Loading...
nl

Boeken over Beelddenken

admin
admin aug 1 '09
Mooie boeken Voor de Beelddenkers onderons, voor zowel Kinderen als voor de ietsje ouderen. tongue
Ik plaats gewoon de link met alle boeken als dat oke is.

http://www.bureaubezem.nl/Boeken/boekbeelddenken.htm
(Beelddenken hoort bij mensen. Ieder mens denkt op zijn tijd in beelden. Het relatief te veel in beelden denken, is in de dagelijkse praktijk moeilijk te constateren. Bij ouders en leerkrachten is er vaak weinig over bekend waardoor het signaleren en herkennen van het beelddenken moeilijk is.Kinderen die beelddenken kunnen problemen krijgen op school op het gebied van taal, rekenen, tekstbegrip, concentratie, en werktempo.)





ps;Dit is geen reklame van mij zelf wink
Delen:
Heidelroos
Heidelroos aug 1 '09
Nee dah zal niet!!!

Maar euhm nice.. een boekenschrijfster onder ons...
Ik ben een beelddenker en mijn dochter ook.. smile
admin
admin aug 1 '09
Hieronder nog een link met onderandere tips voor (ouders van)Beelddenkers.
http://www.kindcentraal.nl/index.php?menu=beelddenken
admin
admin aug 1 '09
Ohnee hoor, ik ben geen auteur als je dat bedoeld.
Wel kwam ik er zelf wat jaren geleden achter dat ook ik een beelddenker ben. Niet dat ik niet wist dat ik meer in beeld dacht maar ik wist absoluut niet dat er boeken over bestonden en ook niet dat het en soort van 'problematisch' iets kon zijn in je leren. Achteraf gezien (ik ben al wat jaren van school) was het niet zo gek geweest als het toen al werd aangeboden.
Heidelroos
Heidelroos aug 1 '09
Mwaah, het kind leert er wel mee omgaan hoor..
ik lees blokken inmiddels..
Maar daar is een groooooot aantal jaren van wieberende, wapperende, bewegende letters aan vooraf gegaan.. wink
Een concentratie van lik-mijn-vestje zeiden de leraren ahaha..
Ik moest altijd wegkijken na een paar minuutjes lezen..

Als ik moe ben heb ik het nog steeds, dan lukt bloklezen niet..

Karaktereigenschappen herken ik wel (op school)
De hoogbegaafdheid niet..
Mijn iq is zeker niet boven de 130!!


smile
Heidelroos
Heidelroos aug 1 '09
Ooooh, ik dacht dat jij het mee geschreven had wink
admin
admin aug 1 '09
Ik hoop dat dit topic aanvullend mag zijn voor mensen die zich hier in herkennen.

Liefs
Helma
Helma aug 1 '09
Hoe kun je nou weten dat iemand in beelden denkt? Hoe check je dat? Het dagelijks leven is voor een groot deel opgebouwd uit picto's, in schoolboeken, op de tv en pc en op reclameborden (de M van McDonalds bijv.). Bedoelen jullie dat? Of is het dat iemand gelijk iets voor zich ziet als het ergens over gaat? Bijvoorbeeld, iemand vertelt iets over zijn hond, dat hij de bank stukvreet: de beelddenker denkt daar dan meteen een specifieke hond bij, een plaatje van een hond die hij of zij kent. Is dat het? Het blijft wat vaag voor mij, vandaar. Mijn jongste beweert dat ze een plaatjesdenker is.
Debiorah
Debiorah aug 11 '09
Ik heb mij ook pas dit jaar gerealiseerd dat ik een beelddenker ben, terwijl het zo herkenbaar was dat ik dacht "hehe das toch logisch". Omdat ik niet anders gewend ben stond ik er niet bij stil dat ik voornamelijk in beelden,abstracte concepten en associaties denk. Het was duidelijk dat ik informatie anders verwerk dan de meeste mensen in mijn omgeving. Maar toch je gaat er vanuit dat je hetzelfde bent. wink

Voor mij heeft het veel dingen op zijn plaats gezet, het heeft mijn zelfbegrip vergroot. Een praktisch voorbeeld is het leren, teksten/rijtjes leren kan ik wel maar kost mij enorm veel energie. De tekst wordt een levend verhaal in mijn hoofd en dat begrijp ik, maar dat is geen opdreunkennis. Nu ik ontdekt heb dat ik beelddenk vertaal ik leerstof naar een mindmap. Ik maak daarmee een voor mij logische plattegrond en beeld waardoor ik stof beter kan verwerken. De andere eigenschappen die veelal in verband worden gebracht met beelddenken zijn erg herkenbaar.

Er zijn op internet wel manieren te vinden waarop je kan testen of je beelddenker bent en ik denk dat je de kenmerken eens goed moet vergelijken met de eigenschappen van je jongste, vooral de manier waarop je kind dingen ervaart, opneemt en uitdrukt. Maar als die zelf aangeeft in plaatjes te denken dan vraag ik mij af hoe die daar bij komt en waarom het niet waar zou zijn.

Voor mij is het beelddenken niet specifiek het gaat ook meer als een film met vlagen dan een vaststaand precies beeld. Het zijn zeg maar flitsen van beelden informatie die bij mij binnen komt begrijp ik in een fractie door beelden. Als iemand mij iets verteld zie ik inderdaad het verhaal in beelden voorbij gaan maar het zijn flarden. Tegelijk komen er allerlei verbonden beelden langs, informatie die in mijn hoofd aan elkaar gekoppeld is. Nouja dit laat wel weer zien hoe moeilijk het uit te leggen is in woorden. De reden dat ik nogal eens lang van stof kan zijn en mijn woorden wik en weeg. smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki