Loading...
nl

Positieve psychologie

Debiorah
Debiorah aug 18 '09
Mede door de vraag van Lena, wil ik jullie vertellen over een nieuwe stroming binnen de psychologie. Namelijk positieve psychologie. Deze stroming richt zich op de zogenaamde "gelukswetenschap". Dit jaar heb ik via mijn opleiding een 5 daagse cursus gevolgd.

Het is handig als ik eerst wat uitleg over wat positieve psychologie nieuw en anders maakt. De oude traditie van de psychologie stoelt op het zogenaamde ziektemodel. De gedachte was, je bent ziek, er is iets mis met je en daar moet je wat aan veranderen om binnen het 'gezonde' plaatje te passen.
Erg veel systemen in de zorg, welzijn en scholing zijn hierop gebaseerd. Zo ook het competentiegerichte leren. Vanuit deze basishouding moet je dus verbeterd worden.

De positieve psychologie gaat uit van de sterktebenadering, dat wil zeggen dat je het meeste uit jezelf kan halen door uit te gaan van je krachten en kwaliteiten. Daaraan verbonden is de gedachte dat met je kwaliteiten werken je veel gelukkiger maakt dan dat je constant met je tekortkomingen bezig bent.

De positieve psychologie is een gelukswetenschap omdat het zich richt op het onderzoeken van wat een mens gelukkig maakt. Ruut Veenhoven is een van de pioniers op dit gebied en heeft al 30 jaar onderzoek gedaan naar het geluk van de mens. Op basis van dit onderzoek is de world database of happines gemaakt.

Een illustrerend voorbeeld:
We willen allemaal liever gelukkig dan ongelukkig zijn. Als je Nederlanders vraagt wat ze willen in het leven, dan staat geluk bovenaan in hun verlanglijst. Geluk is niet alleen leuk op zichzelf, maar heeft ook positieve neveneffecten. Geluk maakt mensen aardiger en actiever. Verder blijkt geluk ook goed voor de gezondheid. Gelukkige mensen leven langer en niet zo'n beetje ook. Het effect van geluk op de levensduur is vergelijkbaar met niet roken. Geluk is een signaal van de natuur dat het goed met je gaat, en daarom zie je ook dat gelukkige mensen beter functioneren en langer meegaan.
Bron: http://www2.eur.nl/...ndQualiTime_2008.pdf

Nu sprak mij de positieve benadering natuurlijk meteen aan, ik herkende veel van mijzelf. Daarom heb ik een cursus gevolgd waarin ik heb ontdekt hoe ook de psychologie aan het veranderen is. Wat mij vooral is opgevallen aan de positieve psychologie is de nadruk op individualiteit binnen een kader van verbondenheid met de werekd, en de link naar esoterie en spiritualiteit. Om je geluk te vergroten worden zaken als meditatie, mindfulness en het doen van dingen waar je je goed bij voelt aangeraden. We hebben zelfs klassikaal gemediteert, dat was voor mij een ontzettend leuke ervaring omdat het hier wel om een doorsnee hbo-school gaat. Maar de positieve psychologie laat ons vooral zien dat geluk een constant proces is, en zingeving is een belangrijk aanknopingspunt om je eigen geluk en dat van anderen te vergroten.
Eigenlijk past merudi goed in de positieve psychologie, we zijn allemaal gelukszoekers, individuen maar ook een groep die op een positieve manier zin geven aan het leven. smile

Een stukje uit mijn essay:
Het aangrijpen van zingeving ter bevordering van het geluk, zou kunnen worden gedaan door middel van trainingen in levensvaardigheden. Deze zou gericht kunnen zijn op de bewustwording van eigen zingevingsystemen en het ontwikkelen van de vaardigheden om het leven naar die systemen in te richten en bewust positieve levenservaringen op te doen. Wanneer iemand zich bewust word van wat hem drijft, kracht geeft en wat zijn kwaliteiten zijn, bied het handelen daartoe een motiverend doel en een natuurlijke beloning.

Uit de verzamelde gegevens concludeer ik, dat zingeving aspecten binnen zowel het denken, voelen als handelen bevat. Het denken over de zin, het handelen naar de zin en het ervaren van zinvolheid. Nu ik al deze stukken heb gelezen en vergeleken met het boek van Walburg doet het begrip zingeving mij aan als het mentale vermogen wat beschreven wordt. Mijn idee van zingeving heeft veel overeenkomsten met het mentale vermogen. Wat dat betreft zou mijn zingeving ook beschreven kunnen worden als het persoonlijke filter dat bijdraagt aan de bepaling en realisering van het geluk.


Een citaat van Martin Seligman die ik goed bij mijn conclusie vind passen:
Bij het scheppen van ons geluk gaat het om het doen van de dingen waar we goed in zijn met een gunstige verwachting die ons kansen laat zien. Het eerste maakt dat we gelukkig zijn, het tweede zorgt er voor dat we geluk hebben.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 18 '09
Dat is wel een hele mooie benadering om zo naar de psychologie te kijken. En ik ben het helemaal met je eens dat Merudi daar zeker in past smile. Hoe reageerden de mensen van je opleiding die helemaal niets met spiritualiteit van doen hebben tijdens de meditatie? Was het veel gegiebel en vonden ze het onzin?
Debiorah
Debiorah aug 18 '09
Eerst was het al de vraag wie er wel eens had gemediteerd. Van de ong 40 studenten waren dat er 3. Waaronder ik. smile
De eerste reactie was niet zozeer gegiebel maar eerder wat verhoogde spanning. Stiekem vonden de meesten het wel leuk en iedereen deed wel mee. Na de tijd waren er veel goede reacties, slechts een paar hadden zich er echt niet toe kunnen zetten.

Maar ik vond de ervaring heel leuk, het is eigenlijk iets wat ze vaker zouden moeten doen tussendoor op school. Heerlijk, ineens een moment van rust in de drukte, 5 minuten van totale stilte. Op een plek waar altijd geluid en drukte is.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 18 '09
Gaaf!
Debiorah
Debiorah aug 18 '09
Feel good filmpje wat in de cursus werd gebruikt.

JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 18 '09
Sorry dat ik deze er even door gooi, maar deze vind ik wel erg om te lachen:
Serenity
Serenity apr 18 '11
Zo zeg dat is even gaaf, wat leuk dat ook in die zorg sector vooruitgang zit!
Fijn om te lezen dit zeg!
En ja de filmpjes zijn leuk!
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 5 '11
Ik ga ook zo'n bordje maken! NiMS
big business tongue
aquarel
aquarel mei 5 '11
moon :-)


ik wist dat psychologie nog steeds in de kinderschoenen stond, we leven in een "positieve tijd" dat verandering met zich meebrengt, en de psychologie zal met de tijden nog verbeteren en veranderen..

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki