Loading...
nl

Bang in het donker

Eruan
Eruan jun 1 '09
Hoihoi! smile

Ik heb een paar vragen waar ik al langere tijd over na loop te denken...

Waarom zijn zoveel mensen bang in het donker? En waarom zijn heel veel kinderen en pubers bang voor geesten? Komt dit door spookverhalen of voelen ze een bepaalde dreiging? Zo zat ik gisteren met een nichtje van 10 op de fiets, en toen kwamen op de een of andere manier in een gesprek over of er meer was... Ze had het geloof ik over bang zijn in het donker en had ze het daar opeens over. Maar waarom zijn er zoveel mensen en kinderen bang in het donker? wink

Is dat omdat het donker niet voor ons optimaal is of zouden er andere redenen zijn?
Delen:
mag
mag jun 1 '09
ik denk dat het komt doordat mensen dan buiten hun comfortzone komen, en dus angstgevoelens krijgen, door het niet goed kunnen zien valt een bepaalde zekerheid weg,en daardoor hebben ze geen controle op de situatie.aangezien mensen graag controle hebben,onstaat dan vanzelf angst.
Emuca
Emuca jun 1 '09
Omdat je in het donker niet zo snel ziet wat er gebeuren zal? Mensen raken het overzicht kwijt en kunnen niet zo snel handelen als in het licht.
Maryssa
Maryssa jun 1 '09
Klopt dat geldt voor mij in ieder geval. Zeker met die entiteit in mn huis. Ik laat altijd een klein lichtje aan.
Emuca
Emuca jun 1 '09
Ik ben ook een tijdje bang geweest, vooral toen het een tijdje vaak onweerde... toen sliep ik zelfs met licht.. Voor entiteiten ben ik niet bang, ook nooit geweest. smile
mag
mag jun 1 '09
je hoeft niet bang te zijn voor geesten,ze doen je niks,als je gewoon zegt dat ze weg moeten gaan,gaan ze vanzelf weg.
Emuca
Emuca jun 1 '09
Dat is niet waar. Als dat zo was, dan waren er heel wat mensen gelukkiger geweest thuis en had ik niet heel veel shit meegemaakt. Het ligt echt aan de intentie van de entiteit.
admin
admin jun 1 '09
Mensen zijn vooral bang voor het onverwachte.
Liefst wilen ze alles onder controle hebben.
In de nacht lijk je controle verliezen. Dan is alles onverwacht en dus eng.
mag
mag jun 1 '09
dat klopt angel,dat gebeurt inderdaad bij kwade geesten,heb je die in huis op dit moment?
admin
admin jun 1 '09
Tot mijn 24e heb ik altijd de lampen aangehad.
Voor mij was de reden dat ik entiteiten aanvoelde als het donker was. Met licht had ik daar veel minder last van.
Nu heb ik nog een piepklein lichtje aan s'nachts, ik kan echt niet in het pikkedonker slapen.

Niet alle entiteiten gaan zomaar weg Mag, en ik denk dat er zijn die je wel wat aan kunnen doen, dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Ook voelen verschillende entiteiten anders aan, de een kan heel vriendelijk voelen maar er zijn er ook die enorm bedreigend voelen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.
Emuca
Emuca jun 1 '09
Nee hoor, nu niet. Ik heb nooit entiteiten in huis, want die laat ik altijd snel verdwijnen, tenzij het een bepaalde ziel is... Maar je kan zeggen dat ik iets teveel in aanraking ben gekomen met kwade geesten.
admin
admin jun 1 '09
Ja ik ook, mijn ouders hadden vroeger een echt oud beeld.
Ik meen een Hindoestaanse godin, dat beeld joeg mij de stuipen op het lijf en als ik thuis was en er was niemand bleef ik altijd buiten staan, kon gewoon niet naar binnen, de dreiging die van dat beeld uitging was huge! Ik ben er meerdere tegengekomen maar deze was heel heftig en zal ik niet gauw vergeten.
Fatna
Fatna jun 1 '09
ik denk dat het vooral door de media komt

als je kijkt naar tekenfilms maar ook speelfilms gebeuren de enge dingen ook meestal in het donker, monsters zitten in donkere grotten, geesten op donkere stoffige plekken (zolders/kelders)en de hele sfeer van zulke films is vrij donker....dan wordt de angst er gewoon min of meer ingegoten vanaf de jeugd
Emuca
Emuca jun 1 '09
Ik heb nog steeds een litteken op mijn voet van een kwade geest die iemand heeft bezeten en mij is aangevlogen.

Ik haat de kouvan kwade geesten.
admin
admin jun 1 '09
Ik was als kind ook bang. En toen was er nog geen TV in huis (pas vanaf 1963). Licht bleef aan op de overloop. Nu slaap ik liefst in een zo donker mogelijke omgeving.
admin
admin jun 1 '09
Fatna toen ik klein was hadden wij een klein zwart wit tv'tje, geen enge films of cartoons voor mijn zusje en mij, hooguit de fabeltjeskrant toen de kleurentv uitkwam, maar toen was ik al groter en zat de angst er al in.
Misschien dat het voor de kindjes van nu wel geldt, als je sommige tekenfilms ziet... en dan de taal!
mag
mag jun 1 '09
mijn ouders hadden een cris op zolder liggen,en daar waren mensen mee vermoord in indonesie.ik had altijd een zeer zwaar gevoel als ik op zolder was,het was zeer bedreigend,of ze met rust gelaten wilden worden.heb ook wel wat meegemaakt wat dat betreft, maar heb nooit angst gehad.
Fatna
Fatna jun 1 '09
tja als het niet door de media komt wat betreft de wat oudere leden, voor mij was de media en de verhaaltjes van kinderen onderling wel de reden hiervan....ik heb namelijk nooit iets meegemaakt (gelukkig) en het kwam dus niet van een nare ervaring

ik heb overigens in mijn nieuwe huis veel minder last van bang in het donker zijn, een bepaalde architectuur kan misschien ook "negatieve energieen" benadrukken
admin
admin jun 1 '09
Van crissen ben ik heel bang..brr..
Heidelroos
Heidelroos jun 1 '09
Jup, mijn muren hadden ook ogen,ze volgden me, ze keken naar me.. ik werd bekeken..
Ondanks dat ik nog NOOIT een enge film had gezien..
WIST ik dat ik niet alleen was..

Alleen op latere leeftijd kon ik het pas verklaren..
Energieën aanvoelen..

Ach, ik slaap nu heerlijk in het pikkiepikkiedonker..
Kan geen streepje licht verdragen..
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki