Loading...
nl

Kosmisch plan

Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 3 '09
Ik heb een vraag: waarom heeft God ons nodig om zichzelf te kennen?

Waarom kent hij zichzelf niet?

http://www.a-dvaita.nl/film2.htm
Delen:
Natalie1986
Natalie1986 mei 3 '09
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken!!

als dat zo is wat er in het filmpje gezegd wordt vraag ik me dat ook af ja
Eruan
Eruan mei 3 '09
Omdat hij een tegenovergestelde nodig heeft om dingen precies te weten wordt er toch gezegd?
Het klinkt behoorlijk ingewikkeld in het filmpje.. wink

Zelf heb ik me ook weleens afgevraagd van is het leven wel echt, is het niet een soort droom? Vooral toen ik klein was stelde ik dit soort vragen... Wel grappig hoe het allemaal in het filmpje wordt uitgelegd..
Natalie1986
Natalie1986 mei 3 '09
Ja maar er wordt ook gezegd dat hij alwetend is dus dan neem ik aan dat hij ook het tegenovergestelde weet!! of heb ik het misschien mis?
Eruan
Eruan mei 3 '09
Ja idd dat is wel tegenstrijdig.. wink
Hmm ingewikkeld.. Ik heb weer iets om over na te gaan denken...
Alwetendheid over dingen die je zonder tegenovergestelde kunt weten is eigenlijk geen alwetendheid, je weet best wel dat dingen koud kunnen zijn maar je weet het pas zeker als je beide gezien en gevoeld hebt...
Natalie1986
Natalie1986 mei 3 '09
Ja inderdaad het is heel tegenstrijdig!
Ze kunnen dan beter dat alwetendheid weg laten want zo komt het niet echt geloofwaardig meer over..
Maar inderdaad als je alles beide gezien en gevoeld hebt weet je het 100% zeker.
Maaar dan ben je in mijn ogen niet alwetend haha
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 3 '09
Ik vraag me af, wat voor een soort dimensie is God. Is hij zo geestelijk dat hij zichzelf niet kan voorstellen? Wat voor een energie is hij/zij....

Voor mij is het een mind-teaser wink
gast
gast mei 3 '09
Ja, mooi filmpje.

God kan zichzelf niet kennen omdat er niemand is die hem een naam kan geven.
God heeft ons mensen nodig om de wereld die hij geschapen heeft te kennen, want voor God is alles gelijk. En aangezien de mens met zijn intellect en zintuigen in staat is om onderscheid te maken tussen het één en het ander kan God de wereld ervaren door de mens heen.
Ieder mens heeft God in zich omdat ieder mens deel uitmaakt van het grote geheel.
gast
gast mei 3 '09
Origineel bericht van: Natalie1986
Ja inderdaad het is heel tegenstrijdig!
Ze kunnen dan beter dat alwetendheid weg laten want zo komt het niet echt geloofwaardig meer over..
Maar inderdaad als je alles beide gezien en gevoeld hebt weet je het 100% zeker.
Maaar dan ben je in mijn ogen niet alwetend haha


Ja, dat jij niet alwetend bent en het daarom niet kan voorstellen zegt dus nog niets over de alwetendheid van God. Jij bent God niet, toch wink
Dat je het als tegenstrijdig ervaart komt omdat je dus mens bent, die ervaren de wereld als dualiteit. (een paradox=schijnbare tegenstrijdigheid)
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 3 '09
Origineel bericht van: gast
God heeft ons mensen nodig om de wereld die hij geschapen heeft te kennen, want voor God is alles gelijk.


Welke wereld? Aarde? Universum? Daarbuiten?
gast
gast mei 3 '09
Dat hangt van je bewustzijn af. Voor de één is dit het universum, voor anderen is het daarbuiten. (oké het wordt er niet eenvoudiger op terwijl het eigenlijk heel "een-voudig" is)
Het zijn zeg maar van die Russische poppetjes.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 3 '09
Origineel bericht van: gast
Dat hangt van je bewustzijn af. Voor de één is dit het universum, voor anderen is het daarbuiten. (oké het wordt er niet eenvoudiger op terwijl het eigenlijk heel "een-voudig" is)
Het zijn zeg maar van die Russische poppetjes.


o.k, snap ik. Gaat het zo ver tot het gedachtegoed dat 'wij' slechts onderdeel van een molecuul zijn?
gast
gast mei 3 '09
Als je het vanaf het verste punt zou bekijken misschien wel ja. Maar je weet toch dat "wij" alles behalve het kleinste deeltje zijn wink
Natalie1986
Natalie1986 mei 3 '09
Ik heb ook nooit gezegd dat ik god ben of alwetend ben. Ik zeg alleen dat hij niet alwetend kan zijn als hij toch moet voelen hoe het is om tegenovergestelde dingen te doen.
Dan kan je nooit alwetend zijn want je weet het al
Eruan
Eruan mei 3 '09
Ik denk eigenlijk dat alwetendheid iets heel abstracts is... tongue
Het zijn eigenlijk heel moeilijke woorden die door iedereen anders geintepreteerd worden, alleen god zelf zal weten hoet het is...
Natalie1986
Natalie1986 mei 3 '09
Ja precies!

dat geloof ik ook wel Ann_ik
gast
gast mei 3 '09
Ja, maar als je het geheel niet scheidt kun je het niet ervaren. God is alles/alwetend, maar om dat te kunnen ervaren heeft hij de mens nodig die die scheiding wel kan ervaren.
Ervaren is iets anders dan het wel of niet in je hebben. Het gaat er niet om of God wel of niet alles in zich heeft, het gaat erom dat hij het zelf als geheel niet kan ervaren als er geen afscheiding is. En voor die afscheiding is de mens en trouwens het hele universum geschapen.

Als je wel God zou zijn, of alwetend dan zou je dat dus wel weten.
Wees blij dat je geen God bent want anders zou je niet dit leven kunnen ervaren wink
gast
gast mei 3 '09
Origineel bericht van: Ann_ik
Ik denk eigenlijk dat alwetendheid iets heel abstracts is... tongue
Het zijn eigenlijk heel moeilijke woorden die door iedereen anders geintepreteerd worden, alleen god zelf zal weten hoet het is...


Juist ja. En aangezien wij geen God zijn weten we dus ook niet wat het inhoud om alwetend te zijn.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 3 '09
Origineel bericht van: gast
Als je het vanaf het verste punt zou bekijken misschien wel ja. Maar je weet toch dat "wij" alles behalve het kleinste deeltje zijn wink


Ik bedoel juist, aarde, galactisch stelsel, universum. Dat geheel is slechts een molecuul van het volgende. Ook gezien dat wij pas de bal zien als wij kijken.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 3 '09
Origineel bericht van: gast
Het gaat er niet om of God wel of niet alles in zich heeft, het gaat erom dat hij het zelf als geheel niet kan ervaren als er geen afscheiding is.


Ja, en daar ben ik weer, maar waarom kan hij het niet ervaren? Waarom niet?
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki