Loading...
nl

Dalai Lama in Nederland!

Precious1
Precious1 feb 10 '09
Joepie!! Ik ga hem zien!! 4 en 5 juni is zijne heiligheid in Nederland!! <)

Zojuist kaartje besteld! Wel prijzig, maar dat heb ik er wel voor over!!
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 10 '09
Ik ben ook uitgenodigd door een vriend van me, maar ik vond het veel te duur. Ik heb eerlijk gezegd ook niet zoveel met deze man, dus nog een reden voor mij om niet te gaan. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Precious1
Precious1 feb 11 '09
Ik ben ook heel benieuwd. Ik heb wel wat met die man, gewoon het hele boedhisme spreekt me aan. Al heb ik eigenlijk niet echt veel gelezen over boedisme, het is de sfeer en alles wat er omheen hangt en de dingen die ik er wel over heb gelezen, wat me aanspreekt.
admin
admin feb 11 '09
De dalai lama (ja, ja, je moet het schrijven zonder hoofdletters, want het is een titel, zoals een koning) is ook een van mijn helden. Ik heb veel boeken van hem gelezen. Het grappige aan die man is dat hij ook wel eens van mening veranderd. Zelfs binnen 1 gesprek. Dat geeft aan dat hij erg openstaat voor verschillende meningen en laat zien dat aan elke situatie meerdere kanten zit. En dat hij die meningen de ruimte geeft.
Over het boeddhisme heb ik ook veel gelezen en ik he een langere tijd aan zen-meditatie gedaan en een cursus boeddhisme gevolgd. Een van de weininge 'religies' zonder dogma's. De meeste boeddhisten zijn ook vredelievend van aard. Maar zoals altijd, er zijn uitwassen. Met name in Japan is in het verleden het boeddhisme ook vervormd geraakt en misbruikt om geweld te plegen.
In Nederland zijn diverse kloosters waar zen boeddhisme dagelijks wordt toegepast. Klooster Maria Toevlucht in Zundert is er een van. Ik ben daar eens geweest en uitgebreid gepraat met Jeroen Witkam. Deze abt heeft verschillende boeken geschreven over Zazen, ik heb er een stuk of 5 van. De introductie van Zazen daar is gestart in de jaren 70, via Enomiya Lassalle. De laatste heeft ook een hele serie boeken geschreven en die heb ik net de laatste maanden nog eens doorgenomen. Het verrassende was dat hierin ook weer de grondleggers van Advaita Vedanta worden genoemd. En zo is de cirkel weer rond...
Lena
Lena jun 11 '09
Origineel bericht van: Precious1
Joepie!! Ik ga hem zien!! 4 en 5 juni is zijne heiligheid in Nederland!! <)

Zojuist kaartje besteld! Wel prijzig, maar dat heb ik er wel voor over!!

ben je nog geweest en hoe was je ervaring?
Emuca
Emuca jun 11 '09
Ik heb het interview op tv gezien. Ik vind hem echt geniaal grappig.
Lena
Lena jun 11 '09
ja een wijs man...heb ook genoten..
admin
admin jun 11 '09
Ja, ik wil ons kabinet ook wel eens zo willen zien optreden. Met duidelijke antwoorden en regelmatig een goede lach. Dat zou pas vernieuwend zijn! smile
En dan heb ik het nog niet over wijsheid en diepgang.
Lena
Lena jun 11 '09
ik zie het al helemaal voor me smiledat zou pas geweldig zijn...
Precious1
Precious1 jun 11 '09
Het was heel erg bijzonder!
Wat een bijzondere, fijne, wijze en inspirerende man is dat!
Hij is zo vrolijk en zacht en wijs, en hij is totaal niet uit de hoogte of afstandelijk zoals andere politieke leiders, hij houd een lezing op een hele fijne open manier alsof je een persoonlijk gesprek met hem voert, met veel grapjes. Ben helemaal weg van hem! Was al in hem geïnteresseerd, maar nu helemaal fan!

Het begon al om 9.15 in de ochtend met een lering over het boeddhisme. Je kreeg allemaal een boek (gratis) waarin het thema "geduld" wordt besproken. Aan de hand van dingen uit het boek, er werd dan ook gezegd: ga nu naar blz 44 punt 23 en dat werd dan voorgelezen en de Dalai Lama ging dat dan verder uitleggen.
Een echte les dus!
Nou was ik helaas wat later en kwam om 10 uur pas binnen (file) dus ik had toen nog niet zo'n boek en ik had ook geen headset. (zodat je het kunt volgen in het nederlands)
Hij sprak wel engels, maar zijn engels is nauwelijks te volgen. Dus helaas heb ik van die lering niet veel meegekregen. Maar het boek kan ik op mijn gemak doorlezen nu thuis en heb al gezien dat er heel wat wijsheden in staan.

Na die les was er anderhalf uur pauze (waarin ik alleen maar overal heb moeten wachten, de organisatie was echt een drama!!!).
En daarna was er een lezing.
De opening was echt om kippenvel van te krijgen.. een zaal met honderden mensen... hij komt binnen, en de hele zaal gaat staan en applaudiseert.. wat een fibratie van positieve energie!! Ik moest echt mijn best doen om mijn tranen in te houden...
Erica Terpstra gaf hem een welkomstwoord met een gedicht. Een welkomstwoord wat zo warm was! Kreeg er kippenvel van...
De lezing ging natuurlijk gedeeltelijk over het boeddhisme en voor het overgrote deel over de turbulente tijden en de krediet-crisis. En zijn wijsheid en zachtheid...daar kan de wereldpolitiek nog wat van leren!
(Gelukkig doet Obama wel grotendeels wat hij zou doen, zoals zijn actie in Cairo. Helemaal geweldig!)

Wat hij verteld en je leert is dat alle mensen gelijk zijn.
Iedereen heeft een moeder, iedereen heeft hetzelfde lichaam, iedereen heeft dezelfde emoties en iedereen streeft naar geluk. Daaruit voort vloeiend kun je dus mededogen en compassie hebben voor je medemens.
Dat is ook de basis van het hele boeddhisme.
Er werd een vraag gesteld over vergeving, hoe je mensen kunt vergeven die iets verschrikkelijks hebben gedaan, bijvoorbeeld dierenmishandeling. Hij zei direct heel stellig: Vergeven houdt niet in dat je aanvaard wat die persoon gedaan heeft.
Dat vond ik een hele goede! Want vergeving wordt vaak verward met het aanvaarden van wat er gedaan is.

En natuurlijk over de krediet-crisis. Dat alleen de rijken er last van hebben en dus angstig zijn. Dat komt dan weer omdat die geld ontzettend belangrijk vinden. Hij zei: De gemiddelde burger die een baan heeft zal er niet veel van merken, en al helemaal niet als hij/zij een liefdevol thuis heeft en andere waarden in het leven belangrijker vinden dan geld. Natuurlijk heb je geld nodig om te kunnen leven, maar geld als belangrijkste waarde maken in je leven is niet echt verstandig.
De reden van deze krediet-crisis is dat men weer moet gaan leren wat de echte waarden in het leven zijn. De oorzaak is ook de hebzucht (begeerte), speculatie en oneerlijkheid.
Door oneerlijkheid onstaan er allerlei toestanden en verliezen mensen het vertrouwen. (kijk bijvoorbeeld naar het Fortis-schandaal)

Je kreeg ook nog een dvd over de tibetkwestie. Erg indrukwekkend.
Die docu is ook te zien op de site van de boedhistische omroep. Het verduidelijkt veel en laat helder zien wat er speelt.
admin
admin jun 11 '09
Ja, vergeven is niet goedkeuren. Ook aanvaarden betekent nog niet dat je er mee eens bent. Je accepteert dat een situatie zo is. om vandaauit te groeien.

Wel jammer dat het kabinet deze bijzondere man en leider niet op gepaste wijze heeft ontvangen. Wat vond jij daarvan, Kim?
Precious1
Precious1 jun 11 '09
Vergeven houdt eigenlijk in dat je niet boos blijft. Uiteindelijk gebeurd dat ook, althans, als ik van mezelf uitga.

Wat ik ervan vond dat Balkenende (Bak Ellende, hihi) hem niet wilde ontmoeten? Tja... op zijn zachts gezegd: een beetje dom...(zoals Maxima het zegt)
Een mak hondje wat bevend gehoorzaamd nadat de chineze regering heeft gedreigd economische banden te verbreken.
En dat is dan onze minister...
admin
admin jun 11 '09
Ja, ik vond dat ook. Zeker als iemand zo hard roept over normen en waarden. Laat dan zien dat waarden staan boven de centen.

Bovendien, in de buurlanden is de dalai lama wel door de hoogste leiders ontvangen. Dus waarom Nederland niet?
Emuca
Emuca jun 11 '09
Jan Peter is een pussy... (sorry voor iedereen die hem wel goed vind)... echt.. Hij durft echt helemaal niks. Nederland moet eens ballen tonen.
Precious1
Precious1 jun 11 '09
Precies! Helemaal mee eens.
Maar ja, Balkenende roept wel meer..

In nl is de Dalai Lama wel door veel mensen ontvangen, maar inderdaad niet door Balkenende.
Gelukkig werd hem dat door het merendeel niet in dank afgenomen.
Precious1
Precious1 jun 11 '09
Maar gelukkig hebben we een fantastische wereldleider -> Obama.
admin
admin jun 11 '09
Ja, Obama is een enorme verbetering. De beste sinds Kennedy. Zijn toespraak over moslims is nu al een mijlpaal.

Jammer dat hij moet starten in een recessie en met de erfenis van zijn voorganger, mn die zgn war-on-terror.
Emuca
Emuca jun 11 '09
Obama rockt. Hadden we maar zo'n iemand in nederland.
Precious1
Precious1 jun 11 '09
Yep, hij moet veel puin ruimen.. Maar dat gaat hem wel lukken, heb er alle vertrouwen in. Eindelijk iemand waar je écht vertrouwen in kunt hebben.

Haha, Angel, ik moet wel lachen om jou uitspraken.
Pussy, rockt! smile
Precious1
Precious1 jun 11 '09
Enneh, Angel, helaas hebben we zo iemand niet in Nl, maar wat Obama besluit en doet treft de hele wereld. Dus in grote lijnen moet NL dan mee.
Heeft Balkenende het nakijken..

Alleen is het wel verontrustend dat zo'n PVV weer ineens veel stemmen krijgt. Al denk ik dat dat meer te maken heeft met ontevredenheid en niet zozeer met de allochtonen.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420