Loading...
nl

ego <<===>> identiteit

admin
admin mei 19 '09
Kunnen jullie vertellen, hoe jullie het verschil zien, ervaren, tussen 'een ego' en ' een identiteit '.


(zie engelmens, hoe herken je ze, puntjes 7.2 en 7.10)

Liefs,
Bellefleur
Delen:
Emuca
Emuca mei 19 '09
Ik zie een identiteit als hoe jij bent. En een ego is je ikje... Je identiteit echt puur vanuit jou gezien. Een ego bekijkt alles hoe het naar jou gericht is. Een identiteit is hoe jij bent, zonder dat je perse vanuit je ik hoeft te kijken.

Okee... dat was vaag.
Eruan
Eruan mei 19 '09
Ik denk dat identiteit is Wie je bent. Je Ego is denk ik iets wat je handelingen bepaald.

Moeilijk die 2 woorden...
admin
admin mei 19 '09
Origineel bericht van: Angel of Death
Ik zie een identiteit als hoe jij bent. En een ego is je ikje... Je identiteit echt puur vanuit jou gezien. Een ego bekijkt alles hoe het naar jou gericht is. Een identiteit is hoe jij bent, zonder dat je perse vanuit je ik hoeft te kijken.

Okee... dat was vaag.


grinheel vaag;
Emuca
Emuca mei 19 '09
Okee, een poging om het minder vaag te krijgen. De identiteit is de ziel. De ziel die diep van binnen al zo veel heeft meegemaakt. En dat maakt jou wie je bent. Het ego is jou standpunt in dit leven, in deze wereld. Dus alles wat je nu bezig houdt. Dus.. de ego is een deel van je identiteit. Het nu.
Cialara
Cialara mei 19 '09
Identiteit:

Onder identiteit verstaan we eenheid van wezen, volkomen overeenstemming, persoonsgelijkheid.

Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit. (wikipedia)


Ego:
Ego kan verwijzen naar:

Ik (voornaamwoord), in het Latijn het persoonlijk voornaamwoord van de eerste persoon enkelvoud.
In de psychoanalyse een alternatief voor de Duitse term "Ich".
Een in de volkstaal gebruikelijke term voor Eigenwaarde (psychologie). (Wikipedia)


Zoals ik het zie:
De identiteit ontleen je aan uiterlijke kenmerken; je geslacht, je familie, je uiterlijk, de kleding die je draag, de club waar je bij hoort, op welke school je zit enzovoort. Dit is dus een soort manifestatie van het lichaam.
De Ego daarentegen komt van binnenuit, heeft te maken met je karakter, of je zelfverzekerd bent, of en hoe je met tegenslag om kunt gaan, je eigenwaarde of te wel het Ik.

Hiermee kun je dus stellen dat je identiteit niet direct gerelateerd is aan de ziel, en het ego wel een connectie zou kunnen/moeten hebben.
Emuca
Emuca mei 19 '09
Dat ligt eraan hoor. Want jij bent degene die ervoor kiest welke kleding je draagt.. bij welke club je zit. e.d. Dat zit in jou.. Tenzij je niet weet wie je bent en je enkel laat meebewegen door de massa.
Cialara
Cialara mei 19 '09
Gedeeltelijk, de kleding kan uitdragen hoe je van binnen bent, maar dat hoeft niet zo te zijn, het is niet altijd de spiegel van het innerlijk. En een club om bijvoorbeeld te sporten zegt maar een heel klein deel van jou manier om gezond te blijven of met andere mensen te zijn, maar hoeft ook niet een spiegel van je Ik/Ego te zijn. Maar je hebt gelijk, dit kun je wel enigszins kiezen. Echter je familie, geslacht, lengte, gezicht enzovoort niet, en dat bepaald natuurlijk wel in grote mate je identiteit naar buiten toe.
gast
gast mei 19 '09
identiteit is dat deel van je dat zich onderscheid van het geheel. De grenzen die jouw maken, uiterlijk en innerlijk.
Het ego is het deel dat er een waarde aan hangt, ofwel het deel dat er "iets" van maakt dmv het denken en opgedane kennis/levenservaring. En dit kan onbewust gebeuren maar ook bewust.
admin
admin mei 19 '09
En zo is het Gast!
Ego is dat vervelende stemmetje dat zich overal mee bemoeid, dat andere mensen wil be en veroordelen. Het stemmetje zegt dat je een stommerd bent, het stemmetje zegt dat je best nog een taartje mag eten, morgen ga je toch sporten..

Identiteit/ziel is wat over blijft als je dat vervelende stemmetje hebt gesmoord.

(maar dit puur zoals ik het zie)
Lena
Lena mei 19 '09
puur wink
gast
gast mei 19 '09
Haha, ja dat "bewuste" stemmetje dat een deel van jezelf is al heb je "onbewust" het idee dat je dit helemaal zelf bent wink
Cialara
Cialara mei 19 '09
Misschien kunnen we deze vraag beter aan een afgestudeerde psycholoog voorleggen? Volgens mij zijn hier namelijk heel wat boeken over geschreven! (Die ik absoluut niet heb gelezen, en ook niet wil lezen wink)

Nee, ik ben een absolute leek op dit gebied, en eigenlijk ach, wat doet het ertoe, je bent wie je bent...
gast
gast mei 19 '09
Ja je bent wie je bent; maar ken je jezelf ook daadwerkelijk.
Cialara
Cialara mei 19 '09
Ik denk dat je "hoger zelf" je zelf echt kent, en op normaal niveau kun je er heel dicht bij komen... maar alles weten van mijzelf (en dan bedoel ik bijvoorbeeld ook mijn vorige leven(s)) nee, dat is onmogelijk. En soms is dat ook leuk; verras jezelf eens, kun je nog lachen ook!
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 20 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Kunnen jullie vertellen, hoe jullie het verschil zien, ervaren, tussen 'een ego' en ' een identiteit '.


(zie engelmens, hoe herken je ze, puntjes 7.2 en 7.10)

Liefs,
Bellefleur

Zie ook hoofdstuk 3.2 en 3.3 van de engelmens.

De ziel is de identiteit:


Het ego is een onderdeel van de geest. Het paarse gedeelte:


Het ego is dus een veel kleiner gedeelte dat voor je beslist en waar je gedachten zitten. Je ego is ook in staat om tegen je eigen identiteit beslissing in te nemen en daarmee aan je eigen voorkeuren voorbij te gaan. (Als je bijvoorbeeld iets doet, waar je totaal geen zin in hebt, maar je toch verplicht voelt). In die situatie zijn je ziel en je ego met elkaar in conflict.
admin
admin mei 21 '09
Een afgesturdeerde psycholoog kan mij niet vertellen wat ik al weet.
Wat doet dat rode rondje met afkeuren bij de ziel? Volgens mij klopt dat niet. Ego keurt af maar de ziel niet.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 21 '09
Afkeuren is het tegenovergestelde van voorkeuren. Dat wat je leuk vindt en niet leuk vindt. Dat bepaald wel degelijk je identiteit.
admin
admin mei 21 '09
Ik zal het wel niet snappen dan..
Lena
Lena mei 21 '09
Origineel bericht van: Angel of Death
Ik zie een identiteit als hoe jij bent. En een ego is je ikje... Je identiteit echt puur vanuit jou gezien. Een ego bekijkt alles hoe het naar jou gericht is. Een identiteit is hoe jij bent, zonder dat je perse vanuit je ik hoeft te kijken.

Okee... dat was vaag.


nee hoor voor mij heel duidelijk
identiteit vanuit het zuivere van binnen dat wat je bent
ego is ik ....en denkt

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki