Loading...
nl

Koffie en cafeïne: goed of slecht?

JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 3 '09
De lijst van de wetenschappelijk bewezen of vermeende voor- en nadelen van koffie en cafeïne is bijzonder lang. Zo zijn sinds 2002 hierover meer dan 300 studies verschenen, waarvan de resultaten elkaar soms tegenspreken.

Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in thee, sommige frisdranken, chocolade en voedingsbereidingen, en is dan ook de meest geconsumeerde farmacologisch werkzame stof ter wereld. Van de 12.000 ton die elk jaar verbruikt wordt, houdt er 54 % rechtstreeks verband met koffie.
Het effect van cafeïne op het organisme is complex. Eerst werden haar stimulerende eigenschappen toegekend (nerveus en psychisch), vervolgens hartversterkende, diuretische en spijsverteringsbevorderende. Nadien werd cafeïne gebruikt in de pneumologie wegens haar antispasmodische werking voor de bronchiën, en ze zou ook een perifere vasoconstrictieve werking hebben (long-, nier-, hersen- en kransslagadervaten, vandaar haar positieve invloed op migraine). Bovendien wordt ze in sommige vermageringsproducten gebruikt voor haar invloed op de microcirculatie.

Bij de ongunstige effecten die in sommige studies werden geschreven, vinden we onder meer: kanker, met name borst-, blaas- en colonkanker, glaucoom en ooghypertensie, maar ook miskramen, allergische huidsymptomen, hoge bloeddruk, risico op hart- en vaatziekten, te hoge cholesterol, reumatoïde polyartritis en slaapproblemen.

Ziehier de lijst van de als gunstig beschreven effecten: urinewegen, beweeglijkheid van de zaadcellen, ziekte van Parkinson, geheugen, leverkanker en cirrose, mond-, keel- en slokdarmkanker, migraine, verbetering van de darmtransit en van het geheugen.

Het cafeïnegehalte van de verschillende vormen van koffie (filter, espresso, oploskoffie,…) hangt af van de bereiding. Infusie maakt de cafeïne het meest oplosbaar. Hoe langer de koffie trekt, zoals de zogenaamde Amerikaanse koffies, hoe hoger dus het cafeïnegehalte.

Handmatig gezette filterkoffie (kopje van 60 ml): 60 mg cafeïne.
Automatisch gezette filterkoffie: 57 mg.
Espresso: 34 mg.
Instantkoffie: 26 mg.
Décaféiné: 5 à 10 mg.
Thee (kopje van 80 ml): 16 à 18 mg.
Cacao (200 ml): 10 à 20mg.
Cola (150 ml): 23 à 43 mg.
Koffie en zwangere vrouwen: een veelbetekenende aversie

Volgens een recente studie zou een aversie voor koffie net als misselijkheid en braken één van de eerste tekens zijn van een zwangerschap. 96 % van de vrouwen in de studie verklaarden bij het begin van hun zwangerschap minder of zelfs helemaal geen koffie meer te drinken. Voor 65 % van hen was dit de enige opmerkelijke voedselaversie. De auteurs besluiten daaruit dat het meest voorkomende voorteken van een zwangerschap misselijkheid is (98 %), onmiddellijk gevolgd door een verminderde koffieconsumptie (96 %) en pas dan door braken (54 %).

bron: http://www.e-gezondheid.be/koffie-cafeine-slecht/voeding-13-11-12650.htm
Delen:
admin
admin feb 3 '09
Stom he. Ik vind het gewoon lekker. smile

Nu wat serieuzer: volgens mij is er over thee ook een lijst van voor- en nadelen op te stellen.
Lena
Lena feb 3 '09
niet stom hoor wink
ik loop op koffie laugh
gast
gast feb 3 '09
Heeft alles niet z'n voor- en nadelen wink
Ei was jaren lang oorzaak voor een hoog cholesterol (nadeel. Nu hebben ze een ander stofje ontdekt in het ei die het cholesterol weer verlaagt (voordeel). Het ei houd dus zelf het evenwicht. Alleen moet je dan wel het hele ei eten en niet alleen het wit of geel.
admin
admin feb 3 '09
Ik maakte een grapje smile
Het is de bekende zin uit de bekendste (?) TV reclame ooit in Nderland, van petje Pitamientje over Calve Pindakaas. Hij zegt: "Stom he, ik vind het gewoon lekker."

Ja, koffie is de zwarte motor. (He, weer een reclame slogan).

Elk voedingsmiddel is, bij matig gebruik, zeker niet ongezond. En elk voedingsmiddel kan ongezond zijn bij overmatig gebruik. Er zijn zelfs mensen overleden omdat ze teveel water dronken (nee, niet ver-dronken).....als je meer dan 3 liter water per dag drinkt kan zelfs dat gevaarlijk zijn.
Takhihiii
Takhihiii feb 4 '09
Dus je krijgt als je koffie drinkt meer kans op borst-, blaas- en colonkanker, en minder kans op leverkanker en cirrose, mond-, keel- en slokdarmkanker. Dat streept elkaar mooi weg dan.

Maar koffie is geen voedingsmiddel. Het is een genotsmiddel, dat bij regelmatig gebruik ontwenningsverschijnselen kan veroorzaken. Daarom voor mij maar af en toe een lekker koppie.
Helma
Helma feb 4 '09
(maar dan ook alleen in de vrachtwaggel of onder de paraploft!, en met een lepeltje completa, want dat maakt je koffie pas echt compleet)

laughsorry, flauw!
admin
admin feb 4 '09
en Buisman! smile
gast
gast feb 4 '09
Snufje zout werkt ook laugh
Takhihiii
Takhihiii feb 4 '09
Ik vind zwarte koffie niet te zuipen, wat dat betreft vergelijkbaar met bier en roken, dat moet je ook leren waarderen. Voor mij met melk, suiker, slagroom en een scheutje sterke drank <)
admin
admin feb 4 '09
Dronk voeger koffie compleet. Nu al jaren koffie zwart, liefst redelijk sterk. Een scheutje cognac is welkom. Vooral in de wintermaanden.
Lena
Lena feb 4 '09
scheutje wiskey is ook heel lekker smile
Lena
Lena feb 4 '09
Origineel bericht van: Takhihiii
Ik vind zwarte koffie niet te zuipen, wat dat betreft vergelijkbaar met bier en roken, dat moet je ook leren waarderen. Voor mij met melk, suiker, slagroom en een scheutje sterke drank <)


een irish coffee? smile
admin
admin feb 4 '09
Het topic verschuift.....
We gaan van spiritualiteit naar spirituele drankjes.... smile
Spirits....
Helma
Helma feb 4 '09
Spiritus

(oeps, ik was in de war met de spirituele woorden rijger)

Takhihiii
Takhihiii feb 10 '09
Koffie creëert zijn eigen behoefte. Zonder koffie loop je echt net zo goed. Alleen de eerste dagen/weken misschien niet, maar dat is slechts een kwestie van geduld.

Ik weet nog, toen ik kind was, dronken we thuis altijd thee met een schepje suiker. Toen dacht ik; hoezo suiker, enkel omdat het lekker is. Ik deed geen suiker meer bij de thee. In het begin was het niet te zuipen, maar nu vind ik suiker bij de thee juist vies. Tis maar wat je gewend bent en als het kan, doe ik liever zonder.
admin
admin feb 10 '09
Ja, precies. Dronk vroeger thee, soms met melk. Nu zwart. Zo ook de koffie, eerst compleet, nu zwart en als er ook maar een beetje suiker in zit: bah!
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 10 '09
Ik heb mijn hele leven geen kop koffie aangeraakt. Heb het nooit gelust. Van alles om het wel te lusten, want het is immers iets wat iedereen toch drinkt? Maar in welke combi ook, ik krijg het er niet in! Yuk! sick

Vroeger dronk ik gewone thee. Al 20 jaar geleden overgestapt op louter kruidenthee, witte/ groene thee. Neu, niet saai hoor.

Overigens voor de oplettende lezer: nu 2 (?) maanden van de aspartaam-verslaving af hoor wink
Serenity
Serenity apr 6 '11
Pfff zelfs met koffie is er een yin yang effect poeh hé het moet niet gekker worden WHAHAHAHAAAA!
knofje
knofje apr 6 '11
ik drink het het liefst zo sterk en zwart mogelijk....!!
geen 10 bakjes per dag...maar als ik het drink dan het liefst zo..
heerlijk..
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki