Gast, ik kan zo even geen voorbeeld bedenken waar dat voor op gaat, maar je kon wel eens gelijk hebben. Vaak hebben we een mening omdat we dat nu eenmaal altijd zo vonden: pas als je in gesprek gaat, en andere argumenten ernaast ziet, kun je bepalen of het tijd wordt je mening bij te stellen. Maar, een dergelijk onderzoek kun je natuurlijk ook in je eentje doen.
Ja, ik weet er één: ik was altijd van mening dat stoomstrijkijzers waardeloos zijn. Er kleven veel nadelen aan. Ik maak ze gauw stuk, elektra en water tesamen hou ik niet van, en het strijkt voor geen meter. Veel liever een ouderwetse, met een plantenspuit. Nu heb ik er onlangs één gekocht, een stoomstrijkijzer dus en ben nu, vanmiddag, ermee aan het strijken: nou, waardeloos. Ik doe misschien iets niet goed, maar mijn mening wordt bevestigd, want ik vind het helemaal niks. Hij stoomt niet, en als hij op linnen staat, dan brand ik nog niet mijn vingers!
Hou ik dan star vast aan mijn mening? Nee, mijn onderzoek bevestigt wat ik altijd al vond. En dat is mijn waarheid. Maar het hoeft niet die van een ander te zijn, en dat is oke.
maar, waarschijnlijk iets te off-topic, dit.