Loading...
nl

Boekbespreking

Helma
Helma jun 16 '09
Hier kun je info plaatsen over boeken die je hebt gelezen.
Delen:
Helma
Helma jun 16 '09
Passage uit ‘Hallo meneer God… met Anna’

…Ik liep om het experiment heen en trok mijn wenkbrauwen op. ‘Vind je ’t mooi, Fynn?’ vroeg ze.
‘Ja zeker. Maar wat is ‘t?’ vroeg ik.
‘Dát ben jij,’ zei ze en wees naar de bus met het scheprad. ‘Dat zal wel. Wat ben ik aan ’t doen?’
‘’t Water is Meneer God.’
‘Snap ik.’
‘’t Water komt uit de kraan in ’t bad.’
‘’k Kan je nog steeds volgen.’
‘’t Gaat door ’t gat in die bus, die jij bent, en laat jou werken,’ zei ze en wees naar het draaiende rad, als ’n hart.
‘Ah!’
‘Als jij werkt, komt ’t uit deze buis,’ en ze wees naar de sifon, ‘en die laat dan weer ’t andere rad draaien.’
‘En ’t afvoerputje?’
‘Tja,’ aarzelde ze, ‘als ik ’n klein pompje had, zoals ‘t hart van Meneer God, dan zou ik ’t water allemaal weer in ’t bad terug kunnen pompen. Dan zou ik de kraan niet nodig hebben. ’t Water zou dan almaar in ’n kringetje blijven rondstromen.’
Daar zit je dan. Hoe maak je een model van Meneer God met een paar schepradertjes? Die zouden in geen enkel huis mogen ontbreken. Ik zat op het muurtje een peuk te roken terwijl ik toekeek hoe Meneer God en ik de schepraderen lieten ronddraaien.
‘Goed hè, Fynn?’
‘Da’s zeker goed. We moesten ’t zondag maar mee naar de kerk nemen. Misschien brengt ’t wel iemand op ’n idee.’
‘Oh nee, dat kunnen we niet doen. Dat zou verkeerd zijn.’
‘Hoezo?’ vroeg ik.
‘Nou, ’t is niet Meneer God, maar ’t lijkt ’n beetje op Hem.’
‘Nou en? Als ’t voor jou en voor mij werkt, da’s prima. Maar ’t zou best ook voor iemand anders kunnen werken.’
‘’t Werkt omdat ik en jij tot de rand toe vol zijn.’
‘En wat betekent dat dan?‘
‘Nou kijk, als je helemaal tot de rand toe vol bent, dan kun je elk ding gebruiken om Meneer God te zien. Dat kun je niet als je niet helemaal vol bent.’
‘Hoezo? Geef me es ’n voorbeeld.’ Ze aarzelde nooit.
‘’t Kruis! Als je helemaal vol bent, dan heb je dat niet nodig, omdat ’t kruis binnen in je is. Als je niet helemaal vol bent, dan zet je dat kruis buiten jezelf en dan maak je er ’n toverding van.’
Ze trok me aan mijn arm en onze ogen ontmoetten elkaar. Heel rustig en langzaam sprak ze: ‘Als je niet binnen in jezelf helemaal tot de rand toe vol bent, dan kun je van elk ding ’n toverding maken, en dan wordt dat ’n stukje buitenkant van je.’
‘Is dat dan zo erg?’
Ze knikte. ‘Als je dat doet, dan kun je niet doen, wat Meneer God van je vraagt.’
‘Oh! Wat wil Hij dan dat ik doe?’
‘Van iedereen houden, net zoveel als van jezelf, en je moet zó vol van jezelf zijn dat je werkelijk ’t eerste van jezelf kunt houden.’
‘En dat zeg je zeker omdat ’t meeste van ’n mens aan de buitenkant zit,’ zei ik.
Ze lachte. ‘In de hemel zijn d’r geen verschillende kerken, Fynn, omdat iedereen in de hemel binnen in zichzelf is.’
Toen ging ze door: ‘’t Zijn de buitenkant-stukjes die al die verschillende kerken en synagogen en tempels en dat soort dingen maken, Fynn. Meneer God zei “Ik ben,” en Hij wil graag dat wij dat allemaal zeggen… dat is ’t aller-moeilijkste.’
Mijn hoofd knikte op en neer. Verbijsterd stemde ik met haar in. ‘ “Ik ben”… dat is ’t moeilijkste.’
‘Ik ben’. Als je het echt voor mekaar krijgt om dat te zeggen, dan ben je er, meen je ’t werkelijk en je bent helemaal tot de rand toe vol, je bent helemaal aan de binnenkant. Je hoeft dan geen dingen buiten je te wensen om de gaten binnen in je op te vullen. Dan laat je geen stukjes van jezelf rondslingeren bij voorwerpen in etalages, in catalogi of op reclameborden. Overal waar je naartoe gaat, neem je je hele zelf mee, je laat geen stukjes van jezelf zomaar ergens liggen zodat erop getrapt wordt, je bent helemaal uit één stuk, je bent zoals Meneer God graag wil dat je bent. Een ‘Ik ben’, net zoals Hij is. Grote God! Al deze tijd had ik gedacht dat je naar de kerk ging om God te zoeken, om hem te prijzen. Ik had er geen flauw idee van wat Meneer God aan het doen was. Deze hele tijd had Hij overwerk gedaan door te proberen een klein beetje begrip in mijn kop te hameren, om het ‘Het is’ te veranderen in een ‘Ik ben’.


Een erg chaothisch, maar indrukwekkend boek, wat ik net uit heb. De wijze waarop een meisje van acht nadenkt over God is heel bijzonder. Een echte aanrader!
admin
admin jun 16 '09
Leest heel leuk Helma!
admin
admin jun 16 '09
Ik vind het een meer dan geweldig stuk van het boek .. dank voor het plaatsen Helma ! smile
Helma
Helma jun 16 '09
Dank jullie wel, graag gedaan!
Cialara
Cialara jun 16 '09
Mooi stukje Helma, bedankt voor het neerzetten hier!
Helma
Helma jun 16 '09
...ik heb het gewoon van mijn eigen website geknipt en geplakt! blush
Eruan
Eruan jun 16 '09
Het klinkt als een donders interessant, en leuk boek! Bedankt Helma!
Die ga ik zeker lezen als het boek in de bieb is!
Islandlady
Islandlady sep 26 '09
Mooi topic dit was ik nog niet eerder tegengekomen eerlijk gezegd. Tja zoek en gij zult vinden hehe.

Momenteel ben ik het volgende aan het lezen:

Think and Grow Rich. Toegestuurd gekregen van een vriend uit de USA die vond dat dit boek NU voor mij geschikt is.

Zal de vertaling neerzetten hoor smile
Think and Grow Rich - Author: Napoleon Hill
Herschreven en uitgebreidt door: Dr. Arthur R. Pell

~ Een ander man wie een voorbeeld is als "meester in geloof" is Steven Spielberg de grootste film director. Hij droomde om film director te worden vanaf kind zijn. Hij is begonnen met amateur films te maken met een eenvoudige camera toen hij nog een kind was en zijn droom is nooit verdwenen. Hoe Spielberg ingebroken heef in de Universal Studio's is een legende. Hij nam de tour door de studio's en onderweg glipte hij van de tram die de mensen rondrijd. Hij verborg zich tussen 2 "soundstages" en aan het einde van de dag toen hij weg ging sprak hij met de beveiling en groete hen.
Drie maanden lang ging hij elke dag naar de studio, zwaaide naar de beveiliging en zij zwaaiden terug. Hij droeg altijd een pak en droeg een aktetas zodat de beveiliging dacht dat hij een van de vele studenten was die bij de Studio's werken. Hij sprak en werd vrienden met editors, schrijvers en directors. Hij vond zelfs een leeg kantoor, nam er bezit van en liet zijn naam registreren in de telefoongids van het gebouw.

Hij werkte er hard aan om Sid Sheinberg, toen hoofd productie van televisie, te leren kennen. Hij liet hem zijn College film project zien waarvan Sheinberg zo onder de indruk was dat hij hem een contract gaf met de Studio's
Zijn eerste film, The Sugarland Express kreeg kritieken maar won de best "screenplay award" bij het filmfestival in Cannes in 1974.

Zijn grote doorbraak kwam een jaar later toen hij het boek Jaws ontdekte. De studio had inmiddels al besloten om te film te maken en had ook al een zeer goed aangeschreven director aangenomen. Spielberg wilde perse deze film maken en hield vol. Hij mocht de film maken.
Het was niet makkelijk. Technische en budget problemen maar toen de film uitkwam in 1975 was het een enorm succes"

Dit boek gaat erover hoe je succesvol kunt zijn. Vasthouden aan wat je wilt bereiken.

Interessant dat is een ding wat zeker is smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki