Ga zitten op een goede stoel waarbij je alle spieren kunt ontspannen.
Zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord word en waar geen lawaai is of felle lichten
Adem enkele keren goed in en probeer je gedachten af te remmen en te stoppen.
Voel hoe je zit en hoe je bent. Elke onrust is een teken dat je er nog niet klaar voor bent.
Maak in gedachten dan verbinding met de persoon die je wilt scannen.
Mijn aanpak: ik neem het brugsymbool van reiki 2, en noem driemaal de bijbehorende mantra en dan driemaal de naam van de persoon.
Dan sluit je je ogen en die hou je dicht.
Dan maak je verbinding via je handen: je houdt je handen voor je, alsof je een kleine strandbal vasthoudt. Binnen je handen ontstaat een energieveld. Als je even wacht, dan voel je dat langzaamaan het hoofd van die persoon zichtbaar wordt. De persoon in kwestie ligt dan op een behandeltafel voor je, enigszins diagonaal. Voor je met de benen van je af. Ik zit dan in gedachten rechts bovenaan de behandeltafel.
Het contact met het hoofd kan soms even duren, bij mij echter zelden langer dan drie seconden. Dan wordt het hoofd zichtbaar. Niet de buitenkant, maar alsof je met röntgenstralen kunt kijken,.
Met gesloten ogen kijk je dan rond in het hoofd van die persoon. Je ziet vlekken, draden, kleuren. Hoe minder er te zien is, hoe ‘beter’ het is.
Bij een engelmens vallen enkele dingen op:
Op de eerste plaats de afmetingen van het hoofd. Klinkt raar, maar een engelmens heeft een enorm groot hoofd, je handen gaan als vanzelf naar buiten toe, alsof de strandbal ineens veel groter is. Voor mij altijd de eerste indicatie voor een engelmens. De meeste mensen hebben een hoofd van normale afmetingen.
Om verder te gaan maak je een beweging met de handen alsof de persoon op een lopende band ligt en ga je door tot bij de hartstreek. Daar visualiseer je de borstkas alsof je in een grot staat. De achterwand van de grot is het middenrif. De bodem waar je staat is de rug, het plafond wordt gevormd door het borstbeen. Kijk met gesloten ogen rustig rond in deze ruime en zoek naar kleuren en vormen.
Bij een engelmens zit op de plaats van het hart (dus zwevend in de grot) een voorwerp. Met verschillende groottes, vormen en kleuren. Eventueel roteert het object, let daar dus op door even langer te kijken. .