Hoi Maryssa
* Er was iets aan de hand met zijn lever. Ook maag krijg ik te voelen.
Ik denk dat het uiteindelijk klopt, lees maar even mijn anwtoord bij NiMs, ik denk dat het daarmee te maken heeft gehad.
* Het was een man met een vrij cynische humor
en dat werd niet door iedereen gewaardeerd.
Ja dat klopt! In de familie waren er mensen met wie hij absoluut niet klikte. Ruzie nog net niet maar niet op 1 lijn zitten zeg maar.
Hij heeft drie zussen, en hij zat inderdaad eigenlijk niet op één lijn met hen. Verder waren hij en mijn moeder van verschillende geloven, mijn vader gereformeerd en mijn moeder hervormd, en dat werd ook in de familie niet echt geaccepteerd vroeger. Dus dat klopt wel.
* Iemand die heel eigenwijs en koppig kon zijn.
Ja, absoluut!!! Ik denk dat jouw moeder het niet altijd makkelijk heeft gehad met hem. Er was wat strijd.
Dit laatste herken ik absoluut niet. Mijn ouders hebben nog nooit strijd gehad, ze namen het altijd voor elkaar op en stonden als één team.
* Een heel nuchter persoon.
Yep, heel typerend voor mijn vader.
* Anderen iets uitleggen / lesgeven komt door. Heeft hij dat gedaan in zijn leven?
Hahaha, ja dat was mijn vader. Hij heeft het één jaar geprobeerd voor de klas, geschiedenisles, maar dat beviel hem niet. Maar wij noemden hem altijd de wandelende encyclopedie
* Ik zie hem wandelen. Volgens mij deed hij dat graag en fietsen was ook favoriet als het mooi weer was.
Zijn lust en zijn leven!!!
* Een man die graag bezig was in de tuin
Op zijn rouwkaart stond "nooit meer in je eigen tuintje lopen, de Hemeltuin is nu voor je open. Ik denk dat dat genoeg zegt, en ik zal zijn tuinfoto eens uploaden, mijn moeder onderhoudt nu hun tuin en is nog precies zoals mijn vader het had opgbouwd, zijn levenswerk!! maar ook heel graag een boek las. Een beetje een boekenworm was het wel.
Zegt het genoeg als ik je zeg dat mijn ouderlijk huis niet groot is, maar overal waar je kijkt boeken staan?? Hij was ook bibliothecaris bij de VU in Amsterdam
* Discussies over politiek ging hij graag aan. Best wel iemand die het nieuws op de voet volgde. Graag kranten en opiniebladen las.
Hij was in zijn woonplaats bekend om zijn fractievoorzitterschap bij Groen Links in de gemeenteraad. Dus ook heel treffend!!!
* Wat last van de ogen tijdens de laatste periode van zn leven. Lezen met een soort van vergrootloep.
Volgens mij kon hij goed zien, maar hij gebruikte wel een loep voor het determineren van planten.
* Hmmm Engeland komt door...Guernsey.
Weet ik niet ... hij hield wel van reizen en dan met name reizen waarbij hij naar cultuur, natuur kon
* Rookte jouw vader vroeger pijp?
Jaaaa, daar is hij na zijn eerste infarct mee gestopt. Ik heb twee van zijn pijpen, pijphouder en tabaksdoos hier achter op de schouw staan!!!
* Jonge jenever en een goed glas wijn kon je vader wel waarderen.
Jonge jenever niet, maar een goed glas wijn of campari/port dat luste hij wel hoor.
Geweldige lezing Maryssa, dank je wel!!!!