Loading...
nl

heerlijk van eigen bodem

admin
admin apr 28 '09
Heb daarnet brandnetel geplukt, de topjes. Wanneer de bloem komt, dan is de pluktijd voorbij.
Met de blote hand doe ik dat, een hele zak vol.Pikt een beetje, smiledoch na een tijdje gaat dat voorbij.
Heb er brandnetel purée van gemaakt, lijkt én smaakt naar spinazie. En we eten er gerookte vis bij (ik eet nl. geen vlees)
Het is heerlijk gezond, bloedzuiverend, er zit een enorme hoeveelheid ijzer in. Is goed voor gewrichtspijnen e.d.
Smakelijk dan maar....

Maken jullie ook gebruik van de natuurlijke rijkdommen, vanuit de omgeving?
wat doen julie ermee ?
Liefs,
Bellefleur.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 28 '09
Leuk topic! Het enige dat ik uit eigen tuin doe is munt thee. Blaadje in een kopje heet water en kneuzen maar smile.
gast
gast apr 28 '09
Haha, dan kun je ook een mojito maken, Nims! Ook erg lekker met munt.
admin
admin apr 28 '09
Ja munt van de tuin , doe ik ook, heerlijk.


Er groeit hier bij me ook wilde boslook.
zowel de blaadjes als de knol in de grond hebben een heerlijke lookgeur.

even met een schaartje in je tuin rondlopen,zalig !!!!

Er is nog vanalles in de omgeving te vinden, ik vertel er wel over als ik het ga plukken en drogen. smile
koenewoen
koenewoen apr 29 '09
Eigenlijk zou een mens, meer moeten plukken en kruiden uit je eigen tuin eten.
Ikzelf heb ik enkel de gewonen stuff voor in de keuken, in de tuin staan, zoals: bieslook, peterselie, en tijm. Maar ja het is een begin, misschien komt er nog wel meer.
Richie Richard
Richie Richard apr 29 '09
Ik heb vroeger een moestuintje gehad. Tomaten, sla, radijsjes, boontjes, aardappels.. noem maar op. Vond ik vroeger geweldig, toen kreeg ik steeds minder tijd en ik kreeg mijn eerste pc... dus ja..
admin
admin apr 29 '09
In het vorige huis in Belgie hadden we een enorme lap grond. het was meer een soort weiland en een aantal mollen had gezorgd vor honderden molshopen. Grasmaaien was daardoor een hele klus. Aan de zijkant stond rabarber en kruisbessen struikjes. Vooral de rabarber was heerlijk.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 29 '09
Origineel bericht van: gast
Haha, dan kun je ook een mojito maken, Nims! Ook erg lekker met munt.


Humor! grin
Cialara
Cialara apr 29 '09
Wij gaan eind juli en augustus altijd in de duinen bramen plukken. We hebben dan het liefst een emmer vol. De beste bramen staan vlak achter de hoogste duinen (de zeereep), waar je eigenlijk niet mag komen. We klimmen dan graag over het prikkeldraad en beginnen met plukken. Er gaat ook wel eens iets in het mondje natuurlijk.
Eenmaal thuis maken we er bramensap van. Mijn moeder maakte vroeger altijd een paar flessen en bewaarde die dan zelfs wel eens tot kerst! Heerlijk.
Ook onze kinderen smullen van de lekkere sap!
Helma
Helma apr 29 '09
Oh heerlijk! Ik herinner mij ook die dagen dat we met ons zevenen gingen plukken vroeger, en dan dat sap, in de yoghurt, of zo, puur! Of bosbessen! Oh verrukkelijk, die goeie ouwe tijd! De enorme volkstuin van mijn oma, met allerlei soorten bessestruiken, pere-, appel en pruimebomen, en die pruimen... zo groot! Aardbeitjes had ze, wortelen, bietjes, sperzibonen, sla, noem maar op! Als peuter liep ik langs enorme bedden met sneeuwklokjes, wat een geweldige tijd was dat. En altijd maar snoepen in de tuin! Toen had je het nog niet over vergif en dat je het moest wassen van tevoren...

laugh
Cialara
Cialara jun 13 '09
Op het moment zijn de aardbeien aan het rijpen! Heerlijk, zo zoet als je ze pas plukt als ze echt rijp zijn. Alleen wel vroeg opstaan want er is veel concurrentie in de tuin!!!
admin
admin jun 13 '09
heerlijk,
ik heb bosaardbeitjes nu in de tuin;
en zwarte bessen zijn aan het rijpen.
Cialara
Cialara jun 13 '09
Bij ons de kersen nog... maar meestal worden die voor ons neus weggekaapt door een vlaamse gaai. Die zien wij alleen in deze tijd door onze boompjes fladderen...
admin
admin jun 13 '09
Ik hou de bramenbossen bij ons in het park in de gaten, die zitten vól elk jaar!!! Geweldig!!! Kan er nu alweer heel blij van worden!!! laugh
admin
admin jun 13 '09
JA, ik ook, en ik zie nu al dat er dit jaar enorm veel zijn.
Dus confituur maken, of jam zeggen jullie he?
admin
admin jun 13 '09
Ja, jam, maar ik had confituur ook begrepen hoor laughIk vind het zalig!!! Die paar krassen heb ik er wel voor over cool
admin
admin jun 14 '09
Ow ja bramensap, mij moeder maakte vroeger ook liters!
Emmers vol en mijn zus en ik zagen helemaal blauw op ons gezicht van het snoepen, het enige vervelende waren de wespen en de bijen.
Mijn tuintje is nog nieuw dus alles moet nog gaan groeien en vrucht dragen. Er staan een appel, peren, kersen boom, druivenplanten, tamme kastanje (dat duurt zeker nog even ha ha) bieslook, thijm, peterselie, selderij, tomaten, paprika's, aardbeien, citroenthijm, citroenbasilicum.
In de keuken heb ik een speciale kruidenkast en daar bewaar ik de geoogste en gedroogde kruiden zolang ik nog met jonge plantjes zit.
Volgens jaar wil ik graag een aalbessenstruik en een frambozenstruik en ja ook kruzels! (kruisbessen).

Leuk topic!
Cialara
Cialara jun 30 '09
Jammmmmie! De kersen zijn rijp aan het worden; elke dag plukken we nu wel een handje vol zoete sappige verse kersen uit eigen boom grin
gast
gast jun 30 '09
Je zit me lekker te maken Jorine wink
admin
admin jun 30 '09
Origineel bericht van: Karin
Ow ja bramensap, mij moeder maakte vroeger ook liters!
Emmers vol en mijn zus en ik zagen helemaal blauw op ons gezicht van het snoepen, het enige vervelende waren de wespen en de bijen.
Mijn tuintje is nog nieuw dus alles moet nog gaan groeien en vrucht dragen. Er staan een appel, peren, kersen boom, druivenplanten, tamme kastanje (dat duurt zeker nog even ha ha) bieslook, thijm, peterselie, selderij, tomaten, paprika's, aardbeien, citroenthijm, citroenbasilicum.
In de keuken heb ik een speciale kruidenkast en daar bewaar ik de geoogste en gedroogde kruiden zolang ik nog met jonge plantjes zit.
Volgens jaar wil ik graag een aalbessenstruik en een frambozenstruik en ja ook kruzels! (kruisbessen).

Leuk topic!


Hee Karin,

Hoe gaat het met alles wat moest gaan groeien?? Zie je er al wat van??

Groetjes,
Marjan
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki