Loading...
nl

Spelend leren

Debiorah
Debiorah aug 18 '09
Ik heb het geluk gehad kennis te mogen maken met een heerlijk persoontje genaamd Janick. Wij hebben in de afgelopen 3 jaar al ontzettend veel van elkaar geleerd en ik voel mij daardoor gezegend. Hieronder wil ik jullie laten zien hoe zinvol spelen kan zijn door middel van een video-opname.

Janick is een gevoelige jongen, die vaak niet lekker in zijn lichaam zit. Zijn lichaam doet ook niet wat hij zou willen, daardoor kan hij niet praten, heeft hij moeite met het bewust aansturen van zijn spieren, is hij erg bewegelijk en veel op zoek naar prikkels. Door met hem te spelen heeft hij zich al enorm ontwikkeld en zit hij beter in zijn vel.

In het filmpje hebben we een drumstel gemaakt van een trapje, hiermee leert Janick mogelijkheden zien voor spel. Want spelen zoals de meeste kinderen, deed Janick niet, hij speelde het liefste met touwtjes en blaadjes. Door te drummen en te kleien zijn wij tegelijk bezig met het stimuleren van Janick zijn prikkelverwerking. Het belangrijkste in dit filmpje is echter het contact, de gedeelde aandacht en het creatief bezig zijn.

Jullie zien dat ik Janick bijstuur, door bijvoorbeeld hem minder hard op zijn polsen te laten slaan, en door hem te helpen een actie uit te voeren. Sommige mensen zien dit als dwang of conditioneren, ik wil daar echter op aanmerken dat wanneer wij dit niet doen Janick zijn lichaam beschadigt maar ook zelf veel moeite heeft met het maken van bewegingen. Door hem te helpen heeft hij veel meer controle gekregen over zijn eigen lichaam waardoor zijn zelfredzaamheid vergroot is. In mijn ogen is het daarom helpen, we helpen Janick om zijn eigen mogelijkheden uit te breiden.

Delen:
annewil
annewil aug 20 '09
mooi om te zien hoe je met hem bezig bent Debiorah

Groetjes Annewil
Maryssa
Maryssa aug 21 '09
Erg mooi om te zien Deboriah, hoe je inspeelt op wat er gebeurd, waar zijn behoeftes liggen. Bijzondere interactie ontstaat er op die manier. Je voelt hem goed aan en geeft hem juist gedoseerd nieuwe mogelijkheden en prikkels om te spelen en te ontdekken. Een bijzonder vak en het past uitstekend bij je als ik je zo bezig zie.
Lena
Lena aug 21 '09
daar wordt je blij van....
admin
admin aug 21 '09
jazeker, heel erg goed, Debiorah..fijn om zien!
De klei vond ie blijkbaar enorm leuk om te doen.
admin
admin aug 22 '09
In het begin lijkt het wel een muziektherapie! Dat vind ik altijd zo mooi ...
Debiorah
Debiorah aug 23 '09
Bedankt voor al jullie leuke reacties smileVond het gewoon erg zinvol om te laten zien, want een vaak gehoorde reactie van ouders of hulpverleners is dat het kind niet speelt. Dus wilde ik laten zien dat spel niet zo nauw genomen moet worden, spel is wat je er zelf van maakt en door te spelen ontwikkelen we ons allemaal. De grote meerwaarde is de aansluiting tot elkaar, liefde voor het ontdekken en delen van de ervaring. Door met een open blik te kijken ontstaan er nieuwe mogelijkheden wink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki