Loading...
nl

Mantra's

Beschermengel
Beschermengel jan 22 '09
Gayatri Mantra een zeer krachtig gebed voor bescherming
_______________________________________________________

Om Bhur bhuva swaha
Tat savitur Varenyam
Bhargo Devasya Dhimahi
Dhio yo nah Prachodayat
“O God, You art the giver of life, the remover of pain and sorrow, the bestower of happiness; O Creator of the Universe, may we receive Thy supreme sin-destroying light; may Thou guide our intellect in the right direction.”


Het woord ‘mantra’ is Sanskriet en betekent: lettergreep of heilig woord. Mantra's zijn trillingsformules die in stilte inwendig worden gereciteerd, of hardop worden uitgesproken of gezongen. Mantra’s komen voor in het Sanskriet en ook in Japanse, Chinese en Tibetaanse talen. Ook van de talen van bepaalde stammen is het bekend dat ze krachtige lettergrepen en woorden gebruiken. Een mantra is een precies geluid, een frequentie die een signaal overbrengt naar het bewustzijn. Mantra’s worden gebruikt om bepaalde resultaten te bereiken en worden een aantal malen herhaald om genezing en overvloed te krijgen. Ze worden in de tradities van de tantra toegepast samen met yantra’s, voor het in stand houden van bovennatuurlijke krachten, die siddhi’s worden genoemd.



Mantra’s worden gebruikt om het hart te openen en de ontvankelijkheid te vergroten door elk aspect van het fysieke, mentale en emotionele lichaam aan te passen, klaar te maken en te openen, zodat men dichterbij een groter bewustzijn en diepere wijsheid kan komen en daar zelfs in kan doordringen. Sommige mantra’s lenen zich goed als gebeden, terwijl andere krachtig en direkt aanspreken. Er zijn mantra’s die gereciteerd worden, of stil van binnen worden gezegd in de heel subtiele geborgenheid van het bewustzijn; waarmee ze een soort homeopathisch middel zijn voor gaven als genezen, zegenen of leiden.



Mantra’s of precieze geluidstrillingen brengen geometrische patronen voort. Onder de juiste omstandigheden kan dit bestudeerd worden. Wetenschappelijke experimenten hebben aangetoond dat door verlagen of verhogen van een geluidsgolf, een visueel patroon van de vibratie ook verandert, gelijk met de verandering van het geluid. Men heeft dit laten zien door middel van een druppel water, die - wanneer die geladen wordt met verschillende geluidsgolven - verschillende geometrische patronen zal opleveren. Zand dat over het oppervlak van een platte metalen plaat is uitgespreid, verspringt van de ene in de andere geometrische vorm, afhankelijk van de trillingen van de hogere of lagere tonen.



Bron: Gayatri Mantra


Delen:
Maryssa
Maryssa jan 22 '09
Mooi Beschermengel! Het is een bijzondere ervaring; mantrazingen. Hier in Nijmegen zijn er best veel mogelijkheden om in groepsverband mantra te zingen. Ik kom er altijd helemaal high vandaan. smileZing jij vaak mantra's?
Beschermengel
Beschermengel jan 23 '09
Ik heb het wel een tijdje gedaan, nu niet meer zo....maar ik vindt het heel erg mooi om te luisteren en zachtjes mee te zingen (weer)

Jij zingt ze wel? ja high haha ..dat geloof ik zo maar smilehet is ook erg rustgevend!
Beschermengel
Beschermengel jan 24 '09
Magical Healing Mantra: Om Mani Padme Hum

Muin
Muin jan 24 '09
Prachtige mantra, Beschermengel smileVorig jaar toen ik voor een maand in Tibet was, zong ik deze mantra elke dag. In Nederland zing ik deze mantra heel zelden maar Gayatri Mantra is echt mijn Mantra.

Om de twee weken heb ik een mantra weekend. In een mantra’s groep speel ik gitaar en zing vaak mee. Toen mijn ex-vriend en ik nog bij elkaar waren, zorgde hij voor de kinderen. Nu hij in New Zealand zit zorg ik tot juni dit jaar voor zijn twee kinderen van 4 en 6 jaar oud. Ik heb in het weekend geen oppas en ik laat ze meezingen. Dit weekend zijn er maar 6 mensen (in plaats van 12) naar mantra weekend gekomen. Ze gaven als reden aan dat ze het niet prettig vinden dat kinderen bij mantra zingen aanwezig zijn. Zucht...
admin
admin jan 24 '09
Hele mooie mantra is dit. Hartelijk dank!
Ik kan er uren naar luisteren...........
Muin
Muin jan 24 '09
Om Bhur bhuva swaha
Tat savitur Varenyam
Bhargo Devasya Dhimahi
Dhio yo nah Prachodayat

Door alle lagen van ervaring heen is
'Dat' de ware aard die het bestaan verlicht,
het allerhoogste Ene.
Moge alle wezens
door subtiele en meditatieve intelligentie
de verheven schittering van
verlicht bewustzijn gewaarworden
Maryssa
Maryssa jan 24 '09
Jee Muin, wat een vervelende reden die ze noemen! Ik vind juist dat iedereen die er is tijdens het mantra zingen een eigen bijzondere inbreng heeft of dat nou kinderen zijn of volwassenen. De aanwezigheid van kinderen en de ongedwongenheid en uitbundigheid tijdens het zingen van hen kan juist mensen die wat meer gesloten zijn over een drempel heen helpen. Dat is wat ik wel eens heb zien gebeuren. Maar ik denk dat je de mensen die dit als reden opgeven ook maar beter kwijt kunt zijn. Niet bevorderlijk voor de sfeer en de eenheid tijdens het zingen.
Muin
Muin jan 25 '09

Vandaag hebben wij dit nummer gezongen grin

http://www.youtube.com/watch?v=xlvF0qXttqA&feature=related
Muin
Muin jan 25 '09
En Joodse liedjes zijn ook heel erg mooi. Wij zingen vaak Shalom Aleichem (Peace be upon you, een traditioneel liedje dat vrijdagavond bij het begin van de sabbat wordt gezongen).

http://www.youtube.com/watch?v=iFDuGiOy3uM&feature=related

"Hevenu shalom aleichem,
hevenu shalom aleichem,
hevenu shalom aleichem,
hevenu shalom, shalom
shalom aleichem."

"We brought peace unto you,
we brought peace unto you,
we brought peace unto you,
we brought peace, peace
peace upon you."


http://www.youtube.com/watch?v=uctHC15iii8&feature=related
Maryssa
Maryssa jan 25 '09
Moooooi die mantra, Muin! Ik kende die nog niet. Er zijn ook mantra meezingconcerten http://www.kyrolin.nl. Ga ik ook eens een keer een kijkje nemen.

Joodse muziek ken ik nog niet zo goed.Heb jij luistertips? Ik ben wel eens naar een optreden geweest van een groep die prachtige Jiddische liedjes zong hier in de Botanische tuin in Nijmegen afgelopen zomer.
proost
proost jan 25 '09
Bij het Jodendom aansluitende mantraliederen heten "amen songs" om de eenheid van God door Jezus met de zanger te verwezenlijken door deze met je hart te zingen.
Beschermengel
Beschermengel jan 25 '09
Prachtig Marysa en Muin!

En wat raar Muin dat ze kinderen erbij niet prettig vinden..kinderen zijn zo puur! smile
Takhihiii
Takhihiii jan 25 '09
joodse liedjes;
http://mantra.webklik.nl/page/joods/

Dat van die kinderen begrijp ik wel; ze eisen vaak de aandacht op.
Muin
Muin jan 25 '09
Prachtig gezongen!

Ik zal graag met deze persoon mantra’s willen zingen, Takhi. Hij heeft , Shalom Lai, Sha’alu Shalom en Shalom Alechim zo prachtig en zuiver gezongen. In mijn hart voel ik de zuiverheid en liefde in zijn stem. Speelt hij zelf gitaar?

Ik heb even gegoogeld maar kon niets van deze Maurits vinden. Heeft hij nog een andere website?
In Arnhem heb ik een aantal keren meegedaan aan Soefi dans (universele dans) en zo heb ik kennis gemaakt met een aantal Joodse liedjes zoals Shalom Lai, Sha’alu Shalom, Shalom Alechim. Andere liedjes ken ik nog niet.

En ik ben het met jou eens dat kinderen veel aandacht opeisen. Normaal houd ik daar rekening mee..maar het lukt niet altijd. Volgende keer beter. Of.. ik kan ook kiezen om pas in juni mee te doen aan de mantragroep. In de tussentijd ga ik wel naar een meezingconcert. Bedankt Maryssa. grin
Maryssa
Maryssa jan 25 '09
Graag gedaan Muin wink

@Takhi bedankt voor de link. Echt prachtig vooral Shalom Alechim heb ik hier heerlijk mee zitten galmen haha.
Takhihiii
Takhihiii jan 26 '09
grinIk ben die maurits en ik speel ook de gitaar erbij. De site is eigenlijk ver van klaar maar die joodse liedjes wou ik er vast op hebben staan omdat een vriend erom vroeg en nu hier jij weer, het moet zo dan maar zijn. Deze liedjes komen merendeels van de universele dansen van vrede, omdat ik daar de dansopleiding heb gevolgd. Op de volgende pagina komen soefi-liedjes, daarna christelijke.
Muin
Muin jan 26 '09
Maurits/Takhi, ik heb die universele dansen ook gedaan maar de opleiding duurt wat mij betreft veel te lang (een jaar of twee geloof ik). De dansen waren net te sloom voor mij (de deelnemers waren 20 of 30 jaar ouder dan ik, misschien hebben ze de dansen aan de groep aangepast. grinHoe heb je die dansen ervaren? Heb je die opleiding afgemaakt?).

Zing jij altijd alleen of zing je ook in een groep Maurits/Takhi (hoe wil je genoemd worden?)?. Ik zing mantra’s het liefst samen met andere mensen. Ik zing de Gayatri Mantra wanneer ik tot rust wil komen. Deze mantra zing ik het liefst alleen wanneer het nodig is. En het werkt echt! (heel goed tegen stress en overspannenheid). Bij Joodse liedjes en overige Mantra’s (o.a. Keltische liedjes en Vrienden van Vrindavan liedjes) ervaar ik vreugde. Indiase mantra’s geven mij veel rust.

Hoe hebben jullie de mantra’s ervaren?


Mantra zingen is echt mijn ding! Ik zing niet alleen maar ik speel ook gitaar, tampura en Indiase harmonium. Ik kan niet alleen zingen, ik heb een instrument nodig. Wanneer ik zonder een instrument zing, krijg ik altijd het gevoel alsof ik iets mis. Heb je dat ook?



Takhihiii
Takhihiii jan 27 '09
Die opleiding duurde drie jaar, maar in elk jaar slechts vier weekenden, die kon ik wel vrijmaken. En nu heb ik een dikke map vol liedjes uit alle windrichtingen.

Veel liedjes zijn inderdaad een beetje sloom, ja, ik pik daar de krenten uit en dan zijn er nog genoeg. Maar alles zijn waarde. Mantrazingen kan ook heel ingetogen zijn, het is maar waar de focus ligt. Ik voel zelf het meeste voor de stijl van Vrindavan en Bhakti Music, zingen uit het hart, dat is mijn natuur.

Wat ik vroeger buitengewoon sloom vond, waren de mantras van henry marshall, maar zelfs uit die ultiem oudbakken mantras kunnen in eigen kring nog aardige versies van ontstaan.

Het gitaarspelen gaf voor mij een vernieuwing en verdieping waardoor het mantrazingen voorgoed in mij verankerde. Daarvoor zong ik al zonder begeleiding en dat ben ik gewoon blijven doen, op m'n werk, op de fiets of tijdens het koken. Ik wordt wakker op een mantraCDtje in mijn wekkerradio, die blijft meestal hangen gedurende de ochtend.

Een tijd geleden wenste ik nog dat er een mantragroepje in mijn buurt was waar ik kon zingen. Inmiddels heb ik een luxeprobleem; er zijn sowieso twee plekken vlakbij waar ik elke week terecht kan en daar heb ik niets voor hoeven doen, ik zie hoe het zichzelf creëert en ik zorg alleen dat ik er zoveel mogelijk bij ben laugh





Muin
Muin jan 27 '09
Bhakti Music van Deep en van Vrienden van Vrinddavan spreekt mij enorm aan. Ik heb met Bansi en Yashodhara Citroen gezongen in de nieuwe kerk in Amsterdam. Mantra’s zingen met 200 mensen in de kerk! Kan jij je dat voorstellen? Wat een belevenis! Bij het spiritueel centrum de Roos heb ik een aantal keren met Deep gezongen. Verder ken ik niemand die met Bhakti Music bezig is.

Mijn kinderen en ik zingen vaak in de keuken. In de zomer doen wij dat graag in de tuin.
Zingen uit het hart is voor mij iets vanzelfsprekend. Ken je iemand die niet uit het hart zingt? grin
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki