Loading...
nl

Luisteren

Hemelwandelaar
Hemelwandelaar jan 30 '09

Luisteren


Als ik je vraag naar mij te luisteren en
Jij begint mij adviezen te geven,
Dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
En jij begint mij te vertellen
Waarom ik iets zo niet moet voelen
Zoals ik het voel,
Dan neem je mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
En jij denkt dat jij iets moet doen
Om mijn problemen op te lossen,
Dan laat je mij in de steek,
Hoe vreemd dat ook moge lijken.

Misschien is dat de reden waarom
Voor sommige mensen bidden werkt,
Omdat God niets terug zegt en
Hij geen adviezen geeft of
Probeert om de dingen voor je te regelen.
Hij luistert alleen maar en vertrouwt erop
Dat je er zelf wel uitkomt

Dus alsjeblieft, luister alleen maar naar me
En doe je best me te verstaan.

En als je wilt praten,
Wacht dan even en ik beloof je
Dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.



Vertaling uit: ‘Loving eachother’,
Leo Buscaglia
Delen:
Muin
Muin jan 30 '09
Ik heb dit gedicht op een e-card gelezen en wil het heel graag met jullie delen:

Ik wil luisteren naar je vragen,
je een antwoord helpen zoeken
en zelfs als er geen antwoord is,
weet dan dat ik gewoon wil luisteren
naar jou.

Helma
Helma jan 31 '09
Paulette en Muin, mooi! Van allebei.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar jan 31 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Paulette en Muin, mooi! Van allebei.


Thnx!
Muin
Muin feb 1 '09
Luisteren en horen wat de ander nodig heeft is een kunst die ik nog niet bezit. Sommige mensen hebben daarvoor een aangeboren talent en sommigen kunnen het leren (ik ben daar één van en ik ben nog steeds in de leer).

Toen ik me voor dit forum aanmeldde, had ik behoefte aan contact maar later besefte ik dat ik behoefte heb aan een luisterend oor en een spiegel. Iemand die mij een spiegel kan voorhouden. En dat kan alleen maar gebeuren in een gesprek (in dit geval een digitaal gesprek). Ik heb altijd moeite met woorden. Ik kan ze op verschillende manieren interpreteren. En van daaruit kunnen allerlei dingen ontstaan zoals misvatting, misverstand, irritatie, afstand, wederzijds begrip, aantrekkingskracht en een warme vriendschap. Het is nooit mijn intentie geweest om anderen te helpen via deze weg (of welke weg dan ook). Ik geloof niet dat ik anderen kan helpen. Helpen is nooit mijn doel geweest. Me verbonden voelen met anderen, dat past meer bij mij.

Ik reageer niet altijd op berichten maar ik lees ze wel. Ik weet vaak niet wat ik mag en kan zeggen. Soms kan ik het niet laten om me met andermans zaken te bemoeien. Ik volg mijn gevoel maar mijn voelspriet werkt ook niet altijd optimaal. Dus..ik blijf leren luisteren (ook naar mezelf). Hoe vaak zijn wij niet in dialoog met onszelf? En hoe vaak raken wij niet verstrikt in het web van gedachten? Hoe meer ik denk hoe dieper ik vast kom te zitten in mijn gedachten wereld. Ik hoor mensen het woord “intuïtie” vaak gebruiken en soms gebruik ik het ook zonder daadwerkelijk te beseffen wat het allemaal inhoudt. blushIk ben daar volgens mij nog niet zo bekend mee. Ik ken alleen “mijn eigen gevoel”..
Mijn gevoel geeft vaak de juiste richting. Het is mijn gedachte die vaak voor de verkeerde weg kiest.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 1 '09
Hai Muin.

Het is mijn passie en ik probeer me er zo goed mogelijk in te bekwamen. Ik luister heel graag naar je.

Als ik een goed contact met je heb, als ik je aanvoel, kan je jezelf opweg helpen via mij.

Warme groet,

Paulette
Muin
Muin feb 1 '09
Ik geloof dat alles energie is en daarom energetisch.
Iemand zei vorige week nog tegen mij “op energetisch niveau zitten wij op één lijn”. Ik heb die boodschap tot de dag van vandaag nog steeds niet begrepen. Waar heeft zij het over, vroeg ik me af? Wanneer kunnen wij zeggen dat wij een goed contact hebben met iemand? Waaruit blijkt dat?

Bij het lezen van een bericht kan ik de energie van de schrijver aanvoelen/voelen. Het is nog maar de vraag of mijn voelspriet zuiver is. Wanneer iemand “een krullenbol” tegen me zegt dan word ik kwaad. Ik interpreteer het woord als iets negatiefs. Terwijl die persoon mij juist wilde complimenteren dat ik mooie krullen heb (gelukkig heb ik ze niet altijd). Dus ik kan met andere woorden alleen reageren vanuit mijn belevingswereld.

Als jouw belevingswereld een wereld van een Menselijke engel is dan wil ik die heel graag ervaren. Hoe werkt dat?

Een lieve groet van mij xx

Lena
Lena feb 1 '09
[quote=Muin Ik ken alleen “mijn eigen gevoel”..
Mijn gevoel geeft vaak de juiste richting. Het is mijn gedachte die vaak voor de verkeerde weg kiest.
[/quote]

muin,dit is het dus voor jou.....
dit ben jij smilemet jou ervaring
je bent goed toch zoals je bent ;)(er zijn altijd wel eigenschappen waar we niet altijd zo blij mee crazyzijn)
met alles wat hier geschreven wordt is het soms herkenning van, maar soms ook niet
blijf lekker jezelf lees mee reageer, het maakt niet uit........
en wat is helpen? onbewust help jij misschien ook,maar je bent het je misschien niet bewust?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 1 '09
Origineel bericht van: Muin
Wanneer kunnen wij zeggen dat wij een goed contact hebben met iemand? Waaruit blijkt dat?


Origineel bericht van: Muin
Bij het lezen van een bericht kan ik de energie van de schrijver aanvoelen/voelen.


Heb ik ook. Dat bedoel ik ook met als we contact hebben. Dus letterlijke betekenis van het woord.

Origineel bericht van: Muin
Het is nog maar de vraag of mijn voelspriet zuiver is.


Ik heb nog nooit meegemaakt bij mezelf dat het niet zuiver was. Wel ervaar ik dat ik het soms niet helemaal juist kan plaatsen. Ik stapte laatst een huis binnen van een vriendin en ik pikte meteen een spanning op. Ik dacht dat haar partner boos op mij was. Bij navraag bleek dat zij samen een conflict hadden.


Origineel bericht van: Muin
Wanneer iemand “een krullenbol” tegen me zegt dan word ik kwaad. Ik interpreteer het woord als iets negatiefs. Terwijl die persoon mij juist wilde complimenteren dat ik mooie krullen heb (gelukkig heb ik ze niet altijd).


Wat jij daar schrijft snap ik. Ik had dat toen ik niet genoeg van mezelf hield. Ik weet niet of jij daar ook iets van herkend? Nu kan ik volmondig en zonder ontkrachting van het compliment: 'Dank je!' zeggen en het ook als een compliment ervaren.

Origineel bericht van: Muin
Als jouw belevingswereld een wereld van een Menselijke engel is dan wil ik die heel graag ervaren. Hoe werkt dat?


Uhm, nu breng je me een beetje in verlegenheid. Ik vind het heel lief van je. Maar ik sta nog maar aan het begin ik voel me absoluut geen deskundige. Wat wil je graag ervaren? Wat ik heel prettig vind is dat ik anderen niet oordeel. Ik ken geen jaloezie naar anderen en geen geweld. Heb veel inlevingsvermogen voor mensen. Ben erg hulpvaardig als daarnaar wordt gevraagd. Heb veel interesse in de psyche van de mens. Snap erg veel. Materie is me niet snel lastig. Behalve het begrijpen van het scheikundige elementaire stelsel grinDaar heeft een hele lieve, geduldige medestudent aardig wat energie voor me in moeten steken. Maar ook dat is me uiteindelijk gelukt!!!
Muin
Muin feb 3 '09
Lena en Paulette,

Het leven is niet statisch maar dynamisch. Elke dag vindt (althans bij mij) een transformatie plaats. Ik leer elke dag wat bij en ik ontdek mezelf en mijn omgeving steeds opnieuw. Het voelt aan alsof ik niet alleen ben, het voelt aan alsof ik met alles verbonden ben.

Ik heb dit bericht gisterenavond gekregen van mijn broer:
It may be hard for you to get answers today. It also may be hard for you to get your point across - especially since everyone's head is way up in the clouds. Don't be surprised if your own head takes a trip up there as well. You are better off giving it a boost up there instead of trying to force it back down to the ground. Check things out from a different perspective.

De laatste zin spreekt mij enorm aan. Ik ben snel geneigd om alles in een hokje te plaatsen (oordelen dus) en nu stuur ik mezelf aan om dingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Het heeft mij allemaal te veel tijd gekost. Ik ben inmiddels gestopt met denken en oordelen. Ik laat dingen zijn zoals ze zijn. Hebben jullie meegemaakt dat de situaties of problemen zichzelf oplossen wanneer je ze aan de tijd overlaat..? smile
Helma
Helma feb 3 '09
Ja! laugh

Verzet en vasthouden kost zoveel tijd! Als je dingen accepteert en ze laat zijn voor wat ze zijn, lossen ze vanzelf op. En ja, we spenderen met zijn allen zoveel tijd met het verzet, dat is zo jammer. Jezelf toestaan het van een andere ingang te bekijken, biedt zoveel meer perspectieven.
Muin
Muin feb 3 '09
Phoenix, om dingen vanuit verschillende perspectief te bekijken kost (veel) tijd en energie. Ik word moe van het denken. Ik wil het denkproces helemaal uitschakelen. Ik wil luisteren vanuit mijn gevoel, vanuit mijn innerlijk weten.

Paulette, ik ben heel goed in exacte vakken maar heel slecht in taal. Af en toe krijg ik de indruk dat ik dyslectisch ben blush
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 3 '09
Origineel bericht van: Muin
Af en toe krijg ik de indruk dat ik dyslectisch ben blush


Hm.....heb nog geen wartaal van je gelezen hoor laugh

Maar, het kan lastig zijn. In mijn team heb ik een collega die dyslectisch is. Zij vraagt ook vaak of ik haar teksten nog even wil nalezen.
Lena
Lena feb 3 '09
Origineel bericht van: Muin
De laatste zin spreekt mij enorm aan. Ik ben snel geneigd om alles in een hokje te plaatsen (oordelen dus) en nu stuur ik mezelf aan om dingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Het heeft mij allemaal te veel tijd gekost. Ik ben inmiddels gestopt met denken en oordelen. Ik laat dingen zijn zoals ze zijn. Hebben jullie meegemaakt dat de situaties of problemen zichzelf oplossen wanneer je ze aan de tijd overlaat..? smile


herken veel in wat je schrijft
ja dat denken toch crazy
alleen tijd kan je leren......dus ja, soms kosten dingen gewoon tijd en komt een oplossing of helderheid zomaar ineens te voorschijn.

en voor mij schrijf je heel duidelijk ook in woorden wink
Muin
Muin feb 15 '09
Ik luister intuïtief naar mijn lichaam en naar dieren, op dat moment wordt mijn denkproces automatisch uitgeschakeld. Helaas werkt het nog niet bij mensen. Ik kan nog niet intuïtief naar mensen luisteren. Ik heb daarbij mijn denkvermogen nodig en het denken zorgt er juist voor dat ik niet goed naar anderen kan luisteren.
Lena
Lena feb 17 '09
je kan het wel maar je denken heeft nog de overhand wink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki