Loading...
nl

GEEL

admin
admin jun 22 '09
GEEL

symboliek
- de zon
- het licht
- Egypte, zand piramide
- gele kaart bij voetbal
- gele vlag, teken van karantaine
- aarde element in het chinese systeem.
- gele regenjassen


Spiritueel
Geel hoort bij de derde chakra, de zonnevlecht.
Het is je wils-centrum, en ook de kleur geel staat voor 'wil'
- Ik weet wat ik wil, is de zin van Geel.
Ik weet !
ik weet wat!
Ik weet wat! Ik wil!
Ik weet wat ik wil!! grin
- het heeft daarom te maken met kennis, het intellect.
- met actie en reactie.
- met vertrouwen.
- met het weten wie je bent, want je kan pas weten wat je wil, als je ook weet wie je bènt.
- met weten wat er is, zodat je ook kunt weten wat je wil.
- doordacht, het mentale denken, leren en kennis, heldere inzichten en begrijpen.

Het probleem met geel is dat als ie kan neigen naar Controle,
Angst is ook een eigenschap van geel.

Controle ontstaat doordat je niet wil dat datgene gebeurt waarje angst voor hebt.

Zie je het teveel aan energie aan GEEL, hier..
en je actie en reactie (= ook weer geel) zullen dan gebaseerd zijn op het behoudt van die Controle.
Onzekerheid en twijfelen (= geel) geven het voeding op een verkeerde manier.
Ook cynisme en sarcasme = Geel.

Zie je ook, hoe je, eens je in die negatieve eigenschappen van Geel aanbeland bent, hoe je ermee in een cirkeltje kunt draaien..

Het mooie aan geel is,
dat Door deze gele doolhof van twijfels, onzekerheden, angsten, verwardheid, actie's, willen weten wie je bent, en vertrouwen, kennis, leren, mentale denken.. je zelf uit deze spiraal kunt halen. Want omdenduur zie je dat de doolhof een uitgang heeft.

- Lachen, blij zijn, glimlachen.. enthousiasme, levensvreugd,humor, om jezelf en de situatie lachen,
zijn dan jouw persoonlijke kenmerken,in combinatie met je kennis, je inzichten, je weten en je wil!

Geel is een prachtkleur! Maar dikwijls kiezen mensen niet voor geel omdat ze dan eerst door die doolhof hebben te gaan, en dat schrikt (geel) hen af.

In alle geval, Geel heeft een eigen groeikracht!!!
Licht!



Delen:
admin
admin jun 22 '09
admin
admin jun 22 '09
admin
admin jun 22 '09
Cialara
Cialara jun 22 '09
Ik schilder vrij weinig met geel, maar dit jaar heb ik er wel een gemaakt die ik zelf wel mooi vind





Hier is ie nog iets beter te zien: http://jorinetaal.exto.nl/site/kunstwerk/13004982_Omcirkeld.html
admin
admin jun 22 '09
Is toch nog zeer zacht, licht oranje/goud , naar mijn gevoel, Jorine.
Maar wel mooi hoor!
admin
admin jun 22 '09
Het gedicht Geel

Geel als de zon
Geel als een paardebloem
Geel als goud
Geel als de verf op een penseel
Geel is de kleur van een juweel.

Liefs,
Marjan
Cialara
Cialara jun 22 '09
@ Bellefleur: ja, het was heel moeilijk te fotograferen. Maar het is wel degelijk geel, met heel veel wit, maar ook met gebrande sienna (een aarde kleur).

@ Larapinta: leuk gedichtje! Daar wordt ik wel vrolijk van smile
Beschermengel
Beschermengel jun 22 '09


Mooi zeg! en geel is echt ook een van mijn favorieten kleuren! als ik het draag voel ik me heel zonnig ...ik draag het niet als ik me somber voel ...eigenlijk zou ik het wel moeten doen ..misschien knap ik er dan van op.
Beschermengel
Beschermengel jun 22 '09
Cialara
Cialara jun 26 '09
Mooie mandala Beschermengel!
Beschermengel
Beschermengel jun 28 '09


Ja prachtig he! ....ik ben al een poosje bezig met mandala's te maken en te kleuren is heerlijk om te doen ...lekker rustgevend, soort meditatie waar je mee bezig bent. (alleen deze heb ik niet zelf gemaakt hoor is geplukt van internet) maar heb wel zo'n zelfde in mijn boek.
admin
admin jun 28 '09
Geel Geel is een kleur die opvalt, ze bevat het meeste licht van alle kleuren. Doordat ze zo opvallend is, wordt geel vaak gebruikt in de reclame of als signaalkleur in het verkeer en in de techniek. Gele auto’s zijn dankzij het feit dat ze opvallen, ook minder betrokken bij verkeersongelukken. Ik weet wel waarom ik al jaren in een gele Twingo rondsnor.

De kleur geel wordt ook vaak geassocieerd met de zon en de zon wordt dan op haar beurt weer geassocieerd met licht en leven. Geel doet ons ook aan de lente denken, denk maar aan de meeste lentebloemen die een gele kleur hebben of aan de schattige kuikens die in de lente uit hun ei komen. Vandaar dat de paaskleur bij uitstek ook geel is.

Geel werd in het oude Egypte als mooi ervaren. De vrouwen droegen er kegeltjes van goudgele, zoetruikende was op hun hoofd. Door de zonnehitte en hun lichaamswarmte smolten die kegeltjes in de loop van de dag en droop dan over het bovenlichaam van de vrouwen. Verder kleurden zij hun lichaam met een verfstof die gele oker heette.

In China geloofde men dat de leden van de keizerlijke familie rechtstreekse afstammelingen waren van de zon en zij alleen mochten dus de gele kleur dragen. Als gewone burgers geel droegen wachtte hen de doodstraf.

In Griekenland en Italië (vooral in Rome) was het dan zeer populair om geel-blond haar te hebben. Nadat het haar met een speciaal middel was gewassen, gingen zowel mannen als vrouwen er uren in de zon zitten, om hun haar te bleken. Ze gebruikten ook speciale haarverven of blonde pruiken afkomstig van verslagen Germanen.

Ook nu nog zijn blondines vaak populairder dan donkere types.

In de Middeleeuwen werd geel in verband gebracht met haat en vijandschap.

In Azië wordt geel nog steeds beschouwd als een heilige kleur. Het is ook de spirituele kleur van het Boeddhisme.

Geel is ook de kleur van wijsheid, groot denkvermogen en hoge intelligentie. Ze activeert de hersenen, zet aan tot werkzaamheid. Geel is de kleur van creativiteit en fantasie en is ook een goed middel tegen neerslachtigheid.

Wie geel als favoriete kleur heeft, streeft naar veelzijdigheid, tracht voortdurend zijn of haar kennis uit te breiden, is geestelijk levendig en reist graag.

bron: www.omgangsvormen.nl
admin
admin jun 28 '09



Lena
Lena jun 30 '09
vindt het vooral een vrolijke kleur smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki