Hoi Selma,
Nee, niks is gek. Je kunt hier alles vragen. Je verhaal is erg herkenbaar voor mij, heb ook twee keer in dezelfde situatie gezeten, dus niets menselijks is mij vreemd.
Door de jaren heen is er een beeld ontstaan, ook uit bladen en andere media, dat de man altijd maar zin heeft, en een vrouw altijd hoofdpijn heeft. Er is een bepaald verwachtingspatroon, en ook daardoor lijkt het dan gek als het juist andersom is. Wij vrouwen schamen ons haast om te zeggen dat we ook zo onze behoeftes hebben. Onze Schepper (of Universele Energie, of hoe je het ook maar noemen wilt) heeft ons geschapen met alles erop en eraan. En er is daarom niks mis met het wensen van die intimiteit voor jezelf.
Ontstaan bij mij een aantal vragen wat eigenlijk nog belangrijker is dan de seksualiteit an sich: hoe is het met jullie intimiteit als geheel? Hoe is het 'gewone' samenzijn? Hoe belangrijk is voor jullie het stille samenzijn, het dicht bij elkaar zijn zonder al te veel woorden? Is de aanraking in het dagelijks leven er nog? Mag je hem aanraken, troosten jullie elkaar als er iets moeilijks op jullie pad komt? Of gaat ieder inmiddels een beetje zijn/haar eigen weg?
Ik vraag dit, omdat er een voorwaarde moet zijn die het gesprek mogelijk maakt. Volledige openheid, vertrouwen en vriendschap zijn de basisvoorwaarden om deze situatie én het gesprek aan te gaan. En dan wel samen en niet jij alleen! Als er geen mogelijkheid is om dit gesprek te voeren, dan vind ik dat heel jammer voor je.
Mannen zijn best onzeker, want weet je, er is soms een verschil in beleven. Als het vrouwen niet lukt om tot de daad te komen, dan lijkt er geen man overboord. Als de man daarentegen niet tot de daad kan komen, dan is dat gelijk zo... zichtbaar, zeg maar. En dat kan voor mannen erg frustrerend zijn. Ze kunnen er zelfs omheen gaan draaien door dingen te zeggen als 'het is niet langer belangrijk voor mij' of 'ik zal wel teveel gedronken hebben', enz. Terwijl ze er misschien echt niks aan kunnen doen, en met dat probleem niet naar de dokter durven. Realiseer je goed, dat voor sommige mannen het welslagen van de daad een prestigekwestie kan zijn, en als ze er niet meer in slagen, ze zich in bochten wringen om er onder uit te komen.
Er kunnen zoveel redenen zijn. Drank- en drugsgebruik, en ook roken, is funest voor het libido van de man. Ook kunnen ze in stilte eigenlijk homo zijn, waar ze niet voor uit durven komen. En ik weet uit ervaring dat ze daar soms tientallen jaren in stilte mee worstelen.
En nee, seksualiteit is niet het belangrijkste, maar hoe je in het dagelijkse leven samen bent, bepaalt het welslagen van een seksuele relatie.
En tenslotte: met intimiteit bedoel ik dus het in stilte samenzijn, het warme en liefdevolle gevoel wat je doorstromen kan als je de ander aankijkt, het puur weten dat je 'bij elkaar hoort', de volledige overgave vanuit een zeker weten, zonder dat de relatie is gebaseerd op trekken en duwen aan elkaar. Elkaar vrij laten in zaken als keuzes bij bijvoorbeeld hobbies, vriendschappen e.d. Dát is overgave en intimiteit.
Als deze basis er niet ligt, als dit geen wortels heeft, dan heeft seksualiteit ook geen meerwaarde.
Maar toch, soms denk je te weten dat het met de intimiteit wel goed zit, dat je vol vertrouwen samen kan zijn, maar dan nog weet je nooit wat er in de ander omgaat. Als er hierover binnen de relatie geen volledige openheid is, dan kun je er misschien wel nooit de zere vinger op leggen. Ik dacht ook dat ik het wel begreep: dus niet.
Maar ja, dit is mijn mening. Aan jou om te bepalen hoe iets is voor jou.
Veel liefs en sterkte, van Helma.