Loading...
nl

Verschillende soorten Reiki

Muin
Muin apr 8 '09

Ik ben een beetje in de war met al die verschillende soorten Reiki.
Dolfijn Reiki, Kundalini Reiki, Rainbow Reiki, Lightarian Reiki, gewone Reiki en misschien nog meer.
Wie hebben dit allemaal bedacht en hoe zijn ze op die namen gekomen?
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Dolfijn Reiki en Kundalini Reiki?

Ikzelf heb 10 jaar geleden gewone Reiki I gedaan uit nieuwsgierigheid. Ik ben niet verder gegaan dan Reiki I omdat ik nog steeds niet weet welke soort Reiki bij mij past.
Waarom heb je bijvoorbeeld gekozen voor Dolfijn Reiki in plaats van Rainbow Reiki?
Hoe kan je weten welke soort Reiki bij jouw past?

Groetjes,
Anna
Delen:
admin
admin apr 8 '09
Ik zal proberen een deel van je vraag te beantwoorden.

Reiki is gebaseerd op de Usui traditie. Hiermee krijg je de helingstechniek die je met je handen toe kan passen. je kunt hierin de graden 1, 2 en 3 (master) bereiken. het is een traject van minimaal enkele maanden en kost per stap een bedrag tussen de 100 en 400 euro. Voor mij is dit de "echte" reiki.

Dolfijn reiki is een korte inwijding van een uurtje, waarbij je kennis maakt met de helende krachten van dolfijnen. Deze inwijding is gratis en alleen bedoeld voor de mensen die de normale (echte) reiki inwijdingen al hebben gehad. Zie het als een extraatje. De dolfijnen kan je aanroepen via een meditatie wanneer je er behoefte aan hebt.

Kundalini reiki is gericht op de kracht van de kundalin energie, de krachtige stroom die kronkelt als een slang om de 7 chakra punten. het is gericht op een uitgebalanceerde reeks chakra's te bereiken.

Dan is er nog shambala reiki. Hierover weet ik te weinig om er iets zinnigs over te roepen. Dat laat ik graag over aan een ander forum lid.
Muin
Muin apr 8 '09
Je schreef " de normale (echte) reiki ".

De normale reiki grin
admin
admin apr 8 '09
Origineel bericht van: Muin
Je schreef " de normale (echte) reiki ".

De normale reiki grin



Ja. wink
Emuca
Emuca apr 8 '09
Ik heb me momenteel alleen nog maar verdiept in de 'gewone' reiki en daar alleen al zie je allemaal verschillende dingen die reiki-meesters hebben toegevoegd. Rituelen, geen rituelen etc. etc.

Maar hoe komen mensen erop om de reiki die ze hebben verder te gaan ontwikkelen in iets anders? Of vraag ik nu iets heel geks?
Takhihiii
Takhihiii apr 9 '09
Volgens mij zijn er altijd twee stromingen in iedere traditie; de behouders en de vernieuwers. Dankzij de vernieuwers ontstaan er tradities en dankzij de behouders bestaan er tradities. Ze bestaan dankzij elkaar. En natuurlijk is de scheiding niet zo scherp.

Ik heb trouwens shamballa reiki gedaan, maar het is inmiddels zo veranderd, dat ik er niets zinnigs meer over kan zeggen laugh
Muin
Muin apr 10 '09
Je hebt wat mij betreft een hele goede vraag gesteld Angel. smileIk was zelf ook benieuwd naar het antwoord.

De vernieuwers en de behouders zijn op alle gebieden te vinden Takhi.


Ik ben benieuwd waarom je voor Shambala Reiki heeft gekozen terwijl er nog andere soorten Reiki zijn. Er is ook nog een Sjamanisme Reiki.

Als Reiki de universele energie (universele levenskracht) is dan kan ik me voorstellen dat men het woord “Reiki” overal opplakt. Er is namelijk geen “eigenaar”. Reiki heeft geen eigenaar en daardoor vrij van copyright.

Ik kan bijvoorbeeld komen met Angel Reiki, Anna Reiki, Takhi Reiki, Hemel Reiki, Bomen Reiki en nog veel meer namen die ik maar kan bedenken.

De basis is er (de normale Reiki) en daarna mag iedereen vanuit die basis iets gekker of mooier van maken. Er zijn altijd mensen die (daarin trappen) gebruik van maken.

Mensen zijn verschillend.. misschien hebben wij verschillende soorten Reiki nodig voor verschillende soorten klachten. Ik denk dat ik al die verschillende soorten Reiki ga uitproberen (als klant).
Cialara
Cialara apr 10 '09
Ik denk dat het niet uitmaakt voor welke Reiki-soort je uiteindelijk zou kiezen... het gaat allemaal om de zelfde universele helings-energie. Alleen dan op een andere manier "aangeroepen". Ik vergelijk het maar met de grote religies; je hebt altijd een begin (zeg Christus) en van daaruit volgt dan een grote stroming (bijv. de Katholieke Kerk). Daarna ontstaan er allerlei vertakkingen (zoals Protestanten en dan weer Hervormd of Gereformeerd enzovoort)maar de bron blijft hetzelfde!
admin
admin apr 10 '09
Ja, Jorine, dat is waar.
En het is wel vaak interessant om de oorsponkelijke opzet te achterhalen. Want de verschillende smaken zijn soms erg ver afgeweken van de oorspronkelijke bron.
Over het Christendom lees ik het liefst de apocriefe stukken, en over de gnostiek.
En bij reiki de basisaanpak van Usui, wel beseffend dat Usui niet zozeer de uitvinder is van reiki, maar eigenlijk meer de her-ontdekker hiervan.
Ik hou erg van eenvoud. Geen gedoe.
Cialara
Cialara apr 10 '09
Hans ik ben het helemaal met je eens, wat betreft Reiki. En ja, ik heb ook een aantal boeken buiten de bijbel gelezen; dat van Maria Magdalena en Thomas sprak me erg aan. Jammer dat de kerk deze delen niet heeft opgenomen, hoe anders zou het dan zijn?

Maar om op Reiki terug te komen; ik denk dat uiteindelijk eenieder op zijn eigen wijze omgaat met Reiki en het anders beleeft; we zijn tenslotte allemaal anders.
gast
gast apr 10 '09
Hans, denk je niet dat de bijbel net zo gnostisch is als de apocriefe evangelien?
admin
admin apr 10 '09
Nee, de bijbel is een mix van verhalen tussen 800 vChr en 300 na chr, met een selectie van datgene wat wenselijk werd geacht.

De basis van het meeste materiaal in de bijbel komt in hoge mate uit Egypte.
Kijk maar naar de overeenkomsten tussen Horus en Jezus.
gast
gast apr 11 '09
En waarom zou dit niet gnostisch zijn? Neem jij de verhalen letterlijk dan?
Muin
Muin apr 11 '09
Een interessante discussie Gast, maar ik stel voor dat jullie een ander topic openen voor dit onderwerp. Het is zeker een topic waard. En by the way, Hans is wat mij betreft niet iemand die verhalen letterlijk neemt. Hij heeft een brede kijk op zaken. Absoluut een wijs man.

Even terugkomen op Reiki.
Ik ben het met je eens Jorine. De bron blijft altijd hetzelfde. Het gaat allemaal om de zelfde universele healing - energie. Reiki is een Japans woord en is wereldwijd bekend door Usui maar zoals Hans het heeft aangegeven. “ Usui is niet de uitvinder van Reiki maar eigenlijk meer de her-ontdekker hiervan.”. Het woord Reiki kent iedereen en het is makkelijk om dit woord te blijven gebruiken zodat iedereen gelijk weet waar men over praat, denk ik. Maar Reiki is en blijft universele (Rei) helende energie (Ki). Die is altijd aanwezig en beschikbaar. Iedereen kan leren om die energie te ontvangen en door te geven. En bij sommige mensen gaat het vanzelf, ze hoeven niet opgeleid te worden. Jezus heeft geen Reiki gehad denk ik. Hij kon het ook zonder een opleiding vooraf. En heel veel spirituele leraren in India kunnen dat ook (onder de term “diksha”) zonder eerst te worden ingewijd in Reiki.

Als je de informatie op internet leest dan zie je dat het niet uitmaakt wat voor Reiki iemand doet, de basis is Usui. Ze hebben allemaal Usui gedaan. Ik ben van mening dat mensen die allerlei Reiki soorten hebben bedacht, begonnen zijn met Usui. En vanuit die basis iets anders hebben ontwikkeld en toegevoegd.


Ik vraag me af waarom de inwijding zo belangrijk is. Kan ik zonder inwijding de energie ontvangen en doorgeven?
gast
gast apr 11 '09
Muin ik heb er niet al te veel verstand van maar het lijkt mij dat iedereen ertoe in staat is ook zonder inwijding. Zoals ik het zie is die inwijding meer een forsering van een natuurlijk proces die iedereen in zijn/haar leven kan meemaken. Alleen is het op de natuurlijke manier op het tijdstip dat je er echt aan toe bent, en is de inwijding meer geforseerd en zeker niet zonder risico's. De verhalen van mensen die ingewijd zijn en daar psychisch door in de problemen zijn geraakt lees je niet vaak omdat het niet toegeschreven wordt aan de reiki. Want, zoals je hier ook leest, denken mensen dat het alleen maar goed doet. En reiki, de energie waar de naam voor staat, is ook alleen maar "goed" maar dit "goed" wordt niet altijd als "goed" ervaren door mensen.

Ik heb er wel een beetje moeite mee dat er nu weer "nieuwe" varianten zijn. Bij mij komt het allemaal een beetje over als conceptvorming van de denkhersenen.
Maar goed, ook dit zal wel een doel dienen.
admin
admin apr 11 '09
Origineel bericht van: gast
En waarom zou dit niet gnostisch zijn? Neem jij de verhalen letterlijk dan?

Ik neem dit soort verhalen nooit letterlijk. Ik lees alles in de geest van....

Helaas lezen veel andere mensen wel alles letterlijk, zelfs de beroerde vertalingen van de bijbel. Die zien in de Bijbel zelfs bewijs dat men recht heeft op grondgebieden (alsof het een eigendomsbewijs is), op uitverkorenheid en op voorrang boven andere volkeren. Vooral daar heb ik moeite mee. De bijbel staat vol begrippen die slecht te vertalen zijn.

Het is werkelijk triest dat mensen, op basis van een oude tekst, slecht vertaald, op een enkele zin een aanleiding zien om ruzie te maken en een kerkscheiding door te voeren. En dan aanvoeren dat 'het er zo staat'. Bah.

Bij alle religieuze boeken geldt: gezond verstand eerst.

En zoals Eckhart Tolle zegt: woorden zijn slchts pointers. De wijzen slechts ergens naar. Het gaat om datgene waarnaar verwezen wordt, niet om die wegwijzers zelf. Helaas trapt iedereen in de valkuil van de wegwijzers en vergeten te kijken waar ze naar wijzen. Dat was mijn conclusie al toen ik op de basischool zat, 40 jaar geleden. Tolle bevestigt dat zo mooi!
gast
gast apr 11 '09
Ik heb een nieuwe topic aangemaakt over dit onderwerp. Dus hier alleen nog over reiki.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki