Loading...
nl

Angst vs. behoefte

Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 2 '09
Tegenover angst staat een onvervulde behoefte.

Ik vind dit persoonlijk een interessante stelling. Ben ik tegen gekomen tijdens een coachingstraining.

Ik nodig iedereen uit te reageren die dat wil en zie wel welke kant het opgaat!
Delen:
Helma
Helma feb 2 '09
Even checken of ik het goed begrijp: ik heb bijvoorbeeld als angst hoe om te gaan met hele dominante mensen. Als je dit bekijkt vanuit de kernkwadranten (positieve eigenschap-valkuil-uitdaging-allergie), dan zou het kunnen betekenen dat ik misschien wel jaloers ben, en de behoefte heb om ook af en toe dominant te zijn, dus net zo krachtig voor mijn mening durf te staan als die ander.

Bedoel je dat? Of in een veel breder kader? Meer in de zin van: je kunt kiezen voor angst of voor de allesomvattende liefde? Corrigeer me maar als ik er naast zit... wink
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 2 '09

Stel:

Ik ben bang om alleen te zijn. (angst)

daartegenover staat: ik krijg geen liefde (onvervulde behoefte)

Helpt dat?
Helma
Helma feb 2 '09
Oh, oke...

Ja, zo is het duidelijker.

Maar nu nog een ander voorbeeld. Terwijl je daar toch wel een mooie te pakken hebt.
admin
admin feb 2 '09
Om even het voorbeeld van Helma te nemen:

"ik heb als angst hoe om te gaan met hele dominante mensen"

Hierachter zit de onvervulde behoefte dat er naar je geluisterd wordt. En blijkbaar heb je het gevoel bij dominatie dat alleen de mening van die anderen geldt.
Helma
Helma feb 2 '09
Ja, mijn mening doet er niet toe; wordt van tafel geveegd.

Maarrrrrr: wie heeft er nog meer voorbeelden???

(kom hier later nog op terug trouwens)
gast
gast feb 2 '09
Heb je wel serieus naar je eigen mening gekeken, of die wel echt hout snijd? Of dat het iets is dat je altijd al zo hebt gevonden zonder werkelijk te weten of het ook echt zo is.
Als jou mening "de waarheid" is dan maakt het nl niet uit wat anderen ervan vinden of mee doen want dan Is het zo en niet anders en dan zal het ook zo blijken.
Maar we hebben voor onzelf zoveel valkuilen gegraven wat meningen betreft dat we er zelf iedere keer met open ogen inlopen.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 2 '09
Je krijgt er nog wel een paar van mij hoor!

Volgt nog.
Helma
Helma feb 2 '09
Gast, ik kan zo even geen voorbeeld bedenken waar dat voor op gaat, maar je kon wel eens gelijk hebben. Vaak hebben we een mening omdat we dat nu eenmaal altijd zo vonden: pas als je in gesprek gaat, en andere argumenten ernaast ziet, kun je bepalen of het tijd wordt je mening bij te stellen. Maar, een dergelijk onderzoek kun je natuurlijk ook in je eentje doen.

Ja, ik weet er één: ik was altijd van mening dat stoomstrijkijzers waardeloos zijn. Er kleven veel nadelen aan. Ik maak ze gauw stuk, elektra en water tesamen hou ik niet van, en het strijkt voor geen meter. Veel liever een ouderwetse, met een plantenspuit. Nu heb ik er onlangs één gekocht, een stoomstrijkijzer dus en ben nu, vanmiddag, ermee aan het strijken: nou, waardeloos. Ik doe misschien iets niet goed, maar mijn mening wordt bevestigd, want ik vind het helemaal niks. Hij stoomt niet, en als hij op linnen staat, dan brand ik nog niet mijn vingers!

Hou ik dan star vast aan mijn mening? Nee, mijn onderzoek bevestigt wat ik altijd al vond. En dat is mijn waarheid. Maar het hoeft niet die van een ander te zijn, en dat is oke.

maar, waarschijnlijk iets te off-topic, dit.
gast
gast feb 2 '09
Als je deze mening ventileert bij mensen die er wel mee overweg kunnen en er alleen maar voordelen in zien dan wordt er ws niet naar jou mening geluisterd tenzij je het op een bepaalde manier brengt die mening.
Breng je het als; ik kan niet overweg met stoomstrijkijzers dus heb ik liever een ouderwetse zonder stoom. Dan zullen die mensen je mening ws wel aannemen. Zeg je ze: stoomstrijkijzers zijn niets die kun je beter maar niet gebruiken. Dan zullen ze je menig zo van tafel vegen, maar voor jou geldt het als waarheid.
Het is niet de stoomstrijkijzer die het niet doet, het ben jij die er niet mee overweg kunt.

Misschien eens de gebruiksaanwijzing lezen wink
Helma
Helma feb 2 '09
Hou ik dan star vast aan mijn mening? Nee, mijn onderzoek bevestigt wat ik altijd al vond. En dat is mijn waarheid. Maar het hoeft niet die van een ander te zijn, en dat is oke.

Precies, wat ik al schreef wink
gast
gast feb 2 '09
Maar je ging er al bevooroordeeld mee aan de slag met dat onderzoek. Dus toch een beetje star in je menig wink
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 2 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Hij stoomt niet.


Doe je er wel water in?! Broehaaaa, lol!
Helma
Helma feb 2 '09
blushoei blush
Er zit een 2e knopje op waar je ook nog aan kan draaien blush

Ik moet de zakdoeken nog... kom er nog op terug mad
Helma
Helma feb 2 '09
Gelukkig ben ik niet zo dominant en star dat ik weiger mijn mening bij te stellen laugh

Oke, het is redelijk werkbaar. Blijft wennen dat dat ding zo licht qua gewicht is, bovendien blijf ik het eng vinden (combi elektra-water) en de ouderwetse is sneller en heter.

Maar misschien een kwestie van wennen. Hij maakt wel veel geluid ook...
Ja, moet toch wat te zeuren hebben he grin
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 2 '09
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Tegenover angst staat een onvervulde behoefte.

Ik vind dit persoonlijk een interessante stelling. Ben ik tegen gekomen tijdens een coachingstraining.

Ik nodig iedereen uit te reageren die dat wil en zie wel welke kant het opgaat!



Ik ben benieuwd hoe je dit in het licht van fobieen zet. Bijvoorbeeld vliegangst. Welke onvervulde behoefte zit er achter vliegangst?
admin
admin feb 2 '09
Vliegangst: dat je je leven uit handen geeft, en in de macht legt van techniek+piloot.
Ofwel: vertrouwen hebben in een ander.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 2 '09
Maar als de angst word veroorzaakt door een ongeluk uit een vorig leven? Hoe zie je dat dan?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 2 '09
Origineel bericht van: Phoenix

wie heeft er nog meer voorbeelden???


Angst om te falen staat tegenover behoefte aan succes

Angst voor conflicten staat tegenover behoefte aan harmonie
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 2 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Tegenover angst staat een onvervulde behoefte.

Ik vind dit persoonlijk een interessante stelling. Ben ik tegen gekomen tijdens een coachingstraining.

Ik nodig iedereen uit te reageren die dat wil en zie wel welke kant het opgaat!



Ik ben benieuwd hoe je dit in het licht van fobieen zet. Bijvoorbeeld vliegangst. Welke onvervulde behoefte zit er achter vliegangst?


Ik heb onder bepaalde omstandigheden last van claustrofobie. Ik weet waardoor dat onstaan is. Helaas, er staat voor mij geen onvervulde behoefte in 1e graad tegenover.

Huh? 1e graad? Weet ook niet waarom ik dat zeg, maar Hans redeneert een slag verder. En dat is niet zoals ik de kracht van de stelling ervaar. Misschien heeft dat te maken met de aard van mijn werk?! Maar goed, misschien opent het mijn ogen, dus volgende vraag:

Ik gril van spinnen. Fobie is een groot woord, maar o.k. Wat moet je daar dan tegenover zetten?
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki