijk van internet, van werken, eten, partners, geloof, overtuigingen, vrienden, sporten, hobbies, zonlicht, warmte, liefde, angst...

Ja, dat zijn we. En?

Heerlijk toch dat het niet de bedoeling is, dat we energie loskoppelen van elkaar. Alles is met elkaar verbonden, en daarmee dus afhankelijk van elkaar.
gast
gast aug 24 '09
In vrijheid verbonden.
admin
admin aug 24 '09
alles is verbonden met elkaar, en afhankelijk van elkaar?
Dan bekijk je het vanuit een Noodzaak, vanuit hulpbehoevendheid.
Kijk naar de radartjes van een klok, alles vloeit mooi ineen,
zo'n radartje is percies op de juiste plek in de juiste grootte in het juiste ritme
om te zijn wat het is: Een deel van het geheel!

je kan dan zeggen, jaaaa.... maar dat radartje is afhankelijk van alle andere radartjes, zonder die anderen is ie gewoon een radartje. Meer nog dan kan de klok niet werken, dus istie afhankelijk van de anderen.

Dan zou ik zeggen:
Aan dat kleine radartje is een functie gegeven, om een onderdeel te zijn van een klok dat ineen past en werkt.
meer nog, het was een klompje ijzer en het is gevormd tot een radartje, het had evengoed iets anders kunnen zijn, een nageltje...maar het is een radartje en in die zin is het afhankelijk van de bedenker, van de maker van de klok.

Mensen worden gekneed en vervormd om functioneel te zijn in een draaiend systeem, in die zin zijn mensen afhankelijk van de bedenker van dit systeem.

Kom je daar totaal los van en ben je bewust van wie je Werkelijke bent... en dat is de echte betekenis van "wakker worden"..dan ontdek je in eerste instantie dat je vervormd en gekneed bent, door systemen.. en ga je op zoek wie je in oorsprong bent.
als wij allen terug onze oorspronkelijkheid zijn, vanuit onze kern van ons ZIJN.. zal alles één geheel zijn, omdat je bent wie je bent... omdat we allen van één en dezelfde oorsprong komen : De BRON..Het licht!
(ik noem het God, dat is persoonlijk)


liefs,
Bellefleur
gast
gast aug 24 '09
Juist ja, en het radertje blijft een radertje en ziet zichzelf niet als iets dat afhankelijk is van zijn buur maar als onderdeel van het grote geheel dat door God geschapen is. En het is niet de rader naast hem die bepaald welke kant hij op draait maar gaat mee in het grote geheel wat zijn taak bepaald.
Neemt dus niet weg dat hij wel verbonden is met zijn naaste maar die verbondenheid gaat verder dan dat, het is verbondenheid met alles, met het geheel. Het is onze vrijheid om daar in mee te gaan.
annewil
annewil aug 24 '09
Of we nu afhankelijk zijn of niet,keuzes heb je altijd.
Het is de kunst ze ook als dusdanig te herkennen,want als je de keuzemogelijkheden kent,zul je je vrij voelen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki