Loading...
nl

Hoogbegaafdheid, een probleem?

miyase
miyase aug 3 '09
Ik ben hoogbegaafd, en ik weet nog steeds niet of ik het 'heel' goed moet bekijken.

Het heeft enorm veel pluspunten, waar ik heel erg trots op ben.

-Ik kan bv mijn rechter en linkerhelft van mijn hersenen evengoed gebruiken. Ik ben zeer creatief aangelegd en kan heel erg origineel zijn (zeggen ze ^^). Ik ben heel erg filosofisch, heb ruimtelijk inzicht, heb een levendige fantasiewereld en ben een beelddenker.

Daarnaast zijn bv mijn lievelingsvakken Nederlands en economie. xD Ik kan ook heel erg logisch nadenken. Ik ben heel erg goed in wiskunde. Ik kan mijn gedachtes/beelden analyseren, omdat ik mijn taal kan beheersen. Naast mijn fantasiewereld en filosofische gedachtes kan ik 'de realiteit' ook plaatsen, daarom kom ik op een rare uitkomst. Wat voor vele "heel erg slim" lijkt, maar het is gewoon een aparte manier van nadenken. Mijn 2 soorten denken hebben meestal een verbinding, laat ik het zo zeggen :]


Jaja, ik ben heel erg zelfverzekerd als het gaat om mijn hoogbegaafdhied ^^

Maar ik ben dit jaar blijven zitten. Waarom?
Ik was al heel mijn schoolleven de beste van de klas. Ik kon zelfs 90% bereiken op een schooljaar, wat bijna niet te bereiken was. Maar na een tijdje werd ik niet meer bewonderd. Had ik gebrek aan motivatie. Ik hoorde zelfs zo weinig "goed zo's" in de klas, dat ik me begon te vervelen. En toen ik doodleuk met een 10 naar mijn ouders liep, was hun reactie doodnormaal. Mijn klasgenoten gebruikten mij om zelf ook goede punten te behalen. Ik voelde me heel erg eenzaam, en raar. Ik schuilde in mijn fantasiewereld, en trok mij terug van de echte wereld, mijn fantasiewereld eisde mij te grote dingen, en ik besefte dat ik dat niet kon bereiken, dat deed pijn. Dus schuilde ik meer en meer in mijn fantasiewereld, en kon ik niet meer omgaan met mijn "ego". En daardoor moet ik een jaar over doen.

Het is moeilijk om als kind hoogbegaafd te zijn, als je omgeving je nauwelijks begrijpt. Vele scholen negeren het, waardoor een hoogbegaafde kind zich heel erg onbegrepen kan voelen. En dat kan grote problemen veroorzaken. Dus, hoeveel pluspunten het ook heeft, kunnen de minpunten het verbergen.

Wat denken jullie?
Delen:
Sweetammy
Sweetammy aug 3 '09
Ik ben het met je eens dat de minpunten groter zijn dan de pluspunten.

Ik herken je verhaal vroeger was ik ook altijd de beste haalde alleen maar tienen en verveelde me dood op de basisschool, vanaf de middelbare school ging dit anders, eerste paar jaar ook nog hoge cijfers maar door prive omstandigheden werd dit steeds minder.

Wat ik er verder heel erg storend aan vind is dat de meeste mensen je niet begrijpen. Voor mij is mijn denkwijze meer dan logisch maar andere volgen je niet en ik heb eigelijk geen zin meer om het iedere x te moeten uitleggen.

Het is leuk als je "alles" kan laat ik zeggen heel veel, ik ben erg creatief maar ook heel erg wiskundig ingesteld, maar juist omdat je zoveel kan, kun je eigelijk helemaal nix. Dit in combinaties met nog andere vaardigheden, wil het wel eens heel erg moeilijk maken.

Ik ben wel blij dat ik iemand nu heb gevonden die hetzelfde heeft/
Lena
Lena aug 3 '09
bewondering heb je toch niet nodig.. tongue
een normale benadering wel...
wel lijkt het me fijn als je veel gelijkgestemde op je pad vind...
de herkenning inderdaad...
verveling is een luxe crazy
dus zie het als een zege en niet als last....
miyase
miyase aug 3 '09
Origineel bericht van: Lena
bewondering heb je toch niet nodig.. tongue
een normale benadering wel...
wel lijkt het me fijn als je veel gelijkgestemde op je pad vind...
de herkenning inderdaad...
verveling is een luxe crazy
dus zie het als een zege en niet als last....


Maar als ze je altijd bewonderen, dan ben je het helemaal gewoon, en heb je behoefte om het altijd te horen. Ik weet dat het fout is, maar ik kan gewoon moeilijk vooruit zonder motivatie en aandacht, daar hoort een stukje bewondering bij. Kan best stom klinken maar het is zo.
Ik zie het als een zegen, dat is zekerweten zo. Alles heeft zijn nadelen. Maar hier zijn de nadelen wat 'meer' vind ik. Toch blijf ik het als iets goeds zien, maar niet 'heel' goed.

Ik weet gelukkig wat mijn fouten zijn, en ken mezelf wat beter. Ik weet dat ik hetzelfde nooit meer zal meemaken, gelukkig smile
Sweetammy
Sweetammy aug 3 '09
Ik weet niet of verveling een luxe is. Ik heb het niet als zege gezien als iedereen nog bezig was en ik alweer een uur klaar was met iets. Met dat probleem omdat je normaal verveling had doe je nu veel om je tijd op te vullen en dat is dan weer TE VEEL.

Maar miyase hoe oud ben je? En ik snap wel dat je motivatie nodig hebt hoor heb ik ook maar aandacht wilde ik nooit hebben.
Lena
Lena aug 3 '09
jezelf accepteren zoals je bent is voor velen een moeilijke opgaaf...

maar snap je probleem wel de motivatie...
er zijn nu toch ook al scholen speciaal voor hoogbegaafden.
zit jij daar op?
miyase
miyase aug 3 '09
Origineel bericht van: Sweetammy
Ik weet niet of verveling een luxe is. Ik heb het niet als zege gezien als iedereen nog bezig was en ik alweer een uur klaar was met iets. Met dat probleem omdat je normaal verveling had doe je nu veel om je tijd op te vullen en dat is dan weer TE VEEL.

Maar miyase hoe oud ben je? En ik snap wel dat je motivatie nodig hebt hoor heb ik ook maar aandacht wilde ik nooit hebben.


Ik ben nog nieuw 14 geworden ^^
Misschien heeft aandacht bij mij niet echt te maken met hoogbegaafdheid, maar de opvoedingsstijl van mijn ouders. ;|
Sweetammy
Sweetammy aug 3 '09
Oke ja want ik herken het wel wat je nu zegt dat had ik namelijk ook. En dat die aandacht in opvoeding zit kan heel goed.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 4 '09
Het is toch altijd weer jammer dat we in een vergelijkingsmaatschappij leven. Pas je niet in het gemiddelde, dan wordt je al snel uit de groep gegooid. Veel hoogbegaafden missen de aansluiting met de rest, en omdat de mens zich van nature wil aanpassen aan hun omgeving komen ze hiermee dus met zichzelf in de knoop. Verander je omgeving, of accepteer dat je anders bent en gebruik je kwaliteiten.
Richie Richard
Richie Richard aug 4 '09
als je iets wilt beginnen, heb je vrijwel altijd motivatie nodig.
Zonder je motivatie, kom je vrijwel nergens, ik bedoel, waarom zou je?

Ik herken het probleem. En inderdaad er zijn meer min punten dan plus punten. Maar dat wilt niet zeggen dat het een probleem is. Het hangt van jou af. Maak je er een probleem van? En hoe ga je er mee om. Er zijn verschillende manieren om met problemen af te rekenen. De 'goede' en de 'verkeerde'. Als je het kan oplossen, wat is het probleem dan?

Het is misschien dan wel wat lastiger voor ons om door het dagelijkse leven heen te komen. Terug trekken is niet de juiste oplossing. Al moet ik mezelf ook hier schuldig noemen. Ook ik ben jaren terug getrokken in mijn fantasie wereld. Mijn ex heeft mij er weer, waarschijnlijk onbewust, er uit gehaald.

En het is zeer jammer dat dit niet eerder gebeurt is. Ik moet zeggen, dat ik een enorme spijt van heb. Ook al heb ik mijn taal achterstand. Wat met name Nederlands is, en frans etc. (Engels kan ik eigenlijk beter dan nederlands) Ik had makkelijk VWO kunnen doen of gymnasium.

Maar daar is het nu te laat voor. Zonde zeggen we dan. Een grote kans die ik heb laten schieten.

Wat ik wil zeggen is. Al krijg je de motivatie niet van buiten af, probeer deze dan in je zelf te vinden. Doe het niet voor iemand anders, maar doe het voor jezelf.

Het klopt wat NiMs zegt. Kortom, het gaat er om hoe jij er mee om gaat. Wat denk jij dat het beste is. Motivatie is leuk, maar je doet het niet voor hen, maar voor je eigen.
Denk eerst aan je zelf, dan aan een ander. Klinkt heel erg egoïstisch. Maar het is precies het zelfde als dit:
Een goeie vriend van je valt in een cliff
En jij springt hem achterna om hem te helpen.
Uiteindelijk zitten we met 2 doden opgescheept en word er geen van beide beter van.

Hier herinner ik mezelf vaak aan..

Miyase, mijn motivatie heb je. Je bent een bijzondere meid, met bijzondere kwaliteiten. Doe het voor je zelf. Want jij moet jouw leven leiden, niet iemand anders.
Helma
Helma aug 4 '09
Wauw Denzil, wat schrijf je dat mooi! Goed onder woorden gebracht. Als ik het zeggen mag, ik heb je hier de afgelopen maanden zien groeien, zowel in het spirituele als in je eigenwaarde. Petje af hoor.

Miyase, jij bent degene met wie je door één deur moet kunnen, en ook nog over vijftig jaar. Doe wat je doen moet, puur en alleen voor jezelf. En haal je schouderklopjes dan op plaatsen waar je je wel begrepen voelt, zoals hier laugh
Maar ik snap het wel hoor, soms zijn anderen de drijvende kracht die ons doen vermoeden dat we goed bezig zijn. En trouwens, wat is er mis met een laatbloeier? Opleidingen halen kan ook als je een stuk ouder bent. Geniet - vooral in deze jaren - nog van je jeugd, van je leven, je krijgt het later nog druk zat!

liefs, Helma.
admin
admin aug 4 '09
Hey Miyase,

Je bent hoogbegaafd, mijn dochter is begaafd. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ze niet hoogbegaafd is. Je wordt in een positie gezet, waarbij je je eenzaam gaat voelen. Je had misschien beter naar een school kunnen gaan waar ze programma's hebben voor hoogbegaafde kinderen.
Dat jij nu het jaar moet overdoen is niet zo vreemd. Je hebt ondegepresteerd omdat je geen koploper wil zijn, want dan ben je alleen/eenzaam. Je houdt een stapje in om mee te lopen met de rest van de klas, en dat kan zelfs zover komen dat je dan dus zo onderpresteert, dat je dan het jaar over moet doen, dan ben je zoals de rest!
Jammer meis, maar wel heel begrijpelijk.

Wat NiMs zegt, is helemaal waar!!!

Quote:
accepteer dat je anders bent en gebruik je kwaliteiten


Veel liefs en geloof in jezelf, je bent een lieve prachtige meid, in alle opzichten!!

Liefs,
Marjan
Sweetammy
Sweetammy aug 4 '09
Ik denk niet dat je er alleen komt met jezelf accepteren. Dat is wel de hoofdprioriteit absoluut. Maar wat als je het wel zelf accepteerd en maar je je kwaliteiten niet kunt gebruiken omdat andere mensen je niet snappen.

En nims je omgeving verandere is niet altijd makkelijk er zijn maar heel weinig mensen die je kunne begrijpen. Ik zit al vanaf jongsafaan bij een groep voor hoogbegaafden en daar leer je ook oudere mensen kennen die hoogbegaafd zijn en stuk voor stuk komen ze in de problemen in deze maatschappij. Je kan niet even zeggen nou deze opleiding doe ik niet of hier ga ik niet werken want jullie snappen me niet. Laat ik werk zoeken met mensen die op hetzelfde niveau zitten. Was het maar zo, zou het een stuk makkelijker maken.
Richie Richard
Richie Richard aug 4 '09
In de beroepen, en de niveau's verschillen van deze beroepen, zijn helaas in deze maatschappij in trappen verdeeld. Hoe verder je studeerd, des te beter je baan kan zijn. Als hoogbegaafde heb je er zeker baad bij. Je leert namelijk makkelijker. Ik zou zeggen maak er een gebruik van. Ook al is het nu niet leuk, ook al wordt je nu niet begrepen of wordt je buitengesloten, wat overigens minder wordt met de jaren.
Sweetammy
Sweetammy aug 4 '09
Het is absoluut als ik voor mezelf spreek dat ik niet word buitengesloten alles behalve dat. Mijn probleem is dat mijn profesoren me niet snappen en helaas is dat wel een probleem.
admin
admin aug 4 '09
Professoren die hoogbegaafdheid niet begrijpen? Weird..
Sweetammy
Sweetammy aug 4 '09
Hoezo is dat weird. Ze zullen het principe wel snappen, maar de denkwijze niet altijd. Als je profesor bent hoeft het helemaal niet te zeggen dat je hoogbegaafd bent. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is een universitaire opleiding af te ronden, dit kun je al met een IQ van 120, als je naar gemiddelde richtlijnen kijkt. Dit is nog helemaal niet hoogbegaafd. Zullen er vast wel tussen zitten die het wel zijn, ik heb 1 docent en die is het wel met hem heb ik ook geen last wink
admin
admin aug 4 '09
Je begrijpt me verkeerd, ik snap wel dat een professor echt niet altijd hoogbegaafd is. Ik denk dat je wel mag verwachten dat ze weten hoe om te gaan met hoogbegaafde leerlingen, dat bedoel ik. En ook hoe om te gaan met de problematiek waar hoogbegaafden tegenaan lopen. het is niet iets van de laatste jaren immers, hoogbegaafdheid is er altijd al geweest.
admin
admin aug 4 '09
als ik een IQ test deed, dan scoorde ik weinig, toch ben ik verstandig hoor.
Als ik een EQ test doe, dan krijg ik zeer superhoge cijfers.
Op school was ik dus een gematigde leerling, terwijl ik op EQ enorm uitblonk,
Ik vind EQ voor mij persoonlijk ook het allerbelangrijkst.

Wij hebben allemaal wel een bijzondere gave.
Ik ken hoogbegaafde mama's, mama's die supermama's zijn dus,
Ik ken hoogbegaafde tuinmannen, die de prachtigste tuinen ontwerpen.
ik ken hoogbegaafde kunstenaars,die uitzonderlijk mooie schilderijen maken enz, enz..
ga zo maar door, in ieder van ons zit iets hoogbegaafds!
smilewink
gast
gast aug 4 '09
Een hoogbegaafde hoeft niet persé een universitaire studie of hoge functie te bekleden. Die kan net zo goed tuinman zijn. Het gebeurd misschien nog wel eerder dat een hoogbegaafde in een "lagere" sociale baan terecht komt omdat ze ws veel beter weten waar het om draaid dan die mensen die toevallig veel kennis tot zich kunnen nemen.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki