Loading...
nl

Wat is de ziel?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 15 '09
Het lijkt erop dat er nogal verschillende uitleggen worden gegeven voor wat de ziel nu precies is. Daarom even dit topic om alle uitleggen hierover eens naast elkaar te leggen. Probeer zo duidelijk mogelijk jouw definitie van de ziel te geven, zodat we het in ieder geval over hetzelfde kunnen hebben.

Als eerste de definitie zoals ik het zie (en zoals die ook op merudi staat).
http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/engelmens/3_3_de%20opbouw%20van%20de%20ziel.htm
De ziel is je identiteit, je persoonlijkheid. Al je wensen, je voorkeuren, je afkeuren en je capaciteiten maken deel uit van je ziel. Je ziel weet wie je graag wilt zijn en wie je niet wilt zijn. Je ziel vormt het doel dat je nastreeft in het leven. Het volgende plaatje geeft dit weer:

Twee zielen zijn in staat de wensen, voorkeuren, afkeuren en capaciteiten met elkaar te communiceren. Wanneer deze verschillende onderdelen worden gekoppeld onderscheiden we de volgende eigenschappen:

Wanneer de wensen van 2 zielen overeenkomen, ontstaat er gedeelde liefde voor datgene waar de wens over gaat. Deze liefde kan op vele manieren worden geuit en is afhankelijk van hetgeen de wensen over gaan. Hoe meer wensen er overeenkomen, hoe meer koppeling er plaats vindt en hoe meer liefde er tussen deze twee zielen is.

Wanneer de voorkeuren van 2 zielen overeenkomen, uit dit zich in het vertonen van hetzelfde gedrag. Bijvoorbeeld dezelfde kleding wordt gekocht, dezelfde producten aangeschaft etc. Hoe meer voorkeuren er overeenkomen, hoe meer hetzelfde gedrag wordt vertoond.

Wanneer de afkeuren van 2 zielen overeenkomen uit dat zich in gezamenlijk protest. Zij zullen zich over dezelfde dingen opwinden en kwaad maken en waarschijnlijk samen besluiten er iets tegen te doen.

Wanneer de capaciteiten van 2 zielen overeenkomen kunnen zij deze versterkt inzetten. Er vindt dan evolutie plaats in de gezamenlijke uiting van deze capaciteit ten opzichte van de uiting van het individu. Een voorbeeld is het goed en zuiver kunnen zingen. Wanneer 2 mensen dit gezamenlijk doen, zal dit een veel beter resultaat hebben, dan wanneer je de 2 mensen afzonderlijk hoort zingen. Hoe meer capaciteiten overeenkomen, des te meer evolutie vindt er plaats in de gezamenlijke uitgevoerde activiteiten.
Delen:
admin
admin jun 26 '09

Onderstaand gedicht heb ik enkele jaren geleden geschreven
en vind het nog altijd even mooi..



Ik ben het vuur van de ziel
dat altijd branden zal
ik omvat leven en genezing
ik ben de graal en de zoeker tegelijkertijd
de graal die de steen is
en de steen die de graal is
verborgen in de heilige drie-eenheid
die altijd een zal zijn.
Lena
Lena jun 27 '09
smilezeker mooi
admin
admin jun 28 '09
Oh sorry, dacht dat het gedicht over "de ziel" ging, maar nu ik
het letterlijk lees staat er "vuur van de ziel"
dit is neem ik aan de geest / bron...

Dan is de ik- identificatie dus niet met de ziel
en gaat bovenstaand gedicht over alles wat de ziel niet is.. ?!

Verkeerde topic dus
Lena
Lena jun 30 '09
volgens mij is het vuur van de ziel wel belangrijk hoor wink
Precious1
Precious1 jul 7 '09
Zie dat deze discussie al een tijdje geleden was, maar wil ook ff mijn mening kwijt.. grin

Ieder mens heeft naar mijn idee gewoon een ziel. De ziel is op aarde om te leren.
Op een bepaalde moment heeft de ziel alle aardse lessen gehad en komt deze niet meer terug op aarde. In de kosmos evolueert de ziel verder, totdat alle lessen en kennis zijn geleerd en ervaren. Als dat punt bereikt is verdwijnt de ziel en blijft de geest over.

Dat is mijn visie.
Richie Richard
Richie Richard jul 7 '09
dan vraag ik me nu af.. Wat is eigenlijk het verschil tussen ziel en geest?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 7 '09
Origineel bericht van: Denzil
dan vraag ik me nu af.. Wat is eigenlijk het verschil tussen ziel en geest?

Lees wat ze beiden zijn en dan weet je de verschillen:
Geest:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/60892/Wat_is_de_geest.html#Post60892
Ziel:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/60890/Wat_is_de_ziel.html#Post60890
admin
admin jul 8 '09
Wat als je besluit om vervolgens toch weer te incarneren?
admin
admin jul 8 '09
(als reactie op wat Precious1 heeft gepost)
admin
admin okt 6 '09
De Ziel is onderdeel van het Hogere Zelf.
Zij is de eeuwige kern in de mens,
waarin de informatie van alle voorgaande levens ligt opgeslagen.
De ziel is de behoedsters, de beschermster, van de mens.

Bron :De grote veranderingen in de natuur. Auteur: Sonia, 2001. Uitgeverij De Gouden Kroon. ISBN 90-75343-18-3
admin
admin okt 6 '09
Door kontakt te maken met de ziel, en uit te drukken via de ziel,
kom je te weten wat de ziel i is en waaruit het bestaat.
Het vanuit een boek te weten komen, blijft (voor mij althans) het een kennis. En iets weten vanuit kennis is een groot verschil tussen iets weten vanuit het ervarene, vanuit de beleving, en vooral vanuit het zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Wat is jullie definitie van de ziel eigenlijk?
admin
admin apr 6 '10
Ik heb nog geen goede definitie voor mijzelf maar ik denk zoiets als:

"dat deel van de goddelijke bron dat JIJ BENT, dat specifiek bij jou hoort.. over de levens heen..en wat je ware zelf het dichtst benadert ?". Alszijnde de "kern van je kern". dat wat blijft bestaan zolang als JIJ bestaat.

Maar de ziel kan niet denken, enkel ZIJN dus is het een beetje lastig neer te schrijven..
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Dat klinkt erg veel als jouw identiteit. Of lees ik het verkeerd?
admin
admin apr 6 '10
volgens mij niet..
voor mijn gevoel is de identiteit meer levensgebonden,
je persoonlijkheid die je verkiest te zijn in dit leven
kan ook veranderen denk ik in het leven
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Kan je kiezen wie je bent en kan je identiteit veranderen? Volgens mij niet hoor. Hoe meer je over jezelf leert, hoe meer je jezelf wordt. Maar je identiteit bepaalt volgens mij juist wie je bent. Dus, hoe meer je jezelf wordt, hoe dichter je bij je eigen identiteit komt.
Emuca
Emuca apr 6 '10
Ik denk dat Artemis wel gelijk heeft. Je kan jezelf namelijk prima een ander masker geven, dus een andere identiteit... Oke, je zal het er wel moeilijk mee hebben, maar kijk naar een willekeurige middelbare school je 80% doet het...
gast
gast apr 6 '10
De ziel is de kleding van de geest.
Cialara
Cialara apr 6 '10
Ik zie de ziel als je ware zelf, het deel dat zich al je vorige levens herinnert en dat niet aan te passen of te verhullen is wanneer je in andere dimensies komt. De ziel is ook een totaal van al je ervaringen, kennis en bewustzijn door al je levens heen, een uitermate belangrijk deel van het IK.

Je identiteit kun je aanpassen, veranderen, verhullen als je dat wilt, en is iets in dit aardse leven, het gaat niet mee als je overgaat zeg maar. Het is het geheel van uiterlijk, families, werk, relaties, cultuur, hobby's enz. enz. het is een omhulsel van de ziel...
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki