Loading...
nl

rijstexperiment

liesanne
liesanne apr 17 '09
Alweer een hele tijd geleden schreef Sarina over een 'rijstexperiment'. Dit wil ik graag nog eens onder de aandacht brengen.
Zelf was ik destijds van plan om dit experiment ook eens te gaan uitproberen, maar het bleef erbij.
Maar vandaag ga ik er dan toch mee beginnen! Ik heb zojuist rijst gekookt, 3 potjes schoongemaakt en als mijn zoon straks uit school komt gaan we de potjes vullen en toespreken. Ik ben benieuwd! Ik zal jullie op de hoogte houden....



Origineel bericht van: sarina
Waar ik wel mee bezig ben in mijn groep is verbaal pesten... Ze noemen elkaar varken of plagen met achternamen... Dit is voor sommige kinderen echt vervelend, vooral als het vaak en stiekem gebeurd... (bijv. knor geluiden maken) Daarom doen we nu het project 'potje tegen pesten'. Dit is gebaseerd op het boek van Masaru Emoto, WAT KUNNEN WIJ VAN WATER LEREN? Hij fotografeerde ijskristallen van watermonsters overal ter wereld, en ontdekte dat schoon water mooie kristallen vormde, en vervuild water niet. Spectaculair bleek de ontdekking echter dat water in staat is trillingen op te slaan veroorzaakt door muziek, dan wel woorden, dan wel gedachten. Zo leverde muziek van Mozart prachtige harmonische kristallen op in tegenstelling tot Heavy Metal muziek, dat een chaotisch beeld weergaf waarin helemaal geen sprake was van kristalvorming. Met woorden bleek de uitkomst hetzelfde. Woorden als: liefde, dankbaarheid of je bent mooi, vertoonden prachtige kristallen. Woorden als: stommerd, ik vind je vies of ik haat je, vertoonden chaotische beelden. Dit wordt ook wel het geheugen van water’ genoemd.

Omdat je lichaam voor 70 procent uit water bestaat kun je wel begrijpen wat er gebeurd als je veel negatieve aandacht krijgt.... Je voelt je niet lekker.... Om dit duidelijk te maken hebben we gekookte rijst in drie potjes gedaan en onder een klein laagje water gezet... Het ene potje krijgt positieve aandacht (lieve rijst), het andere potje negatieve aandacht (rot rijst) en het derde potje negeren we.... Het 'negeer-potje' zag er na een week al viezer uit dan de andere twee... (dit klopt wel, want negatieve aandacht is nog altijd beter dan géén aandacht) Het negatieve potje is intussen ook al niet meer zo fris (we zijn een maand of twee bezig) en het potje met lieve rijst ziet er nog helder uit.... Nu zien we met zijn allen dat schelden wel degelijk 'pijn' doet..... Je kunt dit ook thuis doen met je kinderen, het is echt wonderbaarlijk... op http://www.newtide.tv kun je meer informatie hierover vinden...


Delen:
gast
gast apr 17 '09
Ben benieuwd laugh

Ik ben zelf nog wel van mening dat die schimmel nieuw leven is wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 17 '09
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat! Is het mogelijk om af en toe een update te krijgen, en bijvoorbeeld ook wat foto's te laten zien?
liesanne
liesanne apr 17 '09
@ gast- hoe bedoel je dat precies?

@ Nims- zal ik doen. moet nog wel even uitvinden hoe ik hier eigen foto's kan plaatsen. wink
gast
gast apr 17 '09
Er zijn wetenschappers die beweren dat het leven op aarde ontstaan is uit schimmels. En als je naar die potjes kijkt zou je toch ook kunnen concluderen dat in het potje waar wat gebeurd, dus waar schimmels groeien, meer leven is dan in het potje dat de hele tijd hetzelfde (je zou kunnen zeggen "dood") blijft.

Met andere woorden; we hebben "negativiteit" nodig om te kunnen groeien.
Dat wij nu zo geprogrameerd zijn dat "lieve woordjes" positief is en dus de uitkomst van dit potje positief moet zijn, en dat negeren en "niet zulke lieve woordjes" negatief is en dus rotting en schimmel negatief zijn, zegt nog niet dat het geen groei/leven is.

JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 19 '09
Origineel bericht van: liesanne

@ Nims- zal ik doen. moet nog wel even uitvinden hoe ik hier eigen foto's kan plaatsen. wink

Druk op volledig reactiescherm, en kies dan "Bestands Beheer". smile
liesanne
liesanne apr 22 '09
Origineel bericht van: gast
Er zijn wetenschappers die beweren dat het leven op aarde ontstaan is uit schimmels. En als je naar die potjes kijkt zou je toch ook kunnen concluderen dat in het potje waar wat gebeurd, dus waar schimmels groeien, meer leven is dan in het potje dat de hele tijd hetzelfde (je zou kunnen zeggen "dood") blijft.

Met andere woorden; we hebben "negativiteit" nodig om te kunnen groeien.
Dat wij nu zo geprogrameerd zijn dat "lieve woordjes" positief is en dus de uitkomst van dit potje positief moet zijn, en dat negeren en "niet zulke lieve woordjes" negatief is en dus rotting en schimmel negatief zijn, zegt nog niet dat het geen groei/leven is.


Ik snap wat je wilt zeggen. Ik weet uit eigen ervaring dat je door pijnlijke ervaringen kan groeien.
Maar wil dat zeggen dat we anderen, kinderen, dergelijke pijnlijke of negatieve ervaringen maar bewust moeten meegeven?

Lena
Lena apr 22 '09
negatief positief negeren allemaal onderdeel van leven

wat doe jij ermee kun je je afvragen
hoe ga je ermee om
wat geef jij je kinderen mee?

kinderen bewust maken van de uitwerking hiervan.....?
gast
gast apr 22 '09
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: gast
Er zijn wetenschappers die beweren dat het leven op aarde ontstaan is uit schimmels. En als je naar die potjes kijkt zou je toch ook kunnen concluderen dat in het potje waar wat gebeurd, dus waar schimmels groeien, meer leven is dan in het potje dat de hele tijd hetzelfde (je zou kunnen zeggen "dood") blijft.

Met andere woorden; we hebben "negativiteit" nodig om te kunnen groeien.
Dat wij nu zo geprogrameerd zijn dat "lieve woordjes" positief is en dus de uitkomst van dit potje positief moet zijn, en dat negeren en "niet zulke lieve woordjes" negatief is en dus rotting en schimmel negatief zijn, zegt nog niet dat het geen groei/leven is.


Ik snap wat je wilt zeggen. Ik weet uit eigen ervaring dat je door pijnlijke ervaringen kan groeien.
Maar wil dat zeggen dat we anderen, kinderen, dergelijke pijnlijke of negatieve ervaringen maar bewust moeten meegeven?



Nee, ik denk niet dat je kinderen of andere mensen bewust pijnlijke of negatieve ervaringen moet geven maar ze niet tegen houden is weer wat anders. Een kind dat weet dat de kachel heet is door eigen ervaring (dus niet door de handen van dat kind op die kachel te leggen) zal hier meer van leren dan wanneer je de kachel barikadeerd wordt of steeds het kind terug roept en waarschuwd als het in de buurt komt.
liesanne
liesanne apr 22 '09
Ja, ik vind het zo goed dat d.m.v. dit experiment een bewustwordingsproces op gang gebracht kan worden bij kinderen...

En ja, ervaringsleren kan goed zijn zolang je m.i. wel let op de ontwikkelingfase waarin een kind zich bevindt.

JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 22 '09
Hoe staat het met de reist in de potjes? Al enig verschil?
Helma
Helma apr 23 '09
Minder extreem, maar geen mindere les: ik zeg honderddduizend keer tegen de oudste dat ze op tijd naar bed moet, omdat ze dat zo nodig heeft, maar ze doet het toch niet, en al helemaal nu ze 18 is: ze komt zichzelf vanzelf een keer tegen. En dat geldt ook voor de jongste wat huiswerk maken betreft... Morgen krijgt ze haar cijferlijst en als die net zo beroerd is als de vorige blijft ze zitten. Jammer dan!!!
Ik kan ze niet behoeden en beschermen.
liesanne
liesanne apr 23 '09
Origineel bericht van: NiMS
Hoe staat het met de reist in de potjes? Al enig verschil?


We zijn nu bijna een week verder. We hebben vooral de eerste dagen de potjes vaak toegesproken. Als we een keer boos waren reageerden we ons af op het stomme potje, maar daarna gaven we ook altijd het lieve potje aandacht. Op de tweede dag hebben het lieve potje en het stomme potje per ongeluk even in de zon gestaan, terwijl het negeer-potje in de schaduw stond. Daardoor ontstond er wat meer condens in het lieve en het stomme potje. Daarna hebben we er voor gezorgd dat alle drie de potjes steeds in de schaduw staan.
Een paar dagen geleden zei mijn zoon dat de inhoud wat begon te stinken (zelf ruik ik het niet zo goed omdat m'n neus vaak dicht zit in deze tijd van het jaar)
Het water is in alle drie de potjes wat troebel/drapperig aan het worden. Op het negeer-potje drijven momenteel de grootste bellen. Verder is er nog niets te zien. Vanaf morgen zijn we een week weg, dus ik ben benieuwd wat we aantreffen als we terugkomen....

wink
Lena
Lena apr 23 '09
laugho jee als dat maar goed gaat straks is alles omzeep!
hoe moet dat nou zonder aandacht,schelden,of negeren?
liesanne
liesanne apr 23 '09
Origineel bericht van: Lena 10
o jee als dat maar goed gaat straks is alles omzeep!
hoe moet dat nou zonder aandacht,schelden,of negeren?



Tja... frowndan moeten we maar op afstand energie gaan zenden hè. grin
Maar ik heb ook begrepen dat de woorden die op het potje staan geschreven, ook een uitwerking kunnen hebben...

we zullen zien...
liesanne
liesanne mei 7 '09
Ons rijstexperiment geeft tot nu toe niet het ‘gewenste’ resultaat…… frown
Na een week weg te zijn geweest -we stuurden energie op afstand- zagen we in het stomme potje een pikzwarte plek, zo groot als een rijstkorrel. In het lieve potje leek de rijst wat lichtgeel verkleurd, verder was er weinig verandering te zien. In het negeerpotje was er eigenlijk helemaal geen verandering te zien. (nog steeds grote bellen)
Nu zijn we weer een week verder en zitten er in het stomme én lieve potje allebei grote grijze schimmelplekken aan de bovenkant, op het water. De rijst in het lieve potje is nog geler geworden (aan de bovenkant) en is bijna bruin verkleurd.
In het negeerpotje is nog steeds niet veel veranderd, alleen de grote bellen zijn weg en het wateroppervlak wordt wat meer troebel.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. De omstandigheden zijn dus niet helemaal gelijk geweest zoals ik eerder schreef. Bovendien hebben we de potjes af en toe geopend tijdens het toespreken (het is mij niet helemaal duidelijk of dat wel of niet moet), maar het negeerpotje is meestal dicht gebleven, ook dat is waarschijnlijk van invloed geweest. Misschien moeten we dus opnieuw beginnen…

Of kan ik hier van leren dat “te lief” zijn ook niet altijd goed doet…..?
Ik merk bij mezelf dat het me momenteel moeite kost om aardig te doen tegen het lieve potje, de afgelopen dagen heb ik alle potjes vooral genegeerd… confused...ook wel een vreemde gewaarwording. Tja, en zo valt er altijd wel wat te leren…. wink
Cialara
Cialara mei 7 '09
Tja, als je een potje opend en de andere niet; dan komt er meer lucht en dus meer schimmel bij dat ene potje. Dan is het niet meer een goede vergelijking! Ik ben bang dat je dan inderdaad opnieuw moet beginnen. Maar je kunt het natuurlijk altijd nog afwachten of het negeer potje ook even openmaken...?
Eruan
Eruan mei 7 '09
Wat leuk dat jullie een rijstexpiriment houden.. tongue
Ik denk alleen dat het niet zo heel handig was om het potje te openen, in lucht gaat het proces van verschimmeling en bacteriële 'infecties' veel sneller.. wink
Misschien kan je gewoon overnieuw beginnen om te kijken of het dan wel goed gaat.. smileIig leuk dat jullie het zelf proberen.. smile
gast
gast mei 7 '09
Je zou ook kunnen concluderen dat wanneer je iets open maakt het niet uit maakt of je er wel of niet lief tegen bent. En wanneer je iets negeert en ook niet opend dat het dus hetzelfde blijft zoals het is. En dat is met ons mensen toch net zo. Als jij jezelf niet ergens voor opensteld zal het weinig tot geen verandering brengen in je. Terwijl als je wel open bent dat wat er inkomt altijd lijdt tot groei (of dit nu een schimmel is of niet; het is leven)
Ik denk nog steeds dat we af moeten van het "negatieve" interpreteren van schimmel. nIet iedere vorm van schimmel is "slecht", het red zelfs levens (peneciline)
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki