Loading...
nl

Golven van Eenzaamheid

Beschermengel
Beschermengel feb 25 '09


God zei :


Eenzaamheid heeft zijn goede kanten. Het laat een verlangen zien naar meer nabijheid met de wereld en, uiteindelijk, met Mij. Het is een verlangen om te delen. Het is een stil weten dat er meer voor jou is, en dat meer dat jij zoekt, roept jou.

Is er iemand die eenzaamheid niet ervaren heeft ? Iemand met veel vrienden kent eenzaamheid net zo goed als iemand met een vriend of, ogenschijnlijk, geen vrienden. Iemand die helemaal alleen in een grot zit voelt zich misschien niet eenzaam, en denkt, zeer waarschijnlijk, helemaal niet na over eenzaamheid.

In hun poging om eenzaamheid op te heffen, zoeken Mijn kinderen naar een intimiteit met zichzelf, en dat betekent met Mij, want ben Ik niet jouw Zelf ? Ware Eenheid lijkt helemaal niet op eenzaamheid, geliefden. In Eenheid, wie of wat is er dan om eenzaam bij te zijn ?

En toch is de menselijke situatie zo, dat nabijheid van anderen gezocht wordt, en het maken van vrienden brengt je misschien wel dichter bij jezelf. Vriendschappen kunnen gevuld zijn met teleurstelling, en, dan nog kunnen vriendschappen je dichter bij je uiterste nabijheid brengen met jezelf, Die Ik uiteindelijk ben.

Wanneer je jezelf voor een ogenblik even vergeet, wanneer je je speciaal eenzaam voelt, kan dat gezien worden als een teken dat jou laat zien dat er daar andere eenzame harten zijn die er naar verlangen dat jou hart het hunne aanraakt. Niemand is alleen in zijn eenzaamheid, maar toch wordt alleen zijn gevoeld en het lijkt iets te zijn dat nu eenmaal bij het menselijk leven hoort.

Wanneer mensen uit hun ivoren torens komen, zijn hun harten naakt. Er is geen amusement, geen voor de gek houden van jezelf of van een ander. De menselijke toestand houdt in dat je dan verbijsterd bent. Je staat kwetsbaar in de wereld. En je hebt misschien wel het gevoel dat jij de enige bent die zich zo voelt, en toch voelt iedereen zich zoals jij, hoewel het gevoel van moment tot moment kan wisselen.

Iemand kan misschien samenkomen met veel vrienden in een poging om gevoelens van eenzaamheid te vermijden, en soms lukt dat ook. Mensen kunnen drugs nemen om aan eenzaamheid te ontsnappen. Het is niet zo dat Mijn kinderen verslaafd zijn aan eenzaamheid, maar toch lijkt het soms wel dat velen eraan verslaafd zijn om het niet te zien. En sommigen lopen op zichzelf door de eenzaamheid heen totdat het eenzame gevoel weg gaat.

Het vraagt een hoge mate van eerlijkheid en eenvoud voor een mens om te zeggen : " Ik ben eenzaam. Ik verlang naar gezelschap. Ik heb gezelschap, en toch verlang ik naar een volheid in mijn hart die ik niet voel. Wanneer ik het ooit gevoeld heb, ben ik niet in staat geweest om het vast te houden. Ik ben soms eenzaam vanwege ik weet niet wat. Het feit is dat eenzaamheid me lastig valt. Eenzaamheid spoelt over me heen als een tsunami."

En sommigen rennen weg van golven van eenzaamheid en kijken er niet naar. Anderen treuren over hun eenzaamheid.

Ik begrijp jouw gevoel van eenzaamheid erg goed. Ik ga je vertellen wat je vast al weet. Niemand kan namelijk, zelfs niet de meest liefdevolle gezellige echtgenote of echtgenoot, alle gevoel van eenzaamheid verzachten dat zich van binnen afspeelt. Je kunt weten dat je eenzaamheid een basis heeft. Het is niet zonder basis. Je bent eenzaam om een reden, en dat is dat het volledig bewustzijn van Onze Eenheid is waar je heimwee naar hebt. Uiteindelijk is dat wat je zoekt.

Maak ondertussen vrienden en geef op die manier troost aan de eenzame wereld. Geliefden, de wereld is eenzaam voor jou, dus vul de klaarblijkelijke leegte voor anderen zoveel mogelijk op. Wees de vriend die je iemand of velen voor jou wenst te zijn. Wees die vriend voor anderen. Geef je vriendelijkheid aan allen die je pad kruisen. Zelfs al is het maar voor een ogenblik, geef het.

Vertaald door: ancoterpstra

Copyright © 1999-2007 Heavenletters™
Heavenletters™ --
Mensen helpen dichter bij God en Hun Eigen Hart te komen
Delen:
Lena
Lena feb 26 '09
Origineel bericht van: Beschermengel
Je bent eenzaam om een reden, en dat is dat het volledig bewustzijn van Onze Eenheid is waar je heimwee naar hebt. Uiteindelijk is dat wat je zoekt.


mooi beschermengel smile
Helma
Helma feb 26 '09
Dank je wel Beschermengel, voor dit mooie verhaal.
Beschermengel
Beschermengel feb 28 '09

Graag gedaan Lena en Phoenix smileik vondt het zelf ook erg mooi!
Helma
Helma feb 28 '09
Toch vraag ik me wel iets af. Degenen hier, die een relatie hebben, of een hechte vriendschap met iemand: hoe sta je daar dan in? Vol overgave, of vol reserves? Omdat je weet dat het toch tijdelijk is? Hoe kun je dan in staat zijn tot volledige overgave, als je toch maar even van die periode kunt genieten?

Toch weet ik waarschijnlijk het antwoord op deze vraag al: het is van alle tijden, dat je alleen sterft, dus of je nou vriendschappen of relaties aangaat, het incalculleren van de wetenschap dat het tijdelijk is, moet ik gewoon leren.

Maar is het dan fout, om ervoor te kiezen het niet (meer) te willen? Om dus vol reserves met mensen om te gaan?
Helma
Helma feb 28 '09
Het doet me goed, de vele contacten en vriendschappen die ik heb. Gisteren sprak ik uitvoerig met mensen op behoorlijk vriendschappelijk niveau, en zowel zij als ik hadden veel aan dit contact.

Toch neig ik nog steeds over te hellen naar de kant van de
'eenzaamheid' uit zelfbescherming.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 28 '09
Origineel bericht van: Phoenix
hoe sta je daar dan in? Vol overgave, of vol reserves? Omdat je weet dat het toch tijdelijk is? Hoe kun je dan in staat zijn tot volledige overgave, als je toch maar even van die periode kunt genieten?


Met overgave, maar niet als een los-bol. Je vraagt waarom iemand dat dan met overgave kan doen, ook al is het maar voor een periode. Ik denk dat ik te veel van het moment of de periode geniet.

Origineel bericht van: Phoenix
het incalculleren van de wetenschap dat het tijdelijk is, moet ik gewoon leren.


Zou het woord 'leren' door jou niet beter vervangen kunnen worden door 'accepteren'? Als je er zo naar kijkt, geeft het je dan meer rust?

Origineel bericht van: Phoenix
Maar is het dan fout, om ervoor te kiezen het niet (meer) te willen? Om dus vol reserves met mensen om te gaan?


Nee, niets is fout. Het is jouw keuze en jouw cirkel van invloed wink

Origineel bericht van: Phoenix
Toch neig ik nog steeds over te hellen naar de kant van de
'eenzaamheid' uit zelfbescherming.


Ik ken jou en ik snap dat je het doet. Ik wens je toe dat je weer meer vertrouwen krijgt. Dan zul je zien dat die neiging naar zelfbescherming ook afneemt.

Liefs, Paulette
Precious1
Precious1 feb 28 '09
Quote:
Toch neig ik nog steeds over te hellen naar de kant van de
'eenzaamheid' uit zelfbescherming.


Dit herken ik wel. Het ene moment baal ik ervan en het andere moment denk ik: Ach so be it, ik laat me leiden en er komen vanzelf weer mensen op mijn pad die bij me horen.
Heb nou eenmaal erg schoon schip gemaakt 3/4 jr geleden en het vorm krijgen van mijn leven met nieuwe mensen erbij heeft gewoon tijd nodig, dat kan ik niet gaan afdwingen.
Helma
Helma feb 28 '09
@Hemelwandelaar:

'...maar niet als een los-bol': misschien is dat wel hetgeen ik altijd deed. Ergens in stuiteren, en denken dat dat de hemel is, me niet realiserende dat er een tijd is voor liefhebben, en een tijd om los te laten.

Het woord 'accepteren' vind ik haast nog lastiger dan het woord 'leren'. Ik vind accepteren zo klinken als een dooddoener, zo van, ik leg me er, vol weerzin, maar gelaten bij neer.

Fijn, om te lezen dat het oké is om iets niet meer te willen smile

...maar mijn neiging tot zelfbescherming hoeft van mij niet af te nemen wink

Thanks, Paulette!
Helma
Helma feb 28 '09
@Precious: Het ene moment baal ik ervan en het andere moment denk ik: Ach so be it, ik laat me leiden en er komen vanzelf weer mensen op mijn pad die bij me horen.
: ja, dit schommelende gevoel herken ik wel, al is het gelukkig veel stabieler dan twee maanden terug. Er is veel meer rust, zeg maar.

En schoon schip maken geeft vaak weer ruimte voor nieuwe inzichten. Echt fijn, Precious.

(en nu ga ik in huis schoon schip maken, en vanmiddag shoppen in Zwolle laugh)
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 28 '09
Origineel bericht van: Phoenix
(en nu ga ik in huis schoon schip maken, en vanmiddag shoppen in Zwolle laugh)


Da's toeval! Ik ga zo lekker naar de kapper en dan ook lekker de stad in!!
Helma
Helma feb 28 '09
laughVeel plezier!!!

Knuf van Helma.
Muin
Muin feb 28 '09
Het is misschien handig om te kijken vanuit welke intentie je de relatie bent aangegaan.
Wat mis je bij jezelf en wat denk je in een ander (relatie) te vinden?

Liefs,
Anna

PS mijn verhaal : tijdens mijn studie in NL had ik een heerlijke tijd van mijn leven gehad omdat ik toen tevreden was met mezelf. Ik was niet op zoek naar een partner of relatie. Ik was vrij en voldaan. Ik leerde veel leuke en interessante mensen kennen en ik heb van onze contacten/samenzijn genoten. Er was geen sprake van verwachting of teleurstelling.
Toen ik ging werken merkte ik dat ik geen voldoening vond in mijn werk (en uiteindelijk werkte het door op alle gebieden van mijn leven). Ik zocht een voldoening bij andere mensen omdat ik die niet bij mezelf kon vinden. Toen begon de ellende (liefdesverdriet, misverstand e.d.). Op een gegeven moment ben ik mijn ex-vriend tegengekomen. Hij was warm en teder (dat miste ik bij mijn ouders en broers), hij was er altijd voor mij (ik miste toen een stabiele liefde/relatie) maar hij was zo ontzettend jaloers (zo erg dat ik ooit tegen hem heb gezegd dat ik maar beter een Burka ga dragen zodat geen enkele mannen naar mij kunnen kijken).
Na de breuk.. ben ik op dit forum terechtgekomen uit eenzaamheid en een gemis aan iets.
Door gesprekken met mensen op dit forum heb ik goede feedback gekregen en ik ben net begonnen aan een zoektocht naar een serieuze liefde binnen in mij.
admin
admin feb 28 '09
Origineel bericht van: Phoenix
@Hemelwandelaar:

Ik vind accepteren zo klinken als een dooddoener, zo van, ik leg me er, vol weerzin, maar gelaten bij neer.


Ik lees dit over het begrip accepteren en ik had daar ook altijd gedachten bij. Heb eens een cursus Boeddhisme gedaan en dit was precies de eerste vraag die ik stelde. Moeten we accepteren en daarmee gelaten alles maar laten gebeuren, zelfs als het slecht is? En ons erbij neerleggen? Ik had daar ook heel veel moeite mee. confused

En ik kreeg een interessant antwoord, een antwoord dat ik later in ongeveer dezelfde woorden van Eckhart Tolle hoorde op zijn DVD: smile

Accepteren van een situatie betekent NIET dat je daarmee ook eens bent met die situatie. Het is accepteren is aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn om inzicht te krijgen, om, en nu komt het (!!!), om vandaaruit verder te kunnen groeien en de acties te ondernemen die jij vindt die nodig zijn.

Je moet als het ware eerst de (soms beroerde) situatie helemaal doorleven en tot je laten doordringen, tot op je botten, zodat je daarna uit de situatie kunt komen.

Het accepteren is dan een woord dat aangeeft dat je tot aan je nek erin gestaan hebt en dat met volle bewustzijn gedaan hebt. Maat het accepteren betekent niet dat je dan maar in de shit moet blijven. En ook niet dat je moet zeggen dat de ellende goed is, want dan hou je jezelf voor de gek. wink

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
gast
gast feb 28 '09
Ja, dat is een goede omschrijving van accepteren.
Hoe komt het dan dat de meeste mensen het zien zoals Phoenix het omschreef? Is dat omdat het woord accepteren vaak gebruikt wordt als je je dus neer moet leggen bij een situatie en het maar moet slikken zonder er iets aan te kunnen doen?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 28 '09
Origineel bericht van: gast
Hoe komt het dan dat de meeste mensen het zien zoals Phoenix het omschreef?


Omdat niet iedereen volledig met de flow mee durft te gaan?
gast
gast feb 28 '09
Ja misschien is het dat.
Maar ik bedenkt me nu dat het ook wel eens de omschrijving van Phoenix is want ik zeg ook vaak tegen mijn moeder als ze weer eens zegt het niet te snappen dat wij geen kinderen willen dat ze het niet hoeft te snappen maar beter wel kan accepteren dat het zo is. Dus eigenlijk komt het er op neer voor haar dat ze het maar moet slikken en zich erbij neer moet leggen bij de gedachten dat ze geen oma wordt. Ik heb haar er al wel eens op gewezen dat er genoeg kinderen zijn die graag een oma hebben en die nu niet hebben wegens omstandigheden. Maar dat is niet het zelfde zegt ze dan, dat is niet "eigen". Ik vind het jammer dat ze dan dus haar wens om oma te worden niet op een andere manier in probeerd te vullen.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 28 '09
Origineel bericht van: gast
Dus eigenlijk komt het er op neer voor haar dat ze het maar moet slikken en zich erbij neer moet leggen bij de gedachten dat ze geen oma wordt.


Wat mij betreft kan je het ook anders zien, niet zozeer dat zij zich erbij neer moet leggen dat zij geen oma wordt, nee, zij moet zich erbij neerleggen dat jij/jullie geen kinderen willen. Niet het gevolg accepteren, de oorzaak accepteren.(Nou is oorzaak voor jullie gevoelens geen aardig woord, ik bedoel er verder niets mee)

Mijn persoonlijke mening is dat ieder stel vrij is in de keuze van wel of geen kinderen. Ik weet dat het voor de massa soms moeilijk te behappen is.
gast
gast feb 28 '09
Ja daar ben ik het ook mee eens, dat ze alleen de oorzaak kan accepteren. Maar vanuit haar beleving is het niet te accepteren op een andere dan haar manier. (slikken/neerleggen)

Mij maakt het niet uit hoor of je ons oorzaak noemt of iets anders, het is toch in wezen zo. Wij zijn er de oorzaak van dat zij geen oma wordt (of mijn broer moet nog iets gaan doen wink)
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 28 '09
Origineel bericht van: gast
Maar vanuit haar beleving is het niet te accepteren op een andere dan haar manier.


Tja, dat is niet meer jouw cirkel van invloed, toch? Kijk, en dan ben ik weer terug bij mijn punt (mooi toegelicht door Hans) het is zoals het is. Vanuit daar kan je weer verder. En sommige mensen blijven daar in vast zitten.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki