Loading...
nl

Mediteren voor kinderen vanaf 5 jaar

Cialara
Cialara jul 12 '09
Ik heb al een tijdje een boekje in huis van Marneta Viegas. Het heet "De wens ster" en bevat 52 meditaties voor kinderen vanaf 5 jaar.

Dit boekje kun je bijvoorbeeld gebruiken voor kinderen die moeilijk in slaap komen, ik heb het zelf gebruikt voor mijn oudste zoon die daar ook erg veel moeite mee had.

De verhaaltjes zijn vrij kort en worden langzaam voorgelezen, waarbij je af en toe even pauzeert zodat het kind de tijd heeft om zich iets te visualiseren of voor te stellen.

Hierbij een voorbeeld van één van die meditaties die hij erg leuk vond!

De Vuurtoren

Doe je ogen dicht, wees heel stil en stel je voor dat je een vuurtoren bent, een baken van licht. Je hoofd is gevuld met aangenaam, wit licht.
Kijk eens of je je hele hoofd vol kunt laten zijn van licht. Het is een heerlijk fris gevoel. Voel het licht achter je ogen, voel het licht in je voorhoofd, voel het licht in je hersenen. Vul je hele hoofd met licht. Wat voelt het toch fris en verkoelend.
Langzaam breid het zich uit, omlaag door je nek en je schouders tot in je borstkas en je buik. Haal diep adem en adem sprankelend wit licht in, en adem dat licht dan weer uit. Adem licht in en adem licht uit.
Stel je bij je inademing voor dat je longen zich vullen met zacht, wit licht. Langzaam breid het licht zich verder uit, omlaag door je armen en benen, net zolang tot je hele lichaam vol is van louter licht. als iemand je nu zou zien, zou hij alleen maar licht zien. En steeds weer adem je licht je longen in en je ademt licht uit. Adem licht in, adem licht uit.
En kijk eens hoe ver je dat licht in de kamer kunt verspreiden, nu je toch helemaal van licht bent. Stuur je lichtstralen maar naar alle hoeken vn de kamer. Laat de lichststralen maar schijnen, naar voren, naar de zijkanten en naar achteren, naar beneden en naar boven.
Stuur je sterke lichstralen maar naar alle kanten de wereld in, net als een vuurtoren. Hoe ver kom je met je lichtstralen?
Blijf zo maar een poosje stralen als een vuurtoren, zolang als je wilt. Adem licht in, adem licht uit. Adem licht in, adem licht uit.

En dan, al je eraan toe bent, beweeg je je vingers en je tenen, je rekt je eens lekker uit en doet je ogen open.


Er zijn nog veel meer prachtige meditaties voor kinderen te vinden in het genoemde boekje en in het boekje "relax kids" ook van Marneta Viegas.

ISBN 90-202-8545-9
Delen:
Fatna
Fatna jul 12 '09
ok
Cialara
Cialara jul 12 '09
wat bedoel je met ok?
admin
admin jul 12 '09
Wat een mooi boekje joh!! Je mag wat mij betreft nog wel meer opschrijven wat je uit dat boekje haalt.

Als je tenminste wil hoor meis blush

Liefs,
Marjan
Cialara
Cialara jul 12 '09
Ik weet niet of dat wel mag Larapinta! Misschien zit er wel copyright op ofzo...
admin
admin jul 12 '09
Ja, dat weet ik ook niet, jammer confused... maar dan gaan we het boekje maar kopen wink
Cialara
Cialara jul 12 '09
Ja, ik maak er nu geloof ik reclame voor ha ha ha. Maar het is echt een heel leuk boekje om uit voor te lezen, en er staan bij elke meditatie ook nog eens prachtige tekeningen, die helemaal aansluiten bij de meditatie grin
Kun je na de meditatie nog met de kinderen bespreken wat zij zelf zagen en of het op het plaatje lijkt...
gast
gast jul 12 '09
Zolang je bron vermelding doet en niet zelf een boek schrijft waarin je haar teksten als je eigen verkoopt is er volgens mij niets aan de hand. En gratis reclame is toch nooit verkeerd voor haar lijkt mij wink
Cialara
Cialara jul 12 '09
Dat dacht ik ook Gast, maar ik ga echt niet al die 52 meditaties hier op zetten hoor! Misschien later nog 1 of 2 en als iemand meer wil, is dat boekje heel erg mooi grin
Cialara
Cialara jul 12 '09
Hier dan gelijk maar een tweede, die komende week wel van toepassing zal zijn grin

Ontspannen op het strand

Doe je ogen dicht, wees heel stil en stel je voor dat je op de rug op het strand ligt. Voel het warme zand onder je lijf. Je kunt de golven van de zee horen. Dan ga je, heel rustig, elk deel van je lichaam ontspannen. Begin met je voeten, laat je tenen maar helemaal ontspannen en zacht worden. Knijp vervolgens je benen bij elkaar en laat dan weer zachtjes los. Voel alle spanning uit je benen wegvloeien en laat ze zacht en ontspannen worden. Span je buikspieren stevig aan en laat ze dan helemaal los. Strek je rug zo ver als je kunt en ontspan. Kun je je rug voelen wegzinken in ht zand? Laat dan nu je nek en je schouders zacht worden terwijl alle spanning zich oplost. Span de spieren van je armen zo strak als je maar kunt en laat los. Laat je armen maar zwaar worden en wegzinken in het zand. Bal je handen tot een stevige vuist en laat daarna langzaam weer los en ontspan ze. Laat je hoofd helemaal ontspannen; ontspan je ogen, je oren, je wangen, je voorhoofd. Word maar helemaal stil en ontspannen. Voel de warme zon op je gezicht en op je lijf, terwijl je steds dieper wegzinkt in het zijdezachte zand. En zo blijf je nog een poosje liggen genieten van dat volkomen ontspannen gevoel.

En dan al je er aan toe bent, beweeg je je vingers en je tenen, je rekt je eens lekker uit en doet je ogen open.


Ook deze komt uit: "De Wens Ster" van Marneta Viegas
flow
flow jul 21 '09
Goede tip.
Een ander boekje van dezelfde schrijver
is relax kids. Heb dat boekje al jaren terwijl ik zelf geen kinderen heb maar natuurlijk wel met kinderen werk. Heel mooi en past goed bij de belevingswereld van kinderen. Vooral angstige kinderen en hsp kinderen kunnen hier volgens mij veel baat bij hebben. In de vakantie heb ik misschien wel eens een keer tijd om een stukje te typen wink

Marneta Viegas heeft bekende sprookjes en kinderversjes omgezet in eenvoudige visualisaties. Kinderen kunnen zo in contact komen met de bron van positieve en zuivere gevoelens in henzelf. De 'meditaties' zijn vooral gericht op vrede, liefde en geluk en stimuleren de verbeeldingskracht en creativiteit van kinderen. Je kunt ze samen met je kind lezen voor het slapengaan...



bron:bol.com
Cialara
Cialara jul 21 '09
Ja, ze zijn echt prachtig he!
Debiorah
Debiorah aug 15 '09
Erg mooi alleen al om te lezen. smile
Ik heb zelf nog nooit zoiets met kinderen gedaan. Het lijkt mij wel erg leuk en zinvol. Ik zou het als kind grandioos hebben gevonden, al was ik van mezelf al erg graag aan het visualiseren. wink

Ik las dat flow dat jij hier wel ervaring mee hebt? Zou je misschien iets meer kunnen vertellen?
Maris1976
Maris1976 aug 27 '09
awww wat lief eigenlijk en wat een leuk kadootje zo voor het slapen gaan. Leuk ik zit er ook aan te denken om wat meer met kinderen te gaan doen op spiritueel vlak (denk aan kinderyoga, massage, mandala's tekenen) Heeeeeerlijk lijkt me dat en dus ben ik ook erg blij dat er ook meditatie voor kinderen bestaat.

Dank je wel

Liefs Maris
Cialara
Cialara aug 27 '09
Ik heb deze meditaties een tijdje gedaan met de jongens. Ze waren toen tussen de 4 en 10. De oudste vond het geweldig, maar de middelste moest alleen maar lachen (maar die kon het zelf veel beter blijkt dus achteraf wink)

De oudste deed ik er dus echt een plezier mee! Op een gegeven moment begon hij er zelf naar te vragen, en viel erdoor makkelijker in slaap.

Nu niet meer zo, ja als je 12 bent wordt het misschien iets te kinderachtig die verhaaltjes...
Maris1976
Maris1976 aug 28 '09
Leuk smile
Ik ga volgende week in de bibliotheek eens wat opzoeken en anders heb ik altijd nog de titel van jouw boek smile
xxx
Ariel
Ariel feb 2 '11
Mijn dochter is nu 5 ik ga morgen meteen op mijn werk kijken of we het hebben staan ander bestel ik het gewoon.
Allebij de exemplaren denk ik.
Mijn dochter is altijd zo druk bezig dat ze geen tijd heeft zich te concentreren.
Misschien helpt dit.
Ariel
Ariel feb 3 '11
ik heb ze besteld ben benieuwd.
Merel-Marij
Merel-Marij jul 4 '11
Ik lees dit nu en ga er eens naar kijken.
Misschien helpt dit om mijn dochter wat relaxter in te laten slapen smile
Groene_heks
Groene_heks jul 4 '11
Twee of drie druppeltjes lavendelolie (echte etherische) doet ook wonderen.
Gewoon op haar kussen druppelen, twee tot drie is echt voldoende.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki