Al eerder werd hier geschreven over het volgende. Toch zwengel ik het nog eens aan: als iemand het verplaatsen wil, prima.
Ik kom er voor mijzelf meer en meer achter dat vriendschappen langer duren dan relaties. Ik zie om mij heen (en ervaarde het zelf ook) dat sommige langdurige vriendschappen omgezet worden in relaties. Hartstikke leuk natuurlijk. Toch merk ik, dat er dan zoveel verandert: een echt goede vriendschap is van nature sterk, en kan veel hebben. Als het vervolgens gaat kriebelen bij beide partijen, besluiten ze ineens om het om te zetten in een relatie (beetje knullig geschreven...). Want ja, die hormonen he...
Het zal vast ergens goed voor zijn, maar het is zo jammer! Want ik zie gebeuren in de relatie dat men dan iets van de ander 'verwacht'. Plotseling lijkt het, of er met die verbinding ineens zoveel veranderd is. Verplichtingen, wensen altijd maar samen te zijn, telkens de aanraking wensen, enz. Terwijl het tijdens de vriendschap vele malen eenvoudiger was. Je laat mekaar met rust, als je een tijdje niks hoort, is het ook oke, je accepteert elkaars mening, het hoeft allemaal niet te 'passen'. Maar zodra het dan een relatie heet, is het ineens ingewikkeld.
Waarom zit dit zo in elkaar? Wat is dat toch in de mens, dat als twee mensen menen bij elkaar te horen, de vriendschap naar de kl*te helpen? En achteraf, als het dus om allerlei vage redenen stukloopt, is ook de vriendschap weg! Doodzonde!
Kunnen we daar nou met zijn allen niet een totaal andere constructie voor bedenken? Of, zoals Gast in haar naam heeft staan, vrijheid in verbondenheid, of hoe het er ook mag staan?
Mijn vriendin, van drie huizen verderop, heeft een nieuwe vriend sinds een klein jaartje: telkens, als ze afscheid hebben genomen op zondagavond, hangt hij 's maandags huilend aan de telefoon omdat hij haar zo mist. Nu gaan ze als de donder samenwonen: hij woont aan de andere kant van het land, en mijn vriendin sleept haar twee puberdochters, drie katten en twee honden mee, om met hem op een woonboot te gaan wonen: ze kunnen niet wachten. Al haar schepen verbrandt ze, ook die van de kinderen.
Een gesprek met haar is niet meer mogelijk: als ik haar vraag, hoe is het? , dan krijg ik een volledig verslag van de op handen zijnde verhuizing, van alles wat er mis gaat ondertussen, en altijd maar blijven lachen. Fantastisch.
Ze is mijn vriendin niet meer op deze manier: als ik haar vraag of al die kleine tegenslagen niet een teken zijn om het rustiger aan te doen, krijg ik geeneens een antwoord. Blind als een kip de Law of Attraction uitdagen, en de Unattraction negeren. Goed bezig.
Wat ik maar wil zeggen: we onderschatten de waarde van vriendschappen. De moeilijkheden en frustraties die ontstaan binnen de relatie zijn vele malen lastiger dan toen het nog vriendschap heette. Waar is iedereen mee bezig? Ook mijn broertje: een schat van een vent, maar oh zo haastig. Jezelf pijn doen, door met open ogen ergens in te stuiteren, zonder de signalen op te pikken, waar ben je dan mee bezig?
Zij vindt een Suzuki Swift leuk, en hij ineens ook! Zij drinkt 's avonds thee, en hij ineens ook!
Deed ik niet precies het zelfde?
Als iemand mij zeggen kan waarom we toch op de aarde te dealen hebben met die aantrekkingskracht voor de andere sekse (inclusief andere vormen van intieme relaties), zou me dat erg helpen. Love is in the air, ja, oke, maar dan wel met gezond verstand. Liever niet dus, want zodra de zg. liefde in het spel een deuntje mee wil spelen, is iedereen zichzelf aan het kwijtraken. Neem jezelf niet langer in de maling: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf. Want mocht het ooit uitraken, dan zoek je je een ongeluk om die persoon in jezelf terug te vinden.