Hi, hi, ik was ook al aan het zoeken. Kwam dit tegen --> wel grappig
In principe is "in principe" iets wat zich in principe in je hoofd afspeelt, terwijl "uit principe" in principe altijd met de principiële uitvoering van je principes heeft te maken. Je doet in principe niks "in principe" maar je doet iets "uit principe". In pricipe kun je niks "uit pricipe" denken maar zul je dit, in pricipe, altijd "in principe" doen.
Principiëel voorbeeld: In principe ben ik het met je eens maar uit principe doe ik het toch anders. In principe kan iedereen aan dit voorbeeld zien dat in principe ieder gebruik van het woord "principe" en uitdrukkingen met het woord "principe" principiëel leidt tot principekwestie's, zelfs al wordt er in principe geen pricipe principiëel uitgelegd.
U kunt zich in pricipe wel voorstellen wat er in principe zou gebeuren als deze principe's ook nog eens een, in principe, principiële inhoud zouden hebben. En toch houdt in principe iedereen zich vast aan pricipes. Waardoor er in prinipe pricipiëel altijd en in principe overal principekwestie's zullen zijn.
Uit principe doe ik hier principiëel niet aan mee en u zult mij, uit pricipe, het woord "principe" in pricipe zelden horen noemen.